Riittääkö 6 ydintä nykyään

Liittynyt
28.07.2024
Viestejä
6
Eli tollasta katoin AMD Ryzen 5 7600X, AM5, 4.7 ihan huonon rahatilanteen vuoksi. Eli kysyisin teiltä mielipiteitä.

ASus tuf 650 plus
MSI 750w
2x 16gb gskill 6000
Samsung 990 Pro 1gt
Apnx c1
Arctic cooliing 3 360
Näyttiksestä ei vielä tietoa
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 222
riittää. tässä testissä mukana 7600x
kannattaa huomata myös testissä käytetty 4090. keskiverto näyttiksellä eroja ei pahemmin ole.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
537
Riippuu mihin prossua käyttää. Pelaamiseen 6 ydintä riittää oikein hyvin, esim. amd:n 5600x3d on kuudella ytimellä vähän suuremman kellotaajuuden johdosta peleissä nopeampi kuin 8 ytiminen 5700x3d. Sitten taas tuottavuustyöt hyötyvät suuremmasta ydinmäärästä.
 

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 275
Kaikkein raskaimmissa peleissä alkaa etenkin kevyemmällä 6-ytimisellä tulemaan rajat vastaan. Tuore esimerkki aiheesta Helldivers 2. Omassa kannettavassa koneessa jossa on Ryzen 5600H (työpöytävastine 5600G mutta matalammalla tehorajalla ja hieman alemmilla kelloilla) ja RTX 3060:llä prosessorin käyttöaste hakkaa tiukan paikan tullen 95 %:issa ja FPS:t tippuvat 30-40 välille vaikka detaileja pudottaisi enemmänkin.

Kuormasta ja prosessorin tasokkuudesta tuo on kiinni riittääkö kuusi ydintä. Joku AM5 Ryzen tai 5600X3D tuskin olisivat samalla tavalla kusessa tuon pelin kanssa. Kahdeksasta ytimestä ei kuitenkaan ole haittaa jos lisähinta pysyy kohtuullisena.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
537
Liittynyt
21.08.2023
Viestejä
267
Tuli mieleen että kun benchmarkit tehdään yleensä ilman taustaohjelmia kuten discord ja steam, tai vaikka striimausta, niin onkohan ryzen 5 ja ryzen 7, 6 ja 8 ytimen välillä käytännössä enemmän eroa, luulisin.
 
Viimeksi muokattu:

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 790
Tuli mieleen että kun benchmarkit tehdään yleensä ilman taustaohjelmia kuten discord ja steam, tai vaikka striimausta, niin onkohan ryzen 5 ja 7, 6 ja 8 ytimen välillä käytännössä enemmän eroa, luulisin.
Itse otin suoraan 16-core ryzenin ja 32 gigaa muistia, koska se mahdollistaa sen, että en joudu sulkemaan selaimia yms kun alan pelaamaan. Tekee elämästä helpompaa
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
13 063
Eli tollasta katoin AMD Ryzen 5 7600X, AM5, 4.7 ihan huonon rahatilanteen vuoksi. Eli kysyisin teiltä mielipiteitä.

ASus tuf 650 plus
MSI 750w
2x 16gb gskill 6000
Samsung 990 Pro 1gt
Apnx c1
Arctic cooliing 3 360
Jos mitään ei ole ostettu niin tästä osat







 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 222
Tuli mieleen että kun benchmarkit tehdään yleensä ilman taustaohjelmia kuten discord ja steam, tai vaikka striimausta, niin onkohan ryzen 5 ja 7, 6 ja 8 ytimen välillä käytännössä enemmän eroa, luulisin.
peleissä mun prossun käyttö on jossain 20prosentissa. eli työttömiä ytimiä on vaikka muille jakaa
 
Liittynyt
21.08.2023
Viestejä
267
peleissä mun prossun käyttö on jossain 20prosentissa. eli työttömiä ytimiä on vaikka muille jakaa
Ja esim. Ryzen 7700 on enemmän välimuistia kuin 7600, L1 ja L2, en tiedä kuinka se vaikuttaa mutta muutakin eroa kuin ytimet. Vai onko joka ytimellä oma cache eli per ydin yhtä paljon?
 
Viimeksi muokattu:

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 222
Ja esim. Ryzen 7700 on enemmän välimuistia kuin 7600, L1 ja L2, en tiedä kuinka se vaikuttaa mutta muutakin eroa kuin ytimet. Vai onko joka ytimellä oma cache eli per ydin yhtä paljon?
jokaisella ytimellä on oma L1 ja L2. joten ero tulee vasta kun ohjelma köyttää yli 6 ydintä. pelatessa äärettömän harvinaista.
 
Liittynyt
05.02.2021
Viestejä
608
Tuli mieleen että kun benchmarkit tehdään yleensä ilman taustaohjelmia kuten discord ja steam, tai vaikka striimausta, niin onkohan ryzen 5 ja ryzen 7, 6 ja 8 ytimen välillä käytännössä enemmän eroa, luulisin.
Cinebench R23 5950x

32 säiettä 24244
12 säiettä 16952
12 säiettä 11105 + 16 säikeen video koodaus samaan aikaan tokalla ccd:llä

yleensä 5600x tulee 11k-12k pistettä pbo päällä

5600x ei pystynyt striimata ja pelata samaan aikaan. Peli ja striimi pätkii. 5950x pystyy, mutta pelissä tippuu vähän fps. Parempi käyttää näyttistä striimaamiseen jos ei ole kakkos striimaus konetta.

muok.

lisätään vielä HUB testit sekakäytössä
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
838
jokaisella ytimellä on oma L1 ja L2. joten ero tulee vasta kun ohjelma köyttää yli 6 ydintä. pelatessa äärettömän harvinaista.
Ei mitenkään harvinaista. Cyberpunk, Metro Exodus enhanced ja Cities Skylines 2 omista peleistäni käyttävät kaikkia 16:a ydintä tehokkaasti. Kahdeksaa hyödyntää sitten jo sangen suuri joukko.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 278
Ei mitenkään harvinaista. Cyberpunk, Metro Exodus enhanced ja Cities Skylines 2 omista peleistäni käyttävät kaikkia 16:a ydintä tehokkaasti. Kahdeksaa hyödyntää sitten jo sangen suuri joukko.
Mitä tarkoittaa "käyttävät kaikkia 16 ydintä tehokkaasti"? Onko 16-ytiminen prossu selvästi nopeampi kyseisissä peleissä kuin 8-ytiminen 7800x3d?
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
838
Mitä tarkoittaa "käyttävät kaikkia 16 ydintä tehokkaasti"? Onko 16-ytiminen prossu selvästi nopeampi kyseisissä peleissä kuin 8-ytiminen 7800x3d?
1. Sitä, että prossukuorma on reipas, 60-80%. C:S2 kaiketi isolla kaupungilla ottaa jo 100% 5950x prossusta. Vanhemmilla peleillä vain CCD0 on käytössä ja CCD1 sleepissä.
2. Tuskinpa, mutta iotekilläkin on erinomaiset testit joista valkata omaan käyttöön sopivin prossu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 278
Ei tossa kyllä paljoa eroa ole 6, 8 ja 16 välillä.
Ja IO-techin testissä 8 / 16 coren välillä oli huimat 2% eroa worst case skenaariossa (1080p):
1724781480904.png


Ero selittynee pelkästään 7950x3d: n kovemmalla boost clockilla. Toisin sanoin johtopäätös on se, että ei corejen määrä tässäkään pelissä vielä ratkaise mitään, vaikka se "käyttää 16 ydintä tehokkaasti".
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
838
Ei tossa kyllä paljoa eroa ole 6, 8 ja 16 välillä.
Ymmärsin että kirjoittamasi "ohjelma käyttää" siten, että osaako se käyttää ytimiä vai ei. Nykypelit osaavat ja myös hyötyvät yli 6:sta ytimestä. Ja kuten ylempänä sanottiinkin, en itsekään ole halukas sulkemaan muita sovelluksia pelisession vuoksi, kone on muussa käytössä enemmän.

@sahtimonni kyse ei ollut fps:stä vaan siitä, käyttääkö peli ytimiä yli 6 useammin kuin äärettömän harvoin. Kyllä käyttää.
 
Liittynyt
05.02.2021
Viestejä
608
nuo erot tulee kellotaajuuksista ja tai välimuistista. Ei kannata erehtyä luulemaan että ytimien määrällä on merkitystä.

Tuokin on vielä hämäämässä kun monessa pelissä kuorma jakautuu useammalle ytimelle, mutta aivan eri asia tuoko se mitään fps lisäystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 278
Ymmärsin että kirjoittamasi "ohjelma käyttää" siten, että osaako se käyttää ytimiä vai ei. Nykypelit osaavat ja myös hyötyvät yli 6:sta ytimestä. Ja kuten ylempänä sanottiinkin, en itsekään ole halukas sulkemaan muita sovelluksia pelisession vuoksi, kone on muussa käytössä enemmän.

@sahtimonni kyse ei ollut fps:stä vaan siitä, käyttääkö peli ytimiä yli 6 useammin kuin äärettömän harvoin. Kyllä käyttää.
No varmaan joo osa peleistä "käyttää" enemmän kuin 8 ydintä, mutta mitä merkitystä kyseisellä tiedolla on? Keskiverto käyttäjää kiinnostaa se, että onko 8 ydintä pullonkaula peleissä vai ei. Toistaiseksi ei vaikuta siltä.
 
Liittynyt
05.02.2021
Viestejä
608
Väitätkö siis että tilanteessa jossa 5950x kuormitus on 80% 16 ytimellä, disabloimalla 10 ydintä saisi saman ruudunpäivityksen? Tai C:S2 100% kuormituksessa?
Nyt on niin pelikohtainen asia että en osaa ottaa kantaa.

Taitaa olla nyt säikeistä kyse ? smt kun ottaa pois päältä niin voi jopa parantua fps
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
838
No varmaan joo osa peleistä "käyttää" enemmän kuin 8 ydintä, mutta mitä merkitystä kyseisellä tiedolla on? Keskiverto käyttäjää kiinnostaa se, että onko 8 ydintä pullonkaula peleissä vai ei. Toistaiseksi ei vaikuta siltä.
En kommentoinut kahdeksaa ydintä millään tavalla, vaan tätä: "joten ero tulee vasta kun ohjelma köyttää yli 6 ydintä. pelatessa äärettömän harvinaista." Kuusiytiminen on jo paikoin pullonkaula.

Toki tiedän, että olet oikeassa siinä mitä sanot, mutta siihen en olekaan kommentoinut.
edit. Minua kiinnostaa paljonkin mitä kone puuhaa ja miellän itseni keskivertokäyttäjäksi. Kolmannella näytöllä pyörii aina Task Manager, siksi olen myös pelatessa katsellut että on niille lisäytimille jotain käyttöä.


Nyt on niin pelikohtainen asia että en osaa ottaa kantaa.

Taitaa olla nyt säikeistä kyse ? smt kun ottaa pois päältä niin voi jopa parantua fps
Prossun kokonaiskuormasta oli kyse. Ko. pelit työllistävät hyvin tasaisesti 32 säiettä suosien ensin ccd0.

SMT:tä en edes testiksi ota pois, koska ostin 5950x prossun sen takia että säikeitä on. Itselleni ei ole väliä SMT-offille joissain peleissä mahdollisesti saatavasta fps-lisästä, koska en sitä huomaisi kuitenkaan.
 

TripBlast

Köyhä
Liittynyt
10.01.2024
Viestejä
162
Varmaan pienellä budjetilla se näytönohjain muodostuu enemmän pullonkaulaksi kuin 6 ytiminen prossu kohtalaisella L3 cachella. Jos rahat riittäisivät AMD 3D V-Cache prossuihin niin niitä. Mutta tuo Timo 2:sen ehdottamana kokoonpano tuntuu passelilta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 170
Viestejä
4 375 722
Jäsenet
72 736
Uusin jäsen
Mäntynäätä

Hinta.fi

Ylös Bottom