Ryzen 5900x > död

Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
10
Eihän sitä iloa kestänyt kuin reilu kuukausi! Prosessori päätti viikonloppuna sanoa sopimuksen irti. Koneen speksit: Ryzen 5900x, Noctua NH-D15 cooleri, MSI Tomahawk x570 emo, G.Skill 128gb ddr4 3200mzh, gtx 1070, Corsair RM 850x poweri. Kone vain jumitui kesken käytön, jonka jälkeen ainoastaan virrat tuli päälle, mutta ei kuvaa. Onneksi vaimolta löytyy melko samanlainen kokoonpano (b550 tuf, 5600x), eli pääsi oikein tuntikaupalla vaihtelemaan ja testailemaan mistä osasta johtuu. Biossin nollaus ja päivittelykään ei tuottanut tulosta. Aluksi olin varma että johtuu emosta, mutta nätisti käynnistyi 5600x:llä. Vikavalot ei palannut, mutta vaimon b550:ssa vga-valo loisti valkoisena. Prossu oli myös ainoa osa joka on ostettu gigantista, eli mielenkiinnolla jään odottamaan miten helposti/nopeasti asia hoituu. Mukisematta ottivat vastaan ja laittoivat suoraan viestiä AMD:lle. Saa nähdä tuleeko tilaamani rtx 3080 ennen tuota. :psmoke:

Onko muilla vielä ryzenit toiminnassa? Ihmeelllisen nopeasti tuntui hajoavan. Kone oli kyllä todella kovassa työkäytössä alusta saakka, 3d-rendailua, videoeditointia + pakolliset pelailut, mutta lämmöt ollut max. 70c luokkaa. Onkohan kyse vain huonosta tuurista, vai voiko tämä vika johtua sittenkin emosta, joka rikkoo sitten seuraavankin prossun? :hammer:
 
Ihan mielenkiinnosta:
Oliko Noctuan kontakti prossuun hyvä kun purit sen auki? Kellottelitko / käytitkö PBO:ta?
 
Coolerin kontakti oli hyvä ja lämpötahnatilkka oli tasaisesti levinnyt asennuksessa. Ihan perus kelloilla oli. Ainoastaan xmp-profiili oli päällä, jotta muistit pyöri tuolla 3200 nopeudella.
 
Ihan mielenkiintoista kyllä, että laakista vainaa. Eli siis ei ilmeisesti mitenkään etukäteen oireillut (epävakautta). Noitahan on jokin verran ollut etenkin 5900x/5950x kanssa, että ei ole uudesta asti ollut vakaa vakioasetuksilla ja takuuvaihdon jälkeen on tullut toimiva yksilö.
 


Tossa sentään päästy biokseen ja säätämään vähän nopeuksia pienemmälle ja saatu toimimaan.
Onko AP kellotellut kovasti ja olis lahonnut cpu kuten videon vehje. Ap:lla vähän kovemmin kun ei edes buuttaa biokseen.
 
Mitään oireilua ei ilmennyt tai kuumenemista ja perus asetuksilla oli. Prosessorin lämmöt tosiaan maksimissaan raskaiden rendauksien aikana n. 70c luokkaa. Olin ajatellut että pitää kuitenkin kestää työkäytössä jokusen vuoden. Kerran jumiutui juuri ennen tuota viimeistä jämähtämistä. Toivottavasti seuraavaksi osuu parempi yksilö.

Nyt taas vanha tupla xeoni käytössä. Ihmeen hyvin on tämä kestänyt. Melko hidasta tuon uuden jälkeen, mutta eiköhän tällä nyt hetken pärjää.
 
Miten saat takuuseen vaihdettua, kun kaikki myyntiliikkeet myy ei-oota?
 
Miten saat takuuseen vaihdettua, kun kaikki myyntiliikkeet myy ei-oota?
Joo, saa nähdä mitä keksivät. Soittelin perjantaina perään ja vieläkin AMD:n huollossa. Arvioivat vielä menevän n. 1-2 viikkoa. En tiedä mistä repivät uuden. Olen kyllä hieman skeptinen, että saan tuossa ajassa uuden.
 
Joo, saa nähdä mitä keksivät. Soittelin perjantaina perään ja vieläkin AMD:n huollossa. Arvioivat vielä menevän n. 1-2 viikkoa. En tiedä mistä repivät uuden. Olen kyllä hieman skeptinen, että saan tuossa ajassa uuden.
Jonon ohi vaan uusi - eihän siinä mitään. Kyllä noita vähitellen tulee.
 
Gigantilta tuli vihdoin eilen tieto, että prossu on yllätys yllätys viallinen ja saan uuden... huhtikuussa. :rage: Huolto hoidettiin siis amd:llä. Vaihtoehtona oli rahat takaisin. Päädyin jäädä odottelemaan uutta ja sain valittamalla itselleni 20€ lahjakortin ja takuun pidennyksen (mikä varmaan kuuluisi minulle joka tapauksessa).
 
Gigantilta tuli vihdoin eilen tieto, että prossu on yllätys yllätys viallinen ja saan uuden... huhtikuussa. :rage: Huolto hoidettiin siis amd:llä. Vaihtoehtona oli rahat takaisin. Päädyin jäädä odottelemaan uutta ja sain valittamalla itselleni 20€ lahjakortin ja takuun pidennyksen (mikä varmaan kuuluisi minulle joka tapauksessa).

Kiitos, että kerroit tämän. Aina on hyvä tietää, mihin päädyttiin, jos siitä olisi apua muille tulevaisuudessa.
 
Huhtikuu?!? Ymmärrän kyllä että kysyntää riittää, mutta ehtottomasti liian pitkä siivu odotettavaa. Kunnioitettavaa AP:lta malttaa odottaa. Silti turhan pitkä odotusaika.
 
Gigantilta tuli vihdoin eilen tieto, että prossu on yllätys yllätys viallinen ja saan uuden... huhtikuussa. :rage: Huolto hoidettiin siis amd:llä. Vaihtoehtona oli rahat takaisin. Päädyin jäädä odottelemaan uutta ja sain valittamalla itselleni 20€ lahjakortin ja takuun pidennyksen (mikä varmaan kuuluisi minulle joka tapauksessa).
...
Korjauksen kestoaika ja sijaislaite

Kuluttajansuojalain mukaan tavaran virheen korjaus on tehtävä kohtuullisessa ajassa. Missään ei kuitenkaan määritellä, miten pitkä tuo kohtuullinen korjausaika on. Kohtuullista korjausaikaa määriteltäessä otetaan huomioon tavaran välttämättömyys taloudessa ja kuluttajan tilanne sen käyttäjänä. Kohtuullinen korjausaika on yleensä korkeintaan kaksi viikkoa. Esimerkiksi:
  • lapsiperheen pyykinpesukone ei saa viipyä huollossa pitkään eli korjausaika voi olla vain muutamia päiviä.
  • viihde-elektroniikan laitteet eivät kuulu kodin välttämättömimpiin laitteisiin, mutta niidenkään korjaus ei saisi kestää useita viikkoja.
Jos kohtuullinen korjausaika ylittyy, kuluttaja voi pyytää käyttöönsä sijaislaitetta. Sijaislaitteen antaminen ei kuitenkaan ole yrityksen lakisääteinen velvollisuus. Antamalla sijaislaitteen yritys voi kuitenkin välttyä muilta hyvitysvaatimuksilta.

Sijaislaitteella on oltava samat perusominaisuudet kuin korjattavalla tavaralla.

Jos sijaislaitetta ei ole annettu, eikä korjausta ole mahdollista tehdä kohtuullisessa ajassa, kuluttaja voi vaatia
  • hinnanalennusta tai tuotteen välitöntä vaihtamista virheettömään. Kuluttaja voi myös vaatia kaupan purkamista, jos virhe ei ole vähäinen.
  • korjauksen viivästymisestä aiheutuneiden kulujen korvaamista, jos korjattavaa laitetta ei voi käyttää pitkään aikaan. Esimerkiksi jos kameraa korjataan kuukausi ja kuluttaja joutuu lomamatkalla turvautumaan kertakäyttökameraan tai pyykkikoneen korjauksen pitkittyessä vaatteet on pestävä pesulassa.
...
 
Gigantilta tuli vihdoin eilen tieto, että prossu on yllätys yllätys viallinen ja saan uuden... huhtikuussa. :rage: Huolto hoidettiin siis amd:llä. Vaihtoehtona oli rahat takaisin. Päädyin jäädä odottelemaan uutta ja sain valittamalla itselleni 20€ lahjakortin ja takuun pidennyksen (mikä varmaan kuuluisi minulle joka tapauksessa).

Ihan mielenkiinnosta kyselen joko on tullut tai onko yhtään tarkentunut milloin tulee?
 
Ihan mielenkiinnosta kyselen joko on tullut tai onko yhtään tarkentunut milloin tulee?
Vielä ei ole kuulunut, mutta maanantaina soittelen perään. Gigantin sivujen huoltopalvelutoiminto on täys vitsi, sillä huollon tilaa ei koko aikana ole päivitetty, eli pitää itse soitella asiakaspalvelunumeroon. Asiakaspalvelussa eivät ikinä ole tietoisia tilanteesta, vaan joutuvat ottamaan yhteyttä suoraan liikkeeseen johon tuote on palautettu. Sieltä sitten soittelevat minulle ja sanovat esim. että olivat juuri samana päivänä kertomassa tilanteen.
 
Vielä ei ole kuulunut, mutta maanantaina soittelen perään. Gigantin sivujen huoltopalvelutoiminto on täys vitsi, sillä huollon tilaa ei koko aikana ole päivitetty, eli pitää itse soitella asiakaspalvelunumeroon. Asiakaspalvelussa eivät ikinä ole tietoisia tilanteesta, vaan joutuvat ottamaan yhteyttä suoraan liikkeeseen johon tuote on palautettu. Sieltä sitten soittelevat minulle ja sanovat esim. että olivat juuri samana päivänä kertomassa tilanteen.
Joo se tässä on tullut huomattua ettei Gigantti kyllä oma aloitteisesti pidä asiakkaita millään tavalla ajan tasalla. - Päivittelehän sitten tänne kun tilanne etenee.
 
Just just. Soitin Giganttiin ja kyselin prossun perään ja eivät taaskaan olleet tietoisia huollon tilasta tai yhtään mistään. Jättivät soittopyynnön huollon vastaanottaneeseen liikkeeseen, josta sitten soittivat ja kertoivat että tuotetta ei ole lainkaan varastossa, tai minkäänlaista arvioita sen saapumiselle ole. Tuote oli vedetty kokonaan pois myynnistä ja ymmärtääkseni tuotetta ei ole tulossa varastoon. Ihmettelin miksi asiaa ei ole minulle näiden kaikkien kuukausien aikana viitsitty ilmoittaa ja sanoivat että olisi pitänyt tulla tietoa, mutta ei ole. Ihmettelin myös mihin ihmeeseen se minulle luvattu huhtikuun alussa tuleva prosessori on hävinnyt? Tästä ei ollut tietoa.

Ratkaisuksi sanoivat että rahat takaisin tililleni ja sillä sipuli. Ihan näin helpolla en halunnut luovuttaa ja vaadin selityksiä ja hyvitystä. Huolto soitti tämän jälkeen johonkin keskukseen. Soittivat hetken päästä minulle ilman minkäälaista lisäinfoa tai hyvitysehdoitusta. Vasta kun sanoin että miten meinaatte nyt hyvittää tämän niin tarjosivat 20€ lahjakorttia. Sanoin että ei käy, jonka seurauksena sain 50€ kortin ja rahat takaisin, mutta sekin piti muka varmistaa joltain "korkeampiarvoiselta". Huono diili, mutta väsyin jankkaukseen, joka ei tuntunut etenevän mihinkään, enkä enää jaksaisi olla tämän asian tiimoilta heihin yhteydessä.

Se on varmaa että jatkossa asion muissa myymälöissä. Osaako joku sanoa ovatko 5900x tilausjonot aivan älyttömiä, vai onkohan Jimmsiltä tuollainen mahdollista saada järkevässä ajassa? Muuten pitää hankkia jokin kesympi malli, kunnes noita on paremmin saatavilla.
 
Just just. Soitin Giganttiin ja kyselin prossun perään ja eivät taaskaan olleet tietoisia huollon tilasta tai yhtään mistään. Jättivät soittopyynnön huollon vastaanottaneeseen liikkeeseen, josta sitten soittivat ja kertoivat että tuotetta ei ole lainkaan varastossa, tai minkäänlaista arvioita sen saapumiselle ole. Tuote oli vedetty kokonaan pois myynnistä ja ymmärtääkseni tuotetta ei ole tulossa varastoon. Ihmettelin miksi asiaa ei ole minulle näiden kaikkien kuukausien aikana viitsitty ilmoittaa ja sanoivat että olisi pitänyt tulla tietoa, mutta ei ole. Ihmettelin myös mihin ihmeeseen se minulle luvattu huhtikuun alussa tuleva prosessori on hävinnyt? Tästä ei ollut tietoa.

Ratkaisuksi sanoivat että rahat takaisin tililleni ja sillä sipuli. Ihan näin helpolla en halunnut luovuttaa ja vaadin selityksiä ja hyvitystä. Huolto soitti tämän jälkeen johonkin keskukseen. Soittivat hetken päästä minulle ilman minkäälaista lisäinfoa tai hyvitysehdoitusta. Vasta kun sanoin että miten meinaatte nyt hyvittää tämän niin tarjosivat 20€ lahjakorttia. Sanoin että ei käy, jonka seurauksena sain 50€ kortin ja rahat takaisin, mutta sekin piti muka varmistaa joltain "korkeampiarvoiselta". Huono diili, mutta väsyin jankkaukseen, joka ei tuntunut etenevän mihinkään, enkä enää jaksaisi olla tämän asian tiimoilta heihin yhteydessä.

Se on varmaa että jatkossa asion muissa myymälöissä. Osaako joku sanoa ovatko 5900x tilausjonot aivan älyttömiä, vai onkohan Jimmsiltä tuollainen mahdollista saada järkevässä ajassa? Muuten pitää hankkia jokin kesympi malli, kunnes noita on paremmin saatavilla.

Aika harmillinen tapaus... 5900x tilausjonot on vielä tosi pitkiä, ehkä jollain Datatronicilla lyhyimmät jonot mutta nekin todennäköisesti vielä 2020 puolella. Mahdollinen ratkaisu on ostaa 5950x, jonka voisi ehkä saada järkevässä ajassa, tai ostaa prossu suoraan AMD:lta. 5900x en kyllä odottaisi saapuvan syksyyn mennessä tavallisella tilauksella.

Edit: toki Torilta ostaminen 600e+ hintaan voi onnistua myös
 
Mä kyllä keskustelisin kuluttajaviraston tädin kanssa ja pistäisin ne soittaa giganttiin. Varsinkin jos prossulupauksista mustaa valkosella. Jos kohtuullisen ajan sisällä ne ei saa sulle prossua, niitten pitää korvata sulle ilman rahojen palauttamista. Ja takuutuote pitää mennä muitten edelle.
 
Ei kai prosessori ole viihde-elektroniikkaa, jos ja kun sitä käytetään pääsääntöisesti tulojen tms hankkimiseen, jos nyt tulkitsin oikein aloituspostaajan käyttötarkoitusta.
 
...
Korjauksen kestoaika ja sijaislaite

Kuluttajansuojalain mukaan tavaran virheen korjaus on tehtävä kohtuullisessa ajassa. Missään ei kuitenkaan määritellä, miten pitkä tuo kohtuullinen korjausaika on. Kohtuullista korjausaikaa määriteltäessä otetaan huomioon tavaran välttämättömyys taloudessa ja kuluttajan tilanne sen käyttäjänä. Kohtuullinen korjausaika on yleensä korkeintaan kaksi viikkoa. Esimerkiksi:
  • lapsiperheen pyykinpesukone ei saa viipyä huollossa pitkään eli korjausaika voi olla vain muutamia päiviä.
  • viihde-elektroniikan laitteet eivät kuulu kodin välttämättömimpiin laitteisiin, mutta niidenkään korjaus ei saisi kestää useita viikkoja.
Jos kohtuullinen korjausaika ylittyy, kuluttaja voi pyytää käyttöönsä sijaislaitetta. Sijaislaitteen antaminen ei kuitenkaan ole yrityksen lakisääteinen velvollisuus. Antamalla sijaislaitteen yritys voi kuitenkin välttyä muilta hyvitysvaatimuksilta.

Sijaislaitteella on oltava samat perusominaisuudet kuin korjattavalla tavaralla.

Jos sijaislaitetta ei ole annettu, eikä korjausta ole mahdollista tehdä kohtuullisessa ajassa, kuluttaja voi vaatia
  • hinnanalennusta tai tuotteen välitöntä vaihtamista virheettömään. Kuluttaja voi myös vaatia kaupan purkamista, jos virhe ei ole vähäinen.
  • korjauksen viivästymisestä aiheutuneiden kulujen korvaamista, jos korjattavaa laitetta ei voi käyttää pitkään aikaan. Esimerkiksi jos kameraa korjataan kuukausi ja kuluttaja joutuu lomamatkalla turvautumaan kertakäyttökameraan tai pyykkikoneen korjauksen pitkittyessä vaatteet on pestävä pesulassa.
...
Tähän voikin jatkaa että takuuvaihdetulla kamppeellahan ei tarvitse olla uuden takuu, vaan takuuaika voidaan laskea alkuperäisestä ostohetkestä
 
Tähän voikin jatkaa että takuuvaihdetulla kamppeellahan ei tarvitse olla uuden takuu, vaan takuuaika voidaan laskea alkuperäisestä ostohetkestä
Tätä en ole koskaan ymmärtäny, tää on vaan yksinkertasesti niin väärin. Jos ostat tuotteen vuoden takuulla ja se hajoaa 10kk kohdalla, saat uuden joka hajoaa 3kk kohdalla niin se on voi voi. Kuluttajansuojan ohjeistukset tuotteiden oletettavista kestoajoista menee kirkkaasti noiden yli esimerkiksi kodinkoneissa, mutta silti halpaa paskaa myyvä liike voi pestä kätensä pikkasen liian helposti...
 
Tätä en ole koskaan ymmärtäny, tää on vaan yksinkertasesti niin väärin. Jos ostat tuotteen vuoden takuulla ja se hajoaa 10kk kohdalla, saat uuden joka hajoaa 3kk kohdalla niin se on voi voi. Kuluttajansuojan ohjeistukset tuotteiden oletettavista kestoajoista menee kirkkaasti noiden yli esimerkiksi kodinkoneissa, mutta silti halpaa paskaa myyvä liike voi pestä kätensä pikkasen liian helposti...

Ei se noin menekään. Takuu on yks hailee, mutta virhevastuu jatkuu vielä pidempään. Toki liikkeet koittaa siitä rimpuilla irti kuin viimeistä päivää.
 
Itse hoidin 3970X:n rma:n suoraan AMD:n kautta. Kuva prossusta emolevyn soketissa ja muutama vastaus kysymykseen sähköpostilla. Tuli valmiit DHL:n lähetyslaput tulostettaksi. Paketti DHL:lle ja reilun viikon päästä kuriiri toi uuden prossun tilalle.
 
Onko muilla vielä ryzenit toiminnassa?

Nyt kun on hetken aikaa kulunut ja ehtinyt varmistaa asian niin kyllä, 5900X toimii OK. Katseliun että tilaus on tehty 5.11.2020 ja otettu kuvia prosessorista ennen asennusta 30.11.2020 joten lähes (ei nyt ihan) 6kk käytön jälkeen uskallan varovaisen toiveikkaasti todeta että ainakin vielä toimii. Saa sitten vuosien päästä nähdä onko yhtä pitkäikäinen kuin 2600K aikoinaan eli päästäänkö tarkoitettuun 5+ vuoden käyttöikään. Paremman puoliskon 2600K lähti tuossa 2018 kesän aikana eteenpäin joten ainakin tuollaisen 7+ vuotta olettaisin tämänkin kestävän. Ei varmaan tosin pääkoneessa mutta tuskin ihan heti tulee tarvetta tuplasti tai enempi ytimiä & säikeitä olevalle prosessorille.

Itse valittaisin kyllä hieman pidemmälle tuota sinun asiaasi koska jos annoit heille (Gigantille) prosessorin ja he lähettivät sen takuuseen AMD:lle (ainakin lupasivat, tuskin itse sillä mitään tekivät ja heidän mukaansa AMD lähettää korvaavan tuotteen kuten varmaan tekeekin). Luultavasti laittaisin viestiä sekä AMD:lle että Gigantille ja kertoisin asiasta, kyselisin että miten nyt pitäisi toimia kun odottelet Gigantin mukaan AMD:n lupaamaa Huhtikuun alussa saapuvaa korvaavaa prosessoria (odotellut jo päälle 3kk) mutta nyt AMD ilmeisesti on kertonut Gigantille että he eivät korvaakaan prosessoria.

Että saisitko tämän myös virallisesti AMD:lta kirjallisena koska Suomessa laki toimii hieman erilailla ja asiakasta ei saisi näin törkeästi johtaa harhaan ja jopa vetää tuotetta kokonaan pois liikkeen myynnistä (ilmeisesti siksi koska yksi prosessori sattui hajoamaan).

Luulisin että AMD voisi antaa hieman erilaisen vastauksen kuin Gigantti ja Gigantinkin kanta voisi muuttua kun asiakas ottaa yhteyttä isoon firmaan asian tiimoilta saattaen heidät todella ikävään valoon AMD:n silmissä.
 
Oho... täällähän käy oikein kuhina. Kiitos kaikille neuvoista! Hieman haastavaksi tässä tapauksessa teki tuon että kaikki lupaukset jotka tekivät olivat suullisia, eli mitään dokumentaatiota minulta ei löydy näistä tietyistä lupauksista. Toki heidän sivuilla oli tuolloin ryzen 5900x huhtikuun saapuvan erän tiedot, mutta mystisesti hävisi jonnekin. Hieman alkaa tuntumaan että haluavat hoitaa nämä puhelujen välityksellä, etteivät joudu vastuuseen. Esim. tuosta huhtikuun lupauksesta ei ollut mitään merkintää missään papereissa (olisi toki pitänyt pyytää mustaa valkoisella).

Ois varmasti pitänyt olla suoraan AMD:hen yhteydessä, eikä yrittää hoitaa tätä gigantin kautta. En tiedä vaikuttaako se jotenkin valitusprosessiin, että myönnyin Gigantin tarjoamaan "korvaukseen" (joka on yhtä tyhjän kanssa), mutta voisin laittaa asiasta ainakin tiedon/kyselyä kuluttajavirastoon, ja miksei myös AMD:lle. Ehkä siitä voi olla vastaisuudessa ainakin muille hyötyä, vaikka oma tilanne ei tästä välttämättä muuttuisikaan.

Kone oli nyt ollut jo liian pitkään käyttämättä ja päädyin tilaamaan jimmsiltä heti saatavana alessa olevan 3600, joka saa nyt väliaikaisesti mennä vaimon koneeseen ja minulle siirtyy tuo 5600x. Tilaan uuden 5900x:n luultavasti joskus myöhemmin tänä vuonna, mutta nyt en jaksa enää odotella.
 
Tänään olin yhteydessä giganttiin, jännä että tuo sinun tapaus meni noin kun omalla kohdalla ei ollut mitään ongelmaa siinä että pidetään tilaus sisällä, vaikka ei ole tarkempaa tietoa milloin tuotetta tulee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 786
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom