- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 968
6ghz menee yksi prosessori, joka sekin paitsi sulaa käyttökelvottomaksi, niin kuluttaa melkein 300w sähköä.Ja nyt mennään 6Ghz.. Nousee nousee
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
6ghz menee yksi prosessori, joka sekin paitsi sulaa käyttökelvottomaksi, niin kuluttaa melkein 300w sähköä.Ja nyt mennään 6Ghz.. Nousee nousee
Tässähän vaikuttaa olevan sopiva lanka konsultointiavun pyytämiseksi omaan ongelmaani. Nykyisenä prossuna on 5600X, ja olen harkinnut sen päivittämistä 5700X3D:hen. Pelailen käytännössä yksinomaan yksinpelejä, jolloinka olen ollut ihan tyytyväinen siihen, että pelit pyörivät n. 60FPS:n nopeudella 1440p -resoluutiolla palttiarallaa High-asetuksilla. Eroa Ultraan harvoin huomaa, 4K:ta ei vielä ole ollut ikävä, ja säteenseurantakin on lähinnä hauska lisä, jos sen saa päälle hirveästi suorituskyvystä tinkimättä.
Kiva olisi, jos tuohon 60FPS @1440p High -tavoitteeseen pääsisi nykyisellä AM4-emoon pohjaavalla kokoonpanolla vielä ainakin seuraavat 3-4 vuotta. Vaan vaaditaanko siihen prosessoripäivitys, vai riittääkö jos jossain kohtaa vain parittaa nykyisen kiven kaveriksi tehokkaampaa näyttistä? (Tällä hetkellä RTX 3070, muistiakin löytyy jo 32 gigaa, eikä ole ns. markettimikro.)
Itse otin suoraan 16-core ryzenin ja 32 gigaa muistia, koska se mahdollistaa sen, että en joudu sulkemaan selaimia yms kun alan pelaamaan. Tekee elämästä helpompaa
erot tulee kellotaajuuksista ja tai välimuistista. Ei kannata erehtyä luulemaan että ytimien määrällä on merkitystä.
Omissa kirjoissa futureproofing kulutuselektroniikassa on täysin vitsikäs meemi, enkä ole koskaan ottanut kantaa ko. asiaan missään keskusteluissa, sillä monikaan tuskin on valmis hyväksymään todellisuutta.![]()
virtalähde, muistit, tallennusmedia, kotelo taitaa olla aikaa kestäviäHieman sama paitsi "köyhänä" investoin ensin 5900X + 32Gb RAM ja nyt 9700X + 64Gb RAM kun siirryin AM5 kantaan.
Ei pidä paikkaansa, muuten tulos olisi 100% sama on sinulla sitten 16-ydintä ja 32-säiettä käytössä tai disabloit säikeet ja käytät ainoastaan 1 ydintä kun esim. pelaat (ehkä useampaakin peliä samaan aikaan), kuuntelet vaikka musiikkia, pidät muutamia ohjelmia taustalla sekä esim. useampia satoja selaimen ikkunoita avoimena.. jos et usko niin testaa ja aivan varmasti huomaat eron...
Kyllä ja ei, itse ottaisin sen verran huomioon että kun ostaa AM4 emon 2017 tai AM5 emon nykyisin siihen saa useampia prosessoreita ja jos on tarpeeksi muistia niin sillä pärjää pidempäänkin. Kuitenkin se ero jos hankki sen hyvän AM4 prosessorin ja 32GB muistia niin 1700X 2017 => 5800X3D on minusta future prooffia ja aika huomattava!
Samaten esim. noin 100€ 10-12v takuulla oleva virtalähde vs se 1-3 vuoden takuulla oleva halvin "sisältää kotelon, virtalähteen sekä tuulettimet" tai Kolink ratkaisun.. Eli se 10-12 vuotta (takuun ajan) kestää käyttöä vs vaihtaa vaikka 3v välein uuteen.. kalliiksi tulee.
AP:lle vastatakseni, kuten jo sanottu riippuu mitä teet. Teoriassa lähes 1-2 ydinkin riittää esim. kerran viikossa sähköpostin tarkistamiseen mutta mitä enempi haluaa koneella tehdä sen enempi tarvitsee ytimiä, muistia, erillistä (ei prosessorille integroitua) näytönohjainta jne jne...
Toisaalta se ei myisi jos 1800X olisi nopeampi kuin 9600X...on se hienoa että 5900x on hitaampi peleissä ku 7600. futureproof
virtalähde, muistit, tallennusmedia, kotelo taitaa olla aikaa kestäviä
mutta ne prossu, emo, näytönohjain... niitä toki ajattelin pääpiirteittäin vaikken huomannut mainita, en käyttäisi pcie 3.0 lautaa, vaikkei niin isoa tehopenalttia tulekaan. Tuoretta lautaa tuorein takuin, vanhat myyden ja 150e emolevyjen kanssa puljatessa ei niin ihmeen hintaiseksi tule kuitenkaan
1800x oli hidas 3k sarjalaisessa hyppy oli jo suuri. 5 ja 6 sarjassa hyppy oli myös suuriToisaalta se ei myisi jos 1800X olisi nopeampi kuin 9600X...
"jonkin verran" saattaapi numeroissa olla eroja jos niitä tarkastelee, eikä vain subjektiiviselta kantiltaAinakin itsellä on kaikki toiminut oikein mainiosti 4 ydin 7700k:lla
Ainakin itsellä on kaikki toiminut oikein mainiosti 4 ydin 7700k:lla
Ainakin itsellä on kaikki toiminut oikein mainiosti 4 ydin 7700k:lla
Juu, 2017 saakka 2600K (4-ydin/8-säie) riitti oikein hyvin 16GB muistilla, siitä eteenpäin vähintään 8-ydin/16-säie prosessori käytössä 32GB (nykyisin 64GB) muistimäärällä ja viimeiset viitisen vuotta 12-ydin/24säie.
Eikös neliytimet hyperthreadingilla ollut pelaamiseen ihan kelvollisia vielä 2019-2020 paikkeille?![]()
Kyllä sen saa. Tosin voi joutua vähän kikkailemaan, jotta keinotekoiset rajoitukset saa ohitettuaKyllä, pelistä riippuen ovat toki sitä vieläkin. Mutta ongelmaksi voi kohta nousta se että Windows 11 ei taida saada vanhempaan rautaan. Jättää sitten retropelikoneeksi tms...
Kyllä sen saa. Tosin voi joutua vähän kikkailemaan, jotta keinotekoiset rajoitukset saa ohitettua
Kyllä ja ei, itse ottaisin sen verran huomioon että kun ostaa AM4 emon 2017 tai AM5 emon nykyisin siihen saa useampia prosessoreita ja jos on tarpeeksi muistia niin sillä pärjää pidempäänkin. Kuitenkin se ero jos hankki sen hyvän AM4 prosessorin ja 32GB muistia niin 1700X 2017 => 5800X3D on minusta future prooffia ja aika huomattava!
Sehän on sitten ilon ja onnen päivä monille (tai no osalle) niistä jotka vielä esim. Sandy Bridge aikaa elävät jos 2011 ostettu prosessori + emo + muistit jatkaa porskuttamista vielä Windows 12+ saakka...
Ehkä toin tämän sitten hieman väärin esille.Ei ole, ei mitään sinne päinkään
Eli sun "future-proof" ajatus-konstruktio on ottaa pitkälle tulevaisuudessa tapahtuneeseen Zen 3 arkitehtuuriin, ja erityisesti vielä poimit sen selvästi myöhemmin tulleen erikoisversion 5800X3D, ja käyttää tätä retroaktiivisesti perustelemaan että 2017 kannatti ostaa AM4 pohjainen, paska peliprossu. Ei kannattanut. Ei missään skenaariossa kannattanut. Niitä ostaneet ostivat sellaisen vain sen takia, että he halusivat uutta, ja maksaa siitä selvästi vähemmän kuin ostamalla toisen valmistajan uutta.
Toki, voin vain kauhunsekaisin tuntein kuvitella kuinka ykkösryzenit hankaisi vastaan, se siitä 8 ydin "futureproofingista". Eli juurikin kun se ydinkohtainen suorituskyky nousee merkittävästi, niin ei määrä auta enää.
Omissa kirjoissa futureproofing kulutuselektroniikassa on täysin vitsikäs meemi, enkä ole koskaan ottanut kantaa ko. asiaan missään keskusteluissa, sillä monikaan tuskin on valmis hyväksymään todellisuutta.
5 vuotta on jo pitkä ikä ATK:n käyttökelpoisuudelle, esim nuo RTX 3080 olleet näin katsottuna aika pitkäikäisiä. Siinä ajassa kyllä kerkeää tienaamaan sen verran, että hankkii tuoretta jälleen, jolla seuraavat 3-5vuotta ongelmati.
Aivan kuten todella tehokas 4-ytiminen prossu pyörittäisi nykypelejä täysin hyvin. Ei vaan ole olemassa 4-ytimisiä prossuja korkeilla kelloilla ja modernilla arkkitehtuurilla. Intelillä on jotain 4P ytimen mobiilimalleja, mutta niissä matalat kellot ja oisko ehkä myös pienemmät välimuistit.
Onhan ne 13100 ja 14100. Ainakin gigantin verkkokaupassa varastosta suoraan tilattavissa. Ei tosin kannata, kun samaan hintaan saa 12400F:n.12100f ja sille oikea emo niin päästään +5ghz nopeuksiin, mutta joo, ei suoraan kaupasta löydy tollasta kiveä.
Onhan ne 13100 ja 14100. Ainakin gigantin verkkokaupassa varastosta suoraan tilattavissa. Ei tosin kannata, kun samaan hintaan saa 12400F:n.
DSOGaming disabloi ensin hitaamman CCD:n pois 7950X3D:stä, ja sen jälkeen napsi ytimiä pois.13100 ja 14100 ovat todellisuudessa Alder Lake piirejä, eli sama piiri kuin 12100. Vasta 13400 ja ylöspäin ovat Raprot Lakeja, eli isommalla välimuistilla ja enemmän E-ytimiä vastaalle tasolle brändätyssä prossussa
E: 9800X:llä ja 14900K:lla tätä pitäisi testata ytimiä disabloimalla niin saadaan ne kellot ylös. Veikkaukseni on, että 4-ytimisenä nuo voittavat edellisen sukupolven 6-ytimiset kaikissa peleissä ja 8-ytimiset ovat parempia vain harvoissa ja valituissa tapauksissa (mm. Cities Skylines 2)
Myös i5-13400, i5-13500 ja i5-13600 ovat vielä Alder Lakea. Vasta i5-13600K on aito Raptor Lake ja pykälää suorituskykyisempi.13100 ja 14100 ovat todellisuudessa Alder Lake piirejä, eli sama piiri kuin 12100. Vasta 13400 ja ylöspäin ovat Raprot Lakeja, eli isommalla välimuistilla ja enemmän E-ytimiä vastaalle tasolle brändätyssä prossussa
E: 9800X:llä ja 14900K:lla tätä pitäisi testata ytimiä disabloimalla niin saadaan ne kellot ylös. Veikkaukseni on, että 4-ytimisenä nuo voittavat edellisen sukupolven 6-ytimiset kaikissa peleissä ja 8-ytimiset ovat parempia vain harvoissa ja valituissa tapauksissa (mm. Cities Skylines 2)
Tosin harvalla on huippuluokan näyttis, jolla saa noita eroja näkyviin. Testaisivat keskivertotallaajan 2060/3060/4060 näytiksellä niin kaikissa olisi lähes sama fps.DSOGaming disabloi ensin hitaamman CCD:n pois 7950X3D:stä, ja sen jälkeen napsi ytimiä pois.
Minimit (1 %) olivat seuraavat:
Monster Hunter Wilds:
4c/4t, 51 fps
6c/6t, 68 fps (+33,3 %)
8c/8t, 78 fps (+52,9 %)
Varmaan haluat SMT:n jeesaamaan sitä nopeaa neliydintä, joten:
Kingdom Come 2:
4c/8t, 57 fps
6c/12t, 84 fps (+47,4 %)
8c/16t, 102 fps (+78,9 %)
Avowed:
4c/8t, 86 fps
6c/12t, 104 fps (+20,9 %)
8c/16t, 114 fps (+32,6 %)
Final Fantasy 16:
4c/8t, 104 fps
6c/12t, 130 fps (+25,0 %)
8c/16t, 142 fps (+36,5 %)
Dragon Age Veilquard:
4c/8t, 43 fps
6c/12t, 94 fps (+118,6 %)
8c/16t, 121 fps (+181,4 %)
Erot 4c/8t ja 6c/12t välillä ovat noissa peleissä niin suuria, että nopea Ryzen 9000X3D 4c/8t ei taatusti pärjäisi vanhemmalle 7000X3D 6c/12t:lle. Tuosta Veilquardista näkee hyvin, että 4c/8t:llä homma menee aivan tehottomaksi "säiejonglööraamiseksi", kun kerran 50 % ytimiä lisää tuo nopeutta 118,6 % lisää. Prossu säheltää liian vähien ytimien/säikeiden takia kaiken ajan ylettömään määrään context switchejä (muutama mikrosekunti/kpl), eikä siksi ehdi kunnolla tehdä hommiaan. Tuossa vaiheessa ytimien nopeuden kasvatus ei kunnolla enää auta, vaan kaivattaisiin lisää apukäsiä (=ytimiä).
Jos pitää kaivaa kuusi 20 m välein olevaa rinnakkaista ojaa niin, että mikään oja ei saa hetkeäkään olla yli 40 cm muita pidempi, hoitavat kuusi tavallista kaivajaa homman nopeammin kuin neljä nopeaa kaivajaa. Nopeiden kaivajien täytyy nimittäin muutaman lapiollisen välein nousta ojasta ja hölkätä edistämään niitä paria miehittämätöntä ojaa, jotka meinaavat jäädä jälkeen. Ojasta nousuun ja toiseen ojaan siirtymiseen vähän väliä kuluu paljon turhaa aikaa, mikä on varsinaisesta kaivamisesta pois.
![]()
Dragon Age: The Veilguard PC Performance Analysis
Powered by the Frostbite Engine, it's time to benchmark Dragon Age: The Veilguard and examine its performance on the PC.www.dsogaming.com
![]()
Kingdom Come: Deliverance 2 PC Performance Analysis
Powered by CRYENGINE, it's time to benchmark Kingdom Come: Deliverance 2 and examine its performance on the PC.www.dsogaming.com
Myös i5-13400, i5-13500 ja i5-13600 ovat vielä Alder Lakea. Vasta i5-13600K on aito Raptor Lake ja pykälää suorituskykyisempi.
Neljästä ytimestä kun puhutaan, niin oli aikanaan henkisesti kova pala, kun juuri julkaistu 4-ytiminen i3-12100F oli suuressa osassa peleistä nopeampi kuin oma 8-ytiminen i7-11700F. Kertoo aika hyvin siitä, miten hyvin pelit todella skaalautuivat useille ytimille. Toki tuosta on jo useampi vuosi, mutta tuntuu, ettei ihan hirveää edistystä ole vieläkään tapahtunut. Kellotettu i5-13600KF sitten suorastaan tuhosi tuon i7-11700F:n peleissä ja taisi voittaa hyötyohjelmissakin, vaikka E-ytimet kytkisi kokonaan pois.