Ruotsin asuntolainamalli

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 151
Ruotsissa ei juurikaan maksella asuntolainoja takaisin. Wtf, ajattelin, ja annoin asian olla. Nyt kuitenkin ilmiö oli kiteytetty mukavasti yhteen uutiseen, jonka perusteella aloin ajatella asiaa enemmän.

Ruotsissa otetaan asuntolaina jopa 125 vuodeksi

Nyt kysyn lyhyesti. Kun ostetaan ylihintaisia asuntoja lainoilla johon ei maksukyky riitä, eikö se väistämättä johda asuntokuplan muodostumiseen? Mikä voisi olla toinen pakotie?

Eniten uutisessa kiinnitti huomiota kommentti:
"- Jos korkokulujen päälle tulisi vielä lainanlyhennys ei ihmisillä olisi varaa asuntoihin, sanoo vallentunalaista omakotitaloa kauppaava kiinteistövälittäjä Eva Lundqvist."

Eli, jos ei ole rahaa, ei ole varaa. Miten kummassa se voi olla noinkin sivistyneelle valtiolle niin absurdi ajatus? Taikaseinähän sielläkin on, mutta silti..
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Olisiko jossakin oikeaa tilastoa ruotsin laina ajoista eikä jotain ylen ääripää artikkelia?
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Melkosta touhua. Mites tää sukupolven velat menee sitten? Lapsi saa perinnöksi 500k lainaa ja itse ei tartte ees unelmoida mistään muusta kämpästä ja se nykynenkin on jo homehtunut ja pitäs saada remontoitua mutta siihenkään ei varmaa enää lisää heru lainaa? Kätevää.

Toki sen talon voi myydä mutta en usko että siinä voitolle jäädään.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Mitä välillä kuullut kommenttia, niin eikö noi ruotsin asuntomarkkinat ole ihan sekaisin?
Meinaan, Tukholmasta vuokra-asunnon saaminen on ilmeisesti lähes mahdotonta. Laillisin keinoin olet vuosikausia asuntojonossa, mutta pimeiltä markkinoilta voit saada nopeammin.
Joku tietäjä voisi vähän avata.
Ja käänteisiä asuntolainojahan tuolla vanhukset ottavat, jotta ei sitten perillisille jää tapeltavaa.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 247
Mitä välillä kuullut kommenttia, niin eikö noi ruotsin asuntomarkkinat ole ihan sekaisin?
Meinaan, Tukholmasta vuokra-asunnon saaminen on ilmeisesti lähes mahdotonta. Laillisin keinoin olet vuosikausia asuntojonossa, mutta pimeiltä markkinoilta voit saada nopeammin.
Joku tietäjä voisi vähän avata.
Ruotsissa on kuulemma vuokrasäännöstely, joten asuntoa ei kannata laittaa vuokralle (paitsi jos perii vuokraa pimeänä), koska tuotto on liian pieni. Siksi kaikki (myös vähävaraiset) ostavat asuntoja. Lisäksi Tukholman tapauksessa tilannetta vaikeuttaa osaltaan maahanmuuttajavyöry, koska he hakeutuvat kaupunkeihin, ja asuntopula pahenee ja nostaa hintoja. Kun korkea hinta ylittää maksukyvyn, maksuaika joustaa.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Ruotsissa on kuulemma vuokrasäännöstely, joten asuntoa ei kannata laittaa vuokralle (paitsi jos perii vuokraa pimeänä), koska tuotto on liian pieni. Siksi kaikki (myös vähävaraiset) ostavat asuntoja. Lisäksi Tukholman tapauksessa tilannetta vaikeuttaa osaltaan maahanmuuttajavyöry, koska he hakeutuvat kaupunkeihin, ja asuntopula pahenee ja nostaa hintoja. Kun korkea hinta ylittää maksukyvyn, maksuaika joustaa.
Hassua, että pankki saa vuokrata asunnon ihan laillisesti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 151
Onko muuten vaaraa, että jos (kun)...:
a) Ruotsin asuntokupla puhkeaa, ja sen seurauksena
b) Pankit kompastelevat

...niin Nordean kompastellessa suomalaiset joutuvat maksumiehiksi nyt kun pääkonttori siirtyy Suomeen? Jos nyt kuvitellaan että päädytään ihan sellaiseen TBTF-bailout-skenaarioon saakka - kuka maksaa?
 

KOFF

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.11.2017
Viestejä
27
Ruotsissa ei juurikaan maksella asuntolainoja takaisin. Wtf, ajattelin, ja annoin asian olla. Nyt kuitenkin ilmiö oli kiteytetty mukavasti yhteen uutiseen, jonka perusteella aloin ajatella asiaa enemmän.

Ruotsissa otetaan asuntolaina jopa 125 vuodeksi

Nyt kysyn lyhyesti. Kun ostetaan ylihintaisia asuntoja lainoilla johon ei maksukyky riitä, eikö se väistämättä johda asuntokuplan muodostumiseen? Mikä voisi olla toinen pakotie?

Eniten uutisessa kiinnitti huomiota kommentti:
"- Jos korkokulujen päälle tulisi vielä lainanlyhennys ei ihmisillä olisi varaa asuntoihin, sanoo vallentunalaista omakotitaloa kauppaava kiinteistövälittäjä Eva Lundqvist."

Eli, jos ei ole rahaa, ei ole varaa. Miten kummassa se voi olla noinkin sivistyneelle valtiolle niin absurdi ajatus? Taikaseinähän sielläkin on, mutta silti..

Tämä johtaa vain ylenpalttiseen riskinottoon, kun yleiseksi standardiksi tulee kuinka hyvin perse kestää pelkkien korkojen maksun.

Toinen puoli on tuo, että köyhemmilläkin on varaa lukaaleihin, jolloin syntyy ylikysyntää kun korot ovat alhaalla (eli vielä nyt). Sen jälkeen homma meneekin reisille, kun korot nousevat. Pienituloisia kotitalouksia alkaa kaatua. Markkinoille tulee runsaasti asuntoja lyhyessä ajassa. Asuntokupla puhkeaa.

Hinnat romahtavat ja pankkeja alkaa kaatua kuin meren mutaa. Pankkien kokonaisluotonanto ylittää asunto-omaisuuden arvon.

EU ei todellakaan ole tulossa hätiin. Ensin Ruotsi kikkaili itselleen porsaanreiän avulla oikeuden käyttä Kruunuja. Sen jälkeen (ymmärrettävistä syistä) eivät auttaneet Kreikkaa. Aivan turha odottaa jeesiä. IMF voi ehkä jonkun paketin kehitellä.
 

KOFF

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.11.2017
Viestejä
27
Onko muuten vaaraa, että jos (kun)...:
a) Ruotsin asuntokupla puhkeaa, ja sen seurauksena
b) Pankit kompastelevat

...niin Nordean kompastellessa suomalaiset joutuvat maksumiehiksi nyt kun pääkonttori siirtyy Suomeen? Jos nyt kuvitellaan että päädytään ihan sellaiseen TBTF-bailout-skenaarioon saakka - kuka maksaa?
Enpä usko. Aina voi kyllä vaatia. Meiltä on vain paha tulla ottamaan. Ei Islantikaan korvannut briteille, vaikka olisi pitänyt. Sitten kun mennään oikeasti isoihin summiin niin solidaarisuus on koetuksella. Luki laissa tai sopimuksissa mitä vaan.
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
308
Ruotsissa poliitikko joutui ylen lähetyksessä puremaan huultaan ettei olisi purskahtanut nauramaan kun harmitteli nordean lähtöä suomeen. Täydellinen ajoitus hannu-hanheilta kun ruotsissa rommaa asuntojen hinnat. Mitään pääkonttoria suomeen ei ole tulossa, kuuleman mukaan uusi postilaatikko käyty ruuvaamassa hoitamaan "pääkonttorin" virkaa johonkin hesaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 151
Enpä usko. Aina voi kyllä vaatia. Meiltä on vain paha tulla ottamaan. Ei Islantikaan korvannut briteille, vaikka olisi pitänyt. Sitten kun mennään oikeasti isoihin summiin niin solidaarisuus on koetuksella. Luki laissa tai sopimuksissa mitä vaan.
Niin no. Riippuu keneltä kysytään, pankeilta, päättäjiltä vai kansalta. Päättäjät voivat valita ovatko kansan vai pankkien puolella. Miten luulet siinä käyvän?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 272
Melkosta touhua. Mites tää sukupolven velat menee sitten? Lapsi saa perinnöksi 500k lainaa ja itse ei tartte ees unelmoida mistään muusta kämpästä ja se nykynenkin on jo homehtunut ja pitäs saada remontoitua mutta siihenkään ei varmaa enää lisää heru lainaa? Kätevää.

Toki sen talon voi myydä mutta en usko että siinä voitolle jäädään.
Laina ei periydy. Ja eiköhän se ole lapsien homma hoitaa oma varallisuus kuntoon, eikä odotella perintöä. Itse ainakin olen neuvonut äitiä käyttämään mahdollisimman tehokkaasti kovalla työllä hankkimansa rahat pois, kun on vielä kunnossa. Sitten kun kuolee pois, niin ei se satatuhatta per nenä meitä lapsia lohduta
 

McPupu

Pehmeä jänis
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
23
Onko muuten vaaraa, että jos (kun)...:
a) Ruotsin asuntokupla puhkeaa, ja sen seurauksena
b) Pankit kompastelevat

...niin Nordean kompastellessa suomalaiset joutuvat maksumiehiksi nyt kun pääkonttori siirtyy Suomeen? Jos nyt kuvitellaan että päädytään ihan sellaiseen TBTF-bailout-skenaarioon saakka - kuka maksaa?
Olin lukevinani jostain uutisen, että nykyisellään Nordean vastuut suomessa olisi 80 miljardia, ja konttorin muuton jälkeen 160 miljardia...
 

KOFF

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.11.2017
Viestejä
27
Niin no. Riippuu keneltä kysytään, pankeilta, päättäjiltä vai kansalta. Päättäjät voivat valita ovatko kansan vai pankkien puolella. Miten luulet siinä käyvän?
Nyt olet taas ymmärtänyt väärin. Ei tässä ole kysymys pankit vs kansa, vaan valtio vs valtio. Maksajavelvollisen valtion pankki on jo kaatunut tuossa skenaariossa. Taloustieteen opinnot jääneet lukematta, vai etkö vain ymmärrä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 151
Nyt olet taas ymmärtänyt väärin. Ei tässä ole kysymys pankit vs kansa, vaan valtio vs valtio. Maksajavelvollisen valtion pankki on jo kaatunut tuossa skenaariossa. Taloustieteen opinnot jääneet lukematta, vai etkö vain ymmärrä?
En ole lukenut taloustiedettä, enkä myöskään ymmärrä tästä sektorista paljoa. Mitä enemmän yritän sitä vähemmän ymmärrän.

Mikä taho määrittelee valtion maksajavelvollisuuden ja miten?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
41
Paskahan se tilanne Ruotsissa on. Itse muutin Tukholmaan tammikuussa ja ensimmäiset 2 kuukautta tuli asuttua firman asunnossa (enempää ei saanut asua). Sen jälkeen asustellut "pimeästi", eli käteisellä vuokran maksu ja osoitetta ei saa siirtää.

Tammikuussa kun tulee vuosi täyteen niin pitäisi päättää marssiiko pankkiin ja kyselee minkälaista pankkilainaa olisi tarjolla. Muutamassa kunnallisessa asuntohaussa olen mukana mutta en yhdessäkään maksullisessa.

Noin 8000 kruunua kuukaudessa vuokra-asunnon kun löytäisi. Autopaikalla ja hyvällä kulkuyhteydellä Arlandan lentokentälle, niin ei olisi tarvetta ostaa asuntoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 094
Paskahan se tilanne Ruotsissa on. Itse muutin Tukholmaan tammikuussa ja ensimmäiset 2 kuukautta tuli asuttua firman asunnossa (enempää ei saanut asua). Sen jälkeen asustellut "pimeästi", eli käteisellä vuokran maksu ja osoitetta ei saa siirtää.

Tammikuussa kun tulee vuosi täyteen niin pitäisi päättää marssiiko pankkiin ja kyselee minkälaista pankkilainaa olisi tarjolla. Muutamassa kunnallisessa asuntohaussa olen mukana mutta en yhdessäkään maksullisessa.

Noin 8000 kruunua kuukaudessa vuokra-asunnon kun löytäisi. Autopaikalla ja hyvällä kulkuyhteydellä Arlandan lentokentälle, niin ei olisi tarvetta ostaa asuntoa.
Andrahand-markkinoille vaan?
 

KOFF

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.11.2017
Viestejä
27
En ole lukenut taloustiedettä, enkä myöskään ymmärrä tästä sektorista paljoa. Mitä enemmän yritän sitä vähemmän ymmärrän.

Mikä taho määrittelee valtion maksajavelvollisuuden ja miten?
Talletussuojasopimus pankkien ja valtion välillä. Pankit maksavat rahastoon pahan päivän varalle. Rahasto on mitoitettu siten, että se kestää yhden pankin kaatumisen. Ei useampia, koska tällainen rahasto olisi jo massiivinen kuluerä. Sen sijaan erityisesti 2008 jälkeen on lisätty muuta valvontaa.

Poliitikot voivat olla pankkien puolella, en sitä kiistä. Sen sijaan viranomaiset ja virkamiehet eivät ole todellakaan. Monet valtion virkamiehet ovat vasemmalle kallellaan.

Islannin valtio vs Ison Britannian valtio -tapauksessa oli kyse siitä, oliko kyseessä islantilaisten tarjoama sijoitus- vai pankkitoimintaa. Islannin tuomioistuin katsoi, että kyseessä oli sijoitustoimintaa ja Ison Britannian tuomioistuin katsoi kyseessä olevan pankkitoimintaa. Tällä sekunnilla juridinen ''stalemate'' oli syntynyt ja asia oli sen jälkeen diplomatiaa ja poliitikkojen kinastelua. Lopulta löydettiin kompromissi, jossa osa korvattiin.

On todellakin väärin, jos pankin kaatuessa tullaan veronmaksajan kukkarolle. Näin ei saisi käydä. Mieti kuitenkin paljon Danske, Op ja Nordea maksavat veroja ja työllistävät väkeä Suomessa. Yllättäen keille veronkierto olisi helpointa eivät kierrä veroja. Sen takia nämä pankit halutaan pitää Suomessa.

Ulkomainen pankki jos tarjoaa täällä palveluja ja menee nurin, niin todennäköisesti suomalaiset asiakkaat menettävät rahansa. Kumpi on parempi? Asiat eivät ole aina niin mustavalkoisia, kuin nämä tämän foorumin syrjäytyneet nuoret miehet luulevat.
 
Viimeksi muokattu:

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Minä olen yhteensä asunut yli 2,5 vuotta Ruotsissa. Minulla on myös sukulaisia jotka asuvat Tukholman lähialueella. Olen nähnyt myös dokumentteja Ruotsista.

Mitt modersmål är svenska!

Ruotsi ei ole suvaitsevainen asuntolainojen suhteen. Kun olin siellä kysyin asuntolainaa ja vastaus oli ei ikinä myönnetä koska en ole syntynyt Ruotsissa.

Ruotsalaiset ovat kateellista porukkaa mutta toki Suomessa on kateellisisia ja vasemmistolaisia.
Monet ottaa isot lainat ja ovat hitaita maksamaan sen takaisin se on totta.

Se sanottuna!
Ruotsissa on oma ELIITTIINSÄ!!!

Tukholmassa on asuntoja joiden arvo on yli 1000 000 euroa ja siellä on valaita jotka ostaa niitä SLAM rahat tiskiin ilman mitään lainaa!!!

Tiedän myös että FIRMA Suomessa joka myy eliitti räätälöityjä pukuja ei edes koettanut mennä Ruotsiin myymään.

Miksi? Ruotsalainen yhteiskunta siis mamujen suhteen on avoin.

Se sanottu Tukholman monimiljonäärit on sellainen ryhmä että sinne ei oteta edes keskusteluun jos et pysty noin vain SLAM lyömään tiskiin 1000 000 euroa kun se olisi taskuraha!

Sanoisin näin suuri enemmistö ruotsalaisista ei ole rikkaimpia kuin suomalaiset.
Varoituksena kuitenkin Tukholman keskusta asuntoja omistaa myös Ruotsin Eliitti jotka voi ostaa n asuntoja ilman mitään lainaa!

Nettovarallisuudessa päihitän monet forum jäsenet mutta en ole tuon Tukholma miljonäärien tasolla se täytyy myöntää saan turpiin niiltä ja paljon varallisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 957
Minä olen yhteensä asunut yli 2,5 vuotta Ruotsissa. Minulla on myös sukulaisia jotka asuvat Tukholman lähialueella. Olen nähnyt myös dokumentteja Ruotsista.

Mitt modersmål är svenska!

Ruotsi ei ole suvaitsevainen asuntolainojen suhteen. Kun olin siellä kysyin asuntolainaa ja vastaus oli ei ikinä myönnetä koska en ole syntynyt Ruotsissa.

Ruotsalaiset ovat kateellista porukkaa mutta toki Suomessa on kateellisisia ja vasemmistolaisia.
Monet ottaa isot lainat ja ovat hitaita maksamaan sen takaisin se on totta.

Se sanottuna!
Ruotsissa on oma ELIITTIINSÄ!!!

Tukholmassa on asuntoja joiden arvo on yli 1000 000 euroa ja siellä on valaita jotka ostaa niitä SLAM rahat tiskiin ilman mitään lainaa!!!

Tiedän myös että FIRMA Suomessa joka myy eliitti räätälöityjä pukuja ei edes koettanut mennä Ruotsiin myymään.

Miksi? Ruotsalainen yhteiskunta siis mamujen suhteen on avoin.

Se sanottu Tukholman monimiljonäärit on sellainen ryhmä että sinne ei oteta edes keskusteluun jos et pysty noin vain SLAM lyömään tiskiin 1000 000 euroa kun se olisi taskuraha!

Sanoisin näin suuri enemmistö ruotsalaisista ei ole rikkaimpia kuin suomalaiset.
Varoituksena kuitenkin Tukholman keskusta asuntoja omistaa myös Ruotsin Eliitti jotka voi ostaa n asuntoja ilman mitään lainaa!

Nettovarallisuudessa päihitän monet forum jäsenet mutta en ole tuon Tukholma miljonäärien tasolla se täytyy myöntää saan turpiin niiltä ja paljon varallisuudessa.
Väittämäsi korkea varallisuustaso ei ainakaan heijastu kirjallisesta ulosannistasi.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 803
Ruotsi ei ole suvaitsevainen asuntolainojen suhteen. Kun olin siellä kysyin asuntolainaa ja vastaus oli ei ikinä myönnetä koska en ole syntynyt Ruotsissa.
Jännä juttu. Minulla on useampia sukulaisia Ruotsissa ja kaikki ovat saaneet sieltä asuntolainan, vaikka Suomessa ovatkin syntyneet.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
Jännä juttu. Minulla on useampia sukulaisia Ruotsissa ja kaikki ovat saaneet sieltä asuntolainan, vaikka Suomessa ovatkin syntyneet.
Joo on mullakin aikanaan sukulaiset omistaneet talon/taloja Ruotsissa, kaikki Suomessa syntyneitä. Mutta sä vastasitkin tuon höpösedän viestiin, siellä tulee vaikka kuin "faktoja" aina kehiin.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Väittämäsi korkea varallisuustaso ei ainakaan heijastu kirjallisesta ulosannistasi.
Hahaa mitä koetat provoisoida on varmaan mustat sukat sinulla varallisuudesta. Foorumi on täynnä näitä minä puhun minun metsä muretta suomalaisia:lol:.

En väitä että olen rikkain foorumissa mutta jos haluat kertoa varallisuudestasi niin rohkeasti vaan vastausta tänne:
Nettovarallisuus Alempi Keskiluokka, Keskiverto Keskiluokka, Ylempi Keskiluokka, tai Yläluokka?

Annas kun veikkaan Algron 28... näet että en voi kilpailla noitten Tukholma miljonäärien:eek: kanssa. Näet kuitenkin että ei et ole noussut samalle korkeudelle tai korkeammalle kuin minä varallisuudessa:cigar2:.
 
Viimeksi muokattu:

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Jännä juttu. Minulla on useampia sukulaisia Ruotsissa ja kaikki ovat saaneet sieltä asuntolainan, vaikka Suomessa ovatkin syntyneet.
Olen itse kysynyt vain parista pankista pohjois Ruotsissa... voihan se olla aika paljon toki sen joka sattuu olemaan tiskin takana niin kuin myös Suomessa voi tapahtua.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Verotustiedot pöydään tai en usko sun rahapuheitas.
Ei tarvitse yhtään mitään todistella. Henkilötietoja sosiaaliturvatunnusta ja the list goes on ei foorumilla jaeta. En minä kaipaa mitään ihailija tai vihaaja porukkaa kumpaakaan.

Miksi minä olisin niin kiinnostava? Jos sanoisin että olen MILJONÄÄRI olisin ehkä kiinnostava.
En ole lähelläkään miljonääriä. Jos haluatta olla kateellisia niin miten olisi noi Ruotsin Tukholma miljonäärit?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 957
Tulee aina jotenkin surrealistinen tunne kun Stargate2017 viestejä lukee. Aivan niinkuin kuuntelisi Radiosta Koe-eläinpuistoa. Men enää vaan puuttuu että se Aarne Iso-pitkä Tenkanen tulee ördäämään.

Stargate2017 voi toki kertoa mitä haluaa, mutta se on eri asiaa uskotaanko häntä. Anonyymillä foorumilla kun kuka tahansa voi väittää mitä tahansa. Voinhan vaikka minäkin väittää että palkkani maksaa Vladimir Putin tai että olen Espoossa asuva autokaupan omistaja. Förstår alla?
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Elämäni ensimmäinen keskustelija, joka pääsee estolistalle.

Joka ketjuun pitää tulla pätemään varallisuudesta, vuokrakämpistä tai kuinka on suomen vuokranantajat-liiton jäsen.

Niin on hyvä trollaamaan että tietää kirjoitustyylistä jo kuka on kyseessä. +boldaukset.
Boldausta voisin vähentää ja se on ainoa oikea kritiikki mitä kirjoitit.

Kirjoitin sitten että Ruotsissa on oma elittiinsä rikkaita miljonääriä jotka ostaa myös asuntoja esim Tukholmassa ja olisitte siihen jättäneet vastaamatta niin että ei enempää tarvitse puhua.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Algron28 jos puhutaan aiheesta kiitos.

Aiheeseen:
Suuri enemmistö Ruotsissa ottaa ison asuntolainan ja saavat todella pitkiä laina aikoja. Sanoisin näin suomalaiset ja ruotsalaiset ovat aika samalla tasolla vauraudessa. Norja on sitten toinen asia...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
Elämäni ensimmäinen keskustelija, joka pääsee estolistalle.

Joka ketjuun pitää tulla pätemään varallisuudesta, vuokrakämpistä tai kuinka on suomen vuokranantajat-liiton jäsen.

Niin on hyvä trollaamaan että tietää kirjoitustyylistä jo kuka on kyseessä. +boldaukset.
Sama homma, ei tuota trollaavaa vajakkia jaksa yhtään. En ole koskaan estänyt ketään täällä (tai aiemmalla forumilla), joten saavutus sinänsä. Jotenkin kummallista että tuo järjetön spämmi vain sallitaan täällä.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Sama homma, ei tuota trollaavaa vajakkia jaksa yhtään. En ole koskaan estänyt ketään täällä (tai aiemmalla forumilla), joten saavutus sinänsä. Jotenkin kummallista että tuo järjetön spämmi vain sallitaan täällä.
Toistamiseen olet nyt nimitellyt minua samassa threadissa. Kyllä ilmoitus on nyt tehty.

Aiheseen.
En tiedä jos on niin hyvää asua Ruotsissa ja ottaa esim 50-100 vuoden lainaika. Jos ajattelee että miten paljon korkoa maksaa pankille siinä ajassa se ei ole mukavaa. Minusta Suomen lainaajat ovat ok ja Ruotsisa on turhan pitkät lainaajat.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 623
Toistamiseen olet nyt nimitellyt minua samassa threadissa. Kyllä ilmoitus on nyt tehty.
Sama homma, ei tuota trollaavaa vajakkia jaksa yhtään. En ole koskaan estänyt ketään täällä (tai aiemmalla forumilla), joten saavutus sinänsä. Jotenkin kummallista että tuo järjetön spämmi vain sallitaan täällä.
Eiköhän riitä provosoinnit ja nimittelyt puolin ja toisin, seuraavaksi isketään sitten varoituksia ja banneja.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 757

Lexy

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
529
Asiaton käytös
Olen itse kysynyt vain parista pankista pohjois Ruotsissa... voihan se olla aika paljon toki sen joka sattuu olemaan tiskin takana niin kuin myös Suomessa voi tapahtua.
Mielikuvituspankeista harvemmin sitä lainaa saa. Olisikohan aika poistua?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Mikä vitun kupla siellä sveduissa on?

Systeri asunut ikänsä tukholmassa, on töissä rahoitusyhtiössä ja omaa pitkän ajan asuntolainan siinä missä monet muutkin.

Mitään kuplaa siellä kyllä ole...korkeintaan järkiperäinen suhtautuminen rahoituspääomaan ja lainoihin.

Suomeen vasta muutma vuosi sitten uskalsivat edes aloittaa pitkien lainojen myöntämisiä.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 082
Ruotsi ei ole suvaitsevainen asuntolainojen suhteen. Kun olin siellä kysyin asuntolainaa ja vastaus oli ei ikinä myönnetä koska en ole syntynyt Ruotsissa.
Lainaehtosi eivät täyttyneet, kun kuulivat sinun karttavan käyräsaaren joulusaunaa. SLAM!
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Minusta muuten Suomen laina järjestelmä on järkevämpi. Kuka nyt tosissaan haluaa maksaa korkoja jostain 100 vuoden asunto lainasta?
 

Lexy

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
529
Minusta muuten Suomen laina järjestelmä on järkevämpi. Kuka nyt tosissaan haluaa maksaa korkoja jostain 100 vuoden asunto lainasta?
Siis tuota tuota. Ruotsin mallissahan porukka nimenomaan vain maksaa korkoja. Käytännössä lainaa ei lyhennetä ollenkaan. Korot ovat halvemmat kuin vuokralla asuminen joten miksi ei?

Kuollessa velkaa ei ole kuitattu ja asunnot siirtyy pankille (Ruotsissa myös velkojakin voi tulla perintönä, mutta jos tätä ei halua niin silloin silloin omaisuus siirtyy velkohjille, esim. pankit). Pankki myy ne kalliilla eteenpäin jotta saavat voittonsa "huonoista" lainoista. Kerro tämä yhtälö muutamalla sadalla tuhannella ja siinä on syy miksi Ruotsissa voisi sanoa olevan kuplaa. Asuntojen hinnat nousee kokoajan koska pankkien tavoite ei ole hyväntekeväisyys vain voittojen tuottaminen.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Siis tuota tuota. Ruotsin mallissahan porukka nimenomaan vain maksaa korkoja. Käytännössä lainaa ei lyhennetä ollenkaan. Korot ovat halvemmat kuin vuokralla asuminen joten miksi ei?

Kuollessa velkaa ei ole kuitattu ja asunnot siirtyy pankille (Ruotsissa myös velkojakin voi tulla perintönä, mutta jos tätä ei halua niin silloin silloin omaisuus siirtyy velkohjille, esim. pankit). Pankki myy ne kalliilla eteenpäin jotta saavat voittonsa "huonoista" lainoista. Kerro tämä yhtälö muutamalla sadalla tuhannella ja siinä on syy miksi Ruotsissa voisi sanoa olevan kuplaa. Asuntojen hinnat nousee kokoajan koska pankkien tavoite ei ole hyväntekeväisyys vain voittojen tuottaminen.
Varmaan osa tekee niin että ei lyhennä lainaa ja maksaa vain korkoja, mutta osa varmasti myös maksaa sitä pois lainaa.

Ruotsissa muuten hinta edestakaisin laski myös Tukholmassa viimeisen 10 vuoden aikana ennen kun taas kääntyi nousuun.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
993
Varmaan osa tekee niin että ei lyhennä lainaa ja maksaa vain korkoja, mutta osa varmasti myös maksaa sitä pois lainaa.
Kyllä se maksaminen on ollut valtaosassa äärimmäisen pientä, kuten alla oleva lainaus osoittaa. Tuo tarkoittaa 300k€ lainassa 180 € kuukausilyhennystä, eli nykyisellä korkotasolla alle 300 € kun mukaan lasketaan korot. Ei tuota vielä kovin pois maksamiseksi voi laskea.

"Ruotsissa laskettiin vuonna 2013, että keskimääräinen laina-aika on ollut 140 vuotta.
Noin kolmannes lainoista on ollut sellaisia, että niissä ei ole maksettu ollenkaan pääomaa vaan vain korkoja."
Ruotsi rajoittaa asuntolainojen pituutta 105 vuoteen
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 805
Viestejä
4 239 400
Jäsenet
71 254
Uusin jäsen
Artsix123

Hinta.fi

Ylös Bottom