Korot tosiaan raketoi siinä vaiheessa kun tulee massiivinen romahdus koko finanssi järjestelmään.
Eli oletus on se että semmoista ei ole tulossa, tai ei voi mitenkään tulla? Jos katsoo vähänkin historiaa, niin tuntuu todella erikoiselta väittämältä. Muutenkin kaikki toimet, joilla tota vältetään on semmosia että tuleva romahdus on aina vaan massiivisempi. Väittäisin että vääristymä tulee lähinnä siitä että ihmiset on onnistunut normalisoimaan nykytilanteen ja ei ymmärrä riskejä, jos systeemi on toiminut tähänkin mennessä suht vakaasti. Korona dippikin olisi oikeasti voinut romuttaa koko systeemin ilman elvytystoimia.
Kaikki on mahdollista ja mistä sitä tietää. Itse uskon, että tätä kuplaa ei päästetä puhkeamaan ja jos päästetään niin joku 15% asuntolainan korko on niin naurettavan pieni murhe silloin että hävettää.
e: Ja itse tosiaan veikkasin korona dipissä rahalla sen puolesta, että rommaa kunnolla. Nyt on kyllä mieli muuttunut vaikka kuplassa on lisää ilmaa.
Ei kai korkojen nousu ole ainoa asuntovelallisen huoli? Asuntojen hintojen voimakas putoaminen voi jo itsessään olla ongelma, työpaikan menetys samaan aikaan vielä pahempi.
Olis kiva tietää kuinka todennäköisinä isoja henkilökohtaisia ongelmia pidettiin ennen edellisiä isoja lamoja?
Tämä totta kyllä. Avioero taitaa olla isoin ongelma milloin kämppä pitää laittaa lihoiksi. En näe hintojen putoamista ongelmana ellei ole sarja huonoja päätöksiä jo takana. Eli liian kalliisti vivutettu kämppä muuttotappiopaikkakunnalta yhdistettynä ison työnantajan kaatumiseen ja sitä myöten pakkomuuttoon kasvuksekukseen.
Jos on hankkiutunut pahaan paikkaan niin toki kannattaa järjestää itsensä siitä tavalla tai toisella ulos.
Itse olen pistänyt sveaan puskurin mihin ei kosketa ja jos sattuu useampia epäonnisia tilanteita kuten menee työt, kela ei sponssaa ja vaivun vielä koomaan niin voin nykyisillä koroilla maata 33kk letkuissa enenkuin pankki alkaa kyselemään miksei tule lyhennyksiä. Tai jos joku ystävällismielinen edunvalvontakirjan haltija neuvottelisi vaikka pankin kanssa lyhennysvapaasta koomailun ajaksi niin voisin maata koomassa 666kk nykyisillä koroilla. Toki pankki ei välttämättä moiseen suostu.