RM850 fanin aktivointi

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
13
Ko. psu tuntuu lämpenevän aika rutkasti, ja lisää kotelon sisätilan lämpöä ja säteilee GPU:n alapuolella
Mietin tuossa että voisiko psu:n oman fanin kytkeä suoraan esim. emon casefan porttiin jolloin tuon psu:n 40% rajan voisi ohittaa ja tuuletin pyötisi jatkuvasti.
vai jääkö biosin alkuun jumiin psu fan errorin takia?
 
Menee takuu, jos alat räpeltämään. Jos kotelossa on positiivinen paine ja psu on avoin puoli kotelon suuntaan niin ilman kyllä pitäisi liikkua gpu:lta poispäin
 
Ikänsä puolesta takuu on jo ummessa, mutta mielestäni aina käynyt vähän lämpöisenä.
koppana Fractal Design Defive C. ilmanotto on pohjan puolelta, mutta kotelon välipeltikin kuumenee kovin.
ja eihän se ilma liiku gpu.lta poispäin kun sen puhaltimet ottaa alhaalta ilman, ja siellä alhaalla se lämmitin on.
 
Poweri auki ja ropellin johto irti, testaa tuleeko erroreita tai muita ongelmia (ei pitäisi) mutta varovasti kun ei ole jääjdytystä. Jos homma toimii niin laita normaali pwm kotelotuuletin (psu tuulettimessa melko varmasti custom liitin.) ja aja sitä emon kautta.
 
Sitten varovaisuutta, jos lähdet availemaan!! Voi saada tällin, jos vääriin paikkoihin menee sörkkimään!

Kai kotelon ilmankierto on kunnossa? Mitkä tuulettimet edessä on ja onhan niitä vähintään 2 järkevillä kierrosluvuilla, että ilma liikkuu? Myös näyttiksen alapuolisten pcie-peitelevyjen poistaminen voi auttaa kuuman pois saamisessa.
 
Sitten varovaisuutta, jos lähdet availemaan!! Voi saada tällin, jos vääriin paikkoihin menee sörkkimään!

Kai kotelon ilmankierto on kunnossa? Mitkä tuulettimet edessä on ja onhan niitä vähintään 2 järkevillä kierrosluvuilla, että ilma liikkuu? Myös näyttiksen alapuolisten pcie-peitelevyjen poistaminen voi auttaa kuuman pois saamisessa.
2 x 140mm edessä ja 1 120 takana
Otin noita peitelevyjä kans pois ja laitoin 2 80mm tuuletinta psun taakke ja peitelevyjen kohalle, jotka saa taka usbporteista virran.

Kattelin tuon psu:n purku kuvaa jostain arvostelusta ja siellä näytti jäähy olevan kiinni standardi liittimellä (tai sil pienemmällä) ja värillisillä johdoilla joten niiden kanssa ei epäselvyyttä.

Juu ja pysyn kaukana konkista.
 
Ja tutkin asian vasta pyhien jälkeen kun on helpompi saada uusi psu tms. Jos jotain hajoaa
 
Ehkä helpointa DIY-muodossa olisi tunkea pohjan alle ohut flekti suoraan virtalähteen alapuolelle ja puolestaan korottaa jalkoja hieman. Virtalähteiden kanssa räpeltelyä en suosittele.
 
Kattelin tuon psu:n purku kuvaa jostain arvostelusta ja siellä näytti jäähy olevan kiinni standardi liittimellä (tai sil pienemmällä) ja värillisillä johdoilla joten niiden kanssa ei epäselvyyttä.
Ei niistä johtimien järjestyksestä mitään standardia ole kuin PC-tuulettimille.
Ja eihän niitä värikoodauksiakaan noudateta kaikkien tuulettimien kaapeleissa tai edes powereissakaan tämän kaikki mustaa paskaa muodin ansiosta.
 
Jos poweri on vuosikausia ollut niin kuuma, että kopan rakenteetkin ovat powerin lähellä kuumia, niin sille ei kannata olettaa yli 5 vuoden kestoa. Edes laadukkaat elkot kun eivät kestä loputonta keittämistä.

Itse kokeilin joskus paria pirun kallista passiivipoweria, niin ei ne kestäneet, vaikka max kuorma oli jotain 60%-70% powerien ilmoitetuista maksimeista.. Toiseen vaihdoin toision elkot, mutta laiskana en viitsinyt vaihtaa ensiön pikkuelkoja. Kesti sitten kakkoskoneessa jotain vähän yli puoli vuotta lisää ja sitten paukahti kipunoiden kanssa (STBY poweriosa räjähti, kun ensiön pikkuelkojen huonous aiheutti fetin ja sen kanssa olevien osien räjähtämisen + valokaaret..). Oli ihan hyvä paukku ja savut..
----------------------
Jos olisi oma laitos, niin todennäköisesti katsoisin, miten modata tuularin ohjaus kytkentää s.e. Tuulari saa jatkuvasti senverran, että pyörii..

Tosin jos ei halua laitetta availla, niin sitten vain ulkoinen tuuletin puhaltamaan poweriin ja se emoon... Tämän onnistuminen riippuu tietysti siitä, miten ahdas tyrä se koppa on..
-----------------------
Omien kokeiluiden ja havaintojen perusteella powerin ikää lisää reippaasti, jos sen tuuletin pyörii edes vähän. Ihan ilman tuuletusta ne eivät vain kestä, kun ilma ei kertakaikkisesti vaihdu, niin jo pieni lämpökuorma (Esim 5W) paistaa komponentit todella kuumaksi muutamassa tunnissa ja sellaisia elkoja, jotka sen kestäisivät pitkään ei vain ole olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: E.T
Tässä törmätään ihan mielenkiintoiseen aiheeseen: Olisiko pienempi poweri siirtänyt tehokkaammin lämpöä pois, koska käyttöaste olisi ollut korkeampi jolloin tuuletin pyörisi. Tietenkin se tuottaisi enemmän lämpöä, mutta olisiko se ollut suhteessa ns. "pienempi paha"?
 
Tässä törmätään ihan mielenkiintoiseen aiheeseen: Olisiko pienempi poweri siirtänyt tehokkaammin lämpöä pois, koska käyttöaste olisi ollut korkeampi jolloin tuuletin pyörisi. Tietenkin se tuottaisi enemmän lämpöä, mutta olisiko se ollut suhteessa ns. "pienempi paha"?
Jos laite ois suunniteltu hyvin, niin sekä pienen että ison powerin tuulettimen pitäisi lähteä pyörimään esim 40c lämpötilassa kuormasta riippumatta. Se että kuirma on "liian pieni" powerille, ei ole käyttäjän vika vaan susipaskaa suunnittelua
 
Jos poweri on vuosikausia ollut niin kuuma, että kopan rakenteetkin ovat powerin lähellä kuumia, niin sille ei kannata olettaa yli 5 vuoden kestoa. Edes laadukkaat elkot kun eivät kestä loputonta keittämistä.


Tosin jos ei halua laitetta availla, niin sitten vain ulkoinen tuuletin puhaltamaan poweriin ja se emoon... Tämän onnistuminen riippuu tietysti siitä, miten ahdas tyrä se koppa on.
Takuu kun on kerran mennyt umpeen niin eiköhän siellä ole jo elkot ottaneet jonkun verran osumaa.
Seasonichan oikein suosittelee passiivitilassa käytettävillä powereilla reiän ylöspäin laittamista, jotta lämpö pääsee nousemaan pois.
How to position your power supply - Seasonic Knowledge Base

Nuo BS shroudilliset kotelot ovat kyllä ahtait, niin hankala sille powerille on saada jäähdytysä jos sen oma tuuletin ei pyöri.



Tässä törmätään ihan mielenkiintoiseen aiheeseen: Olisiko pienempi poweri siirtänyt tehokkaammin lämpöä pois, koska käyttöaste olisi ollut korkeampi jolloin tuuletin pyörisi. Tietenkin se tuottaisi enemmän lämpöä, mutta olisiko se ollut suhteessa ns. "pienempi paha"?
Koneen kokoonpanoa ei nyt kerrottu, mutta todennäköisesti se pienempi poweri olisi itse asiassa tuottanut jonkin verran vähemmän lämpöä pääosan käyttöajasta korkeammalla hyötysuhteella toimimisen ansiosta.
80+ Titanium kun on ensimmäinen standardi joka asettaa minkäänlaista hyötysuhdevaatimusta alle 20% olevilla kuormilla.
 
Powerin hyötysyhde riippuu ennemminkin sen powerin laadusta, kuin sen maksimitehoista. Esim 850W:n powerilla voi olla 50W:lla helposti parempi hyötysuhde, kuin 300W:n powerilla. Yleensä noissa mopo powereissa on vahemmän hyvät kytkennät, koska ei ole tarvis. Tosin lopputulos näkyy sitten hyötysuhteessa, myös pienillä kuormilla.

Hyötysuhteeseen vaikuttaa paljon tietyt suunnitteluratkaisut powerin ensiössä ja toisiossa. Lisäksi oikein pienillä kuormilla paljon vaikuttava asia on STBY powerin laatu, joka syöttää yleensä aina myös pää poweriosan käyttöjännitteen.

Powerin puolesta olisi varmasti ollut parempi, jos tuuletin olisi pyörinyt (kuorma olisi ollut suurempi).
Pienikin ilmavirta nimittäin jäähdyttää todella paljon VS seisova ilma.
 
Powerin hyötysyhde riippuu ennemminkin sen powerin laadusta, kuin sen maksimitehoista. Esim 850W:n powerilla voi olla 50W:lla helposti parempi hyötysuhde, kuin 300W:n powerilla.
Ei isosta V8:sta tule rivinelosta vastaavaa pienten kuormien energiatehokkuudeltaan ellei suunnilleen puhuta sieltä maailmansotien ajalta olevasta rivinelosesta.
Takuun päättymisestä päätellen kyseessä on tämä malli, joka tavoittelee korkeintaan 80% hyötysuhdetta keskiverron pelikoneen idle/työpöytäkulutuksella.
Corsair RM Series 850 W Review
300 wattinen vuorostaan alkaisi lähestyä 90% hyötysuhdetta täyttääkseen 80+ Goldin vaatimukset.

Ja tuollahan tuo näkyykin että elkot eivät ole ykkösluokkaa.
 
Ei isosta V8:sta tule rivinelosta vastaavaa pienten kuormien energiatehokkuudeltaan ellei suunnilleen puhuta sieltä maailmansotien ajalta olevasta rivinelosesta.
Takuun päättymisestä päätellen kyseessä on tämä malli, joka tavoittelee korkeintaan 80% hyötysuhdetta keskiverron pelikoneen idle/työpöytäkulutuksella.
Corsair RM Series 850 W Review
300 wattinen vuorostaan alkaisi lähestyä 90% hyötysuhdetta täyttääkseen 80+ Goldin vaatimukset.

Ja tuollahan tuo näkyykin että elkot eivät ole ykkösluokkaa.

PC:n poweri ei ole edelleenkään (auton) moottori. Powereiden kytkennät ja komponenttien laatu vaihtelevat. Uudella tekniikalla tehdyt hakkuriohjaimet myöskin osaavat kikkoja hyötysuhteen parantamiseksi pienillä kuormilla.

Katsoin noita hyötysuhteita ja powerien rakennetta, enkä löytänyt pienitehoisia powereita, jotka olisivat tehty noilla parhaimmilla rakenteilla.

Jos se 300W:n poweri ei ole tehty uusimmilla tekniikoilla, sen hyötysuhde nyt vain on huonompi , kuin esim tuplatehoinen poweri, joka on tehty oikein.
-------------
Syy lienee se, että noille pientehoisille powereille olevilla markkinoilla ei ole ollut tarvetta käyttää kalliita, patentoituja tekniikoita hyötysuhteen optimoimiseksi, jolla saadaan se viimeinen silaus.

MUUTENKIN:
Vaikka tehtäisiin poweri huippu osin ja huipputekniikalla, niin siinä saataisiin ehkä joku 1%:n hyötysuhdeparannus 50W:n kohdalla. Ko erosta johtuva ero on mitätön, hukkatehon suhteen, koska teho on pieni. Mutta kuten totesin, empä ole nähnyt moisia. (Oikeasti platinum tason matalatehoisia powereita).
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa varmaankin tarkastella +500 Wattisia powereita, eikä mitään 300 W:n, kun niitä ei taida oikein löytyä kuin jostain prebuildeista yms.
 
Kannattaa varmaankin tarkastella +500 Wattisia powereita, eikä mitään 300 W:n, kun niitä ei taida oikein löytyä kuin jostain prebuildeista yms.

Katselin myös niiden hyötysuhteita. Ihan sama juttu. Tekniikka määrää hyötysuhteen, pääasiassa, ei niinkään teho. Isommat ferriitit ym hukkaavat yllättävän vähän tehoa.
 
PC:n poweri ei ole edelleenkään (auton) moottori. Powereiden kytkennät ja komponenttien laatu vaihtelevat. Uudella tekniikalla tehdyt hakkuriohjaimet myöskin osaavat kikkoja hyötysuhteen parantamiseksi pienillä kuormilla.

Katsoin noita hyötysuhteita ja powerien rakennetta, enkä löytänyt pienitehoisia powereita, jotka olisivat tehty noilla parhaimmilla rakenteilla.

Jos se 300W:n poweri ei ole tehty uusimmilla tekniikoilla, sen hyötysuhde nyt vain on huonompi , kuin esim tuplatehoinen poweri, joka on tehty oikein.

Vaikka tehtäisiin poweri huippu osin ja huipputekniikalla, niin siinä saataisiin ehkä joku 1%:n hyötysuhdeparannus 50W:n kohdalla. Ko erosta johtuva ero on mitätön, hukkatehon suhteen, koska teho on pieni. Mutta kuten totesin, empä ole nähnyt moisia. (Oikeasti platinum tason matalatehoisia powereita).
Et kyllä katsonut yhtään mitään.
Ylimitoitettujen powerien ostajien hankkimat paljon watteja halvemmalla powerit ne vasta epätodennäköisiä ovat käyttämään kalliimpia komponentteja ja rakenteita, jotka mahdollistaisivat paremmat hyötysuhteet alhaisille kuormillekin.
Ja sen nykyisen peruspelikoneen idle/työpöytäkulutuksilla tuon Corsairin 80% hyötysuhteessa ei ole mitään modernia ja erot ovat paljon prosenttia suurempia.

Tämä aikanaan budjettisarjan 80+ Gold varmasti pelkällä standarditason toteutuksella tehtynä ottaa 4% eron:
Seasonic S12G 450 W Review

Ja tässä sitten sellaisella paremmalla rakenteella tehty 80+ Gold "kellottaa" 10% paremman hyötysuhteen ja puolitetut tehohäviöt:
Cooler Master V Series 550 W Review
Tuo itseasiassa alkaa olla 200W isompien 80+ Titaniumien luokkaa noilla pienillä kuormilla.
 
Tottakait olen katsonut ja monesti. Aina on ollut sama lopputulos.
Tuossa jokuaika sitten postasin vasta tälle foorumille noita hyötysuhteita jonkinverran, kun joku höperehti täisin vastaavia juttuja.

Poweri vain nyt on asia, johon kannattaa satsata kunnolla, niin pääsee sitten esim 10 Vuotta eteenpäin
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 665
Viestejä
4 543 173
Jäsenet
74 829
Uusin jäsen
Pcbuild

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom