Varainhoitorahasto Pharoksen sijoitusten jakautuminen – Seligson
Laita puolet Sveaan 1% korkotilille ja toinen puoli esim Global Top 25 Brandsiin?
Seligson & Co Rahastoyhtiö Oyj - Global Top 25 Brands
No joo, tuota Global Top 25 Brandsia olen miettinyt kanssa. Siinä on toki selvästi isompi riski, mutta toisaalta jos ei tarvetta tälle lyhyen tähtäimen rahalle niin ei kait se haitta. Jos dippaa, niin dippaa ja jätetään kulutushankinnat sitten vähemmälle. Global Top 25 Brandissa on kyllä mielestäni aika pieni hajautus kun noita firmoja on vain 25 kpl.
Itse en lämpeä yhtään noille yhdistelmärahastoille ja hintavahan tuo Pharos on. Mieluummin ostaisin jotain korkorahastoja suoraan jos niitä haluaa salkkua tasapainottamaan.
On minullakin Seligsonilta Global brands rahastoa johon olen ollut tyytyväinen. Ja miksen olisi kun rahaston arvo on sattumalta mennyt koiliseen viimeiset kymmenen vuotta. Silloin kun tuohon 7-8 vuotta sitten sijoitin rahasto oli halpa kuluiltaan verrattuna kivijalkapankkien rahastoihin.
Mutta kyllä kilpailu on hinnoittelun osalta ajanut Seligsonin ohi ja tänä päivänä iskisin rahat johonkin pienikuluiseen world etf tuotteeseen.
Näinhän se on. Tosiaan normaalit eläkepäivien sijoitukset itsellä onkin Nordnetin kuukausisäästö ETF:ssä.
Käytännössä tuo Global Top 25 brands on kyllä niin jenkkipainotteinen, että kurssi seuraa varmaan aika nätisti jotain SP500 indeksiä. Saiskohan näitä vertailtua jossain nätisti?
Morningstarista kuten aiemmin mainittiin, mutta itseasiassa myös Seligsonin graafityökalu on hyvä:
Seligson & Co Rahastoyhtiö Oyj - Graafityökalu
Tuohon kun valitset rahastoiksi vaikka Global Top 25 Brandsin ja Pohjois-Amerikka indeksirahaston (ei ole S&P500, mutta kuitenkin) ja aikajaksoksi max yhteinen niin näkee kätevästi miten nuo liikkuu. Aika samaa tahtia, mutta dipit ovat kyllä Top Brandsissa pienemmät. 2009 finanssikiirin tuo Top Brands kesti paljon paremmin.