Hellou! Olen n. 2 vuotta sitten kasannut itselle "pelikoneen", johon silloin ostin ryzen 7 1800x prosessorin (uusimmat intelit oli silloin myyty loppuun ja halusin kuitenkin kasata koneen asap). Alusta asti olen tuskaillut sen pelioptimoinnin heikkoudesta ja ihmetellyt miksi se ei resurssoi peleihin riittävästi (esim. pelatessa prosessorin käyttö voi olla helposti alle 50%, mikään ei estäisi prosessoria käyttämästä enempää). Nyt aloin tuossa tutkimaan tarkemmin, biosista wizard -työkalulla boostasin nopeuden 3.6GHz->3.9GHz. Mietin miksi silti tuntuu hitaalta ja aloin tarkemmin seuraamaan prosessorin suorituskykyä. Huomasin että nopeus voi olla vain 2,3GHz eikä se siitä muutu mihinkään. Prosessorinhan pitäisi muuttaa nopeutta käytön mukaan, onko jossain vikaa ettei tämä prosessori sitä tee? Tarvitsee käynnistää kone uudelleen, kerran tai parikin, niin nopeus on 3.6-3.8 luokkaa, ja ei muutu siitä mihinkään oli käyttö 1% tai 50%. Huomasin pelatessa tuolla olevan suurta merkitystä onko nopeus tuon 2,3 vai 3,6 luokkaa. Bencmark testeilläkin huomasin että prosessori ei käy lähelläkään 100% käyttöä, onkohan jossain asetuksessa vikaa että se ei niin tee, vai ihan normaalia? Iki-ihanaa kynäriä aka. cs go:ta pelatessa prossu käy jossain 15% ja fps hyppii 80-120 välillä asetuksista riippumatta. Voi siis olla ihan sama mitkä video asetukset, fps on sama.
Onko siis ketään kuka ollut kyseisen prosessorin kanssa tekemisissä , erityisesti pelikäytössä? Tietäisi mistä johtuu tuo ettei se anna prosesseille paljon mitään tehoa ja tietäisi saako tuota käynnistyksen nopeutta vakiutettua ettei tarvitseisi boottailla konetta saadakseen oikean nopeuden, vai onko prosessorissa vain omaa vikaa? Muistaaksein näissä 1. sukupolven ryzeneissä on ollut probleemaa, ja nämä jäikin ns. esiasteelle uusien ryzenin mallien alle. Olen siis käynyt Bios asetukset ja muut asetukset läpi joita suositeltu muutettavaksi peli- tai editointikoneisiin, mitkä vaikuttavat suorituskykyyn (virransäätö yms.).
Miettinyt kyllä vakavasti ostaisiko vain pelaamiseen tarkoitetun koneen, jättää tämän ns. multitaskingiin eli netinselaus yms. käyttäisi kahta konetta. Tai sitten tähän koneeseen i9-9900K yms. kummatkin valinnat maksaisi varmaan sen about tonnin.
Onko siis ketään kuka ollut kyseisen prosessorin kanssa tekemisissä , erityisesti pelikäytössä? Tietäisi mistä johtuu tuo ettei se anna prosesseille paljon mitään tehoa ja tietäisi saako tuota käynnistyksen nopeutta vakiutettua ettei tarvitseisi boottailla konetta saadakseen oikean nopeuden, vai onko prosessorissa vain omaa vikaa? Muistaaksein näissä 1. sukupolven ryzeneissä on ollut probleemaa, ja nämä jäikin ns. esiasteelle uusien ryzenin mallien alle. Olen siis käynyt Bios asetukset ja muut asetukset läpi joita suositeltu muutettavaksi peli- tai editointikoneisiin, mitkä vaikuttavat suorituskykyyn (virransäätö yms.).
Miettinyt kyllä vakavasti ostaisiko vain pelaamiseen tarkoitetun koneen, jättää tämän ns. multitaskingiin eli netinselaus yms. käyttäisi kahta konetta. Tai sitten tähän koneeseen i9-9900K yms. kummatkin valinnat maksaisi varmaan sen about tonnin.