S.T.A.L.K.E.R. 2

Youtubessa tuli vastaan ihan mielenkiintonen kanava, jossa ranskalainen sälli käy läpi sarjan lorea ja historiaa.
Viimeisin video on sitten Bolts&Bullets trailerista ja Paris Games Weekillä pelaamastaan vartin mittaisesta demosta. Ihan mielenkiintoista spekulointia ja positiiviselta kuulostaa. Peli olisi siis viimeisessä hionnassa ja Q1 2024 kuulostaisi realistiselta julkaisuajankohdalta. Toki suolan kera otan kaiken ennenkuin peli on ulkona ja kokemuksia luen. Toisaalta olisi hienoa jos tämä sentään hyvässä kunnossa julkaistaisiin, mutta puuttuisihan siitä se tietty "S.T.A.L.K.E.R.-viba" jos peli olisi hyvinkin viilattu (jota mikään peli ei ole vuosiin ollut julkaisussa). Never forget X-ray engine ja sen "ominaisuudet" :love2:
 
Oho, tuo koko traileri on mennyt näköjään ohi. Mitähän muuta oleellista minulta on jäänyt lukematta ja näkemättä, vai vieläkö itse pelin ominaisuuksia verhoaa mysteeri?
Ei saisi missään nimessä innostua, mutta hyvältähän tuo näyttää.
 
Tietääpähän pitää syysloman tuolloin. Tosin epäilen, että tulee lykkääntymään vielä.
 
Alkuperäiset pelit on nyt julkaistu myös Xboxille. Mahtaa olla melkoinen kokemus pädillä, pitänee jotai videoita katella ihan uteliaisuudesta niin näkee millaisia muutoksia ovat tehneet.

 
GMG nyt
Alkuperäiset pelit on nyt julkaistu myös Xboxille. Mahtaa olla melkoinen kokemus pädillä, pitänee jotai videoita katella ihan uteliaisuudesta niin näkee millaisia muutoksia ovat tehneet.

PC versio bundlesta myös tarjouksessa hieman halvempaan 6,80€

 
Alkuperäiset pelit on nyt julkaistu myös Xboxille. Mahtaa olla melkoinen kokemus pädillä, pitänee jotai videoita katella ihan uteliaisuudesta niin näkee millaisia muutoksia ovat tehneet.

Melkein voisi sanoa ympyrän sulkeutuneen ja tuollaiset "old school" pelimekaniikat on taas jossainmäärin juttu, niin sopivaan saumaan julkaisevat. Muistaaksenihan call of pripyatiahan suunniteltiin julkaistavaksi alunperin xboxille.
 
Harvoin enää nykyään jaksaa innostua uusista pelijulkaisusta kuten joskus nuorempana, mutta tämä on kyllä jotenkin poikkeuksellinen. Toivottavasti peli on hyvä.
 
Näytti olevan ainakin Pripyatin koulu ja Clear Sky:n teollisuusalue tuttuina paikkoina. Sisätiloista yksi näytti aika vahvasti Call of Pripyatin veneen sisukselta. Voi pojat, odotukset on korkealla!
 

Ja tättärää! Julkaisu siirtyy marraskuulle.
"We know you might be tired of waiting, and we truly appreciate your patience. These two additional months will give us the chance to fix more "unexpected anomalies" (or simply "bugs", as you call them). We are always grateful for your ongoing support and understanding - it means the world to us. We're just as eager as you are to finally release the game and for you to experience it for yourself." said Yevhen Grygorovych, Game Director at GSC Game World.
 
Jaa-has. No sit niin. Toisaalta eipähän osu työreissun päälle, niin kuin olisi tehny edellisellä julkaisupäivällä...
 
Kieltämättä kun kahto tuota deep divea niin hype omalla kohdalla nousi hieman korkeammalle pelin suhteen.
 
Näyttää kyllä ihan superhyvälle! Toivottavasti nyt myöhästivät sitä tällä kertaa riittävästi jotta ehtivät viimeistelemään riittävästi. Tietämättä miten heillä tuloskausi menee, myöhästivät sitä kuitenkin kalenteriajassa vain Q3 -> Q4.
 
Näyttää hyvin paljon Metro Exodukselta avoimessa maailmassa. Yleinen olemus, grafiikka, lootti, vihut.... En ole täysin varma, mikä tässä on se varsinainen juttu, se sama joka ilmeisesti sai ihmiset hurahtamaan Stalkeriin alunperin. Taistelu vaikuttaa tutun tavanomaiselta ja ökkömönkiäisten ammuskelu ei ole koskaan ollut järin tyydyttävää ihmisvihollisiin verrattuna. Pelkät hienot puitteet eivät vielä riitä. Mihin pitäisi kohdistaa odotukset tai huomio, että pelin pointti välittyisi parhaiten?
 
Näyttää hyvin paljon Metro Exodukselta avoimessa maailmassa. Yleinen olemus, grafiikka, lootti, vihut.... En ole täysin varma, mikä tässä on se varsinainen juttu, se sama joka ilmeisesti sai ihmiset hurahtamaan Stalkeriin alunperin. Taistelu vaikuttaa tutun tavanomaiselta ja ökkömönkiäisten ammuskelu ei ole koskaan ollut järin tyydyttävää ihmisvihollisiin verrattuna. Pelkät hienot puitteet eivät vielä riitä. Mihin pitäisi kohdistaa odotukset tai huomio, että pelin pointti välittyisi parhaiten?
Yksi sana: Tunnelma.

Niin ja Metron tekijät ovat käsittääkseni entisiä stalkkerlaisia.
 
Metro oli gimped Stalker, ts. skriptattu putkikustu. Eiköhän tässä ihan Stalkeria odotella.
 
Ja moni arvostaa Stalkerin loistavaa tekoälyjärjestelmää mikä mahdollistaa pelaajan olevan vain yksi muiden joukossa. Satunnaisia tulitaisteluja, mutanttihyökkäyksiä yms voi sattua missä vaan, milloin vaan, kenelle vaan. Myös karttojen ulkopuolella tapahtuu samaan aikaan kun pelaaja on jossain toisaalla. Tämä luo fiilistä, että Zone on kokoajan elävä ekosysteemi.

Esimerkiksi: Lähde turvalliselta alueelta läheiseen metsään etsimään artifakteja ilman mitään tehtävää niihin liittyen. Matkan varrella kuule joidenkin ampuvan ja pari ihmisruumista löytyy mitkä ovat mutanttien tappamia. 5min tämän jälkeen sinuun hyökätään ihan puskista.
 
Metro oli valtava pettymys Stalkerin jälkeen, vaikka ihan OK peli sinänsä.
 
Minä tykkäsin kovasti kaikista Metroista. Kaksi ensimmäistä striimasin parille kaverille, kun kuumotti niin pirusti. Exoduksen onnistuin jotenkin yksin pelaamaan.

Stalker2 lähtee ostoon todennäköisesti heti, jos ei isompaa häikkää ole. Odotan kyllä.
 
Omalla kohtaa Metrot oli parempia kun niissä oli panostettu enemmän tarinaan kun aikasemmat Stalkerit oli enimmäkseen vain tehtäviä ilman mitään tarinaa

Vähän sama itsellä. Metroissa tarina ja se tunnelma tunneleissa oli mielenkiintoinen mutta stalkerin luoma open world tunnelma oli jotain hyvin omanlaatuista ja mielenkiintoista, kun pelasin metro 2033:n jälkeen koko sarjan.
 
Metrot, aivan loistavia pelejä vaikka enemmänkin luoneet sen maailmanlopun tunnelman ydinsodan jälkeen, jota Stalkereissa ei tietenkään ole tapahtunut. Tunnelma erittäin samanlainen kuitenkin. Stalkereissa aina vaan houkuttaa se avoin maailma, satunnaiset tulitaistelut jne. Varsinkin näin useampaan kertaan kun kaikki tullut pelattua läpi niin toive olisi että tässä uudessa ne laboratoriot X-(01-99) olisi toteutettu samalla tapaa, eli toisella peli kerralla kun tiedät minne pitäisi mennä yrität välttää sitä viimeiseen asti. Ei näissä varsinaisia jump-scare tms tapauksia ollut, mutta se tunnelma ja jatkuva pelko että mikä mutantti tulee minkäkin kulman takaa on aivan uskomattoman hienosti toteutettu. [] Tämä viimeistään aiheutti itsellä sen että jokaisen kulman taakse katsottiin 3 kertaa ennen etenemistä. Samaa tunnelmaa odotan myös uudelta peliltä...
 
Aikanaan stalkerit moneen kertaan pelanneena, täytyy sanoa että odotukset kyllä korkealla tämän uusimman kanssa. Niin monia kertoja pettyneenä, päättänyt että koskaan en kyllä mitään enää osta ennakkoon (sp ja mp) ennen julkistusta ja näkemistä että mikä peli oikeasti on.
 
Täytyy toivoa että tässä on vähän sellainen rujo fiilis mikä alkuperäisissä stalkkereissa. En nyt tarkoita bugeja mutta jotenkin siinä koko mekaniikassa ja UI:ssa ja kaikessa oli sellaista tiettyä rough on the edges fiilistä mitä jostain AAA peleistä ei löydy, hankala pukea sanoiksi mutta vastaavaa fiilistä ei saa monesta pelistä enkä nyt tarkoita koko pelimaailmaa ylipäätään. Näyttönä on 5120x1440 49" monitori, pitänee lähteä näytönohjainkaupoille ensimmäistä kertaa pitkään aikaan, veikkaan että gtx 1060 6gb voi sanoa sopimuksen irti eikä Ryzen 3600 ole enää ihan nykypäivää myöskään.
 
Omalla kohtaa Metrot oli parempia kun niissä oli panostettu enemmän tarinaan kun aikasemmat Stalkerit oli enimmäkseen vain tehtäviä ilman mitään tarinaa

Tässä täytyy kuitenkin muistaa myös se että metro 2033 on suoraan kirja-adaptaatio, ja ylipäätään metro sarja perustuu kirjasarjaan jossa se taustalore ja tunnelma on luotu jo valmiiksi. Voisin kuvitella että näistä lähtökohdista ja tekemällä pelistä putkimainen tarinaan on helpompi keskittyä. En kiellä että alkuperäisissä stalkkereissa juoni oli sivuosassa, mutta toivotaan että tähän uutukaiseen myös siihen olisi panostettu hieman enemmän.
 
Meni tänään Metro Exodus läpi, tosin eihän sitä kestänytkään kuin jotain päälle 10 tuntia. Aikaisemmista osista kokeilin jotain Reduxia, mutta sitä venäläisittäin väännettyä englantia ei jaksanut kauaa kuunnella ja pelistä tuli mieleen lähinnä slaavilainen Half-Life 2 -faniprojekti. Toki antaumuksella tehty, mutta silti. Tämä Exodus oli jo tuotannollisesti enemmän sitä mitä genreltä odotan, joskin ääninäyttely ja dialogin taso olivat edelleen jotain aivan kaameaa paskaa. Graafisesti oltiin kyllä onnistuttu tuomaan aika liki se kylmä, märkä, jäinen ja muhjuinen sää mikä meillekin on tuttua. Ympäristö on yksityiskohtainen ja pimeässäkin ollaan oikeasti pimeässä. Äänissä oli turhan paljon rosoa ja huolimattomuuksia, esim. askeläänet kautta linjan olivat melko liioiteltuja. Harvemmin päällekkäisistä äänistä osa katkeili. Aseäänet olivat kunnon korviahuumaavia pamahduksia ja siinä kun vihu putosi, tunsi ampuneensa aseella eikä aseen näköisellä tuikuttimella. Paljon paremmin tämän parissa siis viihtyi, vaikka yritys olikin jo firman kolmas. "Selviytymismekaniikat" olivat kyllä pääosin tarpeettomia hidasteita näin lineaarisessa pelissä ja pääsevät varmaan oikeuksiinsa vasta kun ollaan jossain arolla missä voi tapahtua muutakin yllättävää kuin varjoissa vilahtava skriptattu mutantti.

Toivonkin että tämä Stalker 2 olisi jotain sellaista, missä maailma elää pelaajan ympärillä. Satunnaiskohtaamisia, jotka etenevät ennakoimattomasti. En jaksaisi niittailla metrin kokoisia rottia ja kerätä jotain rihkamaa staattisessa ympäristössä, joka on pintapuolisesti kaunis, mutta ei oikeasti interaktiivinen.
 
Meni tänään Metro Exodus läpi, tosin eihän sitä kestänytkään kuin jotain päälle 10 tuntia. Aikaisemmista osista kokeilin jotain Reduxia, mutta sitä venäläisittäin väännettyä englantia ei jaksanut kauaa kuunnella ja pelistä tuli mieleen lähinnä slaavilainen Half-Life 2 -faniprojekti. Toki antaumuksella tehty, mutta silti. Tämä Exodus oli jo tuotannollisesti enemmän sitä mitä genreltä odotan, joskin ääninäyttely ja dialogin taso olivat edelleen jotain aivan kaameaa paskaa. Graafisesti oltiin kyllä onnistuttu tuomaan aika liki se kylmä, märkä, jäinen ja muhjuinen sää mikä meillekin on tuttua. Ympäristö on yksityiskohtainen ja pimeässäkin ollaan oikeasti pimeässä. Äänissä oli turhan paljon rosoa ja huolimattomuuksia, esim. askeläänet kautta linjan olivat melko liioiteltuja. Harvemmin päällekkäisistä äänistä osa katkeili. Aseäänet olivat kunnon korviahuumaavia pamahduksia ja siinä kun vihu putosi, tunsi ampuneensa aseella eikä aseen näköisellä tuikuttimella. Paljon paremmin tämän parissa siis viihtyi, vaikka yritys olikin jo firman kolmas. "Selviytymismekaniikat" olivat kyllä pääosin tarpeettomia hidasteita näin lineaarisessa pelissä ja pääsevät varmaan oikeuksiinsa vasta kun ollaan jossain arolla missä voi tapahtua muutakin yllättävää kuin varjoissa vilahtava skriptattu mutantti.

Toivonkin että tämä Stalker 2 olisi jotain sellaista, missä maailma elää pelaajan ympärillä. Satunnaiskohtaamisia, jotka etenevät ennakoimattomasti. En jaksaisi niittailla metrin kokoisia rottia ja kerätä jotain rihkamaa staattisessa ympäristössä, joka on pintapuolisesti kaunis, mutta ei oikeasti interaktiivinen.
Metropelit kannattaa pelaa alkuperäiskielellä jo ihan tunnelman takia.
 
Aikanaan stalkerit moneen kertaan pelanneena, täytyy sanoa että odotukset kyllä korkealla tämän uusimman kanssa. Niin monia kertoja pettyneenä, päättänyt että koskaan en kyllä mitään enää osta ennakkoon (sp ja mp) ennen julkistusta ja näkemistä että mikä peli oikeasti on.
Samoin on tullut muutama sata tuntia noita vanhempia pelattu modien kanssa ja ilman.Aika monta kertaa sai tukkaa repiä bugien ym.. kanssa ,hyvin äkkiä oppi
tallentamaan tiheästi ja pelituokion jälkeen ottamaan savet talteen.
 
Täytyy toivoa että tässä on vähän sellainen rujo fiilis mikä alkuperäisissä stalkkereissa. En nyt tarkoita bugeja mutta jotenkin siinä koko mekaniikassa ja UI:ssa ja kaikessa oli sellaista tiettyä rough on the edges fiilistä mitä jostain AAA peleistä ei löydy, hankala pukea sanoiksi mutta vastaavaa fiilistä ei saa monesta pelistä enkä nyt tarkoita koko pelimaailmaa ylipäätään. Näyttönä on 5120x1440 49" monitori, pitänee lähteä näytönohjainkaupoille ensimmäistä kertaa pitkään aikaan, veikkaan että gtx 1060 6gb voi sanoa sopimuksen irti eikä Ryzen 3600 ole enää ihan nykypäivää myöskään.

Tuo rujous ja yleinen tunnelma nimenomaan ovat ne tekijät, jotka erottavat S.T.A.L.K.E.R. -pelit muista. Vähä semmonen viba mulle on jääny näistä videoista, että aika siloteltu tää tulee vanhoihin verrattuna olemaan. Ja sehän nyt selittyy jo pelkästään isommalla budjetilla ja Unreal enginellä. Ei oo enää kotikutoinen, epävakaa ja viihdyttävä X-Ray engine käytössä.
Vähistä tarinan murusista mitä on tullut vastaan Faust vaikuttaa mielenkiintoiselta tapaukselta. Ja samalla koko Monolith. Mitä tapahtui ja mitä hittoa se Faust meinaa saada aikaan.
 
Ja moni arvostaa Stalkerin loistavaa tekoälyjärjestelmää mikä mahdollistaa pelaajan olevan vain yksi muiden joukossa. Satunnaisia tulitaisteluja, mutanttihyökkäyksiä yms voi sattua missä vaan, milloin vaan, kenelle vaan. Myös karttojen ulkopuolella tapahtuu samaan aikaan kun pelaaja on jossain toisaalla. Tämä luo fiilistä, että Zone on kokoajan elävä ekosysteemi.

Esimerkiksi: Lähde turvalliselta alueelta läheiseen metsään etsimään artifakteja ilman mitään tehtävää niihin liittyen. Matkan varrella kuule joidenkin ampuvan ja pari ihmisruumista löytyy mitkä ovat mutanttien tappamia. 5min tämän jälkeen sinuun hyökätään ihan puskista.

Itse aikoinaan petyin kyllä alkuperäisen stalkeriin. Tunnelma ja graafinen puoli oli silloin kyllä todella upeaa, mutta jo pelin alku oli tuskallisen vaikea. Ihan joku eka tehtävä, missä piti mennä pellon keskellä olevasta mökistä jotain hakemaan, oli itselle tarpeeksi.

Mökkiä vartioi isohko vihulauma, jotka olivat todella tappavia. Ensin yritin hiippailla mökkiin salaa mutta se osoittautui aivan mahdottomaksi, vaikka yö aikaan oli liikkeellä. Sitten jonkun tunnin save load Rumban jälkeen sain kaikki vihut tapettua ja sisään hakemaan sen mitä siellä pitikään hakea. Takaisin ulos ja kaikki vihut respawnannu... Siihen loppu itellä Stalkerin peluu.

Toki jälkeenpäin ajateltuna varmasti tein jotain väärin, tai niin ainakin uskon, koska tuo tehtävä oli niin järkyttävän vaikea ja tuskallinen, että eihän semmosta olis kukaan oikeasti jaksanut ikenet verillä vääntää satoja tunteja. Ei ikinä ole tullut vaan uudelleen koitettua stalkereita. Tämä kyllä näyttää hyvälle ja kiinnostaisi kokeilla.
 
En tee preorderia (kyllä, vuoteen 2024 saavuttaessa olen oppinut vihdoin että ei), mutten myöskään hanki tätä mistään harmaasta kaupasta. Julkaisun jälkeen ostoon täydellä hintaa, jotta saan tuettua Ukrainaa. Vähän jopa harmittaa etten tykkää keräillä krääsää nurkkiin, muuten olisi ollut kiva ostaa keräilyversio ja laittaa framille.
 
Itse aikoinaan petyin kyllä alkuperäisen stalkeriin. Tunnelma ja graafinen puoli oli silloin kyllä todella upeaa, mutta jo pelin alku oli tuskallisen vaikea. Ihan joku eka tehtävä, missä piti mennä pellon keskellä olevasta mökistä jotain hakemaan, oli itselle tarpeeksi.

Mökkiä vartioi isohko vihulauma, jotka olivat todella tappavia. Ensin yritin hiippailla mökkiin salaa mutta se osoittautui aivan mahdottomaksi, vaikka yö aikaan oli liikkeellä. Sitten jonkun tunnin save load Rumban jälkeen sain kaikki vihut tapettua ja sisään hakemaan sen mitä siellä pitikään hakea. Takaisin ulos ja kaikki vihut respawnannu... Siihen loppu itellä Stalkerin peluu.

Toki jälkeenpäin ajateltuna varmasti tein jotain väärin, tai niin ainakin uskon, koska tuo tehtävä oli niin järkyttävän vaikea ja tuskallinen, että eihän semmosta olis kukaan oikeasti jaksanut ikenet verillä vääntää satoja tunteja. Ei ikinä ole tullut vaan uudelleen koitettua stalkereita. Tämä kyllä näyttää hyvälle ja kiinnostaisi kokeilla.
Alkuperäinen stalker on tosiaan siitä erikoinen peli että ensimmäinen tehtävä on melkoisen vaike, mutta pian sen jälkeen vaikeustaso normalisoituu. Tai sitten tein itsekin jotain pahasti väärin aikanaan kun ensimmäinen tehtävä on useammista peluukerroista aina aiheuttanut harmaita hiuksia. Ensimmäisen tehtävän vihollisten runsas määrä yhdistettynä käytössä olevaan epätarkkaan ja heikkotehoiseen pistooliin teki hommasta hankalan, mutta heti kun sai kerättyä parempia varusteita kuolleilta niin peli lähtee rullaamaan.
 
Alkuperäinen stalker on tosiaan siitä erikoinen peli että ensimmäinen tehtävä on melkoisen vaike, mutta pian sen jälkeen vaikeustaso normalisoituu. Tai sitten tein itsekin jotain pahasti väärin aikanaan kun ensimmäinen tehtävä on useammista peluukerroista aina aiheuttanut harmaita hiuksia. Ensimmäisen tehtävän vihollisten runsas määrä yhdistettynä käytössä olevaan epätarkkaan ja heikkotehoiseen pistooliin teki hommasta hankalan, mutta heti kun sai kerättyä parempia varusteita kuolleilta niin peli lähtee rullaamaan.
Vanhanajan pelisuunnittelua, kun pelejä suunniteltiin pelaamisen ilosta, eikä kohdennettuna kiintymisen maksimointiin. Kuka muistaa Gothic 2:n alun Shadowbeastin/Orcin tai Daggerfallin Skeletonin, mitkä aiheuttivat lukemattomia kuolemia, ja mitä ei edes kuulunut saada hengiltä alussa?
 
Vanhanajan pelisuunnittelua, kun pelejä suunniteltiin pelaamisen ilosta, eikä kohdennettuna kiintymisen maksimointiin. Kuka muistaa Gothic 2:n alun Shadowbeastin/Orcin tai Daggerfallin Skeletonin, mitkä aiheuttivat lukemattomia kuolemia, ja mitä ei edes kuulunut saada hengiltä alussa?

Kyllä minäkin haasteesta pidän. Elden Ring pelattu ilolla läpi mm. Tuo eka tehtävä nyt oli vaan lähinnä raivostuttava, kun itsellä tosiaan joku paska pistooli ja vihuilta noukituissa aseiisa oli vaan muutama ammus. Lisäksi AI tuntui sille, että on silmät selässä ja ampuu esteen takaa pilkottavaan nenän päähän millisekunnissa. Toki tuosta on jo kohta 20v aikaa, joten ei nyt välttis ihan noin, mutta semmoinen tunne siitä jäi. Ja mikä järki on siinä, että parin minuutin talossa oleilun jälkeen ne samat vihut on elossa ja pois pitäisi päästä ilman ammuksia....
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 826
Viestejä
4 411 053
Jäsenet
73 260
Uusin jäsen
Avaruuslapsi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom