Reuters: Apple tähtää sähköautojen tuotantoon vuoteen 2024 mennessä

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 032
Reutersin sisäpiirilähteistä saamien tietojen mukaan Apple suunnittelee aloittavansa sähköautojen valmistuksen vuoteen 2024 mennessä. Project Titanina tunnetun Applen sähköautohankkeen kerrotaan olleen käynnissä vuodesta 2014 asti ja projektin keskiössä kerrotaan olevan uusi LFP-monocell-akkutekniikka, jonka kerrotaan pienentävän merkittävästi valmistuskustannuksia ja pidentävän toimintamatkaa. Applen arvellaan tuottavan autonsa ulkopuolisella sopimusvalmistajalla. Apple ei ole kommentoinut vuotaneita tietoja.

Lähde: Exclusive: Apple targets car production by 2024 and eyes 'next level' battery technology - sources
 
Epästandardeista latauspiuhoista valittaminen on niin väsynyttä. Vastakkaisia esimerkkejäkin on paljon. Apple on tietääkseni ainoa markkinaosuudeltaan merkittävä kannettavien tietokoneiden valmistaja, jonka jokainen malli latautuu standardiata usb-c liittimestä. Kaikilla muilla valmistajilla on edelleen käytössä epästandardeja liittimiä.

Ja monet niistäkin malleista jotka tukevat teoriassa usb-c:tä latautuvat vain osalla latureista, koska latauselektroniikka on paskasti toteutettu eikä osaa toimia kuin yhdellä jännitteellä tjsp. Samoin esim. langattomian näppäimistöjen, hiirten ja muiden vastaavien osalta Apple on tukenut aina vain bluetoothia, eikä mitään valmistajakohtaisia epästandardiuksia, jotka vaativat dongleja.
 
Jospa se ei ole Magic Car jonka joutuu kääntämään 90:n asteen kulmaan, että voi käyttää pohjassa olevaa latauspistoketta.
Kopio Magic Mousen latauksesta.
e650e5dd-26c1-42ce-a886-663449521e84-jpeg.1693096
 
Viimeksi muokattu:
Apple on tietääkseni ainoa markkinaosuudeltaan merkittävä kannettavien tietokoneiden valmistaja, jonka jokainen malli latautuu standardiata usb-c liittimestä. Kaikilla muilla valmistajilla on edelleen käytössä epästandardeja liittimiä.
Ja sillä ei tietenkään ole mitään merkitystä että Applen halvinkin läppäri maksaa yli 1000€, kun taas Lenovo, Asus, Fujitsu, Acer jne kaikki myy myös niitä 199€ romuja. Jos vertaillaan ainoastaan 1000€+ ultrabookkeja niin taitaa olla USB-C lataus kaikilla muillakin vakio.

Itse en ainakaan uskaltaisi sanoa mitään Applen sähköauton latauksesta. Voi olla yleinen tai voi olla epästandardi, rippuu kumpi on Applen mielestä parempi. Ainoana varmana asiana voitaneen pitää että Applen autossa ei tule olemaan FM-radiota. Eikä Aux-in liitintä.
 
Applen auto tulee tuotantoon Q3 2021 mutta saataville vasta 2024 mikä on järkevä kun puhtaalta pöydältä aloittaa.
Jotain mullistavaa akkutekniikkaa kuulemma sisältää heidän mielestä.
 
Voisikohan Apple pyrkiä Teslan reviirille siinä mielessä, että satsattaisiin softapuoleen? Premium-merkkinä Apple varmaan hakee laadukasta yleisvaikutelmaa, mutta se onkin sitten eri asia, että mitä se tarkoittaa käytännössä verrattuna perinteisiin merkkeihin. Tuskin yltiökalliita materiaaleja.
 
Ja sillä ei tietenkään ole mitään merkitystä että Applen halvinkin läppäri maksaa yli 1000€, kun taas Lenovo, Asus, Fujitsu, Acer jne kaikki myy myös niitä 199€ romuja. Jos vertaillaan ainoastaan 1000€+ ultrabookkeja niin taitaa olla USB-C lataus kaikilla muillakin vakio.

Itse en ainakaan uskaltaisi sanoa mitään Applen sähköauton latauksesta. Voi olla yleinen tai voi olla epästandardi, rippuu kumpi on Applen mielestä parempi. Ainoana varmana asiana voitaneen pitää että Applen autossa ei tule olemaan FM-radiota. Eikä Aux-in liitintä.

Kaikki Chromebookit ovat tietääkseni USB-C ladattavia ja nykyään halvemmissa ikkunaläppäreissäkin on alkanut näkymään kyseistä liitäntää latinkia varten.
 
Applen auto....:
Pyörät ovat varmasti kiinni epästandardeilla ruuveilla ja autoon ei voi / saa laittaa, kuin APPLEn renkaita!

Jos sisälle kaatuu nestettä, niin auto täytyy viedä APPLEN:n huoltoon, jossa sitten vaihtavat autoon ensinnäkin moottorin, koska pitäähän se vaihtaa, kun juoma on kaatunut penkille.
Luonnollisestikään MITÄÄN varaosia autoon ei saa ja huolto on aina tehtävä APPLEN tehtaalla.

Akku todennäköisesti käy jonkun päivityksen jälkeen hyytymään ennätysnopeasti.
 
Mielenkiinnolla odotan millaista settiä Applelta tulee. Hyvä, että tulee uusia nimiä alueelle jossa isot vanhat organisaatiot jyräävät eivätkä uudistu kunnolla ilman, että tulee uusi peluri kentälle sohimaan muurahaispesää. Teslan tulo markkinoille on jo aiheuttanut sen, että softaankin panostetaan autoissa.
 
Kyllähän tuo on aika hazardi veto lähteä noin kilpaillulle alalle kuin autoteollisuus. Valmistajia on vaikka kuinka ja katteet pieniä, joten isotkin valmistajat joutuvat tekemään yhteistyötä pitääkseen kulut minimissään. Hinnalla kilpailu on pakollista, ellet sitten omaa niin hyvän maineen että siitä premiumista ollaan valmiita maksamaan, eikä sinne premium kerhoon pääse helposti.

Toisaalta, jos automarkkinoille haluaa uutena valmistajana, niin nyt on tosiaan se hyvä hetki kun on tulossa siirtymä sähköautoihin, mikä on ehkä perusteltua jos firmalla on hyvä akkuteknoliginen osaaminen taustalla.
 
Kyllähän tuo on aika hazardi veto lähteä noin kilpaillulle alalle kuin autoteollisuus. Valmistajia on vaikka kuinka ja katteet pieniä, joten isotkin valmistajat joutuvat tekemään yhteistyötä pitääkseen kulut minimissään. Hinnalla kilpailu on pakollista, ellet sitten omaa niin hyvän maineen että siitä premiumista ollaan valmiita maksamaan, eikä sinne premium kerhoon pääse helposti.

Toisaalta, jos automarkkinoille haluaa uutena valmistajana, niin nyt on tosiaan se hyvä hetki kun on tulossa siirtymä sähköautoihin, mikä on ehkä perusteltua jos firmalla on hyvä akkuteknoliginen osaaminen taustalla.
Uudella toimijalla ei ole vanhaan tekniikkaan pohjaavaa infraa rasitteena. Kaiken voi suunnitella tehokkaaksi, kun tyhjästä aloittaa ja Applella on millä mällätä.
 
Kyllähän tuo on aika hazardi veto lähteä noin kilpaillulle alalle kuin autoteollisuus. Valmistajia on vaikka kuinka ja katteet pieniä, joten isotkin valmistajat joutuvat tekemään yhteistyötä pitääkseen kulut minimissään. Hinnalla kilpailu on pakollista, ellet sitten omaa niin hyvän maineen että siitä premiumista ollaan valmiita maksamaan, eikä sinne premium kerhoon pääse helposti.

Toisaalta, jos automarkkinoille haluaa uutena valmistajana, niin nyt on tosiaan se hyvä hetki kun on tulossa siirtymä sähköautoihin, mikä on ehkä perusteltua jos firmalla on hyvä akkuteknoliginen osaaminen taustalla.
Ainahan se uuteen lähteminen on riski, mutta jos liikenteen sähköistyminen ja vaiheittainen autonomia toteutuu kuten on uumoiltu, niin kyllä autonvalmistuksesta tulee isolta osin uusi ala joka ei noudata vanhoja pelisääntöjä. Silloin hyvin todennäköisesti vanhoja pelureita tippuu pois ja uusia pääsee mukaan. Mitään takuuta siitä ei tietenkään ole että omppu-auto tulisi tai menestyisi, mutta mahdollisuus on, uusiälyautoala voi olla ihan yhtä läheistä tai läheisempää sukua IT-alalle, kuin vanhalle autoalalle.

Tietyllä tavalla samaan tapaanhan Apple tuli puhelinmarkkinoille: En usko että Applella olisi ollut mitään saumaa lähteä haastamaan Nokiaa, Motorolaa, Samsungia ja kumppaneita heidän leipälajissaan featurephone- tai näppäinälypuhelinaikana, mutta uudelle taskutietokonepuhelinmarkkinalle tulo onnistui hyvin (ja vanhalta kuninkaalta Nokialta vähän huonommin).
 
Pari kommenttia itse uutiseen:
"As for the car’s battery, Apple plans to use a unique “monocell” design that bulks up the individual cells in the battery and frees up space inside the battery pack by eliminating pouches and modules that hold battery materials, one of the people said."

- Ok, mitenhän meinaavat saada jännitteen tarpeeksi korkeaksi. Ihan elektrokemiallisista syistä niitä litium-akkuja kytketään sopivasti rinnan ja sarjaan, että saadaan jännittetasot järkeviksi. Jokainen jännitetason muutos myös syö energiaa ts. huonontaa sähköauton hyötysuhdetta.
Edit: Ettei tässä olisi vaan kyseessä Teslan "tabless 4680 cell, structural battery" -tyylinen ratkaisu?

"Apple’s design means that more active material can be packed inside the battery, giving the car a potentially longer range. Apple is also examining a chemistry for the battery called LFP, or lithium iron phosphate, the person said, which is inherently less likely to overheat and is thus safer than other types of lithium-ion batteries."

- LFP on jo ihan yleisesti käytössä. Kuuluisin esimerkki taitaa olla made-in-China Tesla Model 3, jossa on CATL:n prismaattinen LFP-akusto. Myös sähköbusseissa ja energian varastoinnissa kohtuu suosittu akkukemia.

Pakollinen mielleyhtymä:
1608716197531.png
 
Liittyy aiheeseen.
Jälkeenpäin on hyvä jossitella, mutta tuohon aikaan tuollainen kauppa olisi ollut kyllä Applelle aikamoista uhkapeliä ottaen huomioon, että Teslan markkina-arvo oli tuohon aikaan kuitenkin varsin suuri firman tilaan nähden. Tai onhan se nykyäänkin, mutta firman tila on eri. :)
 
Ainahan se uuteen lähteminen on riski, mutta jos liikenteen sähköistyminen ja vaiheittainen autonomia toteutuu kuten on uumoiltu, niin kyllä autonvalmistuksesta tulee isolta osin uusi ala joka ei noudata vanhoja pelisääntöjä. Silloin hyvin todennäköisesti vanhoja pelureita tippuu pois ja uusia pääsee mukaan. Mitään takuuta siitä ei tietenkään ole että omppu-auto tulisi tai menestyisi, mutta mahdollisuus on, uusiälyautoala voi olla ihan yhtä läheistä tai läheisempää sukua IT-alalle, kuin vanhalle autoalalle.

Tietyllä tavalla samaan tapaanhan Apple tuli puhelinmarkkinoille: En usko että Applella olisi ollut mitään saumaa lähteä haastamaan Nokiaa, Motorolaa, Samsungia ja kumppaneita heidän leipälajissaan featurephone- tai näppäinälypuhelinaikana, mutta uudelle taskutietokonepuhelinmarkkinalle tulo onnistui hyvin (ja vanhalta kuninkaalta Nokialta vähän huonommin).
Elon Muskilta voi kysyä, että kuinka helppoa se autojen sarjatuotanto oli saada kunnolla vauhtiin.
 
Jälkeenpäin on hyvä jossitella, mutta tuohon aikaan tuollainen kauppa olisi ollut kyllä Applelle aikamoista uhkapeliä ottaen huomioon, että Teslan markkina-arvo oli tuohon aikaan kuitenkin varsin suuri firman tilaan nähden. Tai onhan se nykyäänkin, mutta firman tila on eri. :)
Applen kannalta tuossa ei olisi ollut mitään järkeä. Teslalla oli melkoinen velkalasti harteillaan ja tappiollinen tuotemallisto. Teslan ainoa rahanlähde oli/on sijoittajilta saatavat "investointi"rahat. Jos Apple olisi hankkinut Teslan, niin olisivat joutuneet upottamaan tuohon jumalattomasti pääomaa. Applella olisi varaa, mutta miksi tuhlata. Asian ymmärtää parhaiten tuosta Muskin twiitistä, että häntä ei päästetty edes tapaamaan Applen johtoa. Nykyiset huhut kertovat, että Apple ei perustaisi omaa tehdastaan, vaan hoitaisi auton rakentamisen alihankkijoiden toimesta. Paljon halvempaa hyvällä laadulla. Laittavat vaan oman tekniikan ja softan autoon.
 
Applen auto....:
Pyörät ovat varmasti kiinni epästandardeilla ruuveilla ja autoon ei voi / saa laittaa, kuin APPLEn renkaita!

Jos sisälle kaatuu nestettä, niin auto täytyy viedä APPLEN:n huoltoon, jossa sitten vaihtavat autoon ensinnäkin moottorin, koska pitäähän se vaihtaa, kun juoma on kaatunut penkille.
Luonnollisestikään MITÄÄN varaosia autoon ei saa ja huolto on aina tehtävä APPLEN tehtaalla.

Akku todennäköisesti käy jonkun päivityksen jälkeen hyytymään ennätysnopeasti.
Kun Applen korvaa Teslalla niin kuulostaa myös ihan samalta.
 
Jälkeenpäin on hyvä jossitella, mutta tuohon aikaan tuollainen kauppa olisi ollut kyllä Applelle aikamoista uhkapeliä ottaen huomioon, että Teslan markkina-arvo oli tuohon aikaan kuitenkin varsin suuri firman tilaan nähden. Tai onhan se nykyäänkin, mutta firman tila on eri. :)
No jaa. Tesla nostanut arvoaan monilla lisäinvestoinneilla sijoittajilta ja muilta. Nyt vasta muutama kk missä tullut plussaa. Nyt kun pääsevät SP500 niin todennäköisesti myös osakkeen hinta tulee laskemaan ja myös arvo alkaa realisoitumaan kun enää ei joka päivä imetä rahaa sisään sen takia, että pääsee SP500 listalle.
 
Apple on ainakin BMW:n kanssa tehnyt yhteistyötä. Ei siis ole täysin poissuljettua, että Saksassa valmistettaisiin joskus ns. Apple-autoja.
 
Apple on ainakin BMW:n kanssa tehnyt yhteistyötä. Ei siis ole täysin poissuljettua, että Saksassa valmistettaisiin joskus ns. Apple-autoja.
BMW:n 2021 malli oli myös esillä kesällä WWDC tilaisuudessa, jossa esiteltiin CarKey.

5ef0ea0ff0f4191b7e2df745
Edit: Linkki
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti Apple saa aikaan säpinää sähköautojen markkinoihin, että saadaan vauhditettua siirtymää polttomoottoreista sähköautoihin. Mietityttää vaan, että mitähän ne renkaat mahtaa maksaa Applen autoon?

1*svOZVf4e_MgxbHHMJPfs_g.jpeg
 
Applen kannalta tuossa ei olisi ollut mitään järkeä. Teslalla oli melkoinen velkalasti harteillaan ja tappiollinen tuotemallisto.

Kun otetaan (Model Sn ansiosta saadut) päästökauppatulot mukaan, Model S:llä oli selvästi posiviitinen kate.

Kokonaisuudessaan firma teki tappiota, koska käytti paljon rahaa Model 3n tuotekehitykseen ja toiminnan laajentamiseen.

Ja syyskuussa 2016 velka oli alle 3 miljardia. Velka nousi tuonne 10 miljardin luokkaan lähinnä sen Model 3n tuotannon aloittamisen ja siihen liittyvien investointien takia.

Vaikka 3 miljardia on paljon rahaa, on se Applelle ihan pikkurahaa.

Teslan ainoa rahanlähde oli/on sijoittajilta saatavat "investointi"rahat.

Väärin. Merkittävä tulonlähde oli Model Sn myynti ja toinen päästöoikeudet.

Jos Apple olisi hankkinut Teslan, niin olisivat joutuneet upottamaan tuohon jumalattomasti pääomaa.

Höpöhöpö. Kaikki muu paitsi se osakkeiden ostaminen olisi ollut nappikauppaa Applelle.

Applella olisi varaa, mutta miksi tuhlata.

Ei se olisi ollut tuhlaamista vaan investointi, jolla edellytykset tuottaa paljon enemmän takaisin.

Asian ymmärtää parhaiten tuosta Muskin twiitistä, että häntä ei päästetty edes tapaamaan Applen johtoa. Nykyiset huhut kertovat, että Apple ei perustaisi omaa tehdastaan, vaan hoitaisi auton rakentamisen alihankkijoiden toimesta. Paljon halvempaa hyvällä laadulla. Laittavat vaan oman tekniikan ja softan autoon.

Ei todellakaan ole pitkän päälle halvempaa, kun on alihankkija/yhteistyökumppani vetämässä välistä ja haluamassa myös omat voittonsa.

Lähinnä se on pienen riskin optio, jos ei homma saa tuulta allensa, ollaan menetetty vähemmän.
 
Toivottavasti Apple saa aikaan säpinää sähköautojen markkinoihin, että saadaan vauhditettua siirtymää polttomoottoreista sähköautoihin.
Mitä nyt kaikki autonvalmistajat panostaa sähköön jo muutenkin. Ehkä itseajavissa autoissa Apple voisi tehdä Applet.
 
Korjaaminen onnistuu sitten vain valtuutetuilla Apple-korjaamoilla, ettei kukaan pysty korjaamaan omin päin tai normikorjaamoilla, Apple-autojen sisukset on hitsattu toisiinsa kiinni.
 
Kenelläköhän nämä valmistettaisiin sitten, autotehtaat tunnetusti tekee nollatulosta vasta 80+% kapasiteetistatuotannossa eikä applella ole mitään omaa osaamista autojen kannattavasta valmistamisesta. Mikä tässä olisi teknologia firman tuloskulma, alan sijoittajat tottunut 30-50% katteisiin applen tuotteissa? Amazon pystyy perustelemaan pienet katteensa omistajilleen kun bisnes ei vaadi omaa pääomaa nimeksikään, mikä ei ole todellisuus autobisneksessä, kun tuotteista saadaan rahat ennen kuin tavarantoimittajille maksetaan 14-30pv myöhemmin ja väliajan voi rahalla tehdä muuta.
 
Eiköhän Applen tuotteita muutenkin ostavat tämän hanki kotiin!
Käynnistyy iPhonesta vaikka sisältä käsin. Jos kuuntelet biisiä, niin biisi alkaa soida suoraan siitä kohdasta auton kamareista, mihin kohtaan jäit, kun avasit auton oven. Jne. Toimii luultavasti yhteen Applen muiden tuotteiden kanssa kuin vettä vain. Mikään muu ei välttämättä toimi, mutta eihän se ketään haittaa. Pysyy Applen tuotteissa ja yhteensopivuus on taattu.
jos suunnittelin reitin ipädillä tai iPhonella, niin se on suoraan näkyvissä iCarin navigaattorissa. Noitahan keksii vaikka mitä!
 
Eiköhän Applen tuotteita muutenkin ostavat tämän hanki kotiin!
Käynnistyy iPhonesta vaikka sisältä käsin. Jos kuuntelet biisiä, niin biisi alkaa soida suoraan siitä kohdasta auton kamareista, mihin kohtaan jäit, kun avasit auton oven. Jne. Toimii luultavasti yhteen Applen muiden tuotteiden kanssa kuin vettä vain. Mikään muu ei välttämättä toimi, mutta eihän se ketään haittaa. Pysyy Applen tuotteissa ja yhteensopivuus on taattu.
jos suunnittelin reitin ipädillä tai iPhonella, niin se on suoraan näkyvissä iCarin navigaattorissa. Noitahan keksii vaikka mitä!
Nämähän toimii jo omassa autossa käytännössä nytkin, pois lukien auton käynnistäminen. Riittää, kun on Applen CarPlay autossa. Tuossa yllä oli vielä vähän pidemmälle viety BMW:n kanssa että puhelimella pääsee autoon ja saa sen käyntiin, ei siis tarvitse avaimia enää.

kyllä tässä täytyy tulla paljon enemmän, jos meinataan jotenkin edes markkinoita vallata.
 
Kyllähän tuo on aika hazardi veto lähteä noin kilpaillulle alalle kuin autoteollisuus. Valmistajia on vaikka kuinka ja katteet pieniä, joten isotkin valmistajat joutuvat tekemään yhteistyötä pitääkseen kulut minimissään. Hinnalla kilpailu on pakollista, ellet sitten omaa niin hyvän maineen että siitä premiumista ollaan valmiita maksamaan, eikä sinne premium kerhoon pääse helposti.

Toisaalta, jos automarkkinoille haluaa uutena valmistajana, niin nyt on tosiaan se hyvä hetki kun on tulossa siirtymä sähköautoihin, mikä on ehkä perusteltua jos firmalla on hyvä akkuteknoliginen osaaminen taustalla.
Eihän Apple mitään itse valmista, vaan teetättää kiinassa ja lisää brändilisän. Kiinahan on maailaman suurinpia sähköauto ja akku valmistaja jo nyt.

"Byton: or “Future Mobility”, Nanjing based; significant investors are Tencent, Foxconn (Taiwanese company that produces Apple products in Shenzhen)
XPENG: or “Xiaopeng”, Guangzhou based; significant investors are Alibaba and Foxcon
"
 
Viimeksi muokattu:
Uudella toimijalla ei ole vanhaan tekniikkaan pohjaavaa infraa rasitteena. Kaiken voi suunnitella tehokkaaksi, kun tyhjästä aloittaa ja Applella on millä mällätä.

Latausverkosto on kyllä sellainen rasite että se täytyy ottaa huomioon. Yhdelläkään markkinoille tulevalla firmalla ei ole mahdollisuutta rakentaa kilpailevaa epäyhteensopivaa verkostoa.

En kyllä ymmärrä mitä edes keskusteltavaa noissa on. Jokaisessa sähköautossa on silti kiinteästi se osa laitteistosta joka varsinaisesti lataa akut, ja suurin osa älystä. Mun mielestä ei vaadita 20 vuoden henkistä ikää enempää sen ymmärtämiseksi että kännäkät eivät millään rinnastu sähköautoihin.
 
Tuskin heillä olisi ollut käyttöä Teslan autojen tuotantolinjoille ja akkutehtaille. Itse uskon, että valmistuksen hoitaa joku tunnettu autonvalmistaja ja Applelta sitten "mullistava akkuteknologia" ja AI softa joka hoitaa ajamisen.


BMW iCar powered by Apple


Mun mielestä ei vaadita 20 vuoden henkistä ikää enempää sen ymmärtämiseksi että kännäkät eivät millään rinnastu sähköautoihin.

Ehkä henkinen ikäni on kovin matala, mutta mun mielestä kyllä rinnastuu. Juuri Googlella ja Applella lienee kärkiosaaminen mitä tulee koneoppimiseen, konenäköön, tekoaälyyn, paikantamiseen, navigointiin ja karttapalveluihin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin heillä olisi ollut käyttöä Teslan autojen tuotantolinjoille ja akkutehtaille. Itse uskon, että valmistuksen hoitaa joku tunnettu autonvalmistaja ja Applelta sitten "mullistava akkuteknologia" ja AI softa joka hoitaa ajamisen.


BMW iCar powered by Apple




Ehkä henkinen ikäni on kovin matala, mutta mun mielestä kyllä rinnastuu. Juuri Googlella ja Applella lienee kärkiosaaminen mitä tulee koneoppimiseen, konenäköön, tekoaälyyn, paikantamiseen, navigointiin ja karttapalveluihin.

Joo, mitäpä niillä? Tesla on maailman suurimpia akkujen valmistajia ja ainoa, joka tällä hetkellä kykenee tuottamaan akkuja satojentuhansien ajoneuvojen vuositarpeeseen. Teslalla on myös tällä hetkellä myös todennäköisesti alan merkittävin osaaminen akkuteknologiassa. Kun puhutaan sähköautoista, niissä on kaksi tai kolme asiaa, jotka ovat vaikeita. Yksi on akkuteknologia ja energiatehokas voimansiirto ja toinen softa. Tesla on markkinajohtaja kummassakin, ja Applen pitää kilpailla juuri näissä kahdessa kategoriassa.
 
Joo, mitäpä niillä? Tesla on maailman suurimpia akkujen valmistajia ja ainoa, joka tällä hetkellä kykenee tuottamaan akkuja satojentuhansien ajoneuvojen vuositarpeeseen. Teslalla on myös tällä hetkellä myös todennäköisesti alan merkittävin osaaminen akkuteknologiassa. Kun puhutaan sähköautoista, niissä on kaksi tai kolme asiaa, jotka ovat vaikeita. Yksi on akkuteknologia ja energiatehokas voimansiirto ja toinen softa. Tesla on markkinajohtaja kummassakin, ja Applen pitää kilpailla juuri näissä kahdessa kategoriassa.
Kyllä kiinalainen CATL on johtaja tällä hetkellä tuotannossa. Teslalla ehkä osaaminen mutta jos Toyota onnistuu niin alkaa Teslallakin olla painetta.
 
Kyllä kiinalainen CATL on johtaja tällä hetkellä tuotannossa. Teslalla ehkä osaaminen mutta jos Toyota onnistuu niin alkaa Teslallakin olla painetta.
Jep, Toyota on all-in sähköautoissa, kuten pitää ollakkin, jos meinaa Teslaa vastaan kilpailla:

LG Chem on kapasiteetiltaan suurin tämän mukaan:

CATL toinen ja Panasonic/Tesla 4/5.
 
Kenelläköhän nämä valmistettaisiin sitten, autotehtaat tunnetusti tekee nollatulosta vasta 80+% kapasiteetistatuotannossa eikä applella ole mitään omaa osaamista autojen kannattavasta valmistamisesta.

Periaatteessa vaikka Valmet Automotive, Magna Steyr tai vastaavat automaailman OEM valmistajat voisivat noita valmistaa Applelle.

Eri asia on kuinka valmiiksi tuo on suunniteltu siinä vaiheessa kun se tuotantoon tulee. Toisaalta Applella on rahaa millä mällätä ja ulkoistaa auton ja komponenttien suunnittelu oikeille autoteollisuuden suunnittelufirmoille.
 
Viimeksi muokattu:
Nämähän toimii jo omassa autossa käytännössä nytkin, pois lukien auton käynnistäminen. Riittää, kun on Applen CarPlay autossa. Tuossa yllä oli vielä vähän pidemmälle viety BMW:n kanssa että puhelimella pääsee autoon ja saa sen käyntiin, ei siis tarvitse avaimia enää.

kyllä tässä täytyy tulla paljon enemmän, jos meinataan jotenkin edes markkinoita vallata.

Pitäis vissiin käydä jossain autoliikkeessä potkimassa jonkun paremmin varustellun auton renkaita, että tietäisin mistä puhun ;)
 
2007: Nokian Vanjoki: Tervetuloa kisaan Apple.

2020: Volkswagen CEO Welcomes Competitors to Accelerate Transformation of the Auto Industry
 
Mielenkiintoista, todella mielenkiintoista jos pitää paikkaansa.

Ja nyt on kun on huomattu kuinka vaikeaa se on isoille ja vanhanaikaisille firmoille kuten volkkari, joidan tekniikka ei vieläkään edes kilpaile Teslan kanssa, koska softa on iso osa autoilua ja sitä ei vaan ole tajuttu ajoissa.

Ja kun käyttäjäkokemus on Apllelle aina ollut tärkeä toisin kuin autofirmoille niin Apple voi vaikka iskeä kultasuoneen ja kilpailla Teslan kanssa ja kun joka vuosi tulee täysikäisiksi uusia autoilijoita niin kohta alkaa tulemaan niitä jotka eivät ole perinteisiä "autoilun pitää olla suoritus, ei mukavaa" tyyliseen autoiluun ehdollistuneita.

Samalla toki hirvittää millainen se auto olisi. Tuleeko siitä samanlaista karmeaa paskaa kuin iPhonet on, jolloin osa sitä käyttökokemusta on Applen zombimainen fanittaminen ja se ettei mihinkään ole mitään vaihtoehtoja vaan Apple määrittää kaiken ennalta ja joko rakastat sitä että joku päättää kaiken puolestasi ja ihan perusjutut voi puuttua tai vihaat sitä, varsinkin jos ne on harvinaisia (eli käyttäjät ei ole jenkkejä). Eli puuttuuko Applen sähköautosta jotain mitä massamarkkinoilla jenkeissä ei käytetä (niinkuin puhelimissaan suomen kielellä vähemmän ominaisuuksia) ja kun se fanien kaikukammio vielä vahvistaa sitä tyyliin "heh, miten niin tarvitaan akkujen lämmitys, miksi kukaan käyttäisi autoaan talvella".

Ja koska autonominen ajo on tärkeä osa autojen kehityskaarta, niin miten se tulee toimimaan jossain täällä peräpohjolassa kun Apple ja Google lähinnä kilpailee siinä kummalla on vanhemmat kartat ja vain paikallisen toimijan (maanmittauslaitos) kartata ovat ajantasaisia. Eli jos nykyisellään moniin paikkoihin ei pysty navigoimaan, niin miten autokaan sitä tekisi. Ja koska Applen autoja varmaan enemmän ostaisi juuri ne tuoreissa taloissa asuvat niin miten se toimii jos auton "koti" ei ole autovalmistajan kartalla :D
 
Periaatteessa vaikka Valmet Automotive, Magna Steyr tai vastaavat automaailman OEM valmistajat voisivat noita valmistaa Applelle.

Eri asia on kuinka valmiiksi tuo on suunniteltu siinä vaiheessa kun se tuotantoon tulee. Toisaalta Applella on rahaa millä mällätä ja ulkoistaa auton ja komponenttien suunnittelu oikeille autoteollisuuden suunnittelufirmoille.
Hankala silti nähdä applella bisness casea tässä, autot sitoo pääomia massiivisia määriä valmistaa ja alan marginaalit ovat teknologia sijoittajalle pienet samalla kun tappiot on isot jos tavara ei liikukkaan tuotannon tahtiin joten applen tunnusluvut tulisi ottamaan takkiin tuosta peliliikkeestä mikä yleensä näkyy toimittusjohtjan ottaman ballistisen radan muodossa paikallisen te-toimiston suuntaan.
 
Hankala silti nähdä applella bisness casea tässä, autot sitoo pääomia massiivisia määriä valmistaa ja alan marginaalit ovat teknologia sijoittajalle pienet samalla kun tappiot on isot jos tavara ei liikukkaan tuotannon tahtiin joten applen tunnusluvut tulisi ottamaan takkiin tuosta peliliikkeestä mikä yleensä näkyy toimittusjohtjan ottaman ballistisen radan muodossa paikallisen te-toimiston suuntaan.

Joo ei tuossa omastakaan mielestä mitään järkeä ole. Miljardeja tulee palamaan tuhottomasti eikä mitään varmuutta pääseekö koskaan plussan puolelle. Toisaalta on Muskillakin avaruusraketit ja Hyperloopit Teslan lisäksi, eikä Teslakaan taida vielä ihan omilla jaloillaan seisoa.
 
Joo ei tuossa omastakaan mielestä mitään järkeä ole. Miljardeja tulee palamaan tuhottomasti eikä mitään varmuutta pääseekö koskaan plussan puolelle. Toisaalta on Muskillakin avaruusraketit ja Hyperloopit Teslan lisäksi, eikä Teslakaan taida vielä ihan omilla jaloillaan seisoa.
Musk tekee missä on paras, eli lähinnä puhuu ihmisiä rahoistaan sijoittamaan milloin mihinkin firmaansa, ei niinkään saamaan näitä kannattaviksi. Toki jokaisen oma asia ostaako rahoillaan sampoa, teslaa vai Alex Jonesin lisäravinteita. Jokainen tulkitkoon itse mikä milläkin on arvo tulevaisuudessa oman tietonsa ja asiantuntemuksensa pohjalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 700
Viestejä
4 496 322
Jäsenet
74 273
Uusin jäsen
Aloittelija6271

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom