Rtx 3070 ja huono suorituskyky

Liittynyt
04.04.2018
Viestejä
45
Hei,

Ostin rtx 3070 tuossa viime viikolla ja sen kylkeen täytyikin sitten päivittää 1440p näyttö.

Nyt on kuitenkin ihmetyttänyt koneen heikko suorituskyky. Esim. Warzone pyörii vain 60-70fps 1440p resolla ja asetusten pienentämisellä ei tunnu olevan yhtään vaikutusta.
Apex legends pyörii täysillä grafiikoilla 70-140fps eli heittely on todella voimakasta.

Muut specsit:
Amd ryzen 3600 ( tehdas kellot)
3200mhz 16gb ram
550w psu

EI voi olla kuin vähän pettynyt tähän koneen suorittamiseen. Mikä mahtaa olla vikana sillä youtubessa monella on sama setup ja fps:t pyörii yli 100?
Voiko psu:n tehot näkyä huonona tehona, koneen sammumisen sijaan?

Kiitoksia vastauksista!
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
No voihan tuo teoriassa vaikuttaa jos PSU on joku halpis :hmm: Laitatko powerin merkin vielä niin voi vähän arvioida :)
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
No bios nyt kannattaa aina pitää ajan tasalla, koska monesti saattaa tulla suorituskykyä lisää ja/tai vakautta/yhteensopivuutta muilla prosuilla. Ja amdn omilla ajureilla sitten taas suorituskykyä lähes poikkeuksetta lisää.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
Ja powerista sellanen kommentti, et vaikuttaa ihan laadukkaalta peliltä, vaikkei nyt ihan tuore enää olekkaan :)
 

rlame

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
624
bus interface katso mitä se näyttää tuolla render testillä.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 928
Täytyikö tästä katsoa jotain erikoista? Ainakin ohjelma tuon 3070 tunnistaa.
Bus Interface kohta. Tosin vaatii näyttikselle rasitusta. Idlessä pudottaa 2.0:ksi. Eli paina vieressä olevaa kysymysmerkkiä ja Start render test.

Edit:
rlame ehtikin ensin.
 
Liittynyt
04.04.2018
Viestejä
45
Bus Interface kohta. Tosin vaatii näyttikselle rasitusta. Idlessä pudottaa 2.0:ksi. Eli paina vieressä olevaa kysymysmerkkiä ja Start render test.

Edit:
rlame ehtikin ensin.
Idlessä x4 1.1 mutta kun renderöinti päällä nii x4 2.0
 
Liittynyt
04.04.2018
Viestejä
45
No bios nyt kannattaa aina pitää ajan tasalla, koska monesti saattaa tulla suorituskykyä lisää ja/tai vakautta/yhteensopivuutta muilla prosuilla. Ja amdn omilla ajureilla sitten taas suorituskykyä lähes poikkeuksetta lisää.
AMD:n sivuilta kun lataa ajureita, vie se ryzen master lataukseen. Onko näihin vielä olemassa muita ajureita?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 928
b450 tomahawk max, slotista en ole varma. Laitoin sen samaan missä edellinen näyttis oli. Muuhun slottiin ei taida tuo järkäle mahtuakaan.
Eli kummassa näistä:

1606045783426.png


Edit:
Nopeuden pitäisi olla x16 3.0.
 
Liittynyt
04.04.2018
Viestejä
45
Siinäpä se vika on. Laita ylempään. Alempi toimii vain nopeudella x4 2.0. Hyvä, että @rlame tajusit tuon nopeuden tarkistuttaa :thumbsup:

Ja samalla sitten se XMP profiili käyttöön muisteille. Oletuksena nuo taitaa toimia 2133MHz nopeudella, joka myös näkyy pelitehoissa.
Ei jumaliste :D kiitos paljon kaikille nopeasta avusta, täytyy mahdollisesti tehdä kompromissi ja jättää prossun jäähy pois että tuo mahtuu kyseiseen aiottiin.
Vielä kerran iso kiitos!
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 618
Ei jumaliste :D kiitos paljon kaikille nopeasta avusta, täytyy mahdollisesti tehdä kompromissi ja jättää prossun jäähy pois että tuo mahtuu kyseiseen aiottiin.
Vielä kerran iso kiitos!
Elä nyt ilma prossujäähyä käytä konetta!
Kuulostaa siltä että prossujäähy asennettu väärin jos ei näyttis mahdu.
Otappa kuva ja lataa tänne, niin nähdään miten asennettu.
 
Liittynyt
04.04.2018
Viestejä
45
Elä nyt ilma prossujäähyä käytä konetta!
Kuulostaa siltä että prossujäähy asennettu väärin jos ei näyttis mahdu.
Otappa kuva ja lataa tänne, niin nähdään miten asennettu.
En siis tarkoittanut sitä :D minulle on käytössä niin iso tuo ilmajäähy ettei muuta mahdu, täytyy vaihtaa takaisin mukana tulleeseen jäähyyn
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
97
Ja tosiaan laita se XMP päälle Bios asetuksista = muistit toimivat täydellä nopeudella. Jos et osaa niin katso vaikka tämä:

 
Liittynyt
04.04.2018
Viestejä
45
Ja tosiaan laita se XMP päälle Bios asetuksista = muistit toimivat täydellä nopeudella. Jos et osaa niin katso vaikka tämä:
Kiitos! Olin sen laittanut päälle kun ostin nuo ramit mutta jostain syystä xmp oli lähtenyt päältä ja DDR nopeus oli vain 2400mhz. Toivottavasti tuollakin nousee fps.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 090
Siis ei ole mitään haittaa, jos se ilmajäähy on lähellä sitä näyttistä. Se on näin monessakin koneessa ja ei siinä montaa senttiä nykyisen Fortiksen ja näytönohjaimen välillä ole minulla.

Se on huonompi asia, jos mennään stock-jäähylle takaisin, kun se on aika huono. Itse asiassa, en ole ikinä käyttänyt sitä ja minulla on ollut pari 3600:sta.
 
Liittynyt
04.04.2018
Viestejä
45
Siis ei ole mitään haittaa, jos se ilmajäähy on lähellä sitä näyttistä. Se on näin monessakin koneessa ja ei siinä montaa senttiä nykyisen Fortiksen ja näytönohjaimen välillä ole minulla.

Se on huonompi asia, jos mennään stock-jäähylle takaisin, kun se on aika huono. Itse asiassa, en ole ikinä käyttänyt sitä ja minulla on ollut pari 3600:sta.
Sain onneksi pidettyä Macho ilmajäähyni, näyttiksen väliin jäi vielä pari cm. Warzonen fps:t nousi 70 --> 130 ja vielä täysillä grafiikoilla.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
No itellä on Noctuan NH-D15, ja hyvin tuossa näyttis mahtuu olee :D
 

KK_

Liittynyt
01.12.2020
Viestejä
10
Moro!

Täällä olisi toinen kenellä vähän ongelmia RTX 3070 kortin kanssa.

CPU: i7 7700K
RAM: 16 gb
PSU 650W

Homman nimi on se että CPUID HWMmonitorilla olen seurannut tuota "utilization" kohtaa ja huomannut että ei ota 100% käyttöä millään. Aikaisemmalla gtx 1070ti suorituskyky oli huomattavasti parempi. Nyt kaksia eri ajureita kokeilleena nämä ensimmäiset ajurit paranti ehkä _hieman_ suorituskykyä mutta silti silmällä huomaa vajaavaista suorituskykyä. Mitähän tässä voisi vielä kokeilla? Vai onko se vaan hyväksyttävä että eivät ole vielä saaneet aikaiseksi kunnolla toimivia ajureita?
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
Moro!

Täällä olisi toinen kenellä vähän ongelmia RTX 3070 kortin kanssa.

CPU: i7 7700K
RAM: 16 gb
PSU 650W

Homman nimi on se että CPUID HWMmonitorilla olen seurannut tuota "utilization" kohtaa ja huomannut että ei ota 100% käyttöä millään. Aikaisemmalla gtx 1070ti suorituskyky oli huomattavasti parempi. Nyt kaksia eri ajureita kokeilleena nämä ensimmäiset ajurit paranti ehkä _hieman_ suorituskykyä mutta silti silmällä huomaa vajaavaista suorituskykyä. Mitähän tässä voisi vielä kokeilla? Vai onko se vaan hyväksyttävä että eivät ole vielä saaneet aikaiseksi kunnolla toimivia ajureita?
Vai CPU vain ei anna tarpeeks kauraa?
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
Nyt täytyy sanoa että olen aika huono näissä bottleneck hommissa :D mistäs tuo kannattaisi selvittää?
Nosta resoluutiota pelissä ja kato sitten miten suorituskyky menee.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
Jos cpu käy lähes 100% nykyisellä menolla, niin kuorma on sillä, ei GPUlla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 090
Onko nyt joku vsync tai gsync tai fps-rajoitin päällä ?

Ihan normaalia, että GPU ei ole 100%, jos se pystyy vähemmilläkin tehoilla renderöimään halutun frameraten..
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
Nyt täytyy sanoa että olen aika huono näissä bottleneck hommissa :D mistäs tuo kannattaisi selvittää?
Toisaalta auttais kans kovasti, kun kertoisit esim. mitä peliä pelaat tms. Ja tietty auttais jos kerrot, onko prosu ylikellotettu, mikä jäähy prosulle.. missä kopassa.. :hmm:
 

KK_

Liittynyt
01.12.2020
Viestejä
10
Toisaalta auttais kans kovasti, kun kertoisit esim. mitä peliä pelaat tms. Ja tietty auttais jos kerrot, onko prosu ylikellotettu, mikä jäähy prosulle.. missä kopassa.. :hmm:
Nyt ajossa Metro Exodus,high settingseillä ilman ray tracing,dx 11 ja 12 kokeiltuna. Prossua ei ole kellotettu,Corsaisin AIO vesijäähy ja Fractal Desing Define C koppa.

Onko nyt joku vsync tai gsync tai fps-rajoitin päällä ?

Ihan normaalia, että GPU ei ole 100%, jos se pystyy vähemmilläkin tehoilla renderöimään halutun frameraten..
V-syncciä ei ole päällä, näyttönä 1080p 144hz
 

KK_

Liittynyt
01.12.2020
Viestejä
10
Onko suositella mitään benchmark softaa niin voisin laittaa siintä raporttia tänne?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
787
Itsellä oli melko mystinen kuvio yhtenä päivänä. 3070 ventus täällä ja laitoin Battlefront 2 tulille mutta ei meinannut saada 60 fps millään 3440x1440 resolla. Hieroin kaikenlaista kunnes tein jotain mitä en ikinä tee. Painoin Geforce experiensestä "optimoi peli" ja nyt rullaa täysillä graffoilla 100 fps lockiin ja siltikin näyttis vetää ihan puoli valoilla.
Kaikki graffa optiot kokeilin mielestäni läpi ja niillä ei ollut mitään vaikutusta.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
Njoo, tuo 1080p reso kyl lisää kovasti prosun kuormaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 044
Viestejä
4 189 870
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom