Ryzen 7000 X3D -sarja saa BIOS-tason hallinnan ydinten priorisoinnille

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 495
amd-asus-x670-bios-ryzen-7000-x3d-agesa-20230223.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
AMD tuo Ryzen 7000 X3D-prosessorit myyntiin 28. helmikuuta eli ensi viikon tiistaina. Prosessorit perustuvat Zen 4 -arkkitehtuuriin ja niihin on lisätty Ryzen 7 5800X3D:n tapaan 64 Mt:n L3-välimuistisiru parantamaan etenkin pelisuorituskykyä.

Ryzen 7000 X3D -prosessorit ovat herättäneet ennakolta paljon keskustelua etenkin Ryzen 9 -mallien osalta. AMD on päättänyt lisätä prosessoreihin konfiguraatiosta riippumatta vain yhden 3D V-Cache -välimuistisirun, mikä tarkoittaa Ryzen 9 -mallien kohdalla sitä, että vain toisella CCD-sirulla on lyhyt reitti lisävälimuistiin. Myös toinen CCD voi käyttää ylimääräistä L3-välimuistia, mutta se joutuu tekemään sen I/O-sirun kautta.

AMD päätyi ratkaisuun kellotaajuuksien vuoksi. 3D V-Cache -välimuistisirulla varustettu CCD ei kykene yhtä korkeisiin kellotaajuuksiin, kuin ilman sitä olevat CCD:t, mikä nähdään heti prosessoreiden Boost-kellotaajuuksissa. Ryzen 7 7800X3D:ssa, jossa on vain yksi CCD-siru, Boost-kellotaajuus on maksimissaan 5 GHz, kun Ryzen 9 7900X3D:ssa se on 5,6 ja 7950X3D:ssa jopa 5,7 GHz. Ryzen 9 -mallien huomattavasti korkeampi Boost-kellotaajuus saavutetaan vain sirulla, jonka päällä ei ole 3D V-Cachea.

Keskusteluissa ratkaisu on herättänyt huolta: miten voidaan varmistua, että pelit ja ohjelmat suoritetaan optimaalisella CCD-sirulla? Oletusarvoisesti suurin osa peleistä tulee pyörimään paremmin lisävälimuistilla, mutta markkinoilta löytyy myös tapauksia, joissa korkeampi yhden ytimen kellotaajuus voi olla tärkeämpi. Niiden pitäisi siis pyöriä keskenään eri CCD-siruilla. Myös prosessien hyppääminen CCD:ltä toiselle on myrkkyä suorituskyvylle.



Twitter-vuotajana tutuksi tullut HXL eli 9550pro on nyt twiitannut kuvankaappauksia Asuksen foorumeilta, jossa yhtiön BIOS-guru Peter ’Shamino’ Tan on ehtinyt esittelemään tarkemmin määrittelemättömän X670-emolevyn beeta-BIOSia X3D-tuella. BIOS perustuu AGESA 1.0.0.5C -versioon. Kuvankaappaukset ovat vielä kehitysversiosta, joten ominaisuuksille tai ainakin osalle niistä keksittäneen menevät markkinointitermit tai vähintäänkin helpommin ymmärrettävät termit ennen julkaisua.

Asuksen ja oletettavasti muidenkin valmistajien emolevyt tulevat tarjoamaan X3D-prosessoreille käyttöjärjestelmäriippumattoman tavan hallita Core Flex -peliasetuksia. Tarjolle tulee ainakin kolme eri algoritmivaihtoehtoa sekä mahdollisuus säätää kunkin algoritmin tarkempia säätöjä, joiden avulla käyttäjä voi optimoida niiden toimintaa omien tottumustensa ja kokemustensa mukaan. Koska säädöt tehdään BIOS-tasolla, niiden pitäisi toimia käyttöjärjestelmästä riippumatta. AMD tekee kuitenkin yhteistyötä myös ainakin Microsoftin kanssa varmistaakseen, että X3D-prosessorit suorittavat kutakin sovellusta sille parhaalla CCD:llä ja ytimillä.

Lähteet: Tom's Hardware

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Uudet piirisarjan ajurit julkastiinkin just missä on jotain optimointeja tähän CCD "ongelmaan".


Toisin ku uutisessa väitetään, niin tuota saa jo ladattua.
 
Uudet piirisarjan ajurit julkastiinkin just missä on jotain optimointeja tähän CCD "ongelmaan".


Toisin ku uutisessa väitetään, niin tuota saa jo ladattua.
Ei uutisessa väitetä tuon taivaallista noista piirisarja-ajureista, ne on ihan eri asia kuin BIOS. Niissä on varmasti myös omia optimointejaan, mutta niistä ei tässä uutisessa puhuttu. Myös käyttöjärjestelmäpuolen optimoinnit ovat eri asia ja MS:n heiniä.
 
Ei uutisessa väitetä tuon taivaallista noista piirisarja-ajureista, ne on ihan eri asia kuin BIOS. Niissä on varmasti myös omia optimointejaan, mutta niistä ei tässä uutisessa puhuttu. Myös käyttöjärjestelmäpuolen optimoinnit ovat eri asia ja MS:n heiniä.

No ei suoraan, mutta viittasin tohon sun laittamaan viitaten:
Ryzen 7000 X3D -prosessorit ovat herättäneet ennakolta paljon keskustelua etenkin Ryzen 9 -mallien osalta. AMD on päättänyt lisätä prosessoreihin konfiguraatiosta riippumatta vain yhden 3D V-Cache -välimuistisirun, mikä tarkoittaa Ryzen 9 -mallien kohdalla sitä, että vain toisella CCD-sirulla on lyhyt reitti lisävälimuistiin. Myös toinen CCD voi käyttää ylimääräistä L3-välimuistia, mutta se joutuu tekemään sen I/O-sirun kautta.
 
No ei suoraan, mutta viittasin tohon sun laittamaan viitaten:
Ryzen 7000 X3D -prosessorit ovat herättäneet ennakolta paljon keskustelua etenkin Ryzen 9 -mallien osalta. AMD on päättänyt lisätä prosessoreihin konfiguraatiosta riippumatta vain yhden 3D V-Cache -välimuistisirun, mikä tarkoittaa Ryzen 9 -mallien kohdalla sitä, että vain toisella CCD-sirulla on lyhyt reitti lisävälimuistiin. Myös toinen CCD voi käyttää ylimääräistä L3-välimuistia, mutta se joutuu tekemään sen I/O-sirun kautta.
Äh joo, ymmärsin väärin tuon missä väitetään ettei saa ladattua, eli TPU:lla väitetään noista ajureista niin. Mutta joo tosiaan, tuo on yksi kaikista osista millä sitä koitetaan optimoida.
 
Tekstissä on virhe.

Toinen CCD ei pysty käyttämään toisen CCDn päällä olevaa välimuistia.

Data päätyy jonkun CCDn välimuistiin ainoastaan sen omien ytimien suorittamien muistioperaatioiden seurauksena.
 
Tekstissä on virhe.

Toinen CCD ei pysty käyttämään toisen CCDn päällä olevaa välimuistia.

Data päätyy jonkun CCDn välimuistiin ainoastaan sen omien ytimien suorittamien muistioperaatioiden seurauksena.
Olen aika varma että joku AMDn edustaja sanoi tuon olevan mahdollista, pitää kaivaa josko löytäisin sen vielä
 
Olen aika varma että joku AMDn edustaja sanoi tuon olevan mahdollista, pitää kaivaa josko löytäisin sen vielä

Tässä on ymmärretty sen sanoma asia väärin.

Lienee sanonut vaan sitä, että jos yhdellä CCD:llä on likaista dataa välimuistissaan, niin se voidaan siirtää sieltä suoraan toisen CCDn välimuistiin ilman että sitä tarvii kierrättää päämuistin kautta.

Tämä on eri asia kuin se, että toisen CCDn ydin voisi käyttää toisen CCDn välimuistia.
 
Tom viittaa tähän tietoon jonka sanoo tulleen AMD:n suusta kuitenkaan sen tarkemmin määrittelemättä että missä yhteydessä:

AMD is working with Microsoft on Windows optimizations that will work in tandem with a new AMD chipset driver to identify games that prefer the increased L3 cache capacity and pin them into the CCD with the stacked cache. Other games that prefer higher frequencies more than increased L3 cache will be pinned into the bare CCD. AMD says that the bare chiplet can access the stacked L3 cache in the adjacent chiplet, but this isn’t optimal and will be rare. Yes, the chip with the extra L3 cache will run games at a slower speed, but most games don’t operate at peak clock rates, so you should still get a huge performance benefit.

 
Tom viittaa tähän tietoon jonka sanoo tulleen AMD:n suusta kuitenkaan sen tarkemmin määrittelemättä että missä yhteydessä:



Johtuen siitä että miten L3 kakku ryzeneissä toimii, niin sinne toisen CCD:n kakkuun päätyy vain dataa mitä kyseisen CCD:n ytimet käyttävät.

Normaalisti kakkuun on yksinkertaistaen r/w oikeudet, tässä tapauksessa toiseen kakkuun vain r oikeudet. Sama tilanne kuin prossuissa ilman 3d kakkua, koherenssin takia välillä data tulee luettua sieltä toiselta CCD:ltä.
 
Tämä vaan puhuu omaa kieltään siitä, mitä ennustin koko ajan. 7900X3D tulee olemaan peleissä hitaampi kuin 7800X3D. Schedulerin ongelmat siirretään käyttäjän ongelmaksi. Omat testit ajetaan tietenkin niin, että pelikohtaisesti säädetään parhaat arvot - mutta out-of-the-box säädöt käyttäjällä eivät ole optimaaliset kaikkiin peleihin.

Kannattaa odotella sitä 7800X3D:tä.
 
Tämä vaan puhuu omaa kieltään siitä, mitä ennustin koko ajan. 7900X3D tulee olemaan peleissä hitaampi kuin 7800X3D. Schedulerin ongelmat siirretään käyttäjän ongelmaksi. Omat testit ajetaan tietenkin niin, että pelikohtaisesti säädetään parhaat arvot - mutta out-of-the-box säädöt käyttäjällä eivät ole optimaaliset kaikkiin peleihin.

Kannattaa odotella sitä 7800X3D:tä.

7800X3D:tä kannattaa odottaa ihan jo sen takia, että se on hinnaltaan paras vaihtoehto pelikäyttöön, jossa ei 12 tai 16 ydintä tarvita, mutta AMD:n näkökulmasta niillä luonnollisesti saa tehtyä enemmän rahaa
 
Jep. 7800X3D on se peliprossu mutta otan kyllä mielelläni vaihtoehdon jossa ollaan sekä että: hyvä pelisuorituskyky ja riittävä määrä säikeitä oikeisiin töihin. En oikein ymmärrä mikä tässä on ongelmana että 7900X3D ja 7950X3D tulee kauppoihin ennen tuota 7800X3D:tä? On se perkele:) Myös se että mikkisofta saa ehkä viilattua omat juttunsa kondikseen...ehkä. Mielenkiintoista on nähdä se todellinen suorituskyky peleissä vs. nonX3D mallit.
 
7800X3D:tä kannattaa odottaa ihan jo sen takia, että se on hinnaltaan paras vaihtoehto pelikäyttöön, jossa ei 12 tai 16 ydintä tarvita, mutta AMD:n näkökulmasta niillä luonnollisesti saa tehtyä enemmän rahaa
Tuleeko 7800X3D testiin yhtä aikaa muiden kanssa? Eikös tuon 7950X3D voi muuttaa 7800X3D prossuksi disabloimalla ne kakuttomat ytimet? Eli vaikka ei voi virallisesti testata 7800X3D, niin käytännössä kyllä saa hyvän testin josta jengi näkee mitä on odotettavissa.
 
Tuleeko 7800X3D testiin yhtä aikaa muiden kanssa? Eikös tuon 7950X3D voi muuttaa 7800X3D prossuksi disabloimalla ne kakuttomat ytimet? Eli vaikka ei voi virallisesti testata 7800X3D, niin käytännössä kyllä saa hyvän testin josta jengi näkee mitä on odotettavissa.
7800x3d tulee myyntiin huhtikuussa joten eiköhän silloin tule testitkin ulos.
_edit_ Jos noin saa testattua niin antaahan se tietysti osviittaa, tosin kellothan 5800x3d on alhaisemmat kuin nyt kohtapian julkaistavissa.
 
Jos noin saa testattua niin antaahan se tietysti osviittaa, tosin kellothan 5800x3d on alhaisemmat kuin nyt kohtapian julkaistavissa.

Kyllä se kai pitäisi melko lailla hyvin vastata yhdellä CCD:llä 78003dx:ää, koska ne noille kahden CCD:n malleille annetut boostikellot koskee vaan sitä puolta missä ei ole kakkua. Ei sitä ole kai vahvistettu mutta hyvin voisi olettaa että kakkusirut on rajoitettu kaikki samalla tavalla.
 
Mitä ylläolevista kommenteista on luettavissa, AMD:n insinöörit sälyttävät muiden ongelmaksi tuota rakennetta ja sen tuomia ongelmia. Loppukäyttäjän ja käyttöjärjestelmävalmistajan. Kiinnostaisi tuote joka toimii suoraan, ilman säätämistä. Sekä yhtäkkiä selitellään ettei kellotaajuudesta ole hyötyä: "Yes, the chip with the extra L3 cache will run games at a slower speed, but most games don’t operate at peak clock rates, so you should still get a huge performance benefit."

Tässähän tulee ihan Venäjä mieleen selittelyn määrästä parhain päin. :rolleyes::geek::lol:
Testit puhuvat puolestaan jo ensimmäisessä X3D-sukupolvessa :facepalm:
 
Toimii erinomaisesti, e-coreilla ei tee mitään ja silloin kuin niillä tekisi esim työpöydällä, niin P-coret hoitavat saman asian <20W kanssa. Kellotettunakin idlasi siellä ~15W molempaa puolta työpöytärenkutuksissa ilman e-coreja. Tekniikkademoksi sanonut ennenkin. Kritisoin juuri Inteliä aiemmassa postauksessa, mutta kirjoitat kuin olisin kehunut etenkin tuon lopun muotoilusi osalta. :tup: Salkkariteema alkoi soimaan mielessäni. :kippis: Mainioita tuotteita, kun kytkemällä jotain pois saa aina vaan lisätehoa kasvaneen RING-taajuuden myötä, 80W++ pois vaikka kellot nousevat merkittävästi kaikkien ytimien rasituksessa (4650->4900). Rahalle vastinetta ensiluokkaisesti.
Mut mitä toi ”testaustapa olisi tasavertainen” oikein tarkoittaa sitten? Toista ajetaan vakiona ja toista kellotellaan ja muuten viritellään? En ymmärrä
 
Täysin yhdenvertainen testaustapa, jos tulee biossiin asti tehdä jotain säikeiden ohjausta, eristämistä, että toimisi. Silloin myös voidaan tehdä optimoinnit muillekin valmistajille. Vai eikö se tule kuuloon, mikäli esim. jännite on lukittu AMD:lla johtuen 3DCachen jännitteestä? :rofl:
Esitätkö että tolle intelin p/e core jutulle ei ole bios tai käyttöjärjestelmätason tukea? :kahvi:
 
Mikäli biossiin tehdään ronauksia, silloin on vapaus tehdä kaikki ronaukset joka valmistajalle. Vaihtoehtoisesti AMD insinöörit voisivat lisäkouluttautua ja ratkaista asian suorittimessaan, ilman että siihen tarvitsee tehdä tuollaista liikenteenohjausta jota pitkin laskenta ohjautuu oikeaan paikkaan. Intelillä se vaan toimii.
Mutta ei kai kukaan tuota tule vertaamaan inteliin kuin vakiona? Tai no joku GN deep dive voi tulla myöhemmin.

Ja intelilläkin se toimii ”liikenteenohjauksella”. sitä vaan ei anneta käyttäjän virittää suuntaan tai toiseen jos siltä tuntuu.

Applen prossut vissiin parhaita, koska softalla voi säätää kaikista vähiten asioita? :kahvi:
 
Apple M2 Pro saa iciwanhassa Cine R20 ~450pts, ei pysty. Intel hulmuaa 850pts kera. Lisäksi MacOS rajoittuneisuus ja ei apleraudalle natiivia windows-tukea. Tuntuu samalta ku tekis töitä pakkopaita päällä, kovin kahlittu olo MacOS kanssa.

Yleisesti applen m2pro/max löytyvät sijoilta 52. ja 53. tuosta listauksesta. Ei mun juttu ostaa eilisen ATK:ta kaupasta. Tokihan Applella nuo instagrampäivitykset ja tiktok-videoeditit onnistuu, graafisen puolen laskentakykykin melko puutteellinen, mikäli huomioidaan että onhan sentään vuosi 2023.
Hieno vertailu. Mitä jos kattoisit jollain natiivisoftalla. Aika kovaa nuo tykittelee.

ja ennen kaikkea pitää huomioida että vähiten säätöjä -> paras rauta.
 
Mikäli biossiin tehdään ronauksia, silloin on vapaus tehdä kaikki ronaukset joka valmistajalle. Vaihtoehtoisesti AMD insinöörit voisivat lisäkouluttautua ja ratkaista asian suorittimessaan, ilman että siihen tarvitsee tehdä tuollaista liikenteenohjausta, jota pitkin laskenta ohjautuu oikeaan paikkaan. Intelillä se vaan toimii. Toivottavasti ei tule huijattu olo kuten konsoleissa, ostettuani PS3 Slim reilu vuosikymmen takaperin, päivitysrumba yllätti käyttäjän ja jäi käyttämättä konsoli. Ostin konsolin alkujaan siksi että halusin päästä pelaamaan nappia painamalla. Joka viikko kun koitti, niin piti päivitellä asennettua peliä/konsolia/pshomea/ehkä en muista kaikkia kohtia. Sitten olikin aika sammuttaa laite.

Ai että nautin värinästä, tulee se sitten mielipiteissä tai MHz muodossa. :tup:
Provosoiminen on hauskaa, niinkö? Onko joku kieltänyt Inteliä koskemasta BIOSiin enemmän kuin se nyt tekee? Olishan se hauskaa kun BIOS oletuksena kytkisi E-coret pois. Tai ehkä siellä pitäisi olla Intelilläkin enemmän älyä mukana, miksi harmistua kun joku sen ymmärtää tehdä?
Tiedän ettet luule pelkästään emovalmistajien BIOSia tekevän. Intelillä se vain toimii kunhan käyttäjä kytkee ylimääräiset ytimet pois ja säätelee jännitettä sekä tyytyy onnettomaan multicore suorituskykyyn? Pelit pyörii erinomaisesti Intelilläkin mutta turha alkaa valittaa että se toinen koski BIOSiin mutta Intel ei vielä koskenut.
 
Tykkään ATK:n kanssa mitattavista numeroista enemmän, kuin sanoista ja mielikuvista tehonmäärityksessä. :kahvi: Eli mitä numeroita olisi tarjolla tasavertaisin lähtökohdin suoritetussa testissä? Avasin ja katsoin vain ettei ollut singlethreadista mitään ja suljin, kun jätetty testit suorittamatta vaikka piti suorittaa.
Puget bench esim. ihan mielenkiintoinen, noin ihan oikean käytönkin kannalta.

ja aika kauas eksytty jo siitä että kuinka kaikki valmistajat säätää bioseja ja käyttiksiä, mutta vain inteli kuuluu kellottaa. :facepalm:
 
Tosin en ole tällaisia testejä nähnytkään vielä. :) Ehkä voit lähettää juttuvinkin jollekin, en tosin tiedä mitä yleisöä tuo tahtomasi metodi palvelee.
Tubesta vaikka der8auer, suomessa aktiivisena toimii ainakin luumi. Artikkeleita tai vähintään uutisia tulee kans aika paljon tälläkin sivustolla.
 
Luvassa varmaan kaikenlaista jännää suorituskykyviuhuntaa kun piirisarja-ajurit säätää lennossa suosittuja ytimiä ja jopa parkeeraa toisen CCX:n kun siltä tuntuu:

 
AMD:n insinöörit sälyttävät muiden ongelmaksi tuota rakennetta ja sen tuomia ongelmia. Loppukäyttäjän ja käyttöjärjestelmävalmistajan. Kiinnostaisi tuote joka toimii suoraan, ilman säätämistä.
Niin minuakin, siksi jää Intelin E/P-coresekoilut kaupan hyllylle. Ei kiinnosta arvuutella koska mikäkin peli käyttää Denuvoa eikä toimi jos unohdat manuaalisesti ottaa prosessorin ytimiä pois päältä. Ai niin, kyllähän siihen joku hieno "korjaus" julkaistiin; voit sammuttaa nämä ytimet Scroll Lock näppäimellä, bravo.
Tässähän tulee ihan Venäjä mieleen selittelyn määrästä parhain päin. :rolleyes::geek::lol:
Sinun puheistasi tuo eniten mieleen tulee, kun on pakko joka ketjussa lähteä provolinjalle.

Ovathan nämä huomenna julkaistavat prosessorit turhia pelkän pelaamisen kannalta. Eipä tule omalla pöytäkoneella tehtyä mitään hyödyllistä, miksi voi aivan hyvin odotella 7800X3D:tä.
 
Jos nyt oikein katsoin, uusin peli joka käyttänyt tuota DRM, on julkaistu 2019. Tosin onko tuo sitten ongelma win11 kanssa, jos scheduleri hoitaa oikein. Tosin onko se ongelma alkuunkaan, sillä E-coret laitetaan offille ja tehdään säädöt alle minsassa, nautitaan kasvaneesta suorituskyvystä siihen asti kunnes taas päivitellään. :tup:
Taisi mennä pointti pääsi yli niin että hujahdus vain kuului.

E: Nyt kun tuon alemman viestisi luin, niin taisitkin tietoisesti ohittaa pointtini ja provoilet taas ihan hupimielessä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt oikein katsoin, uusin peli joka käyttänyt tuota DRM, on julkaistu 2019.

Jos puhut Denuvosta niin sillä suojattuja pelejä kyllä julkaistaan jatkuvasti, esimerkkinä vaikka viikko sitten ulos tullut Atomic Heart. En ole ainakaan kuullut että joltain olisi jäänyt peli käynnistymättä e-ydinten takia että luultavasti ei kummoinenkaan ongelma nykypäivänä.
 
Jos puhut Denuvosta niin sillä suojattuja pelejä kyllä julkaistaan jatkuvasti, esimerkkinä vaikka viikko sitten ulos tullut Atomic Heart. En ole ainakaan kuullut että joltain olisi jäänyt peli käynnistymättä e-ydinten takia että luultavasti ei kummoinenkaan ongelma nykypäivänä.
Taisi olla Hogwarts Legacy myös Denuvolla.
 
Ja toimii vai? @Spotty oli jäänyt historian siiville liitelemään, Intelvihako ajaa tuollaiseen agendaan? :) En ymmärrä ketä tämmöinen menneiden muistelu auttaa, etenkin että vedetään yhtäläisyysviivoja nykyhetkeen. Vai tulisiko palata 5700XT mustaruutuongelmaan myös?

Ainakin yksi kaveri tossa 12600K prossulla naputellut Hogwartsia muutaman päivän, kun muistin juuri.
1677508135251.png

Ainakin tälläistä Steam kertoo. En sitten tiedä miten vaikuttaa pelailuun nykypäivänä.
 
Ja toimii vai? @Spotty oli jäänyt historian siiville liitelemään, Intelvihako ajaa tuollaiseen agendaan? :) En ymmärrä ketä tämmöinen menneiden muistelu auttaa, etenkin että vedetään yhtäläisyysviivoja nykyhetkeen. Vai tulisiko palata 5700XT mustaruutuongelmaan myös?

Ainakin yksi kaveri tossa 12600K prossulla naputellut Hogwartsia muutaman päivän, kun muistin juuri.
Auttaa varmaan silla tavalla, että se denuvo vissiin piti päivittää, että se toimii noilla uudemmilla Inteleillä. Ja osa pelintekijoista ei taatusti ole sitä tehnyt. Toisin sanoen edelleen varmaan löytyy vanhempia pelejä, jotka eivät lähde käyntiin ilman core säätöä uudemmilla Inteleillä
 
Ja toimii vai? @Spotty oli jäänyt historian siiville liitelemään, Intelvihako ajaa tuollaiseen agendaan? :) En ymmärrä ketä tämmöinen menneiden muistelu auttaa, etenkin että vedetään yhtäläisyysviivoja nykyhetkeen. Vai tulisiko palata 5700XT mustaruutuongelmaan myös?
Oletko idiootti vai miksi trollaat jatkuvasti? Tuossa Nerkoon sanoikin, että vaatii pelintekijöiden päivityksen peliin, että ongelma ratkeaa. Totta helvetissä uudessa AAA tittelissä, kuten Hogwarts Legacy, tämä päivitetty versio löytyy valmiiksi (ja varmasti kaikissa uusissa Alder Laken julkaisun jälkeen julkaistuissa peleissä). Itse pelaan myös paljon vanhempia pelejä, joista osa käyttää Denuvoa, enkä usko että kehittäjiä (jos kehittäjäfirma on enää pystyssäkään) kiinnostaa päivitellä 5-10 vuotta vanhoja pelejä.

Vastasin alun perin viestiisi, jossa valitit siitä että AMD prosessorilla joutuu kikkailemaan saadakseen pelit toimivaan ja sanoit, lainaan suoraan, "Kiinnostaisi tuote joka toimii suoraan, ilman säätämistä. " Tähän vastasin liittyen Intelin ongelmiin Denuvoa käyttävien pelien kanssa, joissa tunnetusti joutui, lainaan sinua, "säätämään" että Denuvo ei luullut pelin olevan piraattiversio.
 
Sitten on aika lopettaa se provoilu kaikin puolin.
 
Auttaa varmaan silla tavalla, että se denuvo vissiin piti päivittää, että se toimii noilla uudemmilla Inteleillä. Ja osa pelintekijoista ei taatusti ole sitä tehnyt. Toisin sanoen edelleen varmaan löytyy vanhempia pelejä, jotka eivät lähde käyntiin ilman core säätöä uudemmilla Inteleillä

Intel has resolved the DRM issue on 12th Gen intel® Core™ Processors that caused games to crash or not load in Windows 11* and/or Windows® 10 by working with game publishers and Microsoft. At this time, all games originally identified as having this DRM issue have been fixed through game patches or OS updates.
 
Ottaen huomioon sen kuinka nihkeästi osa pelifirmoista tukee hiukankin vanhempia pelejä olen varsin skeptinen, että 100% peleistä oikeasti toimii suoraan. Intel on varmasti käynyt suosituimmat läpi, mutta maailmalla on järjetön määrä pelejä, joten prosentti tuskin on oikeasti 100.
 
Ottaen huomioon sen kuinka nihkeästi osa pelifirmoista tukee hiukankin vanhempia pelejä olen varsin skeptinen, että 100% peleistä oikeasti toimii suoraan. Intel on varmasti käynyt suosituimmat läpi, mutta maailmalla on järjetön määrä pelejä, joten prosentti tuskin on oikeasti 100.
Denuvo pelejä ei ole järjetöntä määrää.
 
" Intel has resolved the DRM issue on 12th Gen intel® Core™ Processors that caused games to crash or not load in Windows 11* and/or Windows® 10 by working with game publishers and Microsoft. At this time, all games originally identified as having this DRM issue have been fixed through game patches or OS updates. "

All games originally identified =/= all games. No enivei, tämä on juurikin sitä kuuluisaa säätämistä mistä oli kyse.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 637
Viestejä
4 494 416
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom