Hei,
Otitte yhteyttä kuluttajaneuvontaan tietokoneen komponentin tilausta koskien.
Kuluttajansuojalaissa lähtökohta on, että tavara on toimitettava ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 30 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä, ellei tietystä ajankohdasta tai tavaran toimittaessa vaadittaessa tai viipymättä ole sovittu. Kuluttajansuojalain mukaan tavaran toimituksen viivästyessä ostajalla on oikeus vaatia myyjältä sopimuksen täyttämistä. Ostajalla voi myös olla oikeus kaupan purkuun myyjän viivästyksen vuoksi sekä oikeus vahingonkorvaukseen. Tavaran toimituksen viivästymisestä voitte lukea lisää osoitteesta
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tavaroiden-ja-palveluiden-virheet/tavaran-toimituksen-viivastys/. Kilpailu- ja kuluttajaviraston internetsivulla on myös julkaistu tiedote, jossa käsitellään myyjän toimituksesta vetäytymistilanteita
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/tiedotteet/huolestuttava-ilmio-verkkokaupoissa-myyjat-yrittavat-vetaytya-tilauksista-lainvastaisin-perustein/. Tiedotteessa kerrotaan myös kateostosta, kun myyjä purkaa sopimuksen.
Tapauksessanne tilattu tuote on yritykseltä saamanne tiedon mukaan tilapäisesti loppu varastolta, ja tuotteen toimitukseen voi mennä viikkoja, jopa kuukausia. Tarkistaisin kuitenkin ensin, ilmoitettiinko tilauksen yhteydessä tai tuotteen myyntitiedoissa mitään arvioitua toimitusaikaa?
Tapauksessanne tilaus on tehty 1.12.2022. Mikäli toimitusajasta ei ole sovittu muuta, lähtökohtana voitaisiin pitää sitä, että tuote tulee toimittaa viimeistään 30 päivän kuluttua. Mikäli tuotetta ei tässä ajassa ole tullut, yritykseltä tulisi vielä vaatia sopimuksen täyttämistä ja antaa vielä kohtuullinen lisäaika tuotteen toimittamiselle. Kaupan purkaminen on mahdollista, kun myyjälle on annettu kohtuullinen lisäaika, eikä myyjä ole luovuttanut tavaraa lisäajan kuluessa. Lisäaikaa ei tarvitse antaa, mikäli myyjä on esimerkiksi kieltäytynyt toimittamasta tavaraa. Myös vahingonkorvausta on kuluttajansuojalain mukaan mahdollista vaatia.
Mikäli toimitusajasta ei ole tarkemmin sovittu, teidän voisi olla hyvä ensin odottaa 30 päivää tuotteen toimittamista ja sen jälkeen vaatia vielä tuotteen toimittamista kohtuullisessa määräajassa.
Mikäli myyjä ei toimita tuotetta tämänkään jälkeen, voitte tässä tapauksessa ottaa kuluttajaneuvontaan vielä uudestaan yhteyttä, niin voimme miettiä ja arvioida jatkotoimia asiassa.