Reuters: Apple tähtää sähköautojen tuotantoon vuoteen 2024 mennessä

Ja koska autonominen ajo on tärkeä osa autojen kehityskaarta, niin miten se tulee toimimaan jossain täällä peräpohjolassa kun Apple ja Google lähinnä kilpailee siinä kummalla on vanhemmat kartat ja vain paikallisen toimijan (maanmittauslaitos) kartata ovat ajantasaisia. Eli jos nykyisellään moniin paikkoihin ei pysty navigoimaan, niin miten autokaan sitä tekisi. Ja koska Applen autoja varmaan enemmän ostaisi juuri ne tuoreissa taloissa asuvat niin miten se toimii jos auton "koti" ei ole autovalmistajan kartalla :D
En usko että Apple tekisi autoa, jossa on ratti ja polkimet käyttäjäkokemusta pilaamassa. Eiköhän Siri hoida navigoinnin ja ajon ihan itse.
 
Kun Teslalla meni huonosti, Elon Musk tarjosi firmaa Applelle, Tim Cook ei edes vastannut hänen yhteydenottoihin.

37163568-9080665-image-a-2_1608677065034.jpg


 
Yllättävän paljon tyhjänpäiväistä trollausta sinänsä mielenkiintoisesta uutisesta.

Apple, Intel, osin säteenseuranta ja pari muutakin aihetta on tällä palstalla osastoa "turha lukea kommentteja keskustelun toivossa" mutta kyllähän näissä oma viihdearvonsa on katsoa miten kyvykästä trollausta saavat aikaan. Toivottavasti siis trollaavat eivätkä ole tosissaan o_O
 
Pysyn kyllä ja pidän hesaria luotettavampana lähteenä, kuin ”gadgetnow” nimistä sivustoa.

Vuoden vanha uutinen tuo linkkaamasi. Mutta jos useampi lähde haussa niin:
 
Jutun juoni joka jäi mitä ilmeisimmin huomaamatta oli se, että Apple voi tulla nollapisteestä uudelle alalle ja muutaman vuoden päästä omata merkittävän osuuden kokonaismarkkinoista. Aika kuitenkin näyttää.

Tesla on kuitenkin jo osoittanut, että markkina muuttuu nopeasti ja nyt on iso sauma viedä osuuksia perinteisiltä valmistajilta mikäli niitä halajaa.

Nollapisteestä uudella alalle on kova väite. Lähimpänä lienee puhelinbisnes ja sekin sai valtavasti tukea siitä, että puhelimet olivat kehittymässä tietokoneiksi, joka oli Apple ydinbisnestä. En uskaltaisi kyllä yleistää, että aina onnistuu ja aika tosiaan näyttää.

Teslan Roadster tuli myyntiin 2008, "ison" tuotannon Model S 2012, oikeasti merkittävien määrien Model 3 2017, kunnolla 2018. Eli sellaiset 10 vuotta kesti päästä vauhtiin. Totta kuitenkin, että jos businekseen haluaa, niin nyt täytyy toimia, sillä 2030 se on sähköautojen osalta jo luultavasti liian myöhäistä.

Jos Apple autonvalmistukseen alkaa, niin näkisin, että pitää itsensä selvästi "high end premium" merkkinä tyyliin Porche (tai Teslan Model S) eli ei lähde kilpailemaan "massapremium"-segmentteihin (BMW 5 yms.). Oman brändin alla myymisessä on kuitenkin haasteensakin ("minähän en elektroniikkalelulla aja"), mutta fanipoikia on niin paljon, että varmaan kaupaksi menisi kuitenkin.

Kuluttajana minä tietenkin toivotan kilpailun tervetulleeksi. Toivottavasti ei mennä puhelintyyliin, että Apple poistaa ensin hyväksihvaittuja ja toimivia kilkkeitä ja muut sitten perässä. Tai voisi tämä olla mielenkiintoistakin, saisi viimein sen "joystickauton" kun Apple julistaisi polkimet ja ratin menneisyyden tekniikoiksi :)
 
Teslamotors kompastelee todella pahasti kannattavuuden kanssa.

Auton valmistuksen näkökulmasta käyttövoimalla ei ole mitään merkitystä. Isot vanhat on voineet rauhassa harjoitella kohta 100 vuotta kuluttajaluokkaan menevien autojen valmistusta.

Jos en väärin muista tuoreista Muskin höpinöistä niin Tesla motors saa autoja asiakkaalle upealla n. prosentin katteella. SpaceX on kannattavampi bisnes kuin Tesla.
 
Aika vahva väite? Sähköauton valmistus on huomattavasti yksinkertaisempaa ja sisältää vähemmän manuaalisia työvaiheita. Tekninen ylivertaisuus valmistusprosessissa, komponenteissa, voimalinjassa ja eritoten softassa vaatii vuosien kehitystyön, jossa vanhat valmistajat on pahasti perässä.
En kyllä usko että autotehtaan vinkkelistä on mitään merkitystä. Siis tehdassuunnittelun ja komponenttien sekä loppu kokoonpanon valmistettavaksi suunnittelemisen kannalta.

Musk on aivan itse maininnut termin "Production hell" missä painivat edelleen.

Maailma missä halpaa kuluttajapaskaa tuottaessa jokainen liimatippa ja hallin lattialla vietetty minuutti maksaa.
 
Aika vahva väite? Sähköauton valmistus on huomattavasti yksinkertaisempaa ja sisältää vähemmän manuaalisia työvaiheita. Tekninen ylivertaisuus valmistusprosessissa, komponenteissa, voimalinjassa ja eritoten softassa vaatii vuosien kehitystyön, jossa vanhat valmistajat on pahasti perässä.

Mihis tämä softapuolen jäljessäolo perustuu? Mitä minä olen alle kymmenen vuoden ikäisiä autoja nähnyt niin ei siellä kyllä enää mitään tapahdu ilman että ajotietokone ei asiaan puuttuisi. Eli softaa on kyllä tunkattu vanhojenkin vaalmistajien toimesta.

Se on toki eri asia jos tarkoitat itsestään ajelevia älyautoja jotka osaa keittää kahvin ja käyttää koiran ulkona, mutta sitten tosiaan kannattaa käyttää jotain muuta termiä kuin "sähköauto" ettei tule väärinkäsityksiä.
 
Softan ja voimansiirron osalta hyvä mittari on kWh/100km. Aika moni on kirinnyt jo Teslan kiinni.

Valmistuksessa perinteiset valmistajat osaavat kyllä jo asiansa. Tesla hakee vain itselleen sopivia tapoja valmistaa autoja halvalla, että kate paranee. Taitaa Teslan lukema olla katteessa noin 20%.
 
Softan ja voimansiirron osalta hyvä mittari on kWh/100km. Aika moni on kirinnyt jo Teslan kiinni.

Valmistuksessa perinteiset valmistajat osaavat kyllä jo asiansa. Tesla hakee vain itselleen sopivia tapoja valmistaa autoja halvalla, että kate paranee. Taitaa Teslan lukema olla katteessa noin 20%.


Sähköposti joulukuussa 2020 Teslan duunareille:
At a time like this, when our stock is reaching new heights, it may seem as though spending carefully is not as important. This is definitely not true!

When looking at our actual profitability, it is very low at around 1% for the past year. Investors are giving us a lot of credit for future profitability, but if, at any point, they conclude that's not going to happen, our stock will immediately get crushed like a soufflé under a sledgehammer!

Much more important, in order to make our cars affordable, we have to get smarter about how we spend money. This is a tough Game of Pennies, requiring thousands of good ideas to improve part cost, a factory process or simplify the design, while increasing quality and capabilities. A great idea would be one that saves $5, but the vast majority are $0.50 here or $0.20 there.

In order to make the electric revolution happen, we must make electric cars, stationary batteries and solar affordable to all.

Thanks and great working with you as always,

Elon

Musk sanoi että todellinen kate on 1% autojen valmistamisesta.
 
Katos joo. Tuo 20% taitaa sitten olla toive mihin pyrkivät. En taida ihan se uusi patterikaan tuota tuoda ja samalla pitäisi kilpailla muiden kanssa.
 
Kyllähän nuo viihdejärjestelmätkin on perinteisillä valmistajilla valovuosia Teslaa perässä. Volkswagenin tuoreet tuotokset on suorastaan säälittävän huonoja kaikkine bugeineen ja hipaisukytkimineen.
Voi kun hyvän sähköauton saisi ilman yhtäkään kosketusnäyttöä tai turhaa multimediaa. Hiplausnäytöt on aivan saatanasta ajoneuvokäytössä minun mielestäni.
 
Kyllähän nuo viihdejärjestelmätkin on perinteisillä valmistajilla valovuosia Teslaa perässä. Volkswagenin tuoreet tuotokset on suorastaan säälittävän huonoja kaikkine bugeineen ja hipaisukytkimineen.
Tätä paikataan VWlla esim. Android Auto ja Apple Carplaylla. Kaikissa sentään toimii radio.

Volvokin menee Androidilla. Teslalla ehkä uusin päivitys hiukan paransi kokonaisuutta mutta silti se on aika sekava mistä mikin löytyy.

Teslan puute on, että sinne ei saa kuin heidän määrittelemät appit kun muilla on hiukan valinnanvaraa jos mennään AA/Carplay linjalla.

En usko, että käyttöliittymä on se sähköauton juttu. Monelle se on kuitenkin ne kulut mitä syntyy ajamisesta.
 
Ei se voimalinja lopulta ole se juttu, vaan korirakenteet ja kokoonpano sekä materiaaliketjujen hallinta. Sinänsä joku i3 Lounge teemalla on jo niin Applea ettei tartte kuin logot vaihtaa. Uusi myyntihokema voisi olla, että sen saa tilata minkä värisenä tahansa kunhan on hopeanharmaa.
 
Voi kun hyvän sähköauton saisi ilman yhtäkään kosketusnäyttöä tai turhaa multimediaa. Hiplausnäytöt on aivan saatanasta ajoneuvokäytössä minun mielestäni.
Kyllä se kosketusnäyttö saa omasta puolesta olla mutta tärkeimmät eli ilmastointi, radio, tuulilasinpyyhkimet, vakionopeudensäädin jne. pitäisi hoitua fyysisillä napeilla ettei tarvitse irroittaa katsetta tiestä näiden säätämiseksi.
 
Sellainen huomio että tuossahan puhutaan yrityksen liikevoitosta, ei autosta saatavasta katteesta.
Mutta eikai Tesla tee juuri muuta kuin toimittaa asiakkaille autoja ja huolehtii niistä. Samaa huttua siis mitä isot ja vanhat tekevät paremmalla katteella.
 
Ihan tarkkaan en tiedä mutta olen ollut siinä uskossa että tekniikan lisensointi muille valmistajille on iso tuloerä ja Supercharger verkoston ylläpito taas iso menoerä Teslalle.
 
Ei se voimalinja lopulta ole se juttu, vaan korirakenteet ja kokoonpano sekä materiaaliketjujen hallinta. Sinänsä joku i3 Lounge teemalla on jo niin Applea ettei tartte kuin logot vaihtaa. Uusi myyntihokema voisi olla, että sen saa tilata minkä värisenä tahansa kunhan on hopeanharmaa.

Pakko nillittää, mutta en kyllä keksi mitä Applea siinä on. Eikös se nimenomaan ole todella epäapplemainen niin sisustaltaan kuin ulkonäöltään kuin hallittavuudeltaan. Auto joka näyttää ja tuntuu kuin karikatyyriltä siitä, millaiseksi 60 vuotias isäni olisi kuvitellut "tulevaisuuden auton" nuoruudessaan :) Wannabe moderni pelleauto.

- On monenlaisia rauhattomia ja turhia muotoja joka suuntaan.
- Niin paljon erilaisia pintamateriaaleja etteivät edes ko. auton omistajat varmaan muista mitä kaikkea auton sisällä olikaan.
- On korostetun erillään muusta sisustasta olevia näyttöjä retrohenkisillä isoille kahyksillä.
- On nykyisten suurten autovalmistajien tapaan monenlaisia valikkoja ja nappeja niin fyysisiä kuin käyttöliittymässäkin ja kaikki luonnollisesti hiukan eriparia ja fiilis on kuin perinteisessä autossa.
- Ja jotta se kohderyhmä eli nuorekkaat vanhukset tms. mille auto on suunniteltu olisi kotonaan (tai säästösyistä) niin keskellä kojelautaa on muusta kakofoniasta vielä erillään pala perinteisen auton kojelautaa jossa ilmastoinnin ja radion säätimet.

Jos pitäisi jokin mahdollisimman Applemainen auto nykyisistä nimetä, niin Teslan M3 on lähimpänä.

i3 on kuin moderni auto perinteisille autoihmisille, joille ajaminen on suoritus ja jopa vakionopeudensäädin vie osan suorituksesta pois. Ajaessa pitää kokoajan säätää jotain, oli se sitten radiota, auton sisälämpötilaa, puhallusnopeutta, perseelämmittimiä, zoomailla GPS näkymää, ,mittaristolla näkyviä tietoja jne. Suorallakin pitää ratilla hieman "korjata" ajolinjaa vaikka auto kulkisi suoraan kuin juna, ja nopeuden pitää seilata kokoajan hieman. Auton laadusta kertoo se kuinka paljon siinä on fyysisiä nappeja ja nuppeja joita pyöritellä ja hiplailla milloin mistäkin syystä.
 
Viimeksi muokattu:
i3 on kuin moderni auto perinteisille autoihmisille, joille ajaminen on suoritus ja jopa vakionopeudensäädin vie osan suorituksesta pois. Ajaessa pitää kokoajan säätää jotain, oli se sitten radiota, auton sisälämpötilaa, puhallusnopeutta, perseelämmittimiä, zoomailla GPS näkymää, ,mittaristolla näkyviä tietoja jne. Suorallakin pitää ratilla hieman "korjata" ajolinjaa vaikka auto kulkisi suoraan kuin juna, ja nopeuden pitää seilata kokoajan hieman. Auton laadusta kertoo se kuinka paljon siinä on fyysisiä nappeja ja nuppeja joita pyöritellä ja hiplailla milloin mistäkin syystä.
Mahtava kuvaus autofanaatikoista :thumbsup: Tosin ne hulluthan vihaa sähköautoja palavasti ihan kuin ne olisi tehnyt jotain pahaa henkilökohtaisesti heitä kohtaan.
 
Mutta eikai Tesla tee juuri muuta kuin toimittaa asiakkaille autoja ja huolehtii niistä. Samaa huttua siis mitä isot ja vanhat tekevät paremmalla katteella.

Teslahan voi tehdä autoja vaikka 100% katteella ja silti tehdä tappiota. Tuotteesta saadaan voitto jolla maksetaan kulut, mm. henkilöstökulut, vuokrakulut, vakuutukset, poistot, takuukulut ym ym.
Ja voihan sitä myydä vaikka negatiivisella katteella ja silti olla voitollinen yritys vaikkapa erilaisten pääomatulojen kuten yrityksen tekemien sijoitusten ja lisensoinnin kautta sekä tuottamalla alihankintaa ym ym. Tesla on myös teknologiayhtiö sen lisäksi että valmistavat autoja.

Se millä katteella tesla myy autoja ei kukaan muu tiedä kuin tesla itse, enkä usko että haluavat sitä paljastaa.

Minun mielestäni tuossa viestissä Musk sanoo että yrityksen kulurakennetta pitää trimmata rankalla kädellä että yritys on kannattava. Ja prosenttiluvut mistä hän puhui oli käyttökate (yhden prosentin käyttökate on aika todella huono luku). Ja sillä kulurakenteen parantamisella usein tarkoitetaan että nyt tulee lomautuksia ja irtisanomisia, henkilöstökulut tuppaa olemaan usein se merkittävin kuluerä ja se mistä on helpoin nipistää.

Omasta kokemuksesta omalla alalla(raskas teollisuus) sanoisin että ei ole järkeä myydä alle 20% katteella ja se on aika minimi. Toki eri asia jos tuotanto seisoo.
Ehkä eri asia jos myydään volyymilla, en ole tutustunut.

edit pientä formatointia
editoin lisää, liitän kuvan joka havainnolistaa asian, wikipediasta löytyi hienosti niin
 

Liitteet

  • kate.png
    kate.png
    9,3 KB · Luettu: 7
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 737
Viestejä
4 497 162
Jäsenet
74 276
Uusin jäsen
mynämies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom