Riistakamerat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
276
Onko täällä muita harrastajia? Näytti olevan aiheesta valvontakameraketjuissa, mutta mielestäni nämä ovat kuitenkin verran eri laitteita lähtökohdiltaan, että laitetaan oma ketju pystyyn. Näitä kun voi käyttää moneen tarkoitukseen, niin mukava olisi kuulla kokemuksia eri laitteista.

Itsellä pari vuotta ollut käytössä Burrel Edge Pro ja virtalähteenä perus moponakku, joka on kyllä ehdoton tällaiselle kameralle. Akku kestää ja kestää, eikä välitä edes kovasta pakkasesta. Olen tässä vajaan parin vuoden aikana ladannut tuon akun kahdesti. Käyttötarkoituksena juurikin elukoiden touhujen kuvaus.

Tuli hankittua porukalla tuo Burrelin silloinen hienoin ja kallein malli ja tähän asti pelannut ihan mukavasti. Alkukankeutta vehkeessä oli sen verran, ettei meinannut lähteä tulille ja edes maahantuoja ei tiennyt laitteen tarjoamaa vikakoodia. Loppujen lopuksi laite kuitenkin saatiin toimimaan ja se toimikin kuten pitää kelissä kuin kelissä, kunnes reilu viikko sitten teki tenän, kun lähetyssähköpostina toiminut Gmail päätti laitteen olevan epäilyttävä, enkä tajunnut kirjautumisyrityksen tulevan kamerasta ja se meni blokkiin. Ei lähtenyt toimimaan, joten vaihdoin sähköpostiosoitetta ensin vanhaan Hotmailin osoitteeseen ja sitten ihan tätä varten luotuun Yahoon osoitteeseen. Sama ongelma edelleen. Kamera kuvaa, mutta ei lähetä.

Aika nihkeästi löytyy riistakameroista ylipäätään keskustelua, joten kaikki mahdollinen eteentullut on tullut kokeiltua, mutta lähetys ei lähde toimimaan. Sinällään erikoinen tilanne, koska tähän mennessä laite on lähettänyt oikein mukavasti ja nopeastikin, vaikka liittymät ovat hitaimpia mahdollisia. Akun varaustasolla ei ole ollut mitään merkitystä ja nytkin se on käytännössä täysi.

Olen tässä pohtinut, miksi edes rahalla ei tunnu saavan kunnon kuvanlaadulla olevia laitteita? Ainakin tässä Burrellissa kuvanlaatu on vaan "ok". Halvan kännykänkin kamera ottaa parempia kuvia. 1080p video äänellä on jonkinlainen edistysaskel, mutta senkään laatu ei ole kummoinen. En tietenkään odota mitään järkkäritason raw-kuvaa, vaan perushyvää still-kuvaa ja videota. Luulisi nykytekniikalla olevan ihan mahdollinen yhdistelmä luoda liiketunnistus, pimeäkuvaus ja muut riistakameran ominaisuudet hyvällä kuvanlaadulla. Ilmeisesti tällaiselle ei ole markkinoita, kun ainakaan täältä Suomesta ei moisia saa hankittua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
ei riistakameroita ole (tarkoituksella) optimoitu hyvään kuvanlaatuun. luontokuvaajien vehkeet on ihan erikseen.
 
Liittynyt
19.09.2017
Viestejä
400
Riistakamerakäyttöön olen tehnyt langattoman BLE liiketunnistemen ja siihen Android sovelluksen, joka ottaa kuvaa ja videota. 2 vuotta vanhan satasen Honor 7 lite puhelimen kameralla saa jo suhteellisen laadukasta kuvaa ja virtakin riittää lähes 100 tunnin valmiustila käyttöön omalla akulla ja aurinkokennolaturilla pidempään. Android sovellus kuluttaa BLE yhteyden ollessa aktiivisena noin 30 mA , mutta sen pienentäminen ei vielä ole onnistunut.
Ble liiketunnistimessa on myös aurinkokenno, joka pitää sen hengissä rajattomasti tai 3 lla AA paristolla noin 5000 tuntia.
Pimeäkuvaus ja IR valot on kuitenkin jäänyt vielä tutkimatta. Aurinkennon hämärätunnistus
sen sijaan ohjaa nykyisessä protossa pienitehoisen Led-nauhasta leikatun valon.
Kehittely jatkuu ..... onpahan ainakin vanhoille Android puhelimille hyötykäyttöä.
 
Liittynyt
22.05.2019
Viestejä
18
Näköjään speksien puolesta hyviä riistakameroita saa ostettua alle satasella, muutamalla kympilläkin jopa. Siinä mielessä LaturiLewis'n viritelmä tuntuu hieman turhalta, joskin kiinnostavalta. Mutta megapikselit eivät tosiaan lopulta kerro tarpeeksi, 12 näyttäisi monessa halvassa olevan, ja ilmeisesti suuri osa muusta tarvittavasta, eli myös pimeäkuvaus onnistuu. Vaan eipä se laatu mielestäni esimerkiksi tässä Uovision UM785-3G:ssä kovin hyvä ole, vaikka sitä kehutaankin: Uovision UM785-3G – Riistakameroiden ykkönen! Minulle käyttö olisi ainakin joko-tai, eli siis joko siihen mihin riistakameroita yleensäkin käytetään, eli jonkinlaiseen lisätietoon riistasta, tai sitten kuviksi. Ei nyt huippukuviksi, mutta ainakin noissa esimerkkivideoissa on minulle liikaa epämiellyttävää "terävyyttä" (kovaa valkoista ja värikenttien rajat selkeästi esillä).

Siinä mielessä kännykkä olisi hyvä vaihtoehto. Olen miettinyt että tekisin kännykästä kotiini valvontakameran, niin että ohjelmoisin siihen sovelluksen. Kaipa noita on olemassakin, mutta olen päätynyt siihen, että olisi helpompaa tehdä itse. Tosin ulkokuvaus kiinnostaisi juuri senkin takia, että aurinkokennosysteemin voisi saada toimimaan (mieluusti tosin niin, että se riittäisi täysin), toisin kuin sisällä, jossa paras vaihtoehto lienee ihan vain seinään tökkääminen. LaturiLewis, löytyykö tuo ilmeisesti tekemäsi sovellus Google Playsta? Olisin myös kiinnostunut kehittämisestä. Oliko BLE-liiketunnistimen tekeminen helppoa, saako toisinnettua... voisiko jopa olla kannattavaa hankkia monia osia samalla kerralla ja käyttää niitä tai myydä edullisesti?

En kuitenkaan usko, että pimeäkuvaus kunnolla onnistuisi. Ihan tavallisen valon voisi kyllä saada toimimaan, nekin on kännyköissä aika hyviä nykyään. En osaa sanoa kuinka paljon eläimet siitä sitten häiriintyisivät. Myös säänkestävyys hieman mietityttää... tosin ainakin joillekin ihan peruspuhelimille taataan esim. 30 minuutin vedenkestävyys 2 metrissä.

Yksi mahdollisuus on tietenkin vain odottaa tai lueskella rauhassa arvosteluja. Tai ehkä jopa selata Youtubesta materiaalia.
 
Liittynyt
19.09.2017
Viestejä
400
En ole sovellusta laittanut (itse asiassa 2 sovellusta: BLE PIR sensor sovellus ja Open Camera pohjalle tehty kauko-ohjattu kamerasovellus) Google Play kauppaan jakoon. Mutta voin tarvittaessa laittaa lähdekoodit tai release apk:n driven tai blogin kautta jakeluun.

Piirilevyä en varsinaisesti ole vielä tehnyt BLE liiketunnistimelle, vaan käyttänyt mökkijääkaappi piirilevyä viritettynä. Osiahan minulla on useammankin modulin rakentamiseen. Liiketunnistin moduli on aika tarkka suoralle auringon valolle ja puiden lehtien varjoille, joilta se on suojattava käytössä, ettei tule harhatunnistuksia.

Jos sais aikaiseksi kirjoitettua blogiin jutun , niin sitä kautta vois tietoa saada jaettua.

Mökkijääkaapista kirjoittelin blogin tynkää:

Bluetooth Low Energy IOT

IR suodattimen poisto heikentää kuvan laatua normaali valaistuksessa, joten se on ristiriidassa päivänvalon kuvien laadun kanssa.
Usein riistakameroiden ilmoitettu pikselimäärä on interpoloitu ja todellinen on vain 3. osa siitä.
Lisäksi langaton liikesensori on helppo laittaa täysin eri paikkaa kuin kamera. avoimessa tilassa pitäisi toimia ainakin 20m etäisyydellä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 855
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom