Robolentäminen

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Tähän ketjuun kaikenlaista robottien itsenäisesti lentämistä koneista. Olivat ne sitten matkustajakoneita, sotakoneita tai vaikka UAVeja.

Mietiskelin sellaista, että erään tutkimuksen mukaan Boeing 777 liikennelentäjä tekee aktiivista lentotyötä keskimäärin 7 minuutin edestä keskimääräisellä lennolla. Airbus lentäjillä määrä on puolet tuosta. Liikennelentäjät ovat kalliita resursseja. Finnair voi olla ääriesimerkki mutta luin että lentäjän hinta jostain Aasian lennosta voi olla useampi tuhat euroa.

Missä vaiheessa ainakin toinen näistä lentäjistä laitetaan pihalle ja korvataan lopullisesti robotilla?
 
Luulisi, että se kynnys toisen lentäjän poispotkimiselle ei olisi hirvittävän suuri. Tämä tosin tietysti vaatisi sen, että robotti osaa lentää reitin itsenäisesti 99% tapauksista, jotta varsinaisen lentäjän sairaskohtaus tmv. ei olisi katastrofi.

Mites sitten sellainen vaihtoehto, että kone osaa lentää 99,9% ajasta itsenäisesti, mutta kaikki nousut ja laskut varmistetaan manuaalisesti. Eli kone on etäohjauksessa maasta käsin siten, että tarvittaessa simulaattorilla voidaan puuttua koneen ohjaamiseen. Yksi lentäjä voisi näin varmistaa useiden koneiden nousut ja laskut ilman, että tarvitsee kököttää siellä ohjaamossa koko lentoa.

On siinä kyllä aika iso kynnys astua robotin kuskaamaksi. Sitten kun tekniikka pettää ilmassa, ei ole mitään tehtävissä. Voi mennä aika kauan ennen kuin molemmista piloteista voidaan luopua. Tuo joka tapauksessa vaatisi useiden vuosien tutkimuksen robotin toimivuudesta, eli että koneet käytännössä lentävät täysin autopilotilla, ja toimintaan puuttuminen olisi periaatteessa aina "onnettomuus". Sitten kun lentäminen muuttuisi tilastollisesti turvallisemmaksi konevoimin kuin manuaalisesti, voisi täysin autonomista ajoa lähteä oikeasti kokeilemaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 668
Viestejä
4 538 329
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom