Ruuan hinnan kehitys Suomessa 2022 - inflaatio iskee!

Ei niillä hyllytyksen yhteydessä ole yleensä aikaa noita laputella. Meillä ainakin Lidlissä laputellaan tunti tai kaksi ennen sulkemista, kun alkaa olla hiljaisempaa ja henkilökunnalla vähemmän kiirettä. Osa laputetuista sitten selviää huomisellekin.
Meillä laputtavat heti aamulla.
 
Lidlissä bongattuja hinnan korotuksia: peruna- ja italiansalaatti 1,55 e -> 1,79 e. Keksit kallistuneet, mm. appelsiinileivoskeksit (ns. Jaffa-keksit) 1,19 e? -> 1,45 e, suklaacookie 0,49 e -> 0,59 e. Vitamiiniporetabletit 0,99 e -> 1,19 e. Rasvaton raejuusto 500 g normihinta 1,99 e, nyt "tarjouksessa" 1,85 e. Tämäkin oli vähän aikaa sitten jotain 1,75 e. Kaikki ei ollut kallistunut: makaroni 400 g 0,35 e -> 0,29 e. Vielä siis saa köyhäkin mahan täyteen :hungry: -20 % tuotteet ei näytä tekevän kauppaansa, kunnon vedätys tuokin. Varmaan seuraavaksi alennusprossat -10 % ja -30 %
 
Suklaa on noussut Lidlissä kenties enemmän kuin muualla. Sain kupongin sovelluksessa, Fin Carre maitosuklaa 100 g euron, normaalisti 1,29 €. Kuulosti kalliilta, mutta ei mitään, koska digikuiteista voi tehdä hakuja: vielä toukokuussa maksanut 0,59 €.
 
Suklaa on noussut Lidlissä kenties enemmän kuin muualla. Sain kupongin sovelluksessa, Fin Carre maitosuklaa 100 g euron, normaalisti 1,29 €. Kuulosti kalliilta, mutta ei mitään, koska digikuiteista voi tehdä hakuja: vielä toukokuussa maksanut 0,59 €.
Toisaalta onhan aika kovia inflaatioyrityksiä myös tutuissa joulusuklaissa: Geishaboksi on kutistunut kolmanneksen alkuperäisestä 350 grammasta ja samaan aikaan K-supermarketin tarojuksessa oli kaksi boksia kympillä. Alle kympin kilohinta (3 boksia kympillä) ennen ekaa kutistamista (mistä on kyllä jokunen vuosi) on nyt muuttunur yli 20€ kilohinnaksi tarjouksessa. (Rustassa on sentään vielä kolme kympillä joskin valikoima heikko). Ja lisäksi paradis askin "tarjoushinta" oli kympin luokkaa yhdeltä askilta.
 
Suklaa on noussut Lidlissä kenties enemmän kuin muualla. Sain kupongin sovelluksessa, Fin Carre maitosuklaa 100 g euron, normaalisti 1,29 €. Kuulosti kalliilta, mutta ei mitään, koska digikuiteista voi tehdä hakuja: vielä toukokuussa maksanut 0,59 €.
Jotkut saattavat vielä muistaa, että tuo nyt mainittu maitosuklaa saapui joskus koronakevään aikoihin kauppoihin ja "syrjäytti" sen alkuperäisen laadukkaamman suklaan, jonka hinta oli jo hieman aiemmin ampaissut kuluttajien kipukynnyksen ylittävälle kiertoradalle. Sama tapahtui myös valkosuklaan osalta.
 
Rustassa on sentään vielä kolme kympillä joskin valikoima heikko.
Rustassa oli kyllä lähes täysi valikoima, kun pari viikkoa sitten kävin. Tosin pääosin Ruotsin vientiä, painot vain 228 g, joten erityisen edullisia nekään eivät ole.

Kikkailu on päässyt valtakunnan uutisiinkin
 
Toisaalta onhan aika kovia inflaatioyrityksiä myös tutuissa joulusuklaissa: Geishaboksi on kutistunut kolmanneksen alkuperäisestä 350 grammasta ja samaan aikaan K-supermarketin tarojuksessa oli kaksi boksia kympillä. Alle kympin kilohinta (3 boksia kympillä) ennen ekaa kutistamista (mistä on kyllä jokunen vuosi) on nyt muuttunur yli 20€ kilohinnaksi tarjouksessa. (Rustassa on sentään vielä kolme kympillä joskin valikoima heikko). Ja lisäksi paradis askin "tarjoushinta" oli kympin luokkaa yhdeltä askilta.
Jep. Taisin vasta viime jouluna kiinnittää huomiota tohon Fazerin suklaaboksien kokoon että ne on eri kokoisia.

Tämä on taas sellainen että joku paketti on vuosia jonkun kokoinen ja sit aletaan pikkuhiljaa tiputtamaan painoa. Noita on monenlaisia eikä kukaan muista paljonko ne yleensä painaa joten otollista Fazerilla tiputtaa vuosittain osan boksien kokoa aina se 5-10% (tiputtaa aina vuosittain vähän eri laatikoiden kokoa). Kuluttajan tosi vaikea seurata tota... Kilohinta noissa on tosiaan kohonnut todella reilusti muutaman vuoden aikana.

Edit, mun mielestä on tietysti kuluttajan vastuulla seurata kilohintoja, ei siinä mitään. Itse olen yleensä aika hintatietoinen ja monesti tsekkaan jotain tiettyä tuotetta että mikä on kilohinta eri valmistajalla ja toisaalta eri pakkauskoossa, tuo tulee itsellä täysin automaattisesti ja usein hintoja on jopa "kiva" pähkäillä ja seurata. Nää pakettikokojen vaivihkaiset tiputtamiset vaan ärsyttää kun sitä ei vaan kovin helposti huomaa. Noi Fazerin kausimyyntinä (pääosin,saahan noita tietty ympäri vuoden) olevat lukuisat erilaiset ja erikokoiset laatikot on vaan aika vaikea seurailla kilohintoja.
 
Fazeria ei vaan voine ihan kaikesta syyttää, kun ainakin uutisoinnin perusteella kaakaon kilohinta taitaa rikkoa ennätyksiä, niin näkyy sitten raaka-aineen kautta suklaassakin. Onhan uutisissa ollut juttua ihmisistä, jotka ovat järkyttyneet siitä yli 4e sinisestä levystä, niin varmaan todenneet Fazerilla, että pyritään hillitsemään järkytystä muuttelemalla pakkauskokoja ja siten häivyttämään noussutta hintaa asiakkaan silmissä.

Tosiaan itse kaupan hyllyillä katson lähes yksinomaan kilohintoja. Yksikköhinta viisihenkisessä perheessä ei ainakaan ruuassa ole niin relevantti juttu, kun ruokaa kuluu.
 
Fazeria ei vaan voine ihan kaikesta syyttää, kun ainakin uutisoinnin perusteella kaakaon kilohinta taitaa rikkoa ennätyksiä, niin näkyy sitten raaka-aineen kautta suklaassakin. Onhan uutisissa ollut juttua ihmisistä, jotka ovat järkyttyneet siitä yli 4e sinisestä levystä, niin varmaan todenneet Fazerilla, että pyritään hillitsemään järkytystä muuttelemalla pakkauskokoja ja siten häivyttämään noussutta hintaa asiakkaan silmissä.

Tosiaan itse kaupan hyllyillä katson lähes yksinomaan kilohintoja. Yksikköhinta viisihenkisessä perheessä ei ainakaan ruuassa ole niin relevantti juttu, kun ruokaa kuluu.
Eikai maailman hinnoille mitään mahdakkaan, lähinnä shrikifikaatio vituttaa.
 
Eikai maailman hinnoille mitään mahdakkaan, lähinnä shrikifikaatio vituttaa.
Toki se minuakin harmittaa, kun ryhdytään kikkailemaan. Eniten ärsyttää itseäni kuitenkin se, että tätä trendiä on vaikea boikotoida tai vältellä. Yhä useampi harrastaa shrinkflaatiota.

Taffel taisi keksiä tähän mielikuvituksellisimman ratkaisun, kun perustelivat pakkauskoon pienentämistä kulutustottumusten muutoksilla. Tietenkin kaikki hintaan vaikuttavat seikat jätettiin kokonaan mainitsematta. Taisi kenties muutaman sentin pakkaus halventua, mutta tosiasiassa kilohinta nousi.
 
Fazer kyllä aloitti konvehtirasioiden sisällön pienentämisen ennen tätä paljon puhuttua kaakaon hinnannousua. Aikoinaan kaikki oli 350 g ja nythän useimmat taitaa olla enää 270 g sekä jokin uutuus vain 250 g.

Google tarjosi ensimmäisenä vuoden 2018 uutista
 
Hyvä vain jos pakkauskoot pienenevät, kunhan kilohinta ei nouse.
Mikä lieneekään yltiöoptimisten ajatus tässä takana...
Pakkauskokoa ensin pienennetään hinnan pysyessä samana eli kilohinnan noustessa. Jonkin ajan kuluttua nostetaan pakkauskoko entiselle tasolle sekä tehdään hinnankorotus ja mainostetaan suurempaa pakkausta "edullisemmalla" kilohinnalla. Viimeiseksi lasketaan pakkauskoko tälle alkuperäisestä pienennetylle tasolle ja tehdään marginaalinen hinnan pudotus tuosta alkuperäisen kokoisesta, mutta hinnaltaan alkuperäistä huomattavasti kalliimmasta tuotteesta.
Ainut tavoite on vain peittää hinnankorotukset tämän kikkailun kautta, jotta kuluttaja yksinkertaisena oliona ei pelästyisi kertaluontoista hinnankorotusta. Välietappeja voi olla useampikin. Jos tuote on ollut pidempään markkinoilla ja menekki on pitkälti selvillä, niin samalla kilohinnalla pakkauskoon pienentämisestä johtuvalla lisämyynnillä ei varmaankaan ihan hirveitä tilejä tee.
 
Mikä lieneekään yltiöoptimisten ajatus tässä takana...
Pakkauskokoa ensin pienennetään hinnan pysyessä samana eli kilohinnan noustessa. Jonkin ajan kuluttua nostetaan pakkauskoko entiselle tasolle sekä tehdään hinnankorotus ja mainostetaan suurempaa pakkausta "edullisemmalla" kilohinnalla. Viimeiseksi lasketaan pakkauskoko tälle alkuperäisestä pienennetylle tasolle ja tehdään marginaalinen hinnan pudotus tuosta alkuperäisen kokoisesta, mutta hinnaltaan alkuperäistä huomattavasti kalliimmasta tuotteesta.
Ainut tavoite on vain peittää hinnankorotukset tämän kikkailun kautta, jotta kuluttaja yksinkertaisena oliona ei pelästyisi kertaluontoista hinnankorotusta. Välietappeja voi olla useampikin. Jos tuote on ollut pidempään markkinoilla ja menekki on pitkälti selvillä, niin samalla kilohinnalla pakkauskoon pienentämisestä johtuvalla lisämyynnillä ei varmaankaan ihan hirveitä tilejä tee.
Tuskimpa pakkauskokoja tullaan nostamaan takaisin, eiköhän ne ole uusi normaali.
 
Tässä ”shrinkflaatiossa” nimenomaan kilohinta nousee kun pakkaus pienenee ja artikkelin hinta pysyy samana. Vai mitähän sä nyt ajat takaa?
@miksu8 ei nyt puhu muodikkaasta shrinkflaatiosta, vaan toivoo yksinkertaisesti pakkauskokojen pienentymistä. Mielelläni itsekin näkisin pienempiä pakkauskokoja monissa kulutus- ja käyttötavaratuotteissa. Ainakin pilaantumisvaarassa olevien osalta. Taitaa vaan halvemman pään bulkkituotteissa pakkausmateriaali-, logistiikka yms kulut sitä luokkaa, että ei tule tapahtumaan.

Ikävästi kehityssuunta näyttää olevan kuluttajalle se huonompi. Varsinkin tarjousilmiönä "osta 3, maksa 2" tyyppinen hinnoittelu näyttää olevan nosteessa. Eli tehdään vertailusta vielä vähän hankalampaa, kierretään säännöksiä ja se tärkein, houkutellaan ostamaan lisää vaikka suoraan roskikseen. Todellinen inflaatio hämärtyy entisestään.
 
@miksu8 ei nyt puhu muodikkaasta shrinkflaatiosta, vaan toivoo yksinkertaisesti pakkauskokojen pienentymistä. Mielelläni itsekin näkisin pienempiä pakkauskokoja monissa kulutus- ja käyttötavaratuotteissa. Ainakin pilaantumisvaarassa olevien osalta. Taitaa vaan halvemman pään bulkkituotteissa pakkausmateriaali-, logistiikka yms kulut sitä luokkaa, että ei tule tapahtumaan.

Ikävästi kehityssuunta näyttää olevan kuluttajalle se huonompi. Varsinkin tarjousilmiönä "osta 3, maksa 2" tyyppinen hinnoittelu näyttää olevan nosteessa. Eli tehdään vertailusta vielä vähän hankalampaa, kierretään säännöksiä ja se tärkein, houkutellaan ostamaan lisää vaikka suoraan roskikseen. Todellinen inflaatio hämärtyy entisestään.
Näin juuri.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 472
Viestejä
4 539 051
Jäsenet
74 803
Uusin jäsen
Mäntyvirta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom