Terve. En saanut kanteluani koskevaa vastinepyyntöä, koska se oli mennyt roskapostiin. Kantelun päätökseen jäi muutama asia, jotka vaativat vielä lisäselvittelyä.
Koulun vastineessa lukee näin:
"Ylä-Savon koulutuskuntayhtymän opiskelijatietojärjestelmän mukaan opiskelijan koulutusalan vaihtamista ja opinto-
jen etenemistä koskeva keskustelu käytiin kuraattorin ja opinto-ohjaajan kanssa 10.1.2020. Aiemmin opiskelija oli
keskustellut vastuuohjaajan kanssa sekä oli käyty laajempi keskustelu koulutuspäällikön, opettajan, kuraattorin,
opinto-ohjaajan ja opiskelijan kanssa. Merkintöjen mukaan opiskelija halusi kuitenkin vielä 10.1. keskustelussa har-
kinta-aikaa opintojen jatkamiseen tai päättämiseen liittyen. Tämän jälkeen häntä ei enää tavoitettu. Näin ollen oppi-
laitos on katsonut opiskelijan eronneen opinnoistaan 97.1 §:n perusteella, ja koska kyseessä oli työvoimapoliittisella
rahoituksella opiskeleva opiskelija, tieto asiasta lähti Pohjois-Savon TE-toimistoon 31.1.2020. "
Tuo ei millään tavalla pidä paikkaansa. Minut kutsuttiin kuraattorin työhuoneeseen ja minulle ei tuossa kuraattorin ja opinto-ohjaajan kanssa käydyssä keskustelussa annettu mitään mahdollisuutta jatkaa opintojani, vaan minulle sanottiin, että minun opiskelu loppuu nyt. Minulle annettiin päättötodistus ja opintosuoritusote. Opo sanoi, että minä menen kuntouttavaan työtoimintaan. Minua ei ole yritetty tavoittaa sen jälkeen.
Koulusta myös valehdeltiin työvoimatoimistolle minun eronneen itse koulusta omasta aloitteestani, ja minä sain sen takia takautuvan karenssin. Takaisinperittäviä tukia tuli maksettavaksi pitkältä ajalta. Eihän väitteessä, jonka mukaan olisin omasta tahdostani eronnut koulusta, ole muutenkaan mitään järkeä. Jos olisin oikeasti eronnut itse, niin miksi olisin tehnyt asiasta kantelun?
Logistiikkaopiskelijoiden liikennerikoksista taas vastineessa lukee rehtorin kirjoittamana näin:
"Ylä-Savon ammattiopisto tarjoaa ajokortteja sisältävää koulutusta logistiikan ja maanrakennuksen tutkinnoissa, joissa
sovelletaan samoja ohjeita ja käytäntöjä ajo-opetukseen ja ajokortteihin liittyen. Molemmille aloille hakeutuu opiske-
lijoita kahden väylän kautta. Yhteishaussa hakeutuvat opiskelijat tulevat suoraan peruskoulusta, ja heidät valitaan
opiskelijoiksi kansallisessa järjestelmässä (Opintopolku). Opiskelijat kuuluvat laajennetun oppivelvollisuuden piiriin
(oppivelvollisuuslaki 1214/2020), ja heidät on näin ollen valittava koulutukseen. Tässä yhteydessä ei ole mahdollista
tarkistaa mahdollisia liikennerikkomuksia, vaan vasta opintojen alettua voidaan pyytää opiskelijan oma selvitys ajo-
oikeudestaan (AM 120, AM 121, T tai A1).
Toinen väylä logistiikka-alan opintoihin on jatkuvan haun kautta tulevat opiskelijat, jotka ovat siis iältään yli 17- vuoti-
aita (tulevaisuudessa yli 18-vuotiaita oppivelvollisuuden piiriin kuuluvien ikäluokkien kasvaessa). Nämä opiskelijat va-
litaan hakemuksen sekä ammatinopettajan ja koulutussuunnittelijan tekemän haastattelun perusteella. Opiskelijava-
linnan arviointikriteerit ovat:
• SORA-lainsäädäntökokonaisuuden mukaiset koulutusalakohtaiset terveydentilavaatimukset
• Hakijan koulutustarve:
o aiemman tutkinnon puuttuminen perustutkintokoulutuksissa
o osaamisen laajentamisen tarve: uusi osaamisala tai tutkinnon osa (ammattitutkinto- ja erikoisam-
mattitutkinnot)
• riittävät edellytykset koulutuksesta ja tutkinnosta suoriutumiseen (elämänhallinta, resurssit, talous, tietyissä
tutkinnoissa ajokorttiluokka sekä ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa riittävä ammatillinen pohjaosaami-
nen)
• työelämäkokemus
• motivaatio opiskella ja työllistyä alalle
• aiempien todistusten arvosanat
Logistiikka-alan opiskelijoiden osalta on haastattelussa voitu pyytää selvitys ajo-oikeudesta, mutta tämä ei ole ollut
säännönmukaista. Muutamme käytäntöä niin, että 1.8.2022 alkaen pyydämme kaikilta jatkuvan haun kautta hakeu-
tuvia esittämään selvityksen ajo-oikeudestaan haastatteluvaiheessa.
Opintojen alussa opiskelijoita ohjeistetaan kertomaan itse mahdollisista liikenne- tai muista rikkomuksistaan tai rikok-
sistaan, tämä on osa vastuulliseksi ammattilaiseksi kasvamista. Usein opiskelija tai hänen opiskelukaverinsa kertovat-
kin itse, mutta muuta tiedonsaantiväylää ammattiopistolla ei ole. Satunnaistarkastuksia ajokorttien esittämiseen tai
alkometripuhallutuksiin tehdään ryhmäkohtaisesti, kohdistamatta tätä yksittäiseen opiskelijaan.
Ajo-oikeuden menettämisessä ja siitä tiedon saamisessa on huomioitava ero ajo-oikeuden ja ajokortin välillä. Oppilai-
tos voi pyytää nähtäväkseen henkilön ajokortin, mutta tämä ei tarkoita, etteikö henkilö olisi menettänyt ajo-oikeut-
taan, kortti voi olla hänen hallussaan edelleen. Tässä on selkeä riski, johon toivomme ratkaisuja valtakunnallisella
tasolla.
Kantelijan mukaan Ylä-Savon ammattiopiston opiskelijat voivat ajaa raskailla ajoneuvoilla ilman ajokorttia, tarkoittaen
ilmeisesti ajo-oikeutta. Mikäli ammattiopisto on saanut tiedon opiskelijan rikos- tai muu perusteisesta ajokiellosta,
käytetään useita vaihtoehtoisia menetelmiä:
- opiskelijan henkilökohtaista osaamisen kehittämisen suunnitelmaa muutetaan ja päivitetään niin, että opiskelija
opiskelee muita oppiaineita määräajan. Tällöin opiskelija voi osallistua mm. ajoneuvoissa tehtäviin lastaus- ja seu-
rantaharjoituksiin, mutta hän ei itse aja ajoneuvoa. 1
- opiskelija erotetaan määräajaksi, jolloin hän palaa opintoihinsa ajo-oikeuden menettämisen jälkeen
- törkeän liikennerikoksen kohdalla henkilökohtaista osaamisen kehittämisen suunnitelmaa muutetaan siten, että
opiskelija ei saa ajokorttia, oppilaitos peruu opiskeluoikeuden (laki ammatillisesta koulutuksesta 531/2017 81 §)
ja hän keskeyttää opintonsa
Ylä-Savon ammattiopisto on linjannut niin, että ajokorttinsa menettänyt opiskelija ei saa ajaa edes ajoharjoittelura-
dalla. Koska ajo-oikeutensa menettänyt opiskelija on mukana opetuksessa ja siihen kuuluvissa harjoituksissa, ilman
ajoneuvolla ajamista, voi tämä näyttää ulkopuolisesta siltä, ettei rangaistukseen ole reagoitu mitenkään. Tämä ei siis
pidä paikkaansa, mutta yksittäisen opiskelijan tilanteesta ei keskustella julkisesti.
On myös huomioitava, että ennen 1.8.2022 voimaan astunutta lakimuutosta (127/2021) ammatillista koulutusta kos-
kevan lainsäädännön (531/2017) mukaan koulutuksenjärjestäjä ei saanut aloittaa tai jatkaa opiskelijaa koskevia kurin-
pitomenettelyjä, jos opiskelijaa vastaan oli vireillä syyte tuomioistuimessa tai opiskelija sai rangaistuksen (88 §, ku-
mottu). Rangaistus mahdollistaa kuitenkin opiskelijan määräaikaisen erottamisen tai erottamisen opintojen loppu-
ajaksi, ja tätä mahdollisuutta on käytetty liikennerikosten osalta.
Opiskelijan erottaminen määräaikaisesti tai pysyvä opinto-oikeuden peruminen käsitellään aina monialaisessa SORA-
toimielimessä, jossa arvioidaan em. vaihtoehdot opiskelijan kannalta. Saapuneen selvityspyynnön perusteella muu-
tamme käytäntöä siten, että logistiikan ja maanrakennuksen opiskelijoiden osalta oppilaitoksen tietoon tulevien lii-
kennerikkomusten ja -rikosten osalta kaikki tapaukset käsitellään myös SORA-toimielimessä, jotta voidaan aidosti ar-
vioida henkilön soveltuvuutta alalle.
...
Kantelijan esiintuoma ongelma koskien kuljetuspalvelujen opiskelijoiden liikennerikoksia on todellinen. Kyseessä on
ammattikuljettajaopiskelijoiden soveltuvuuden arviointi niin opintojen alkaessa kuin niiden aikanakin, kun kyseessä
on vastuullinen ja monen henkilön turvallisuuteen vaikuttava ammatti. Tällä hetkellä koulutuksenjärjestäjän tiedon-
saantioikeus ei vastaa tai ei toteudu siinä laajuudessa, että soveltuvuus alalle voitaisiin varmistaa koko opintojen ajan.
Mm. ammatillisen koulutuksen lainsäädännössä opiskeluoikeuden peruuttamiseen liittyvässä tiedonsaantioikeudessa
(82 §) ei säädetä em. kaltaisten tilanteiden tiedonsaantioikeudesta. "
En aivan kaikilta osin usko tuohon selitykseen, koska moni nuoriso-opiskelija on jopa saanut vaihtaa alaa logistiikkapuolelle juuri syyllistyttyään sen verran merkittävään liikennerikokseen, että siitä on ollut uutisissakin ja varmasti kaikki ovat siitä tienneet. Tuota liikennerikollisten suosimista on myös tapahtunut jo monta vuotta ennen kuin laajennettu oppivelvollisuus edes tuli voimaan. Myös aikuisopiskelijoina on ollut paljon liikennerikollisia. Eräät tietyt opiskelijat ovat myös kehuskelleet ajaneensa koulun autoja ilman ajo-oikeutta. Saa nähdä, miten tuo käytäntöjen muuttaminen tässä asiassa vaikuttaa käytännössä.
Olen yrittänyt jo ennen tuota laittomasti keskeytynyttä koulutusta monta vuotta päästä kuljetusalalle opiskelemaan, koska olen aikaisemmalta koulutukseltani sähköasentaja (josta minulla on pelkkä perustutkinto, mutta ei ammattitutkintoa) ja olisin halunnut pätevyyden ajaa kuorma-autoa, koska työmarkkinoilla näyttää olevan paljon kysyntää mm. linjojenkorjausautojen kuljettajille sekä sähköasentajille, jotka voivat tuoda kiinteästi asennettavat sähkökalusteet asiakkaan luokse itse kuorma-autolla. Minut kutsuttiin logistiikka-alan valintahaastatteluun ja minulle oltiin siellä erittäin töykeitä. Logistiikan opettaja mm. kysyi, että "minkälaisella autolla ajat", ja logistiikan opinto-ohjaaja esitti sen sävyisiä kysymyksiä, että "oletkos sinä koskaan edes tehnyt työtä".
Kun kerroin työhistoriastani, johon kuuluu pätkätöitä useammalta eri alalta, niin logistiikan opinto-ohjaaja syyllisti minua sanatarkasti sanoen "alalta toiselle poukkoilemisesta" ja ihmetteli, että miksikäs minä en vain valitse jotain yhtä tiettyä alaa ja mene sille alalle vakituisiin töihin. Opinto-ohjaaja myös ehdotti, että hakisin sähköalan ammattitutkintokoulutukseen, kun sellainen oli alkamassa, vaikka en ole siihen edes hakukelpoinen, koska minulta puuttuu vuosi työkokemusta alalta.
Mainitsemastani työkalujen varastamisesta tullut käräjäoikeuden päätös taas koski ainoastaan kaapin auki murtaneita tekijöitä, jotka käräjäoikeus vapautti syytteistä. Minulle oli erikseen luvattu koulun korvaavan varastetut työkalut, jos en muualta saa korvausta. Kokonaisuudessaan kaappimurtoasia meni seuraavasti:
- Kaappiin murtautujat kuvasivat tekonsa videolle ja julkaisivat sen Snapchatissa julkisena videona.
- Huomattuani kaapin olevan murrettu auki ja työkalujen hävinneen soitin asiasta poliisille. Alun perin paikalle piti tulla poliisipartio dokumentoimaan tapahtumapaikka ja tekemään rikosilmoitus, mutta juuri samalla hetkellä sattui Kuopiossa SAKKYn tiloissa miekalla suoritettu väkivallanteko, jonka vuoksi poliisin resurssit eivät riittäneet YSAO:n tiloissa olleen rikospaikan dokumentoimiseen. Jouduin dokumentoimaan rikospaikan itse.
- En käytä Snapchattia, mutta sain kuitenkin tekijöiden kuvaaman videon haltuuni muuta kautta. Tallensin videon tietokoneelle ja liitin sen rikospaikalta otettujen kuvien kanssa rikosilmoitukseen, jonka tein asiasta.
- Sain osan kadonneista tavaroista takaisin kaappiin murtautujilta.
- Melko nopeasti rikosilmoituksesta tuli tutkimattajättämispäätös sillä perusteella, että tekijät olivat jääneet selvittämättä, vaikka tekijät kävivät videolta selvästi ilmi. Minulle tutkimattajättämispäätöksestä puhelimitse ilmoittanut poliisi ei ollut tapauksen tutkija. Kun kysyin videosta, niin ilmeni, että joku oli hävittänyt videon eikä minulle soittanut poliisi edes tiennyt mitään koko videosta. Lähetin taas videon poliisille ja tutkinta aloitettiin uudestaan eri tutkijan toimesta.
- Tekijät jäivät kiinni. Minulta kysyttiin, käykö minulle asian ratkaisu sovittelulla, johon vastasin myöntävästi. Minulla ei ollut muita vaatimuksia kuin kadonneiden työkalujen hankintahintaa vastaava summa rahaa, joka oli alle sata euroa. Se ei ole tekijöille suuri rahasumma, mutta minulle se on.
- Iisalmen aluesyyttäjä Markku Ollikainen ei kuitenkaan antanut asian mennä sovitteluun, vaan päätti, että asia ratkaistaan käräjäoikeuden istunnossa, johon minut kutsuttiin 300 euron sakon uhalla.
- Iisalmen käräjäoikeus päätti, että kaappiin murtautujilla ei ole mitään osuutta tavaroiden katoamiseen, ja että heidän ei tarvitse korvata minulle mitään. Asianumero on R20/637.
Ps. Äskettäin paljastuneesta salametsästysjutusta: Sen verran moni poliisi täällä metsästää, että en millään voi uskoa, etteikö noin laajasta salametsästysringistä olisi useampikin poliisi tiennyt. Voi olla, että poliiseja on itsekin ringissä mukana. Vyyhti lähtikin purkautumaan vasta, kun hirviä käytiin laittomasti kaatamassa toisen poliisilaitoksen alueella. Minusta tuota salametsästysjuttua pitäisi tutkia jonkin muun poliisilaitoksen kuin Itä-Suomen, jotta asia tulisi varmasti tutkittua kunnolla.