RTX 3080 artifakteja ikkunoiden reunoilla ja videoissa

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 883
Mitäs sanotte tästä (huomattavia artifakteja alk. n. 40 s kohdalta)?

Noin kuukauden verran katselin tuota, kun videoissa alkoi kasvavassa määrin esiintyä em. pikselöintivirheitä ja lisäksi Windowsin ikkunoiden reunoissa satunnaisia, huomattavia viivamaisia pikselivirheitä. En muista, olisiko koskenut pelkästään Chromen ikkunoita. Välissä tuli parit NVidia ajuripäivitykset. Lopulta ajelin DDU-puhdistuksen ja asensin uusimmat ajurit puhtaalta pöydältä. Kun mikään ei auttanut, kiikutin huoltoon Giganttiin. Tänään tuli ilmoitus, ettei vikaa löydetty ja näyttis palautetaan takaisin.

Muu kokoonpano on viimeisintä rautaa, 13900k, Win 11 Pro, uusimmat ajurit jne. Lämmöt kurissa. Huollossa oleva näyttis pysyy normaalissa Windows-käytössä idlelämmöissä, eikä niiden suhteen mitään poikkeavaa.

Kuinka tavallista, että tuo ei johtuisi näyttiksestä? Missä muualla vika voi aiheuttaa tuollaista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Voi koettaa softarenderöintiä videolle, niin saa ainakin todennettua virheen näytönohjaimeen.

Myös niinkin yllättävästä paikasta voi katsoa, kuin näytönohjaimen kaapeli. Jos tulee tietonsiirtovirheitä, ne voi oireilla niin, että kuvasta ei näy osaa. Eikä näyttökään ole poissuljettu vielä. Jos siinä on HDMI ja Displayport, niin vaihda siihen, mikä ei ole nyt käytössä. Tulee se kaapelikin testattua samalla, kun on eri kaapeli :)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 883
Voi koettaa softarenderöintiä videolle, niin saa ainakin todennettua virheen näytönohjaimeen.

Myös niinkin yllättävästä paikasta voi katsoa, kuin näytönohjaimen kaapeli. Jos tulee tietonsiirtovirheitä, ne voi oireilla niin, että kuvasta ei näy osaa. Eikä näyttökään ole poissuljettu vielä. Jos siinä on HDMI ja Displayport, niin vaihda siihen, mikä ei ole nyt käytössä. Tulee se kaapelikin testattua samalla, kun on eri kaapeli :)
Näyttö vaihtunut välissä, joten se poissuljettu. Kaks näyttöä kiinni näyttiksessä, joten kaapelin voinee poissulkea sillä, että vetää ikkunan näytöltä toiselle. Luultavasti sekin tullut tehtyä tai virheitä ilmennyt molemmilla näytöillä, mutta pitää vielä varmistua jos ja kun niitä ilmenee, kun hilpasen murikan huollosta.

Kerran joutunut maksamaan Verkkokauppa.comin huollossa käyneen ja palautuneen, varmuudella viallisen näytönohjaimen "aiheettomat" huoltokulut, joten saa nähdä, mikä Gigantin toimintatapa on. Sapettaa jo etukäteen alkaa jälkikäteen selvittelemään rahojen takaisinsaamista, jos näyttis todella on viallinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 841
Mulla on ihan sama mutta en ole ikinä havainnut videossa vaan ainoastaan sivustoilla ja vain Chromessa. Alkoi tosiaan ehkä joku kuukausi sitten. Saan joskus pysymään ruudulla pysyvästi jos Chromen ikkunassa ei tapahdu mitään liikettä. Heti kun jotain liikkuu niin häviää. Ei ole missään muualla näkynyt toistaiseksi. Firefoxissa ei ole ongelmia. Vaikuttaa softaongelmalta. En usko tässä vaiheessa, että näyttiksessä olisi vikaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 313
Mulla on ihan sama mutta en ole ikinä havainnut videossa vaan ainoastaan sivustoilla ja vain Chromessa. Alkoi tosiaan ehkä joku kuukausi sitten. Saan joskus pysymään ruudulla pysyvästi jos Chromen ikkunassa ei tapahdu mitään liikettä. Heti kun jotain liikkuu niin häviää. Ei ole missään muualla näkynyt toistaiseksi. Firefoxissa ei ole ongelmia. Vaikuttaa softaongelmalta. En usko tässä vaiheessa, että näyttiksessä olisi vikaa.
Mulla on kans sama homma nvidia 3080 ja chrome, mutta ollut kyllä pidempään. Ainoastaan youtubessa oon saanut ilmenemään ja jotenkin ajatellut, että tumma teema ja jokin lisäosa tmv. aiheuttaa.
 

Emmätiiä

Siks kysyinki
Tukijäsen
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
173
Onko laitteistokiihdytys päällä vai pois chromessa? Mullakin tulee vanhalla koneella chromessa noita samoja, joita voisi nimittää "sakkilautakuvioiksi". Käytätin korttia jimssillä takuussa, mutta ei ollu vikaa ja jouduin pulittaa aiheettoman takuupalautuksen. Peleissä ei tule ollenkaan, tai en ainakaan ole nähnyt sakkilautakuvioita.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 883
"Chrome checkerboard" löytyy googlella asiasta miljoona tulosta. Myös miljoona erilaista ratkaisua..


"try chrome://flags -> Choose ANGLE graphics backend -> set to opengl"

"The best way to fix it without disabling Hardware acceleration seems to be using the D3D11on12 setting in the chrome://flags/#use-angle"
Kortti tuli huollosta, onneksi ilman maksua, ja samat ongelmat jatkuvat. Kokeilen tuota ja saa nähdä auttaako. Luulen, että kyllä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
945
Mulla on ihan sama mutta en ole ikinä havainnut videossa vaan ainoastaan sivustoilla ja vain Chromessa. Alkoi tosiaan ehkä joku kuukausi sitten. Saan joskus pysymään ruudulla pysyvästi jos Chromen ikkunassa ei tapahdu mitään liikettä. Heti kun jotain liikkuu niin häviää. Ei ole missään muualla näkynyt toistaiseksi. Firefoxissa ei ole ongelmia. Vaikuttaa softaongelmalta. En usko tässä vaiheessa, että näyttiksessä olisi vikaa.
Samaa esiintyy myös itsellä chromessa ja täysin yhteneväiseen tyyliin kuin sulla. Käytössä RTX 4080 ja tuota on tapahtunut heti sen hankinnasta alkaen (joku 5kk). Edellisellä RTX 4070 Ti:llä ei tätä tapahtunut vaikka muu setuppi oli tismalleen sama.

Edit. Jaa tähän olikin ratkaisu heti yläpuolella. Pitää kokeilla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 883
Tuon em. asetuksen vaihtamisen jälkeen mennyt nyt hetki ilman suoranaisia artifakteja, vaikka tietynlaista lievää ikkunan/kuvan välkähtämistä esiintyykin hetkittäin, etenkin video/multimedia-painotteisilla sivuilla. Vaihdoin siis asetukseen ->D3D11on12.

edit: Kyllä tuossa aika ajoin joku kuvio välkähtää ja voi olla, että koko ikkunan suuruudelta, mutta näyttäisi lähinnä liittyvän videon tauottamiseen, toiston aloittamiseen ja pysäyttämiseen ja sellaisen sivun vierittämiseen, millä toistuu video. Kokeilen vielä tuota OpenGL-vaihtoehtoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Tuon em. asetuksen vaihtamisen jälkeen mennyt nyt hetki ilman suoranaisia artifakteja, vaikka tietynlaista lievää ikkunan/kuvan välkähtämistä esiintyykin hetkittäin, etenkin video/multimedia-painotteisilla sivuilla. Vaihdoin siis asetukseen ->D3D11on12.

edit: Kyllä tuossa aika ajoin joku kuvio välkähtää ja voi olla, että koko ikkunan suuruudelta, mutta näyttäisi lähinnä liittyvän videon tauottamiseen, toiston aloittamiseen ja pysäyttämiseen ja sellaisen sivun vierittämiseen, millä toistuu video. Kokeilen vielä tuota OpenGL-vaihtoehtoa.
Minua tämä kiinnostaa. Onko ongelmat poistuneet OpenGL-vaihtoehdolla?
(ja omassa RTX 3080 näitä ei ollut, mutta AMD:n korteilla olen saanut samanlaista roskaa)
(ja omassa RTX 3080 kävin laittamassa Nvidia-ohjauspaneelista videoparannuksen päälle, ja se paskoi Disney+:n selaimessa totaalisesti, sieltäkin kannattaa katsella)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 883
Minua tämä kiinnostaa. Onko ongelmat poistuneet OpenGL-vaihtoehdolla?
(ja omassa RTX 3080 näitä ei ollut, mutta AMD:n korteilla olen saanut samanlaista roskaa)
(ja omassa RTX 3080 kävin laittamassa Nvidia-ohjauspaneelista videoparannuksen päälle, ja se paskoi Disney+:n selaimessa totaalisesti, sieltäkin kannattaa katsella)
Nyt sitten viime viestin ilman ongelmia, OpenGL:llä. :thumbsup:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 783
Viestejä
4 203 542
Jäsenet
70 987
Uusin jäsen
Rosmonautti

Hinta.fi

Ylös Bottom