Robotit ja tekoäly vie työpaikat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 958
Tämä ketju näyttäisi puuttuvan, en ainakaan löytänyt.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001942261.html

Sairaalarobotti siivoaa isompia tiloja, suomessa uutta, muualla arkipäivää. Pyöriihän noita toki muuallakin, ja miksipä ei. Tuo ei palkkaa pyydä, vaatii toki toistaiseksi ihmisen hoitamaan hankalammat paikat.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001942261.html

Seuraavaksi laite mikä mahdollistaa liikkumisen lähes missä vain, poistumatta kotoa, ikinä. Tämä nyt ainakin jatkoon:D

cd64ee503de64de1ba3f96ed1672d95c.jpg


Sheldon Cooperhan keksi tämän Rillit huurussa taannoin:)
 
Hyvän pohjustuksen aiheelle tarjoaa CGP Greyn video:



Ihmetyttää muuten, ettei junia ole vielä saatu automatisoitua. Luulisi, että autoihin suunnitellulla tekniikalla (yhdistettynä esimerkiksi keskuksesta tarvittaessa tapahtuvaan kauko-ohjaukseen), saataisiin suorilla kiskoilla, suoria välimatkoja liikkuvat kuljetukset automaattisiksi. Onhan niitä toki automaattimetroja, mutta miksei automaattisia rahtijunia?
 
Viimeksi muokattu:
Hyvän pohjustuksen aiheelle tarjoaa CGP Greyn video:



Ihmetyttää muuten, ettei junia ole vielä saatu automatisoitua. Luulisi, että autoihin suunnitellulla tekniikalla (yhdistettynä esimerkiksi keskuksesta tarvittaessa tapahtuvaan kauko-ohjaukseen), saataisiin suorilla kiskoilla, suoria välimatkoja liikkuvat kuljetukset automaattisiksi. Onhan niitä toki automaattimetroja, mutta miksei automaattisia rahtijunia?


Ensinnäkin hemmetin hyvä video.

Niin, ja miksei tosiaan automaattijunia, tuskin hypernopeat matkustajajunatkaan kulkee manuaalisesti, tai lentokoneet, jokseenkin itsestään reittikoneet lentelee autopilotilla. Ja sitten itseajavat autot jne.

Mihin sitä ihmistä kohta tarvitsee enää..
 
Ihmetyttää muuten, ettei junia ole vielä saatu automatisoitua. Luulisi, että autoihin suunnitellulla tekniikalla (yhdistettynä esimerkiksi keskuksesta tarvittaessa tapahtuvaan kauko-ohjaukseen), saataisiin suorilla kiskoilla, suoria välimatkoja liikkuvat kuljetukset automaattisiksi. Onhan niitä toki automaattimetroja, mutta miksei automaattisia rahtijunia?

Niillä miljardilla mitä Suomessa tuollaisten automatisointiin menee varmaan makselee niitä ihmisten palkkoja seuraavat 100 vuotta.
 
Niillä miljardilla mitä Suomessa tuollaisten automatisointiin menee varmaan makselee niitä ihmisten palkkoja seuraavat 100 vuotta.


https://www.siemens.com/customer-magazine/en/home/mobility/innotrans/automatic-train-operation.html

Kun noita metroja on jo nyt olemassa, niin siitä on lyhyt loikka juniin, ja systeemit on jo kehitteillä ja aikataulujakin on heitetty lähitulevaisuuteen. Tosin uskon että nuo aikataulut aikaistuu huomattavasti nopeammin. Tuo siis vaan Siemensin käsitys, varmaan muillakin on vastaavia juttuja kehitteillä, ja tavalla tai toisella käytössä. Kukaan ei ajattele sadan vuoden päähän, ja ideanahan on saada ne palkkakulut pois, joten investoinneilla automatiikkaan voidaan ajatella vähän pidemmälle tulevaisuuteen kuitenkin.
Kun ne googlen itse ajavat autotkin vetäneet isoja matkoja hyvin vähäisin onnettomuuksin vrt. ihmisten ajoihin. Tie on kuitenkin haastavampi kun rata, ympäristönä.
Hitostako sitä itsekään tietää jos matkustaa pendolinossa tai lentokoneessa mikä siellä on oikeasti ja milloinkin puikoissa:comp: Ja sitten ne rekkaletkat, missä on yksi kuski ensimmäisessä autossa, ja loput seuraa automaattisesti perässä. Kyllähän näitä liikennehommia riittää, maalla, merellä ja ilmassa.
 
Mitähän mahtaa rahalle (tai sen arvolle) käydä kun rupee työpaikat vähenee? Ajaudutaan kommunismiin lopulta?
 
Niillä miljardilla mitä Suomessa tuollaisten automatisointiin menee varmaan makselee niitä ihmisten palkkoja seuraavat 100 vuotta.
Miten mielekästä on työ jonka kone hoitaa yhtä hyvin tai paremmin kuin ihminen. Eikö sen seuraava sata vuotta kannattaisi maksaa palkka insinööreille jotta ihmiset voivat keskittyä parempaan tekemiseen tulevaisuudessa.
 
Miten mielekästä on työ jonka kone hoitaa yhtä hyvin tai paremmin kuin ihminen. Eikö sen seuraava sata vuotta kannattaisi maksaa palkka insinööreille jotta ihmiset voivat keskittyä parempaan tekemiseen tulevaisuudessa.

Nyt pääsit asian ytimeen. Kehitys kehittyy ja automatisaatio tulee, halutaan sitä tai ei. Pointtihan on että lopulta koneet tekee jatkossa yhä enemmän, ihmisten tekemät työt vähenee, silti pitäisi joku rahallinen korvaus jäädä sille enemmistölle jotka eivät jatkossa ole tekemässä sitä tuottavaa työtä tekemisen asteella. Näin siis populalle jotka eivät ole kehitysmaa-asteella. Josta aasinsiltana, mitäpä kehitysmaat, jotka sikiää kun kanit, ja mitään kehitystä ei tule, paitsi sodat, ylikansoitus, ja muut ilmiöt - mitkä ovat olleet jo koko ajan olemassa.
Ja nyt lentää yli käenpesän kun näitä miettii. Mahdollisuuksia on, ja yhtään väheksymättä uhkia.
 
Onhan se nyt selvä että perus tuottavat työt hoitaa tulevaisuudessa robotti ja ihmiset enemmänki suunnittelussa, luovassa yms. työssä. Sitä on tullu just itekki miettiä että mites ne rahat sitten jaetaa kun yksityiset jätti yritykset omistaa suurimman osan roboteista, valtioltakin jää verot saamatta ja normi ihmisen elintasot romahtaa ?
 
Viimeksi muokattu:
Onhan se nyt selvä että perus tuottavat työt hoitaa tulevaisuudessa robotti ja ihmiset enemmänki suunnittelussa, luovassa yms. työssä. Sitä on tullu just itekki miettiä että mites ne rahat sitten jaetaa kun yksityiset jätti yritykset omistaa suurimman osan roboteista, valtioltakin jää verot saamatta ja normi ihmisen elintasot romahtaa ?

Perustulo ja jos viitsii tehdä töitä niin tunnin työllä viikossa tuon perustulon saisi tuplattua. Hyödykkeet valmistuu niin pirun paljon halvemmin kun koko ketju on automatisoitu. Tollot suunnittelee työajan pidennyksiä. Voi tietenkin olla että raha on pian historiaa kuten oravannahat aikoinaan. Siirtymävaiheessa voi tulla kipuiluja tai sitten menee yllättävän helposti.
 
Onhan se nyt selvä että perus tuottavat työt hoitaa tulevaisuudessa robotti ja ihmiset enemmänki suunnittelussa, luovassa yms. työssä. Sitä on tullu just itekki miettiä että mites ne rahat sitten jaetaa kun yksityiset jätti yritykset omistaa suurimman osan roboteista, valtioltakin jää verot saamatta ja normi ihmisen elintasot romahtaa ?

Tämä, ja eikä tarvitse arvailla että robottifirmat hoitavat veronsa siellä missä halvinta on. Onko se sitten joku kaukainen panama, läheinen viro, tai joku muu.

Oikeastaan hyvin simppeli esimerkki, joskin vähän kaukaa haettu: Paikallisella prismalla on itsepalvelukassa, jossa 5 kassaa, yksi henkilökunnasta valvoo. Perinteinen pikakassa poistettu, jossa olisi voinut maksaa max 10 ostosta. Näin poistettiin viisi +1 kassahenkilöä. Lopputulemana viimeksi kun kävin, niin ajoin parkkitalon läpi ja totesin että jos jo toinen kerros on noin täynnä autoja, niin jonot täytyy olla hirveät - joten pysähtymättä menin toiseen kauppaan missä ei tarvi jonottaa.
Ettei menisi offiksi, niin tämänkin voisi välttää siruttamalla tuotteet ja vetämällä sen kärryn läpi kassan ja maksaa kortilla lähinä tai pinnillä. Tässäkin skenaariossa on toki puutteensa, mutta eipä ole muutaman vuoden päästä.
 
Ettei menisi offiksi, niin tämänkin voisi välttää siruttamalla tuotteet ja vetämällä sen kärryn läpi kassan ja maksaa kortilla lähinä tai pinnillä. Tässäkin skenaariossa on toki puutteensa, mutta eipä ole muutaman vuoden päästä.
En usko muutamaan vuoteen, mutta pidemmällä aikavälillä tuotteita aletaan melko varmaan siruttamaan. (jahka esim. rfid/nfc tagien hinta saataisiin poljettua alemmas) Kahtohan IBM:n video kymmenen vuoden takaa.
 
Ettei menisi offiksi, niin tämänkin voisi välttää siruttamalla tuotteet ja vetämällä sen kärryn läpi kassan ja maksaa kortilla lähinä tai pinnillä. Tässäkin skenaariossa on toki puutteensa, mutta eipä ole muutaman vuoden päästä.
Nuitahan ei saa paskottua ollenkaan, kuten ei saa esim. Nykyisiä varkaus-hälyjä? Siru paskottu, ei hälyä = profit varkaille...
 
Viimeksi muokattu:
Eletään mielenkiintoisia aikoja. Trumpin vaaliteemaan kuuluu työpaikkojen (kirjaimellisesti työpaikkojen "ottaminen takaisin" Kiinasta ym. joissa ne on jo muutenkin häviämässä) palauttaminen Yhdysvaltoihin. Mielestäni tuotanto on jo alkanut palata takaisin länsimaihin. Tähän löytyy useampiakin syitä. Tärkeimpänä tietysti että on aivan samantekevää paljonko robotin korvaamalle työntekijälle joutuu maksamaan palkkaa. Toiseksi laitteiden ja raaka-aineiden kuskaaminen ympäri maailmaa maksaa sekin, vaikka yksikköhinta ei päätä huimaisikaan. Kolmas syy on, että mikäli trendi jatkuu hamaan tulevaisuuteen merkitsee se väistämättä länsimaiden kuolemaa. Teollisuustuotannon ptkän ajan trendi on nimittäin lopulta saavuttanut 0-pisteen. Mikäli trendi vielä jatkuu alkaa tuotanto oikeasti supistumaan, eikä se voi jatkua loputtomiin materiaalisessa maailmassa.

http://www.tradingeconomics.com/united-states/industrial-production

Yhdysvallat selvisi finanssikriisistä melkeinpä kuivin jaloin ja teollisuustuotannon kasvu, ehkä hieman vastoin odotuksiakin, on ollutkin aikaisempaa nopeampaa. Yhdysvaltoihin on jo siirtynyt kokoonpanoa, enkä näe syytä sille miksi se tulevaisuudessa muuksi muuttuisi. On puhuttu ns. jobless recoverystä ja se näkyy länsimaittain poikkeuksellisena talouden virkeytenä.

Maailman robotisoituminen on suorastaan päätähuimaavaa. 15%:n kasvu viime vuonna on merkittävä määrä, mutta se missä luvut alkavat oikesti tuntua on teollisuudessa, jossa kasvua oli yli 30%:a. Eksponentiaalisen kasvun käyrällä kehitys on suorastaan mykistävää ja jokainen prosentti ja robotti tarkoittaa tuottavuuden kasvua ja työpaikkojen mentystä.

http://www.ifr.org/industrial-robots/statistics/

Trumpilla onkin tuossa yhtälössä sovittamista, kun robotisoituminen kyllä luo tuotantopotentiaalia aivan uudella tavalla, mutta ei niinkään työpaikkoja. Yhteiskunnan automatisoiuminen vain lisää paineita. Kaupoissa henkilökunta vähenee sitä mukaa kuin itsepalvelu kassat ja rfid-sirutetut tuotteet yleistyvät. Kassahenkilökunnan tarve poistuu ja automatisoitu järjestelmä osaa tilata tuotteet tarkemmin kuin ihminen. Tämäkin murros on jo saapunut, vaikka se ei täällä suomalaisessa arjessa niin tunnukaan. Yksi asia missä "uuden ajan talous" jo antaa merkkejä on, että ihmiset on alkaneet löytää elinkeinonsa yhä useammin sisällöntuottajina esimerkiksi viihdeteollisuudessa ja sosiaalisessa mediassa. Ei tarvitse olla kummoinenkaan visionääri, että näkee sen olevan merkittävä työllistäjä tulevaisuudessa. Käyneekin niin, että palvelualat ei tulekaan olemaan se suuri työllistäjä, kuten hieman vähättelevään sävyyn on muistettu mainita, mutta ei siksi ettemekö voisi "pestä toistemme paitoja", vaan siksi että nekin työt on ennen pitkää tulilinjalla.

Yhteenvetona voisi todeta, että Trump loistavana markkinonoijana ja populistina tunnisti sen missä kansan tunnot ja talouden trendit kohtaa ja lupasi kansalle sen mitä se tahtoi kuulla ja minkä Trump voi "toteuttaa". Tosin ei välttämättä ihan siinä muodossa kuin äänestäjät mielessään kuvittelivat. :vihellys:
 
Trump ja Brexit ovat molemmat ilmiöitä, joiden takana on globalisaation häviäjät. Myös globalisaation häviäjät pitää ottaa huomioon.
 
Hyvän pohjustuksen aiheelle tarjoaa CGP Greyn video:



Ihmetyttää muuten, ettei junia ole vielä saatu automatisoitua. Luulisi, että autoihin suunnitellulla tekniikalla (yhdistettynä esimerkiksi keskuksesta tarvittaessa tapahtuvaan kauko-ohjaukseen), saataisiin suorilla kiskoilla, suoria välimatkoja liikkuvat kuljetukset automaattisiksi. Onhan niitä toki automaattimetroja, mutta miksei automaattisia rahtijunia?


Noissa automaati junissa istu kummiskin kuski joka valvoo jos jotakin menis pieleen.
 
Ihmetyttää muuten, ettei junia ole vielä saatu automatisoitua. Luulisi, että autoihin suunnitellulla tekniikalla (yhdistettynä esimerkiksi keskuksesta tarvittaessa tapahtuvaan kauko-ohjaukseen), saataisiin suorilla kiskoilla, suoria välimatkoja liikkuvat kuljetukset automaattisiksi. Onhan niitä toki automaattimetroja, mutta miksei automaattisia rahtijunia?

Täydellisen automatisoinnin kustannukset verrattuna ihmisten operoimiin juniin ovat vain yksinkertaisesti niin suuret, ettei sillä ole tähän mennessä saatu juurikaan säästöjä. Australiassa sitä on yritetty malmiradoilla, jossa liikutellaan monta kilometriä pitkiä malmijunia, viimeisimmän tiedon mukaan 750 miljoonan projekti ei sitten ole mennytkään kuin Strömsössä, ja kuljettajia rekrytoidaan jälleen. Samaan ilmiöön on törmätty joidenkin automaattimetrojen kanssa, ja ne sentään ovat suhteellisen pieniä, suljettuja järjestelmiä, joissa junien kokoonpanoja ei tarvitse muutella kuin poikkeustilanteissa.

Ratapihavetureitahan on vaihtotyönjohtajat pystyneet käyttämään radio-ohjauslaitteilla jo pitkään, suomeenkin tämä rantautui viime vuosikymmenen lopulla. En tiedä mikä VR:n kanta niihin on, onko onnistunut projekti, mutta muille käyttäjille ne eivät välttämättä ole tuoneet kaivattuja säästöjä, radio-ohjattu ratapihayksikkö työskentelee keskimäärin noin 30-40% hitaammin verrattuna kuljettajan operoimaan veturiin. Mikä ei oikein ole linjassa sen kanssa, että ratapihoilla tuottavuus syntyy nimenomaan siitä, että vaunut liikkuvat oikeaan osoitteeseen mahdollisimman pienellä vaivalla ja nopeasti.

Itse ennustaisin, että kokeiluja tulee olemaan nyt ja jatkossakin asian tiimoilta, mutta ei kannata yllättyä jos niistä vain harva saa tuulta alleen. Sen verran monimutkaisesta projektista kyse.
 
Ongelma automaattijunissa ja -autoissa on se, että automatiikka ei mitenkään pysty reagoimaan yllättäviin tilanteisiin. Ainoastaan tilanteet jotka on etukäteen osattu ennakoida ja ohjelmoida hoituvat ok, mutta useinkaan ei ole aavistusta siitä mitä onnettumuustilanteessa tapahtuu ja mikä olisi paras ratkaisu.
 
Ainakin teollisuusrobottien osalta tilanne on sellainen, että vaikka robotit ovatkin kehittyneet niin ne tarvitsevat silti aina välillä ihmistä apuun. Toki yksi ihminen voi hoitaa useamman robotin ja yleensä näin toimitaankin. Ihan heti ei ole kuitenkaan tulossa se tilanne, että pelkät robotit toimisivat konepajassa keskenään.
 
Siinä vaiheessa kun robotti järjestää ilmaiseksi a) miellyttävän kodin, b) riittävästi maukasta ruokaa, c) vaatteita ja muita hyödykkeitä, sekä d) ihmisten ja tavaroiden liikkumisen, niin ei kauheasti haittaa vaikka robotti veisikin työpaikan. Ennen kuin näin tapahtuu, on ainakin jonkinlaiselle ihmistyölle on kysyntää.
 
Työhän ei lopu ikinä. Se mikä muuttuu on työnkuva ja töiden saatavuus ja luonne. Se mikä ennen oli normi ja yhteiskunnan peruspilari voi tulevaisuudessa olla täysin marginaalissa ja/tai näpertelyä ja se mitä ennen pidettiin harrastuksena ja ajanhukkana voi tulevaisuudessa olla oikea ammatti. Esimerkiksi maatalous ei enää työllistä kuin nimeksi ja siitäkin suuri osa on harrastuspohjalla. Maanviljelyn tuottavuus on kasvanut valtavasti ja sen kasvattamiseen entisestään laitetaan paljon vaaroja ja sama tietysti koskee muitakin aloja.

Toisaalta taas asiat kuten telemarkkinointi (puhelinhäiriköinti), kuluttaja-arvioiden tehtaileminen yrityksille (petos), omien ja/tai maksettujen mielipiteiden julistaminen sosiaalisessa mediassa, ammattiurheilu ja nykyään myös konsoli- ja tietokonepelaaminen ovat oikeita töitä. Valtion- ja kunnallishallinnossa myöskin löytyy työpaikkoja loputtomasti, koska ne ei kilpaile samoilla markkinoilla yksityisen työelämän kanssa.
 
Se o hyvä juttu. Töis ny kukaa tervejärkine käy. Valitettava totuus o khyl se et meiGä ei oo tervejärkine. Eli nokkelimmat tajuski varmaa et meiGä o töis. E täl hetkel, ekä myäskää seuraaval, mut muantain sit taas takaasi.
 
Veispä robotti mun työpaikan, ei tämmöistä voi kestää ihminen.
 
Feministit ja SJW:t ainakin triggeröityvät ja varmaankin yrittävät saada tuollaiset botit bannatuiksi ympäri maailman koska muh feelings ym. paskaa.

Feministeille ja muille asiasta kiinnostuneille, varmaan tulee miespuolisiakin roboja, etnisiä, eri ikäisiä jne;) Jotta kaikille jotakin noin tasapuolisuuden nimessä:comp:
 
Kyllähän nuo esim. Hollannissa vaikuttaa varmasti ihan suoraan työpaikkoihinkin. :rolleyes:
 
Onhan naisilla jo dildot ja anustapit. Varmaan on myös sellainen kielennäköinen kostutin, joka imee paljon nestettä ja sillä voi maalaten itseään simuloida nuolemista.

Mikä kauhistus se nyt olisi jatkokseen, jos nätin naaman omaava robotti kykenisi antamaan taivaallisen oraaliseksin miehellä? Nainenkin voi vaihtaa sukupuolta mieheksi, jos haluaa. Ja Jugnerin ei tarvitse olla huolissaan "vanhusten seksielämästä" ja sen tabuisuudesta... Kehitysvammaisista nyt puhumattakaan.

Ehkä sitten vasta, kun sillä robotilla on ne aivot sellaiset, että niiden kanssa tuntee olonsa yhtenäiseksi. Ja kaiken tämän lisäksi mm.tukiviidakko pyrkii kannustamaan parisuhteeseen... Vaan kaiketi sen taas joku Päivi kieltää, lapsiin ja nuoriin vedoten. Jokuhan voi traumatisoitua siitä että "tädin pää on katkaistu".

ps. Itse tuskin tunkeudun sillä koskaan mihinkään, missä on sähköä 230v.
 
ps. Itse tuskin tunkeudun sillä koskaan mihinkään, missä on sähköä 230v.

Akkutekniikka kehittyy koko ajan, sähköautoillekin luvataan satojen kilometrien matkoja yhdellä latauksella. Ja muistan että 330v olisi vähemmän vahingollista, syystä jotain. En ole sähkäri.

No jaa, itse asiaan niin veikkaan että japanissa löytyy markkinoita tuollaisille, kun siellä kulttuuri on vähän sellainen että normaalisuhteisiin ei ole aikaa tjn, ja työ vie kaiken ajan.
 
Siinä vaiheessa kun robotti järjestää ilmaiseksi a) miellyttävän kodin, b) riittävästi maukasta ruokaa, c) vaatteita ja muita hyödykkeitä, sekä d) ihmisten ja tavaroiden liikkumisen, niin ei kauheasti haittaa vaikka robotti veisikin työpaikan. Ennen kuin näin tapahtuu, on ainakin jonkinlaiselle ihmistyölle on kysyntää.
Ongelma lienee siinä että tuollainen työpaikkojen automatisointi ei tapahdu yhtenä hetkenä ja tasaisesti. Ensin lähtevät lineaarit duunarihommat ja muut yksinkertaiset tehtävät ja jatkossa vain korkeakoulutetuille ja kompleksia työtä tekeville älyköille on hommia. Heidänkin työt saattavat lähteä tai ainakin ankarasti muuttua tulevaisuudessa, mutta sillä välin yhteiskunnan pitäisi pitää huolta että kaikki saavat vähintään leivän suuhun.

Ongelma automaattijunissa ja -autoissa on se, että automatiikka ei mitenkään pysty reagoimaan yllättäviin tilanteisiin. Ainoastaan tilanteet jotka on etukäteen osattu ennakoida ja ohjelmoida hoituvat ok, mutta useinkaan ei ole aavistusta siitä mitä onnettumuustilanteessa tapahtuu ja mikä olisi paras ratkaisu.
Ne nimenomaan pystyvät ja äärettömästi paremmin kuin ihmiset. Kannattaa tutustua neuroverkkoihin (edes korkealla tasolta) mitkä ovat aika pitkälti nykyisen AI-buumin takana. Tietokoneet pystyvät oppimaan ihan siinä missä ihmisetkin. Konkreettinen ero on siinä että tietokone ei unohda asioita ja on äärettömän nopea.
 
Odotan mielenkiinnolla robotisaatiota. No, itse asiassa toivotan sen tervetulleeksi, ja mielenkiinnolla seurailen lähinnä aikataulua. Toisaalta asiat tuppaavat usein tulemaan ennustettua hitaammin (fuusioreaktori haluaa sanoa tähän väliin jotain), mutta joskus sitten meinaavat tulla yllättävän vauhdikkaasti. Robotisaation suhteen on valtava hype päällä, joten odottelen ennemminkin sitä jarrua, mutta saas nähdä nyt.

Ihmisten toimeentulo on sitten se mielenkiintoinen asia - tai varsinaisesti ei, koska perustulo tms. lienee se järkevin ratkaisu ainakin nykytiedon valossa. Oli ratkaisu mikä tahansa, voi vain toivoa päättäjien olevan hereillä kun muutosta tarvitaan. Nykysysteemi tulee nimittäin olemaan hyvin tehoton joskus (kaukaisessa?) tulevaisuudessa, kun suurin osa kansasta on robotisaation takia työttömänä. (Tehoton se on kyllä jo nytkin, mutta se on oma lukunsa.)
 
Ne nimenomaan pystyvät ja äärettömästi paremmin kuin ihmiset. Kannattaa tutustua neuroverkkoihin (edes korkealla tasolta) mitkä ovat aika pitkälti nykyisen AI-buumin takana. Tietokoneet pystyvät oppimaan ihan siinä missä ihmisetkin. Konkreettinen ero on siinä että tietokone ei unohda asioita ja on äärettömän nopea.

No itse asiassa olen kyllä tehnyt neuroverkkotutkimusta ja neuroverkkojen yksi suurin ongelma on juuri se, että se on "blackbox". Tämän vuoksi on lähes mahdotonta ennustaa miten neuroverkko reagoi harvinaisissa tilanteissa, joista ei ole tarpeeksi dataa (esim onnettomuus). Neuroverkot ovat hyviä selaamaan dataa ja seulomaan tietoa, mutta ne eivät todellakaan opi kuin ihminen.
 
Voisi kuvitella, että ihmisille syntyy paljon töitä noiden robottien/automaation korjailusta yms. ylläpitotehtävistä. Tämän lisäksi toki niiden suunnittelu ja käyttöönotto yms.
 
Mietityttää tuo muutoksen nopeus, kun esim robottiajoneuvot alkavat yleistymään niin 10 vuodessa voi tapahtua aika harppaus, ja työttömänä on nopeasti paljon ihmisiä. Äkkiä pitäs valtion jo alkaa rajottaa syntyvyyden tukemista ja päinvastoin alkaa maksaa ihmisille ettei tee lapsia?
 
Mietityttää tuo muutoksen nopeus, kun esim robottiajoneuvot alkavat yleistymään niin 10 vuodessa voi tapahtua aika harppaus, ja työttömänä on nopeasti paljon ihmisiä. Äkkiä pitäs valtion jo alkaa rajottaa syntyvyyden tukemista ja päinvastoin alkaa maksaa ihmisille ettei tee lapsia?
Itse olen käsittänyt, että kyllä tämä maailma ennemmän ihmisiä kestää, jos ihmiset vain oppivat toimimaan yhdessä mm. resurssien käytössä.
Veikkailen myös että robottien tulemista tullaan kutsumaan robottien vallankumouksena tms., koska ei juuri yhtään valmistauduta niiden tulemiseen.
 
Voin kuvitella sitä turhautumisen määrää, kun 80 % porukasta on ilman töitä. Aivan sama vaikka tulot saataisiin jotenkin tasattua, mutta kyllähän työ vie niin suuren osan elämästä, että millä tämä tyhjä aukko täytetään? Suurin osa varmaan passivoituu himaan, osa vetää itsensä jojoon ja loput keksii kakkakepposia muille, kun ei muutakaan tekemistä ole.
 
Hyvän pohjustuksen aiheelle tarjoaa CGP Greyn video:



Ihmetyttää muuten, ettei junia ole vielä saatu automatisoitua. Luulisi, että autoihin suunnitellulla tekniikalla (yhdistettynä esimerkiksi keskuksesta tarvittaessa tapahtuvaan kauko-ohjaukseen), saataisiin suorilla kiskoilla, suoria välimatkoja liikkuvat kuljetukset automaattisiksi. Onhan niitä toki automaattimetroja, mutta miksei automaattisia rahtijunia?

Saatu? Tähän voi vastata paristakin näkökulmasta. Ensinnäkin tavallaan on jo automatisoitu. Veturissakin on vain yksi henkilö paikalla, eikä veturin ulkopuolella muissa vaunuissa tarvita miehiä junan ohjauslaitteita käyttämään. Toiseksi tavallaan ei ole edes yritetty, eikä ole välttämättä ollut syytä.

Miksi siihen autoihin suunniteltua tekniikkaa tarvittaisiin? Kyllä junien ohjauksen automatisointi onnistuu paljon helpommin. Jopa lentokoneiden täysautomatisointi on paljon yksinkertaisempaa kuin vähän tasoitellussa maastossa vapaassa tasossa ihmisten seassa ilmarenkailla kulkevien pinta-ajoneuvojen. Rahtijunien(tai yhtäläisesti pitkän matkan matkustajayhteyksien) kuljettajan tehtävien automatisointi ei ole yhtään sen vaativampaa kuin metrojunan kuljettajan hommien automatisointi. Noin teknisesti ja automatisoinnin puolesta siis. Tokihan rahtijunan kuljettajalta vaaditaan erilaista ajotaitoa kuin metron kuljettajalta, ihan siinä missä täysperävaunukuljettajan Suomessa pitää osata ajaa eri tavalla kuin pullakuskin jatkuvan kesän maissa.

Jos nyt työpaikkojen puolesta pelkäävät ammattiliitot jätetään pois laskuista, niin eiköhän yksinkertaisesti tarve ole ollut kovin vähäinen. Rautatieliikenteessä volyymi per pötkö on niin suuri, että junassa tehtävien töiden henkilöstökulu ei ole kriittinen osa. Sujuva junaliikenne vaatii paljon työvoimaa, joka ei ollenkaan käy vaunujen tai veturien sisällä. Lisäksi veturinkuljettajia tarvitaan myös muihin töihin kuin varsinaiseen linjojen ajamiseen, eli lähinnä vaihtotyöhön. Se onkin vaikeammin automatisoitavaa, vaikka toki aivan mahdollista. Lähtisin sitä dilemmaa kuitenkin purkamaan muuta kautta kuin automatisoimalla nykyistä ihmiskuljettajien ohjaamaksi tarkoitettua ratapihaa, vaikka juuri sitä onkin jo hyvän matkaa tehty. Puhutaanhan automatisoiduista ratapihoista, ja vaihtotyöveturien etäohjaus ei ole mikään uusi keksintö. Eivät ne vaihtoveturit toki automaattisesti kulje siinä mielessä, että

Matkustajajunassa se vasta onkin vähäinen asia, että se viimeinen mies sieltä veturista tai muusta vaunun osasta ajopöydän äärestä vietäisiin pois. Siellä pötkössä on joka tapauksessa oltava muuta henkilökuntaa, ja veturin ohjaukseen joko etänä tai paikallisesti täytyy välillä kuitenkin turvautua eli henkilöstöä on oltava. Mielestäni vastuu- ja asiakaspalvelusyistä näin on aina nähtävillä olevassa tulevaisuudessakin riippumatta teknologian kehityksen asteesta.
 
No itse asiassa olen kyllä tehnyt neuroverkkotutkimusta ja neuroverkkojen yksi suurin ongelma on juuri se, että se on "blackbox". Tämän vuoksi on lähes mahdotonta ennustaa miten neuroverkko reagoi harvinaisissa tilanteissa, joista ei ole tarpeeksi dataa (esim onnettomuus).
Ja tämä ei päde muka ihmisiin? Yksittäinen ihminenhän on aivan black-box ja esim. jotain lento-onnettomuuksien kuvauksia lukemalla on täysin selvää, että jopa periaatteessa huippuunsa koulutettujen yksittäisten ihmisten käytöksen ennustaminen on aivan mahdotonta ja yllättävissä tilanteissa jengi tekee aivan idioottimaisia ratkaisuita.
 
Ja tämä ei päde muka ihmisiin? Yksittäinen ihminenhän on aivan black-box ja esim. jotain lento-onnettomuuksien kuvauksia lukemalla on täysin selvää, että jopa periaatteessa huippuunsa koulutettujen yksittäisten ihmisten käytöksen ennustaminen on aivan mahdotonta ja yllättävissä tilanteissa jengi tekee aivan idioottimaisia ratkaisuita.
Osaltaan ei päde, koska yleistä dataa on jo kertynyt, mutta ymmärrän pointtisi. Toisaalta taas yksi avainsana on tämä periaatteessa huippuunsa koulutettu. Esimerkiksi se patonki, joka sai matkustajalentokoneen syöksymään mereen vetämällä ohjaimia taakse kymmenen minuuttia, oli nimenomaan periaatteessa pätevä. Samaa voitaneen sanoa muusta ohjaamon henkilökunnasta, koska aikaa oli niin paljon.
 
Ja tämä ei päde muka ihmisiin? Yksittäinen ihminenhän on aivan black-box ja esim. jotain lento-onnettomuuksien kuvauksia lukemalla on täysin selvää, että jopa periaatteessa huippuunsa koulutettujen yksittäisten ihmisten käytöksen ennustaminen on aivan mahdotonta ja yllättävissä tilanteissa jengi tekee aivan idioottimaisia ratkaisuita.

Tietenkin myös ammattilaiset tekevät erehdyksiä, mutta yleisesti ottaen lentäjän pitäisi pystyä toimimaan järkevästi potentiaalisessa onnettomuustilanteessa. Jos otetaan toisesta äärilaidasta esimerkiksi lento 1549 joka laskeutui Hudson jokeen molempien moottorien sammuttua. Tekoäly ei olisi pystynyt tuollaiseen, jos sitä ei olisi erikseen otettu huomioon koulutuksessa. Sitten taas tekoälyn kömmähdyksistä voitaisiin valita Teslan autopilotti, jonka sensori ei erottanut rekkaa kirkasta taivasta vasten. Tuon välttäminen olisi ollut ihmiskuskille triviaalia.

Pointtini on, että tällä hetkellä (jos koskaan) tekoäly ei yksinkertaisesti pysty samanlaiseen sensorifuusioon mihin ihmisaivot kykenevät, eli tekoälyn näkemys ulkomaailmasta on rajoittunut. Tekoäly voidaan kouluttaa tekemään yksi asia hyvin, mutta kun säännöt heitetään romukoppaan käytös muuttuu arvaamattomaksi.
 
Tietenkin myös ammattilaiset tekevät erehdyksiä, mutta yleisesti ottaen lentäjän pitäisi pystyä toimimaan järkevästi potentiaalisessa onnettomuustilanteessa. Jos otetaan toisesta äärilaidasta esimerkiksi lento 1549 joka laskeutui Hudson jokeen molempien moottorien sammuttua. Tekoäly ei olisi pystynyt tuollaiseen, jos sitä ei olisi erikseen otettu huomioon koulutuksessa. Sitten taas tekoälyn kömmähdyksistä voitaisiin valita Teslan autopilotti, jonka sensori ei erottanut rekkaa kirkasta taivasta vasten. Tuon välttäminen olisi ollut ihmiskuskille triviaalia.

Pointtini on, että tällä hetkellä (jos koskaan) tekoäly ei yksinkertaisesti pysty samanlaiseen sensorifuusioon mihin ihmisaivot kykenevät, eli tekoälyn näkemys ulkomaailmasta on rajoittunut. Tekoäly voidaan kouluttaa tekemään yksi asia hyvin, mutta kun säännöt heitetään romukoppaan käytös muuttuu arvaamattomaksi.
Niinhän sitä pitäisi pystyä, mutta joskus ei pysty.

Ei ne ihmisaivotkaan pysty sensorifuusioon täydellisellä tarkkuudella ja tekevät täysin idioottimaisia mokia. Itseasiassa väittäisin, että suurin osa ihmisistä on todella surkeita sensorifuusiossa. Jos pitää samaan aikaan sekä kuunnella tarkasti, katsoa liikkuvaa kuvaa ja haistella, niin tulokset ovat aivan naurettavan kehnoja. Suurin osa ihmisistä pystyy oikeasti vain yhteen kunnolla ja ne jotka pystyvät seuraamaan useampia yhtä aikaa tapahtuvia asioita ovat poikkeustapauksia ja heitä metsästetään sitten hävittäjälentäjiksi jne.

Ts. pitäisi katsoa vaikka mykkäfilmiä ja vastata sen juonta koskeviin kysymyksiin, samalla kun kuuntelee täysin filmiin liittymätöntä kuunnelmaa / äänikirjaa radiosta ja pitäisi vastata sitten sen juonta/repliikkejä koskeviin kysymyksiin. Lisätään vielä kysymyksiä vallitsevista hajuista, niin keskimääräinen meikäläinen on aivan ulalla siitä, että mitä milloinkin sattui samaan aikaan.
 
Hammaslääkäritkin korvataan roboteilla.



Voi olla, että ottaisin varmuuden vuoksi puudutusainetta ennen kuin robotti alkaa porailemaan. Tuli vaan mieleen kuinka tuo 3D-tulostin lopettaa tulostamisen napista painettuna muutaman sekuntin viiveellä ja töpselin kun repäisee pois niin paljon nopeammin.
Kyllä tuolla pitäisi olla iso punainen nappi uhrille, että voi siitä katkaista virrat robotilta.

Näyttää kyllä hurjalta tuossa pätkässä kuinka tuollainen muutaman millin poranterä uppoaa hetkessä nuken hampaisiin :nb:. Tehokasta näyttäisi olevan.
 
Onhan oikein robohoitoo.:wtf:
Mistähän iskuporakoneesta toi teräkin on lainattu.
Tollaista tappia tungetaan kiduksiin,niin avot.:darra::beye:
Ennen hammaslekurille menoa,kannattaa ottaa kunnon kokovartalopuudutus.

pora2.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Onhan oikein robohoitoo.:wtf:
Mistähän iskuporakoneesta toi teräkin on lainattu.
Tollaista tappia tungetaan kiduksiin,niin avot.:darra::beye:
Ennen hammaslekurille menoa,kannatta ottaa kunnon kokovartalopuudutus.

pora2.PNG
Kännis läpällä? :rofl: Joo hyi, hampi lekuri ei oo mitenkään nyttenkään mukava paikka mutta jos tollasee joutuis niin :nb:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 648
Viestejä
4 480 269
Jäsenet
73 964
Uusin jäsen
poppi75

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom