Riedel Coca-Cola-lasi: sai todellakin muovipullo colan maistumaan, kuin 0,33l lasipullosta joisi

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 782
Kirjoitan tämän tänne, koska stereotypiat antavat katsomuksellani ymmärtää että tämän sivun käyttäjissä näkyvä osa käyttää poreilevia virvoitusjuomia kahvin lisäksi usein.

Sen lisäksi kun nyt on hiljattain annettu ymmärtää, että shampanjaa on jo sata vuotta juotu väärin, yhtä lailla tämä on virvoitusjuomien kanssa. Kirjoittanut itse on aika tarkkaa tasan kaksikymmen vuotiaana lopettanut tuolloisen laihdutuksen seurauksena päivittäisen colan läträyksen. Nykyinen vuosittainen määrä on ehkä 8-10 litraa.

Kuten kaikki tietävätkin, taloudellisesti kannattavinta on suosia suurempia pakkauksia ja nimenomaan niitä suurempia muovipulloja. Ja varmasti kaikki ovat yhtälailla samaa mieltä, ettei muovipullo tai tölkki voita lasipulloa. Nehän häviävät luvuin 0-30-100 lasipullolle. Samahan sen on myös oluen ja siiderin kanssa.

*********Mikä sai ostamaan tuotteen?********

Kun en ostoaikeesta huolimatta saanut sitä yhtä puoli-ilmaista emolevyä hankittua erään verkkokaupan tarjous ryysiksekstä, onneksi ehdin @Rantakemisti :n (Jolle muuten lupasin informoida tämän laadusta. Tuleepa tuokin tehtyä samalla) ostosraporttina avaamaan kiinnostukseni erääseen RIEDEL-merkkiseen viinilasipakkaukseen, jonka alennus-% oli vielä korkeampi. Kukapa sitä haluaisi juhlistaa pullonsuusta jaettuna silloin, jos on tarvetta tarjoilla viiniä tai nautiskella itse. Onneksi ehdin napata ne itselleni, ennen kuin loppuivat.

Itse merkki oli vieras itselleni, joten hain tuoteperheestä muita tuotteita. RIEDEL Coca-Cola-lasi oli saanut niin asiakkaspalautteen kuin globaalisti mainintoja siitä arvosteluissaan, miten se mallintaa lasipullon olemusta maulla.
Tiesin myös, että itse herätysostokselle tulisi käyttöä aikaisintaan uutena vuotena, jos silloinkaan. En ole viinin suurkuluttaja. Jääkaapissa oli ollut jo kuukaudenpäivät 2x1,5l pack kolaa, jonka johonkin latraukseen ilmeisemmin olin ajatellut alunperin.

Tarvitsin siis jonkinlaiset esimerkin ostamani herätetuotteen laadusta. Myös kiinnostus tuosta (alleviivatusta) väitteestä oli kiinnostava. Olisiko se sittenkin vain hysteriaa, epäilin.

Tänään hain sitten jo alkuviikolla pakettiautomaattiin tulleet tuotteet. Ensi suun tuntuma oli sitten se hämmenys. Se ei ollutkaan hysteriaa, vaan perusmuovipullon tuotteesta oli tullut "voimakkaan poreileva" ja "pyörteistä suuhuni valuva vaahdokas kokemus", hapokasta sanon minä.

Minun piti ottaa oitis testiin tavallinen lasi, oliko itse pullon tuote parempi laatusta vai muistinko kenties väärin tämän pakkauskoon laadun.

Tavallisessa lasissa itse juoma tuntuu poreileva ja vaahtoavan alaltaan "liian tasapaksuisesti" ja maltillisesti. Verrattuna Riedelin lasiin tuntuukin kuin juodessa pinnan pinta alasta suurin osa "poreilee ohitse" ilmaan.

Ehkä itse muotoilu kapenevaa nokkaa myöten on materiaalia (kristallia) suuremmassa osassa roolia ja aiemmin mainittu pyörteisyys onkin se tekijä mikä muuttaa aineen koostumusta niin, että siitä saadaan aika lailla vastaava olemus kuin lasipullosta juodessa.



Täytynee joskus kokeilla perus fantallakin. Ehkä tölkki-kaljakin voisi parantua, mutta olut pullot ovatkin muodoltaan jo erillaisia ihan globaalisti kuin nämä globaalien virvoitusjuoma tuotemerkkien pullot. En alustavasti usko (ennen kuin jossain vaiheessa kokeilen) niiden sopivan lasiin.

**********Lasissa asuu piru**********

Ellen olisi viikon alussa tehnyt päätöstä ja jo toteutusta pudottaa painoani jouluksi 1,5 kiloa, vuoksi itsenäisyyspäivän, pikkujoulujen ja jouluruoan kera perinteisten konvehtien ylensyönnin, olisin mielelläni törpötellyt enemmän kaloreita tänään. Nyt tyydyin 2/3 osaan 4,8dl:n lasin tilavuudesta.

Ilmeistä on kuten mm. Tokmannin tarjous wichy-korien kanssa että se on samana iltana lähes puoliksi juotu. Kun taas muovisissa suurissa wichy-pulloissa se tempo taas on aivan toinen. Täytynee tarkista myös sopivuus wichyn kanssa, vaikka Hartwallin pullot ovatkin muotoa kaljapullo.

Tämä on kumminkin ihan oma maailmansa nauttia eikä pelkästään juoda, ainakin coca-colaa. Nyt niistä isoista pakkauksistakin voi jopa nauttia. Ja kyllä, lasilla on merkitystä mutta tämä olikin sellainen pommi että yllätyinkin suuresti, miten paljon (sillä on merkitystä).

Hintaa RIEDEL Coca-Cola-lasilla oli 14,90euroa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
493
Epäilenpä, että osasyy näiden lasien hyvyyteen on tieto, että ovat merkkilaseja, ja toiseksi se, että tuolla lasin muodolla saadaan nenän hajuaisti paremmin mukaan juomiseen.

Disclamer: Riedelin laseja kaapissa, kolalaseja myöden.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 782
Epäilenpä, että osasyy näiden lasien hyvyyteen on tieto, että ovat merkkilaseja, ja toiseksi se, että tuolla lasin muodolla saadaan nenän hajuaisti paremmin mukaan juomiseen.
Ehkä se jossain alitajunnassa oleva tieto luetusta kokemuksesta jollain tavalla vaikuttaakin. Tämähän nimenomaan on kyseessä jonkinlainen "luettu lupaus" tuotteesta ja myös odotus mikä eilen oli. Se on niinkuin jonkinlainen aktiivinen reitti, aivojen tiedon siirrossa, jota kautta se reitittää kokemuksen ja minkä kautta kokemaansa haluaa tunnustella. Olin kyllä aika nihkeä ja "hysteriaksi" ne kuluttajakokemukset epäillyt, että olisikin mielenkiintoista kokea myös se toinenkin "vaihtoehtoinen todellisuus", jossa ensimaistini olisi tapahtunut lukematta noita kuluttajakokemuksia. Se vain on mahdottomuus.

Nyt olen kumminkin maistanut tällä myös olutta (Saku IVa) ja todennut että jotain poikkeamaa tässä on verrattuna muihin laseihini. mm. toissa viikolla ostettuun tumma karhu six-packin mukana tulleeseen lasiin ja aiempiin tuoppeihini. Täytynee jossain vaiheessa kokeilla noita virallisia olut-lasejakin. Sen tosin olen huomannut baarissa työskennelleenä että lasilla on niissä on merkityksensä johonkin halpahalliin tuoppiin nähden.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
130
Nyt lähti lapasesta. Olihan se tilattava Cola lasit, mutta myös konjakki ja viinilasit. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 167
Olisiko mahdollista saada arvostelua näillä laseilla / tällä lasilla myös juomalle rommicola? Tykkään rommikolasta melkein yhtä paljon kuin sinkkulaivan Arto.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
252
Ääh, pitikin lukea moinen lanka. Nyt Cola-lasit on matkalla, Riedelin viinilaseja jo olikin ennestään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
111
Joku lasit tilannuthan voisi testata tuota ennakko-odotusten vaikutusta makuun, tarjoamalla lasien erikoisuudesta tietämättömälle kaverille lasillisen ja kysymällä vasta jälkikäteen mielipidettä. Koekaniiniksi mieluiten joku cola-autisti joka jaksaa aina toistaa lasipullo-colan ylivertaisuus mantraa ja lasin täyttö muovipullosta koekaniinin nähden :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
362
Olisiko mahdollista saada arvostelua näillä laseilla / tällä lasilla myös juomalle rommicola? Tykkään rommikolasta melkein yhtä paljon kuin sinkkulaivan Arto.
Voin laittaa kunhan saan tässä lähipäivinä omani tilattua :D Pitikin lukea tätä ketjua :/

E: Samanmoinen intohimo rommikolaa kohtaan itselläkin :)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 023
Ite tuli tuommonen yksi lasi hommattua heräteostoksena kun tuli tätä ketjua viikko sitten luettua. Yksi tölkillinen jääkaappi kylmää aitoa colaa takana enkä kyllä maista mitään eroa normaaliin suht. kapeaan lasiin. Todella kevyitä kyllä ja herkästi särkyvän oloisia, kiitos kristallin.

Vaikka jonkin sortin Cokis autisti tunnustan olevanikin niin tämä lasi ei kyllä hehkutusta omalta osalta saa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Joku lasit tilannuthan voisi testata tuota ennakko-odotusten vaikutusta makuun, tarjoamalla lasien erikoisuudesta tietämättömälle kaverille lasillisen ja kysymällä vasta jälkikäteen mielipidettä. Koekaniiniksi mieluiten joku cola-autisti joka jaksaa aina toistaa lasipullo-colan ylivertaisuus mantraa ja lasin täyttö muovipullosta koekaniinin nähden :)
Täytyy kyllä tehdä tämä testi. Itse ostin verkkiksestä heräteostoksena enkä huomaa mitään eroa. (Ja miksi huomaisinkaan, sehän on vain juomalasi?).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 782
Vai ei siinä muiden kokemuksessa tunnu tapahtuvan makuelämän muutosta... Itsellä ainakin vakituisissa pikkulaseissa "poreilee/ampuu suuren osan" hukkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Olin näitä jo vuosi sitten ostamassa mutta en viitsinyt. Taas tuli tästä ketjusta mieleen kokeilla. Mutta maltoin mieleni ainakin vielä. Harvemmin tulee ostettua mitään isoa pulloa lasista juotavaksi kun se pitäisi kuitenkin viimeistään seuraavana päivänä juoda loppuun ennenkuin väljähtyy. Puolen litran muovipulloissa suoraan pullosta juotuna mielestäni maku välillä ihan ok, vähän heittelee. Tölkistä on nykyään eniten tullut juotua, siinä maku mielestäni hyvä, lasipullosta myös, mutta niitä ei ihan joka paikasta löydy. Sen kyllä allekirjoitan, että lasi vaikuttaa makuun paljonkin. Ääriesimerkkinä vaikka kahvikuppi, josta ei kyllä kokis maistu ei sitten millään.
 

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 249
Voi saakeli. Kertokaapa joku toimiiko toi kaljan kanssa?
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 251

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 249
Toimii, sen takia erilaiset oluet pitäisi juoda erilaisista laseista. Tuo Riedelin cola-lasi on rakenteeltaan aika samanlainen kuin Spiegelain ipa-lasit, mutta varmaan viisaampaa ostaa ihan tarkoitukseensa vihityt lasit

Tässä myös yksi mielenkiintoinen olutlasivalmistaja:
https://www.google.fi/amp/www.outsideonline.com/2045276/how-shape-your-glass-can-make-your-beer-taste-better?amp
No sille lienee sama on jos juo näitä Suomen paskakaljoja? :D
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 251
No sille lienee sama on jos juo näitä Suomen paskakaljoja? :D
Nojoo, väittäisin että lasilla on myös enemmän merkitystä pintahiivaoluiden (vehnäoluet, porter, stout ja muut alet) kuin pohjahiivaoluiden kanssa (Lager, pils, helles jne.). Mutta tämä nyt on ihan omaa mutuilua ja perustuu varmaan enemmän siihen etten juo pohjahiivaoluita.

Spigelaun olutlaseja saa ihan Gigantista ja hinnatkaan eivät päätä huimaa (halvemmalla kuin Saksan Amazonista): http://www.gigantti.fi/cms/20160422_081902/spiegelau-olutlasit/
 

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 249
Ai niitä saa jopa suomesta. Täytyypä käydä kattelemassa. Kiitti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
362
Tänään saapuivat amazonista tilatut lasit. Näin parin lasillisen jälkeen voi kyllä sanoa, että jonkunlainen makuero huomattavissa verrattuna normi lasiin. Lähinnä eniten mieleen tulee, että maku jotenkin tulisi voimakkaammin ja hapot tulisivat tasaisemmin. Kumminkin joka päivä tulee kokista juotua, eli eivät ihan hukkaan mene ;). Voin siis näin pikaisella testauksella laseja suositella kaikille, jotka ostavat kokista usein isoissa muovipulloissa.
 

DjSunki

S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 156
Konjakit, viskit, viinit, oluet (ei bulkkipaskat) yms tottakai tarkoitukseen tehdystä lasista ja eron toki huomaa. MuoviCola ei muuksi muutu, placeboa sanoisin.
 

DjSunki

S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 156
Oliko sulla kokemusta colalasista vai huuteletko vaan mutulla?
Itse en omista, mutta muutamat kerrat kyseisistä laseista muovicolaa nauttineena en huomannut eroa. Mutta kai näissäkin sitä ihmiskohtaista eroa on, joten en yleistä tai kyseenalaista muiden kokemuksia.

Ehkä vielä täytyisi uudestaan oikein ajan kanssa testailla.
 
Liittynyt
01.04.2017
Viestejä
15
Tämän tuotetestin innoittamana ostin tuon vaimolle lahjaksi.
Kiitos siis tuotetestistä. =)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 377
Viestejä
4 159 027
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom