Riittääkö 6 ydintä nykyään

Liittynyt
28.07.2024
Viestejä
39
Eli tollasta katoin AMD Ryzen 5 7600X, AM5, 4.7 ihan huonon rahatilanteen vuoksi. Eli kysyisin teiltä mielipiteitä.

ASus tuf 650 plus
MSI 750w
2x 16gb gskill 6000
Samsung 990 Pro 1gt
Apnx c1
Arctic cooliing 3 360
Näyttiksestä ei vielä tietoa
 
riittää. tässä testissä mukana 7600x
kannattaa huomata myös testissä käytetty 4090. keskiverto näyttiksellä eroja ei pahemmin ole.

 
Viimeksi muokattu:
Riippuu mihin prossua käyttää. Pelaamiseen 6 ydintä riittää oikein hyvin, esim. amd:n 5600x3d on kuudella ytimellä vähän suuremman kellotaajuuden johdosta peleissä nopeampi kuin 8 ytiminen 5700x3d. Sitten taas tuottavuustyöt hyötyvät suuremmasta ydinmäärästä.
 
Kaikkein raskaimmissa peleissä alkaa etenkin kevyemmällä 6-ytimisellä tulemaan rajat vastaan. Tuore esimerkki aiheesta Helldivers 2. Omassa kannettavassa koneessa jossa on Ryzen 5600H (työpöytävastine 5600G mutta matalammalla tehorajalla ja hieman alemmilla kelloilla) ja RTX 3060:llä prosessorin käyttöaste hakkaa tiukan paikan tullen 95 %:issa ja FPS:t tippuvat 30-40 välille vaikka detaileja pudottaisi enemmänkin.

Kuormasta ja prosessorin tasokkuudesta tuo on kiinni riittääkö kuusi ydintä. Joku AM5 Ryzen tai 5600X3D tuskin olisivat samalla tavalla kusessa tuon pelin kanssa. Kahdeksasta ytimestä ei kuitenkaan ole haittaa jos lisähinta pysyy kohtuullisena.
 
Tuli mieleen että kun benchmarkit tehdään yleensä ilman taustaohjelmia kuten discord ja steam, tai vaikka striimausta, niin onkohan ryzen 5 ja ryzen 7, 6 ja 8 ytimen välillä käytännössä enemmän eroa, luulisin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli mieleen että kun benchmarkit tehdään yleensä ilman taustaohjelmia kuten discord ja steam, tai vaikka striimausta, niin onkohan ryzen 5 ja 7, 6 ja 8 ytimen välillä käytännössä enemmän eroa, luulisin.
Itse otin suoraan 16-core ryzenin ja 32 gigaa muistia, koska se mahdollistaa sen, että en joudu sulkemaan selaimia yms kun alan pelaamaan. Tekee elämästä helpompaa
 
Eli tollasta katoin AMD Ryzen 5 7600X, AM5, 4.7 ihan huonon rahatilanteen vuoksi. Eli kysyisin teiltä mielipiteitä.

ASus tuf 650 plus
MSI 750w
2x 16gb gskill 6000
Samsung 990 Pro 1gt
Apnx c1
Arctic cooliing 3 360
Jos mitään ei ole ostettu niin tästä osat







 
Tuli mieleen että kun benchmarkit tehdään yleensä ilman taustaohjelmia kuten discord ja steam, tai vaikka striimausta, niin onkohan ryzen 5 ja 7, 6 ja 8 ytimen välillä käytännössä enemmän eroa, luulisin.
peleissä mun prossun käyttö on jossain 20prosentissa. eli työttömiä ytimiä on vaikka muille jakaa
 
peleissä mun prossun käyttö on jossain 20prosentissa. eli työttömiä ytimiä on vaikka muille jakaa
Ja esim. Ryzen 7700 on enemmän välimuistia kuin 7600, L1 ja L2, en tiedä kuinka se vaikuttaa mutta muutakin eroa kuin ytimet. Vai onko joka ytimellä oma cache eli per ydin yhtä paljon?
 
Viimeksi muokattu:
Ja esim. Ryzen 7700 on enemmän välimuistia kuin 7600, L1 ja L2, en tiedä kuinka se vaikuttaa mutta muutakin eroa kuin ytimet. Vai onko joka ytimellä oma cache eli per ydin yhtä paljon?
jokaisella ytimellä on oma L1 ja L2. joten ero tulee vasta kun ohjelma köyttää yli 6 ydintä. pelatessa äärettömän harvinaista.
 
  • Tykkää
Reactions: pig
Tuli mieleen että kun benchmarkit tehdään yleensä ilman taustaohjelmia kuten discord ja steam, tai vaikka striimausta, niin onkohan ryzen 5 ja ryzen 7, 6 ja 8 ytimen välillä käytännössä enemmän eroa, luulisin.
Cinebench R23 5950x

32 säiettä 24244
12 säiettä 16952
12 säiettä 11105 + 16 säikeen video koodaus samaan aikaan tokalla ccd:llä

yleensä 5600x tulee 11k-12k pistettä pbo päällä

5600x ei pystynyt striimata ja pelata samaan aikaan. Peli ja striimi pätkii. 5950x pystyy, mutta pelissä tippuu vähän fps. Parempi käyttää näyttistä striimaamiseen jos ei ole kakkos striimaus konetta.

muok.

lisätään vielä HUB testit sekakäytössä
 
jokaisella ytimellä on oma L1 ja L2. joten ero tulee vasta kun ohjelma köyttää yli 6 ydintä. pelatessa äärettömän harvinaista.
Ei mitenkään harvinaista. Cyberpunk, Metro Exodus enhanced ja Cities Skylines 2 omista peleistäni käyttävät kaikkia 16:a ydintä tehokkaasti. Kahdeksaa hyödyntää sitten jo sangen suuri joukko.
 
Ei mitenkään harvinaista. Cyberpunk, Metro Exodus enhanced ja Cities Skylines 2 omista peleistäni käyttävät kaikkia 16:a ydintä tehokkaasti. Kahdeksaa hyödyntää sitten jo sangen suuri joukko.
Mitä tarkoittaa "käyttävät kaikkia 16 ydintä tehokkaasti"? Onko 16-ytiminen prossu selvästi nopeampi kyseisissä peleissä kuin 8-ytiminen 7800x3d?
 
Ei mitenkään harvinaista. Cyberpunk, Metro Exodus enhanced ja Cities Skylines 2 omista peleistäni käyttävät kaikkia 16:a ydintä tehokkaasti. Kahdeksaa hyödyntää sitten jo sangen suuri joukko.
Ei tossa kyllä paljoa eroa ole 6, 8 ja 16 välillä.
 

Liitteet

  • 7NzJ41z.png
    7NzJ41z.png
    84,2 KB · Luettu: 161
  • Tykkää
Reactions: pig
Mitä tarkoittaa "käyttävät kaikkia 16 ydintä tehokkaasti"? Onko 16-ytiminen prossu selvästi nopeampi kyseisissä peleissä kuin 8-ytiminen 7800x3d?
1. Sitä, että prossukuorma on reipas, 60-80%. C:S2 kaiketi isolla kaupungilla ottaa jo 100% 5950x prossusta. Vanhemmilla peleillä vain CCD0 on käytössä ja CCD1 sleepissä.
2. Tuskinpa, mutta iotekilläkin on erinomaiset testit joista valkata omaan käyttöön sopivin prossu.
 
Ei tossa kyllä paljoa eroa ole 6, 8 ja 16 välillä.
Ja IO-techin testissä 8 / 16 coren välillä oli huimat 2% eroa worst case skenaariossa (1080p):
1724781480904.png


Ero selittynee pelkästään 7950x3d: n kovemmalla boost clockilla. Toisin sanoin johtopäätös on se, että ei corejen määrä tässäkään pelissä vielä ratkaise mitään, vaikka se "käyttää 16 ydintä tehokkaasti".
 
Ei tossa kyllä paljoa eroa ole 6, 8 ja 16 välillä.
Ymmärsin että kirjoittamasi "ohjelma käyttää" siten, että osaako se käyttää ytimiä vai ei. Nykypelit osaavat ja myös hyötyvät yli 6:sta ytimestä. Ja kuten ylempänä sanottiinkin, en itsekään ole halukas sulkemaan muita sovelluksia pelisession vuoksi, kone on muussa käytössä enemmän.

@sahtimonni kyse ei ollut fps:stä vaan siitä, käyttääkö peli ytimiä yli 6 useammin kuin äärettömän harvoin. Kyllä käyttää.
 
nuo erot tulee kellotaajuuksista ja tai välimuistista. Ei kannata erehtyä luulemaan että ytimien määrällä on merkitystä.

Tuokin on vielä hämäämässä kun monessa pelissä kuorma jakautuu useammalle ytimelle, mutta aivan eri asia tuoko se mitään fps lisäystä.
 
Ymmärsin että kirjoittamasi "ohjelma käyttää" siten, että osaako se käyttää ytimiä vai ei. Nykypelit osaavat ja myös hyötyvät yli 6:sta ytimestä. Ja kuten ylempänä sanottiinkin, en itsekään ole halukas sulkemaan muita sovelluksia pelisession vuoksi, kone on muussa käytössä enemmän.

@sahtimonni kyse ei ollut fps:stä vaan siitä, käyttääkö peli ytimiä yli 6 useammin kuin äärettömän harvoin. Kyllä käyttää.

No varmaan joo osa peleistä "käyttää" enemmän kuin 8 ydintä, mutta mitä merkitystä kyseisellä tiedolla on? Keskiverto käyttäjää kiinnostaa se, että onko 8 ydintä pullonkaula peleissä vai ei. Toistaiseksi ei vaikuta siltä.
 
Väitätkö siis että tilanteessa jossa 5950x kuormitus on 80% 16 ytimellä, disabloimalla 10 ydintä saisi saman ruudunpäivityksen? Tai C:S2 100% kuormituksessa?
Nyt on niin pelikohtainen asia että en osaa ottaa kantaa.

Taitaa olla nyt säikeistä kyse ? smt kun ottaa pois päältä niin voi jopa parantua fps
 
No varmaan joo osa peleistä "käyttää" enemmän kuin 8 ydintä, mutta mitä merkitystä kyseisellä tiedolla on? Keskiverto käyttäjää kiinnostaa se, että onko 8 ydintä pullonkaula peleissä vai ei. Toistaiseksi ei vaikuta siltä.
En kommentoinut kahdeksaa ydintä millään tavalla, vaan tätä: "joten ero tulee vasta kun ohjelma köyttää yli 6 ydintä. pelatessa äärettömän harvinaista." Kuusiytiminen on jo paikoin pullonkaula.

Toki tiedän, että olet oikeassa siinä mitä sanot, mutta siihen en olekaan kommentoinut.
edit. Minua kiinnostaa paljonkin mitä kone puuhaa ja miellän itseni keskivertokäyttäjäksi. Kolmannella näytöllä pyörii aina Task Manager, siksi olen myös pelatessa katsellut että on niille lisäytimille jotain käyttöä.


Nyt on niin pelikohtainen asia että en osaa ottaa kantaa.

Taitaa olla nyt säikeistä kyse ? smt kun ottaa pois päältä niin voi jopa parantua fps
Prossun kokonaiskuormasta oli kyse. Ko. pelit työllistävät hyvin tasaisesti 32 säiettä suosien ensin ccd0.

SMT:tä en edes testiksi ota pois, koska ostin 5950x prossun sen takia että säikeitä on. Itselleni ei ole väliä SMT-offille joissain peleissä mahdollisesti saatavasta fps-lisästä, koska en sitä huomaisi kuitenkaan.
 
Varmaan pienellä budjetilla se näytönohjain muodostuu enemmän pullonkaulaksi kuin 6 ytiminen prossu kohtalaisella L3 cachella. Jos rahat riittäisivät AMD 3D V-Cache prossuihin niin niitä. Mutta tuo Timo 2:sen ehdottamana kokoonpano tuntuu passelilta.
 
Itse otin suoraan 16-core ryzenin ja 32 gigaa muistia, koska se mahdollistaa sen, että en joudu sulkemaan selaimia yms kun alan pelaamaan. Tekee elämästä helpompaa

Tuohon ei todellakaan tarvi mitään 16 ydintä. Yleensä selaimessa auki luokkaa 100 tabia ja sen selaimen CPU-käyttö yleensä keskimäärin alle puoli ydintä.

Että jos vain tuon takia ostit 16-ytimisen prossun niin ihan hukkaan meni prossun osalta rahat.
 
Tuohon ei todellakaan tarvi mitään 16 ydintä. Yleensä selaimessa auki luokkaa 100 tabia ja sen selaimen CPU-käyttö yleensä keskimäärin alle puoli ydintä.

Että jos vain tuon takia ostit 16-ytimisen prossun niin ihan hukkaan meni prossun osalta rahat.

Joo taitavat nuo tabit ja selain enemmän keskusmuistia kuin cpu:ta. Avasin tuossa yks päivä kaikki bookmarkit, about 160 ja sain käytettyä jopa 6GB keskumuistia lisää mutta CPU:n käyttö ei juuri lisääntynyt muuta kuin niiden latauksen ajaksi.
 
Prossun kokonaiskuormasta oli kyse. Ko. pelit työllistävät hyvin tasaisesti 32 säiettä suosien ensin ccd0.

SMT:tä en edes testiksi ota pois, koska ostin 5950x prossun sen takia että säikeitä on. Itselleni ei ole väliä SMT-offille joissain peleissä mahdollisesti saatavasta fps-lisästä, koska en sitä huomaisi kuitenkaan.
Latasin Cities Skylines 2 savegame 99 980 Population Save Game ja tiputin muutaman grafiikka asetuksen pois kokonaan sekä dlss ultra performance päälle.
Peli/simulaatio nopeus 3x joka kuormitti prosessoria lisää niin kyllähän tuo peli ainakin hyötyi hienosti 16 ytimestä 32 säikeestä
ei nyt mitään tarkkoja lukemia ole mutta silmäilin noin

60fps 16/32
45-50fps 16/16 tai 8/16
30-35fps 6/12
 
Mitä tarkoittaa "käyttävät kaikkia 16 ydintä tehokkaasti"? Onko 16-ytiminen prossu selvästi nopeampi kyseisissä peleissä kuin 8-ytiminen 7800x3d?
En tiedä mikä sinulle on selvästi nopeampi, mutta ainakin 1 %-minimit ovat Computerbasen mukaan jonkin verran paremmat Cyberpunk Phantom Libertyssä ja Cities Skylines 2:ssa.


Cyberpunk Phantom Liberty:

5600X 6c 100 %
5950X 16c 117 %

7600X 6c 125 %
7700X 8c 139 %
7950X 16c 141 %

7800X3D 8c 158 %
7950X3D 16c 162 %

9600X 6c 133 %
9700X 8c 149 %
9950X 16c 139 %


Cities Skylines 2:

5600X 6c 100 %
5950X 16c 128 %

7600X 6c 136 %
7700X 8c 157 %
7950X 16c 181 %

7800X3D 8c 166 %
7950X3D 16c 188 %

9600X 6c 149 %
9700X 8c 169 %
9950X 16c 240 %


Ensimmäisessä pelissä kasiydin jaksaa paremmin kuin kuusiydin, mutta kahdeksan jälkeen nopeutus on aika pientä, ja ysitonnisten tapauksessa 16c jopa häviää 8c:lle. Testissä oli RT low. Jos ja kun tulevilla näytönohjaimilla voi kytkeä säteenseurannan suuremmalle asetukselle kuin low, tulee suorittimen kuorma kasvamaan, mikä kasvattanee useampiytimisten kaulaa.

Jälkimmäisessä pelissä näyttää vääntävän selkeästi paremmin 16:lla ytimellä kuin kahdeksalla (saman sukupolven ja välimuistimäärän sisällä) - oli sitten kuinka uutta sukupolvea tai suurta välimuistia tahansa.


 

Liitteet

  • Screenshot_2024-08-28-10-18-27-18_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-08-28-10-18-27-18_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    158,9 KB · Luettu: 25
  • Screenshot_2024-08-28-10-18-53-89_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-08-28-10-18-53-89_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    153,9 KB · Luettu: 24
Latasin Cities Skylines 2 savegame 99 980 Population Save Game ja tiputin muutaman grafiikka asetuksen pois kokonaan sekä dlss ultra performance päälle.
Peli/simulaatio nopeus 3x joka kuormitti prosessoria lisää niin kyllähän tuo peli ainakin hyötyi hienosti 16 ytimestä 32 säikeestä
ei nyt mitään tarkkoja lukemia ole mutta silmäilin noin

60fps 16/32
45-50fps 16/16 tai 8/16
30-35fps 6/12
Tämä pelihän skaalautuu aina 64-ydin prossulle asti. Siihen tarvitaan toki miljoonan asukkaan kylä.

 
Varmaan riipuu myös siitä 6 ytimisestä Kaverilla tais olla 5600Xt se tehokkain Ei X3D mallinen 5000 sarjan 6 core ryzeni ja siinä ainakin tuntuu vielä riitävän tehot. Ehkä jotkut kannetavien 6 coret on jo ongelmissa joidenkin pelien kanssa koska matalammat kellotaajuudet ja tehot.
 
Cinebench R23 5950x

32 säiettä 24244
12 säiettä 16952
12 säiettä 11105 + 16 säikeen video koodaus samaan aikaan tokalla ccd:llä

yleensä 5600x tulee 11k-12k pistettä pbo päällä

5600x ei pystynyt striimata ja pelata samaan aikaan. Peli ja striimi pätkii. 5950x pystyy, mutta pelissä tippuu vähän fps. Parempi käyttää näyttistä striimaamiseen jos ei ole kakkos striimaus konetta.

muok.

lisätään vielä HUB testit sekakäytössä

Striimailut nvidian tai juuri toisen koneen avulla, CPU:lla en hoitaisi koskaan, se kun niin väkinäistä.
 
Väitätkö siis että tilanteessa jossa 5950x kuormitus on 80% 16 ytimellä, disabloimalla 10 ydintä saisi saman ruudunpäivityksen? Tai C:S2 100% kuormituksessa?
Ei sitä kenenkään tarvi väittää suuntaansa mitään, kun dataakin on olemassa. :) Nuo 2CCD prossut on ihan jees jos tarve, kuorma soveltuu sellaiselle ja ei voi GPU-laskennalla tehdä moninverroin rivakammin samaa työkuormaa. CPU-laskenta hieman vanhanaikainen tuulahdus mausoleumista, mutta varmasti yhä lukuisia käyttökohteita, peleissä tilanne tyystin toinen.

Alla sangen laadukas lähde tällein peruskuluttajan näkökulmasta, poimin tuon 1440p eli ns. nykyajan nollatason verrokiksi.


1000033760.png
 
Pelintekijöiden ei vielä kannata suunnitella pelejä yli kuudelle ytimelle, vaan keskittyä optimoimaan ne niillä kuudella (tai alle) toimiviksi. 8 tai yli ytimiset eivät ole vielä niin mainstreamia, että se olisi järkevää. Hyötyohjelmapuolella jos prossun ytimet ei riitä, niin ohjelmaa tarvitsevat menevät kauppaan ja ostavat uuden prossun, mutta pelien kohdalla vastaavassa tilanteessa peli menee ennemmin refundiin. Tulevaisuus erikseen, itse ainakaan en enää hankkisi 6 ytimistä, vaikka vielä nyt sillä pärjääkin.
 
Striimailut nvidian tai juuri toisen koneen avulla, CPU:lla en hoitaisi koskaan, se kun niin väkinäistä.
tilanne on vähän muuttunut svt-av1 myötä. Preset 5 on nopeutunut kivasti tässä vuoden aikana joten se on jopa käytännöllinen striimaamiseen. Tosin tarvitsee todennäköisesti oman striimaus koneen ja tuen striimauspalvelulta.
 
tilanne on vähän muuttunut svt-av1 myötä. Preset 5 on nopeutunut kivasti tässä vuoden aikana joten se on jopa käytännöllinen striimaamiseen. Tosin tarvitsee todennäköisesti oman striimaus koneen ja tuen striimauspalvelulta.
Oma striimauskone versus Nvidialta kunnollinen näytönohjain :D Valitsen näytönohjaimen. Tai ainakin ennen koin näppärämmäksi kun kaikki hoituu kuin itsestään, sillä yhdellä ja samalla.

Kovin vaivalloinen ajatus että striimikoneeseen rahaa työntäisi. :) Mutta kait tuollekin paikkansa.
 
@Lebensraum Tuossakin näkee, että AMD:n uudemmat 6-ydinprossut menevät pelikäytössä ohi vanhemmista AMD:een vanhemmista 8-ydinprossuista.
Toki, voin vain kauhunsekaisin tuntein kuvitella kuinka ykkösryzenit hankaisi vastaan, se siitä 8 ydin "futureproofingista". Eli juurikin kun se ydinkohtainen suorituskyky nousee merkittävästi, niin ei määrä auta enää. :kahvi:

Omissa kirjoissa futureproofing kulutuselektroniikassa on täysin vitsikäs meemi, enkä ole koskaan ottanut kantaa ko. asiaan missään keskusteluissa, sillä monikaan tuskin on valmis hyväksymään todellisuutta. :kahvi:

5 vuotta on jo pitkä ikä ATK:n käyttökelpoisuudelle, esim nuo RTX 3080 olleet näin katsottuna aika pitkäikäisiä. Siinä ajassa kyllä kerkeää tienaamaan sen verran, että hankkii tuoretta jälleen, jolla seuraavat 3-5vuotta ongelmati.
 
Viimeksi muokattu:
Pelintekijöiden ei vielä kannata suunnitella pelejä yli kuudelle ytimelle, vaan keskittyä optimoimaan ne niillä kuudella (tai alle) toimiviksi. 8 tai yli ytimiset eivät ole vielä niin mainstreamia, että se olisi järkevää. Hyötyohjelmapuolella jos prossun ytimet ei riitä, niin ohjelmaa tarvitsevat menevät kauppaan ja ostavat uuden prossun, mutta pelien kohdalla vastaavassa tilanteessa peli menee ennemmin refundiin. Tulevaisuus erikseen, itse ainakaan en enää hankkisi 6 ytimistä, vaikka vielä nyt sillä pärjääkin.
kun 8 ydintä on minimi, voi sen ostaa torista käytettynä parilla kympillä. 6 ydintä menee vielä pitkään.
 
kun 8 ydintä on minimi, voi sen ostaa torista käytettynä parilla kympillä. 6 ydintä menee vielä pitkään.
Liekö näissä pitkälti tuo ajatusmalli, ettei pelintekijät viitsi ottaa ruosteisesta nuolesta polveen ja tekevät asioita isomman mittakaavan huomioiden, jottei myynti sakkaisi kun liian kovat vaatimukset. Niin kauan kun Kiina, Intia, yms kansalaismassat laahaavat takana verrattuna suomalaiseen perusharrastajaan, niin vähemmälläkin pärjää, eikä kirkkain kärki tuo niin suurta etua kuitenkaan. :kahvi:
 
Oma striimauskone versus Nvidialta kunnollinen näytönohjain :D Valitsen näytönohjaimen. Tai ainakin ennen koin näppärämmäksi kun kaikki hoituu kuin itsestään, sillä yhdellä ja samalla.

Kovin vaivalloinen ajatus että striimikoneeseen rahaa työntäisi. :) Mutta kait tuollekin paikkansa.
joo se nvenc ajaa asiansa. Noilla ammatti striimaajilla sitten omat striimi koneensa että pelikoneen sekoilut ei kaada koko striimiä ja voi käyttää parempia asetuksia mitä nvidian koodekki tarjoaa.
 
Pelintekijöiden ei vielä kannata suunnitella pelejä yli kuudelle ytimelle, vaan keskittyä optimoimaan ne niillä kuudella (tai alle) toimiviksi. 8 tai yli ytimiset eivät ole vielä niin mainstreamia, että se olisi järkevää. Hyötyohjelmapuolella jos prossun ytimet ei riitä, niin ohjelmaa tarvitsevat menevät kauppaan ja ostavat uuden prossun, mutta pelien kohdalla vastaavassa tilanteessa peli menee ennemmin refundiin. Tulevaisuus erikseen, itse ainakaan en enää hankkisi 6 ytimistä, vaikka vielä nyt sillä pärjääkin.

Pelit kyllä suurilta osin "optimoidaan kahdeksalle ytimelle" nykyään, kun konsoleissa on se 8 ydintä ja konsolit ovat korkean budjetin pelikehityksen ensisijainen kohde

Konsolien prossut vaan ovat luokkaa Ryzen 7 3700X alikellotettuna, mutta konsoleilla pienempi käyttiksen ja taustaohjelmien overhead ja leveämpi muistikaista tuo peleissä käytettävässä oleva suorituskyvyn suunnilleen tuon tasolle. Näinpä 6-ytiminen prossu jolla on enemmän kokonaissuorituskykyä kuin tuollaisella 8-ytimisellä pyörittää pelejä oikein hyvin. 5600X on suunnilleen tuota tasoa, 7600X ja 9600X ovat selkeästi kokonaistehokkaampia. Jos olisi olemassa 4-ytiminen 9300X niin olisi korkeilla kellotaaajuuksilla ja nopeilla muisteilla varmasti tehokkaampi kuin 3700X vaikka kuorma olisi "optimoitu kahdeksalle ytimelle".
 
Pelit kyllä suurilta osin "optimoidaan kahdeksalle ytimelle" nykyään, kun konsoleissa on se 8 ydintä ja konsolit ovat korkean budjetin pelikehityksen ensisijainen kohde

Konsolien prossut vaan ovat luokkaa Ryzen 7 3700X alikellotettuna, mutta konsoleilla pienempi käyttiksen ja taustaohjelmien overhead ja leveämpi muistikaista tuo peleissä käytettävässä oleva suorituskyvyn suunnilleen tuon tasolle. Näinpä 6-ytiminen prossu jolla on enemmän kokonaissuorituskykyä kuin tuollaisella 8-ytimisellä pyörittää pelejä oikein hyvin. 5600X on suunnilleen tuota tasoa, 7600X ja 9600X ovat selkeästi kokonaistehokkaampia. Jos olisi olemassa 4-ytiminen 9300X niin olisi korkeilla kellotaaajuuksilla ja nopeilla muisteilla varmasti tehokkaampi kuin 3700X vaikka kuorma olisi "optimoitu kahdeksalle ytimelle".
Tarkoitin optimoinnilla sitä, että pelintekijöiden on käytännössä varmistettava, että pelit pyörii pc:llä kuudella tai alle ytimillä. Pelien kehitys toki menee kohti useampia ytimiä, jonka takia juuri itse seuraavaa pelikonetta laittaessa en enää hanki kuusiytimistä.
 
Tähän voisi vastata vaan, että "jos sinulla on AM5-kannan 6-ydin, niin riittää - muuten ei välttämättä". Intelinkin on katettu, kun eivät enää ole tehneet 6-ytimiä useaan vuoteen. Jos koneessa on joku Ryzen 1600, sillä ei pelata moderneja pelejä hyvin ja siihen ei saa edes Win11.

Minusta tämä oli hyvä vastaus. Kuvaa hyvin tilannetta:
@Lebensraum Tuossakin näkee, että AMD:n uudemmat 6-ydinprossut menevät pelikäytössä ohi vanhemmista AMD:een vanhemmista 8-ydinprossuista.
 
Tarkoitin optimoinnilla sitä, että pelintekijöiden on käytännössä varmistettava, että pelit pyörii pc:llä kuudella tai alle ytimillä. Pelien kehitys toki menee kohti useampia ytimiä, jonka takia juuri itse seuraavaa pelikonetta laittaessa en enää hanki kuusiytimistä.

Tilanne ei muutu ikinä mihinkään niin kauan kun yhden ytimen suorituskyky nousee.

Jos seuraavissa konsoleissa on 12 ydintä ja ovat yhtä nopeita kuin teoreettinen "Ryzen 7 10700X" niin 6-ytiminen prossu 2-3 sukupolvea myöhemmin pyörittää niitä pelejä täysin hyvin. Ilman keinotekoisia rajoitteita ei ole ikinä tulossa pelejä (tai mitään ohjelmia), jotka evät pyörisi kokonaisuudessaan tehokkaammalla prossulla, vaikka siinä olisi vähemmän ytimiä kuin se määrä, jolle ohjelma on optimoitu

Aivan kuten todella tehokas 4-ytiminen prossu pyörittäisi nykypelejä täysin hyvin. Ei vaan ole olemassa 4-ytimisiä prossuja korkeilla kelloilla ja modernilla arkkitehtuurilla. Intelillä on jotain 4P ytimen mobiilimalleja, mutta niissä matalat kellot ja oisko ehkä myös pienemmät välimuistit.
 
Tilanne ei muutu ikinä mihinkään niin kauan kun yhden ytimen suorituskyky nousee.

Yhden ytimen suorituskyvyn nousu alkaa jo hiipua. Viisi gigahrtsiäkin ollut lähes ylittämätön raja jo vaikka kuinka kauan, ja pienemmäksi skaalautuminen on myös loppuun ajettua tietä. Täytyisi tulla todella mullistavia muutoksia arkkitehtuuriin, jotta mooren lain voisi vielä kaivaa haudastaan.
 
Yhden ytimen suorituskyvyn nousu alkaa jo hiipua. Viisi gigahrtsiäkin ollut lähes ylittämätön raja jo vaikka kuinka kauan, ja pienemmäksi skaalautuminen on myös loppuun ajettua tietä. Täytyisi tulla todella mullistavia muutoksia arkkitehtuuriin, jotta mooren lain voisi vielä kaivaa haudastaan.
Ja nyt mennään 6Ghz.. Nousee nousee
 

Statistiikka

Viestiketjuista
273 405
Viestejä
4 718 364
Jäsenet
77 010
Uusin jäsen
Aaasko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom