Ryzen 7 5700X ja Gigabyte RTX 3070 ylikellotus

Liittynyt
24.09.2021
Viestejä
6
Moi! Mä tossa pari kuukautta sitten hankin itelleni vähän tehokkaamman koneen. Hyvin on toiminut ja pelit pyörii kivasti. Nyt muutamia päiviä sitten alkoi kutkuttamaan ylikellotus ja kuinka sitä kannattaisi ryhtyä tekemään? Itsellä ei ole ollenkaan kokemusta ylikellotuksesta ja siksi käännyinkin tänne teidän puoleen.

Tietokoneen speksit:
Mobo: MSI B550M PRO-VDH (MS-7C95) (AM4)
Prossu: Ryzen 7 5700X
Graffat: Gigabyte RTX 3070
RAM: Kingston Fury 16 Gt (2x 8 Gt tikkua @3200 Mhz)
Muisti: 2x 1 T M.2 SSD:tä
Virtalähde: Seasonic GX-850 w 80 plus gold
Prossujäähy: be quiet! Pure Rock 2 Black
Ja sit vielä kolme perus tuuletinta.

Näitten perusteella tarttisin sit apua vähän ylikellotukseen. Niin ku aikasemmin mainittin, oon ihan uus tähän ja tarvis jotain semi-simppeliä ohjetta jolla sais vähän lisää tehoa. Tiedän Afterburnerista jotakin, siellä on esim. fan curveja, voltagee, power limittiä ja tälläsiä niin varmaan niin liittyy tää. Prossusta ei muuta tietoa kuin että varmaan pitää biossissa säätää asioita jos haluaa ylikellottaa. Mieluiten haluaisin pelata ihan varman päälle, ettei mee tietokone sitten ihan mankeliin, että ihan baby stepsiä aluksi, ja jos sit oppii homman paremmin niin sitten voi miettiä vähän kovempaa ylikellotusta mikäli jäähyt kestää.

Ohessa kuva Afterburnerin nykyisistä asetuksista ja kuva prossun tiedoista. (Idlessä)
 

Liitteet

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 940
MSI B550M PRO-VDH
AM4 tier list, jos siihen on sattumoisin luottamista, kertoo että emolevyn virransyöttö on hyvä, ja se kestää jonkun verran kellottaa 105 W tdp prosua.

Kun 5700x on 65 W tdp, niin emolevy kestää laittaa 5800x 105 W tdp virta- ja tehorajat sille.

Jos prosun kellottaa 5800x:n tasolle, peleissä ei keskimäärin saa aikaiseksi paljon mitään.

Ero näkyy lähinnä vain all core-kuormilla kuten Cinebench multi.

Virta- ja tehorajat 65 W / 105 W tdp löytyy vaikka täältä

Alijännite voi olla parempi sana, kun kellot koitetaan pitää melkein ennallaan.



Mun 3070 alijännitekokeilut tuppasi antamaan melkein vakaita tuloksia, jotka silti teki luotettavuushistoriaan harvakseltaan jotain. Ehkä muistien kellot oli vaan liian isot.

Sitten on ollut kellotettuna Geforce experiencen automaattisella kellotuksella.


Geforce experience antaa nostaa tehorajaa hiukan ylöspäin ja ehkä tekee jonkun uuden käyrän.
Kellot on peleissä ihan hyvät, 2 GHz luokkaa.
Kovin paljon ei ole löysiä otettavissa koska oma kortti on aika hyvin tehdaskellotettu, ja koska hyvän coolerin takia tehoja ei ole melun takia tarvetta pudottaa, kun kortin tehoraja vaan riittää.

Muisteja se ei taida kellottaa, eikä mun näyttis ole niinkään muistien kellottamisesta tykännyt.

RAM: Kingston Fury 16 Gt (2x 8 Gt tikkua @3200 Mhz)
Näistä voi olla Aida-latenssin nanosekunteja pois viilattavissa.

Riippuu mitkä piirit kammassa sattuu olemaan. Mulla on yksi 2x8 GB 3200 kitti jossa ei tuntunut olevan löysää ollenkaan. Vaivaa on paljon ja lopputulos voi olla lähes vakaa ja Windows voi mennä solmuun epävakaita muistiasetuksia testatessa.
Muistien kellotus voi tuoda jopa 10 % lisää pelitehoja... joissain muistirajoitteisissa tilanteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 675
Viestejä
4 207 963
Jäsenet
70 933
Uusin jäsen
pite

Hinta.fi

Ylös Bottom