Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitkä ovat sinun tuotto-odotukset kyseiselle ajanjaksolle? 10%, 20%, 200% vai enemmän?Itsellä kaikki säästöt nyt osakkeissa 100% ja säästöaika enää 6-12kk eli jos menee ketuiks niin sit ei ostetakkaan vielä okt-taloa. Se ei pelaa ketä pelkää!
Mitkä ovat sinun tuotto-odotukset kyseiselle ajanjaksolle? 10%, 20%, 200% vai enemmän?
Eläkkeessä lähinnä itseä pelottaa sen järjestelmän mahdottomuus, eli vuonna 2050 maksettava kuukausisumma valtiolta on esimerkiksi 100e/kk kun rahat on loppu.Itselläni on täysin saman suuntaisia ajatuksia. Eläkepäivät lähinnä hirvittää ja tuntuu, että kun sinne päästään on se paras vaihe elämästä jo takana.
Alkuvuonna pistettiin yhdestä puljusta pillit pussiin kun kannattavuus laski ja toista pystyyn maaliskuussa Yrittäminen on huonoin sijoituskohde ikinä Jos olisin ollut palkkatyössä alusta alkaen niin tienestit tähän päivään mennessä olisi varmaan samaa tasoa, tosin selkeästi tasaisempaa olisi ollut.Eikös sinulla ollut useampaakin yritystä menossa? Neuvoni olisi että laske/katso sijoitetun pääoman tuotto%, jos se on yli 10-15 niin pumppaa kaikki raha sinne omiin yrityksiin. Kun pääset tilanteeseen ettet enää keksi mihin sitä rahaa tunkisi kannattavasti, lue tämä ketju kokonaan läpi (näin tein itsekin) ja aloita sijoittaminen
Itse aloitin marraskuussa ja tänään ollaan 1,2% plussalla: Osakkeet +4,39% ETF:t -2,00% Rahastot -1,65%
Isommalla osakepainolla luonnollisesti olisi enemmän plussalla, mutta en olisi aloittaessani millään uskonut pärjääväni näinkin hyvin osakepoiminnassa
Koskas muuten S-junan kyhnyt tulevat yleensä maksuun?
Koskas muuten S-junan kyhnyt tulevat yleensä maksuun?
Alkuvuonna pistettiin yhdestä puljusta pillit pussiin kun kannattavuus laski ja toista pystyyn maaliskuussa Yrittäminen on huonoin sijoituskohde ikinä Jos olisin ollut palkkatyössä alusta alkaen niin tienestit tähän päivään mennessä olisi varmaan samaa tasoa, tosin selkeästi tasaisempaa olisi ollut.
Pitää lukaista ketju läpi kun uudesta pääsee taas irti.
Hieman offtopikkia ja tälle varmaan löytyy parempi paikka. Kuvitellaan että joudun työttömäksi ja itselläni on säästöjä. Tuleeko ne käyttää ennen kuin minulle myönnetään toimeentulotukea? Tavallaan voisi ajatella että itseni ei tulisi saada tukea, koska pärjäisin säästöilläni, mutta sitten jos vertaa WT-Nicoa joka pistänyt haisemaan kaikki. Saa hän tuet out of the box. Eli näin ajatellen, tuuletin episodin jälkeen kannattaisi vaan iskeä kaikki haisemaan että saisi säästöillensä "vastinetta".
Bank Norwegianista on ollut jonkin verran puhetta..
Jos nyt "makaa" esim. 10te normaalin pankin (Nordea) tilillä, ja haluaisi siitä sijoittaa vaikka 5000e eteenpäin, mutta ajallisesti hajautetusti. Niin voiko ja kannattaako tehdä seuraavasti:
- Avaa Bank Norwegianiin tilin (tilin korko 1,75%)
- Siirtää Nordeasta tuo 5000e Bank Norwegianiin
- Siirtää Bank Norwegianin tililtä joka kk pienen summan, esim. 100e/kk edelleen Nordnetiin
- Nordnetissä kk-säästösopimuksella sijoitus Superrahastoihin / ETF:iin
Olisiko tässä mitään haittoja?
Onnistuu.Bank Norwegianista on ollut jonkin verran puhetta..
Jos nyt "makaa" esim. 10te normaalin pankin (Nordea) tilillä, ja haluaisi siitä sijoittaa vaikka 5000e eteenpäin, mutta ajallisesti hajautetusti. Niin voiko ja kannattaako tehdä seuraavasti:
- Avaa Bank Norwegianiin tilin (tilin korko 1,75%)
- Siirtää Nordeasta tuo 5000e Bank Norwegianiin
- Siirtää Bank Norwegianin tililtä joka kk pienen summan, esim. 100e/kk edelleen Nordnetiin
- Nordnetissä kk-säästösopimuksella sijoitus Superrahastoihin / ETF:iin
Olisiko tässä mitään haittoja?
Miksi ihmeessä haluaisit siitää niitä satasia Norwegianista Nordnetiin? Laita sinne Norwegianiin se summa, johon ei tarvitse hetkeen koskea. Nordeaan sitten sen verran kuin tarvitset käyttökassaa (1k - 2k?) ja loput Nordnetiin.
No siis ajatus olisi, että tulee ajallista hajautusta, eli ettei sijoita heti sitä kaikkea Nordnetin valikoimiin, vaan sijoitettava raha odottaisi Norwegianissa tavallista pankkia paremmalla korolla, josta sitä sitten lähtisi joka kuukausi pieni määrä (ajallinen hajautus) Nordnetin sijoituksiin.
Vai mikä olisi sinun ehdotus?
Sen rahan voi siirtää Nordnetiin miltä tahansa tililtä. Ilmoitettu vastatili on käytössä vain nostoissa.
Voit siirtää vain omissa nimissä olevalle suomalaiselle pankkitilille.Mutta siis voiko Norwegianista siirtää rahaa mille tahansa tilille?
Voit siirtää vain omissa nimissä olevalle suomalaiselle pankkitilille.
Ei onnistu suoraan, sillä jos siirrät rahaa Nordetiin 'manuaalisesti' (viitepankkisiirtona) siirrät oikeasti rahat heidän nimissä olevalle tilille ja viitenumeron perusteella Nordnet siirtää ne salkkuusi.Eli et voi siirtää suoraan Norwegianista Nordnetiin? Jos ei onnistu, niin tästä syystä en itse ehkä jaksaisi kuukausittain siirrellä manuaalisesti Norwegian->Nordea->Nordnet.
Edit: alkuperäinen kysyjä olikin @Juham, eli yllä oleva vinkki sulleEi onnistu suoraan, sillä jos siirrät rahaa Nordetiin 'manuaalisesti' (viitepankkisiirtona) siirrät oikeasti rahat heidän nimissä olevalle tilille ja viitenumeron perusteella Nordnet siirtää ne salkkuusi.
Siirrä Norwegianiin ne mitä et tarvitse ja laita kuukausittain palkastasi se 100€ Nordnetiin. Jos palkasta ei tuota jää yli niin jätä muutama satanen Nordean tilille ja siirrä Nowegianista vaikka 300€ joka kolmas kuukausi Nordeaan ja edelleen Nordnetiin. Tällöin menetät vähän korkoja mutta joudut siirtämään rahaa vaan 4krt/vuosi vs. 12krt/vuosi
Mutta siis voiko Norwegianista siirtää rahaa mille tahansa tilille?
Viikonloppuna tuli sellainen leffa kuin big short ja siinä tämä nero alkoi lopussa sijoittamaan veteen. Jos haluaa sijoittaa veteen niin mitä firmoja kannattaisi hamstrata? Ehkä enemmän tuolta usa puolelta ja etelästä. Ideoita?
Itse itselleni vastaten, batch-ajon kautta saadussa rapsassa oli se perinteinen "tickkeristä" rivin laajennos ja closed lot näkyvissä. Käsittämätöntä että tuota ei saa default statementista tai sitten syynä on tuo account managementin sisään aukeava web-sivu...No nyt se myrkyn lykkäs, IB:n raportointi nimittäin, default statementista en ainakaan saa enää mitenkään näkymään "closed lot"ia myynnille, aiemmin tämä on onnistunut kun sitä myydyn rivin tickkeriä on painanut.
Niin se näkyi tehtävän ja hyvä niin En sitten tiedä mistä olen saanut eri käsityksen aikanaan.Eikös noita tappioita vähennetä vanhemmuusjärjestyksessä?
Siellä salkun muokkaus -valikossa on "pilkkomiset" välilehti. Revenion splitin korjasin itse sieltä.Kukaan käyttänyt morningstarin salkkuseurantaa ja joutunut "splitin" uhriksi? Tässä tapauksessa oli 1->2 splitti. Miten tuo olisi kätevä/oikeappinen hoitaa kun morninstar ei näemmä tee asialle itse yhtään mitään...
- luoda splittipäivälle entisen kokoposition kokokoinen 0e osto, jolloin kokonaisosakemäärä tuplautuu.
- muuttaa kaikki ostoja puolittamalla niiden hinta (vaatisi tietysti että olet hinnan niille kirjannut) ja tuplata määrä
Vaikuttaisi siltä että tuo 0e osto on ainoa järkevä tapa?
Mahtavaa & kiitokset.Siellä salkun muokkaus -valikossa on "pilkkomiset" välilehti. Revenion splitin korjasin itse sieltä.
Ainoastaan ansiotuloista. Pääomatuloistahan ei ole automaattisesti mitään tulonhankkimiskuluja.Eikös tuossa ole nyt automaattisesti 750 euroa tulonhankkimiskulujen vähennyksiä Jos sen alle jää omat vähennykset niin turha merkata... Vai?
Voisko joku selittää simppelisti alottelijalle pitääkö siis verokorttiin alkaa laittelemaan jotain jos harrastaa sijoittamista ja mitä siihen tulee laittaa?
Itse olen laittanut kaikki ylimääräset säästöt Norwegianiin juuri ja vielä tutkin miten kaikki toimii ennen kun alan niitä sijoittelemaan tarkemmin.
Onks jossain jotain simppeliä ABC juttua mitä ja minne pitää laittaa veroehdotukseen? Ja mitä tekee Nordea (eli siis pankki jonka kautta osakkeita ostan)? Osinkotuloja tulee joku max 50e tänä vuonna. Pitääkö niitä ilmoittaa jonnekkin?Sijoitusten suhteen ei verokorttiin ole tarvetta lisäillä mitään.
Niiden verotus hoidetaan jälkikäteen realisoidun tuoton perusteella.
Veroehdotukseen siis laitat sijoitusten kulut ja tuotot.
Sen jälkeen saat myöhemmin korjatut lukemat, jonka perusteella sitten maksat lisää veroja tai et.
Pääomatulo käsitellään pääsääntöisesti erillään ansiotuloista.
Jos mua tarkoitat niin ostan ihan suoria osakkeita, en uudelleen sijoittavia. Eli mulle napsahtelee osinkoja sieltä täältä. Mitään en tosiaan ole vielä myynyt..Ja tosiaan jos vaan harrastaa osakesäästöä uudelleensijottaviin indeksirahastoihin, niin noissa verotusasioissa ei paljoa ole ilmeisesti mietittävää, mitään kun ei realisoidu kuin vasta sitten myyntihetkellä joskus hamassa tulevaisuudessa.
Veroilmoitus.
Kun täytänveroilmoitusta ja laitan tulonhankkimiskuluja pääomatuloista, merkkaanko kulun määrään ns. täyden summan ja verottaja hyväksyy sen tai esim. puolet siitä.
Vai pitääkö ehdottaa jotain tiettyä osuutta todellisista kustannuksista, jos haluan vähentää esim. puhelimen pääomatuloista, ja käytän puhelinta vaikka 50% verran sijoituksiin liittyvään toimintaan.