ryzen 7 2700x ongelmana sahalaita

Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
7
terve! täältä jo pidemmän aikaa yrittänyt ettiskellä, josko jollakin samanlaista ongelmaa kun mulla.
elikkä prosessori alkaa sahaamaan pienimmässäkin tekemisessä 1%-100% väliä.
olen tähän mennessä muutamaan otteeseen purkanut koneen muttereiksi, katsonut prosessorin pinnit, vaihtanut tahnat, emolevyn, virtalähteen, välimuistit, näytön ohjaimen, kopan paremmin hengittävään, päivittänyt bios ja chipsetin.
ajettu vakio kelloilla, ja biossista sillä boost modella, windows virta asetus koitettu ryzen balanced->huippu suoritus kyky, samaa tekee.
kokoonpanona tällä hetkellä:

MSI MPG X570 GAMING PLUS AM4 ATX-emolevy ostettu 20.09.2020

Kingston HyperX FURY DDR4 3200 MHz CL16 16 Gt ostettu 10.08.2020

AMD Ryzen 7 2700X ostettu 13.05.2020

Nvidia GeForce GTX 1060Gb


Chieftec 750w poweri

Alun perin kun ostin prosessorin, oli käytössä: MSI B450-A PRO AM4 ATX-emolevy, jolla pelit kaatuili koko ajan. nyt tän hetkisellä kokoonpanolla pystyy pelaamaan kaatuilematta, mutta toi sahaaminen hirvittää.
lämmöt on tyhjäkäynnillä 38-45 astetta, ja pelin aikana 70-80 astetta

ja ne kaikki 2 peliä mitä tulee pelattua: warzone ja rainbowsix siege.

onko nyt tosiaan niin että ton prosessorin saa laittaa roskiin?
155987624_522415045411606_4245680745408981334_n.png
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Mitä softia siellä on taustalla mitkä tekisivät kuormaa?
Ryzenit nostavat ja laskevat kelloja agressiivisesti jos kuormitus vaihtelee.
 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
7
oon yrittänyt seurata, jos siellä olisi joku ihmeellinen ohjelma, joka tekisi sen, mutta riittää että avaan chromen niin alkaa sahaamaan, ja chrome käyttää mukamas parin sekunnin välein 100%
 
Liittynyt
02.10.2020
Viestejä
412
oon yrittänyt seurata, jos siellä olisi joku ihmeellinen ohjelma, joka tekisi sen, mutta riittää että avaan chromen niin alkaa sahaamaan, ja chrome käyttää mukamas parin sekunnin välein 100%
Voisiko Chromessa joku laajennus tehdä tuon? Tuleeko tuota noin selvästi muiden ohjelmien tai selaimien kanssa?
Itse en käytä Chromea, mutta kiinnosti kokeilla (kun itsekin olin aiemmin kuormituksia ja tuulettimien toimintaa ihmetellyt). CPU:n kuormitus nousi Chromen kanssa 3-4 prosentista aika nopeasti pelkässä oletusaloitussivulla 10-15 prosenttiin, mutta pysyi kuitenkin aika tasaisena eikä käynyt 20 prosenttia korkeammalla. Eikä laajennuksien pois päältä kytkeminen vaikuttanutkaan mitään ainakaan minulla. Kun suljin Chromen, jolloin päälle jäi nyt enää Task manager, Resource monitor ja Firefox(+ad blocker) muutamalla välilehdellä (ja toki pelikauppojen sovelluksia yms. sälää), niin kuormitus oli taas tasainen noin 3-4%. Toistin tuota muutaman kerran ja aina samat prosentit.

Minulla muuten näyttää 2700X:lle Base speediä 3,70 GHz eikä 4,15 GHz. Mutta samako tilanne siis oli ilman kellotustakin?
Itse lisäsin kotelon tuuletusta kun CPU kävi aika herkästi korkeissa lämmöissä kuormitettuna (vaikkapa 3DMarkin CPU-testi). Muistelen, että kuormitus ja lämmöt sahasivat ennen kotelon tuuletuksen parantamista ja tuulettimien säätämistä 5-10 sekunnin välein ja tuulettimen nopeus vaihteli myös samaa tahtia. Kuormituksessa ei ollut silloinkaan tuollaisia noin korkeita piikkejä. Jonkin verran sai nähdä vaivaa, että kaikki tuulettimet sain säädettyä niin, että normikäytössä pysyisivät tasaisissa kierroksissa eikä nopeuden vaihtelu häiritsisi. CPU:n lämmöt ovat nyt idlenä 48-52 asteessa, joka on kyllä mielestäni turhankin korkea, mutta ehkä vakiotuuletin selittää sen ja paremmilla jäähdytysratkaisuilla voisi päästä alemmaksikin.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 228
Joku selaimen kilke mullakin tuli mieleen. Onko virukset tarkastettu? Joku haittaohjelma voisi myös tehdä tuommoista. Vaatisi toki että kulkee järjestelmästä toiseen. Kannattaa ajaa ainakin parilla ohjelmalla, vaikka Malwarebytes oman virustutkan lisäksi. Yhtenä vaihtoehtona tulee mieleen sekin että voiko ongelma olla näyttiksessä? Siis jos GPU ei saa kuvaa piirrettyä, senhän on pakko sanoa CPU:ole että ootas vähän, jolloin CPU tippuu nollaan.
 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
7
joo elikkä tekee ilman chromeakin sen, vaikkapa discordia käytettäessä, tai pelatessa, voisin ton näyttiksen firmiksen koittaa päivittää ja kattoa josko muuttuu, rtx3060 tulossa, mutta ei tiä viellä milloin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Laita tuolta Ryzen masterista Creator modeen. Jos silloin vakiintuu, niin taitaa uusi emolevykin olla vähän heppoinen tuolle prosessorille.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Oletan että windows on asennettu uusiks emon vaihdon jälkeen?
 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
7
Vika tais löytyä, puolimoduuli virtalähteestä oli kiinni se cpu 8pinninen johto emossa, niin se ei riittänyt, vaan piti vetää viellä 4pinninen virta cpu:lle (8+4) ja nyt vaikuttas siltä että tasaantu
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Vika tais löytyä, puolimoduuli virtalähteestä oli kiinni se cpu 8pinninen johto emossa, niin se ei riittänyt, vaan piti vetää viellä 4pinninen virta cpu:lle (8+4) ja nyt vaikuttas siltä että tasaantu
Tämä ei ole yleinen virhe, niinkuin @HekaDesimaali sanoinkin.

Suosittelen jollain aikavälillä miettimään virtalähteen vaihtoa laatumerkkiin. Ei toki kannata nyt heti, jos toimii, mutta kun uusit näyttistä, niin sitten.. Ei kannata tuijottaa niitä wattilukuja sokeana, koska tuota kokoonpanoa pitäisi pyörittää myös 450W virtalähteellä ok.
 
Liittynyt
02.10.2020
Viestejä
412
Vika tais löytyä, puolimoduuli virtalähteestä oli kiinni se cpu 8pinninen johto emossa, niin se ei riittänyt, vaan piti vetää viellä 4pinninen virta cpu:lle (8+4) ja nyt vaikuttas siltä että tasaantu
Tämä ei ole yleinen virhe, niinkuin @HekaDesimaali sanoinkin.

Suosittelen jollain aikavälillä miettimään virtalähteen vaihtoa laatumerkkiin. Ei toki kannata nyt heti, jos toimii, mutta kun uusit näyttistä, niin sitten.. Ei kannata tuijottaa niitä wattilukuja sokeana, koska tuota kokoonpanoa pitäisi pyörittää myös 450W virtalähteellä ok.
Kannatan myös virtalähteeseen sijoittamista. Helposti tulee vastatessa oletettua, että kytkennät ja rauta ovat kunnossa, kun on kaikki mahdollinen tehty tai vaihdettu.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 391
Viestejä
4 159 574
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom