S700-satelliittikaiuttimen korjaus - kannattaako?

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 905
Huomasin tuossa muuton jälkeen, kun iskin wanhan ja hintaansa nähden hyvin palvelleen Creativen S750 7.1-setin takaisin tulille, että kahdesta satelliittikaiuttimesta kuuluu ääni oudosti. Ensiksi luulin, että sarjan "maineikas" subbari on kärähtänyt jo viidettä tai kuudetta kertaa, mutta kaiuttimet siirtämällä (subbarin toiseen ulostuloon) vika seurasi. Kaiuista kuuluu vaimeampi, tynnyrimäinen ääni. Mitään fyysistä vahinkoa niille ei ole tapahtunut. Kun aloin asiaa miettimään, niin itse asiassa takakaiuttimet ovat saattaneet kuulostaa tuolta aiemminkin, että ehkä muutolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Joka tapauksessa tuumin, josko noi saisi edullisesti fiksattua, kun eivät pidä kovin kummoista elektroniikkaa sisällään. Itse tunnistan piirilevyltä kolme kookasta kondensaattoria, kaksi käämiä ja sitten tuosta valkoisesta kulmikkaasta, jossa lukee 10W, en keksi mikä se voisi olla. Omaan silmään nuo konkat näyttää noin ulkoisesti kuitenkin ehjiltä. Ehkä täältä löytyy vinkkejä vian syystä ja saako korvaavat kohtalaisen tasoiset komponentit kannattavaan hintaan jostain.

Video alla olevasta linkistä:
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 079
Se kulmikas 10w on tehovastus. Koita ekana mitata että se rca kaapeli on kunnossa. Voiko olla mahdollista että se taittunu joskus liittimien kohdalta? Mietin vaan kun rca liittimet on juotettavia niin jos siellä on huono kontakti. Jos et ole mitannu kaijuttimia niin montako ohmia antaa?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 905
Kaapeli vaihtui samalla, kun vaihdoin kaiuttimen paikkaa. En oo mitannu, mutta ilmeisesti kirjastosta sais jonkunlaisia yleismittareita lainaan, eli täytyy mennä lainaamaan. Sen verran taas viereähtänyt aikaa lukion fyssan sähkökurssin kertaamisesta, että mitäs tuo kaiuttimen ohmien mittaaminen tarkoittaa ja tehdään?

Tuolla jotain tutoriaalia:


Noi satelliitit on speksattu 70 W RMS ja 8 Ohm. Pitäiskö mun tässä tapauksessa kytkeä nuo yleismittarin kärjet kaiutinboksien johtoliittimiin vs. suoraan itse elementin kontakteihin (kaksielementtinen)? Mitäs jänöä mun pitäis mittarista käyttää? Mitäs se sitten kertoo, jos tulos on yli tai alle speksien?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 079
Mittaisin suoraan kaijutimet ja ottaisin siks aikaa piuhat irti kaijuttimista. Kirjastosta yleimittariin en ota kantaa, en ole kuullukkaan että joku olis sieltä ikinä saanu mittaria lainaa :D Ite oon mitannu kaijuttimet suoraan Ohmi laueella niin se on näyttäny jos on kela poikki, ei oo mitään tarvetta tolle piuhalle. Jos et jaksa hakea mittari niin avaa toimiva kaijutin ja vaihda noi kaijutin elementit päittäin niin siirtyykö se vika ja jos siirtyy niin koita sitten diskantti ja basso erikseen niin tiedät mikä ei toimi.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 079
Veikkaan että sulla on jompikumpi elementti rikki. Eihän se vaikeeta ole testaa se ottamalla ehjä kaijutin auki ja vaihamalla koko etu osa päittäin. Noissa kaijuttimissahan on kiinni liittimet ja lähtee varovasti vetämällä tueten takaosaa sormilla. Sillein saa samantien tietää että onko elementti rikki. Ite oon joskus ostanu aktiivikaijuttimet jossa oli diskantti mykkä. Sain helposti korjattua sen kun kela oli juotoskohdasta murtunu ja lähteny irti, juotin sen takasin kiinni ja kaikki lähti toimii. Sä testaat sen nopeemmin kun odotat foorumilla vastausta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 968
Viestejä
4 225 919
Jäsenet
71 142
Uusin jäsen
skauppinen

Hinta.fi

Ylös Bottom