Returnal (PS5, PC)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yume
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
79
Tällä viikolla julkaistaan Housemarquen uusin toimintapeli Returnal yksinoikeudella PS5:lle!
En ollut aikaisemmin hypettynyt tästä, mutta katsottuani muutaman gameplay-videon niin nyt olen hieman.
Jos arvostelut on vielä hyviä niin tästä tulee luultavasti ensimmäinen PS5-peli jonka ostan.


Metacritic:

Opencritic:



 
Viimeksi muokattu:
Tätä on tullut seurattua ps5-julkkarista asti, ja nyt läksi verkkiksestä ennakkotilaukseen. Sitten vain odottelemaan pakettia. :)
 
Hienolta vaikuttaa. Kiva että Sony on kykeneväinen tekemään näitä next-gen pelejä heti julkaisussa laitteensa ostajille.
 
Konsoli on ollut ulkona jo puoli vuotta, eli ei Sony nyt ihan heti ole saanut pelejä ulos. Tämähän on vasta toinen vähänkään merkittävä ps5 yksinoikeus Demon’s soulsin lisäksi.
 
Konsoli on ollut ulkona jo puoli vuotta, eli ei Sony nyt ihan heti ole saanut pelejä ulos. Tämähän on vasta toinen vähänkään merkittävä ps5 yksinoikeus Demon’s soulsin lisäksi.
Demon's Souls, Astrobot ja Destruction Allstars ovat kaikki PS5:lle suunniteltuja pelejä. Onhan näitä nyt jo oikein hyvin tullut siis jos verrokkina on kilpailija Xbox. Reilun kuukauden päästä on kaksi lisää ison luokan AAA-peliä lisää PS5:llä. Hyvä tahti mielestäni.

Toivottavasti Horizon ja jollain ihmeellä myös uusi God of War nähdään vielä tänä vuonna.
 
Jäi kyllä sen verran kutkuttamaan preview-videoiden jälkeen että ennakkotilaukseenhan se meni. Ei ole roguelike-genreä tullut ihan äsken pelattua mutta kaikkine pelimekaniikkoineen vaikuttaa todella hyvältä. Vielä kun hinta oli levyversiossa kohdallaan niin tämähän oli oikein oiva ensimmäinen peliostos PS5:lle.
 
Piru että näyttää hyvälle. Ensi viikon reissussa, joten odotan arviot. Jos hyvät niin digitaalinen 80e ja mitään ette voi!
 
Jotenkin näytti niin geneeriseltä toi pelaaminen ainakin IGN:nän ennakossa, että pitää katella vielä. On mulla osto kalsarit rasvattuna, jos joku yllätys veto tulee, mut ei kyllä jaksa oikein innostaa ainakaan vielä
 
Jotenkin näytti niin geneeriseltä toi pelaaminen ainakin IGN:nän ennakossa, että pitää katella vielä. On mulla osto kalsarit rasvattuna, jos joku yllätys veto tulee, mut ei kyllä jaksa oikein innostaa ainakaan vielä

Eikös tuo ole aika genrelleen uskollista paitsi kuvakulma ei tyypillinen? Pelin visuaalinen ilme on kyllä niin kova että kunhan ohjaus on vaan tarkkaa niin kova tulee.
 
Eikös tuo ole aika genrelleen uskollista paitsi kuvakulma ei tyypillinen? Pelin visuaalinen ilme on kyllä niin kova että kunhan ohjaus on vaan tarkkaa niin kova tulee.

On varmaan ja sen takia se ei kiinnosta. Nää on nähty jo...ja moneen kertaan.
Mutta, ehkä tää on se peli mikä tunnelmaltaan imaisee sisäänsä, missään nimessä en tuomitse, mutta en kyllä ole ryntäämässä ensimmäisten joukossa ostamaan. Odotellaan arvosteluja
 
Miten paljon tämä on roguelike? Onko merkittävää perintöä tai muuta hahmonkehitystä vai onko ainoa kehittyvä asia pelaajan tieto ja taito?

Genren pelit voi olla ihan loistavia tai sitten masentavaa hinkkaamista. Jos tästä olisi sellaiseksi, että voi tehdä sopivasti aikaa sattuessa runin tai pari?
 


Tuon previkan mukaan ainakin jotain taitoja saa kehitettyä, mutta ei tuossa muuta näkynyt. Vaikuttaa kyllä hienolta!
 
Opencriticin arviot tällä hetkellä todella hyvät 87p!

 
Ohoh. Hämmästyttävän kovat pisteet näin ”niche” pelille. 86 opencritic / 86 meta.


In the age when game publishers are taking less and less creative risks, we are truly thankful to our publishing partner Sony, who has given us an opportunity to work on something very risky and has given fantastic support during the whole project. We are forever grateful for having this opportunity.
 
Ymmärrän, että rogue like peleissä ei ole tallennusta, mutta tässähän nuo runit voi venyä yli 10h pituisiksi, niin onhan se nyt ihan perseestä... Eikös näiden idea ole yleensä se, että yksi runi kestää aika vähän aikaa, joten voit pelailla niitä useammankin putkeen.

Ei mulla ole ikimaailmassa aikaa pelata 10h tai yli yhtä soittoa, enkä edes jaksaisi sitä tehdä... Ainoa tapa "tallentaa" on ilmeisesti pelistä poistuminen ilman sen sulkemista ja resumella takaisin sitten. No mikäs siinä jos olisi idioottivarma tapa, mutta eihän se ole. Ei se mun mielestä nyt mitenkään peliä pilaisi, jos olisi 1 tallennuspaikka. Toki kuolema deletoisi saven.

Aika hienollehan tuo näyttää kyllä.
 
Ymmärrän, että rogue like peleissä ei ole tallennusta, mutta tässähän nuo runit voi venyä yli 10h pituisiksi, niin onhan se nyt ihan perseestä... Eikös näiden idea ole yleensä se, että yksi runi kestää aika vähän aikaa, joten voit pelailla niitä useammankin putkeen.

Ei mulla ole ikimaailmassa aikaa pelata 10h tai yli yhtä soittoa, enkä edes jaksaisi sitä tehdä... Ainoa tapa "tallentaa" on ilmeisesti pelistä poistuminen ilman sen sulkemista ja resumella takaisin sitten. No mikäs siinä jos olisi idioottivarma tapa, mutta eihän se ole. Ei se mun mielestä nyt mitenkään peliä pilaisi, jos olisi 1 tallennuspaikka. Toki kuolema deletoisi saven.

Aika hienollehan tuo näyttää kyllä.
Kuulostaa että tuohon voisi tulla pieni pävitys että yksi save sallitaan kuten Moria, Angband, nethack yms peleissä on ihan standardi. Tai sitten kun peliin pääsee sisään niin tuon lopulta pelaa yhdellä runilla läpi joka kestää 15minuuttia niin olisiko siksi tuommoinen no-save periaate käytössä?

E: Pelissä ilmeisesti saa niitä "permanent equipmentteja" niin voisin kuvitella että rundin voisi lopettaa aina kun sellaisen saa ja lähtee ravaamaan alusta ja koittaa grindata seuraavaa permanent droppia jolloin rundin läpimeno koko ajan nopeutuu ja nopeutuu.
 
Kuulostaa että tuohon voisi tulla pieni pävitys että yksi save sallitaan kuten Moria, Angband, nethack yms peleissä on ihan standardi. Tai sitten kun peliin pääsee sisään niin tuon lopulta pelaa yhdellä runilla läpi joka kestää 15minuuttia niin olisiko siksi tuommoinen no-save periaate käytössä?

E: Pelissä ilmeisesti saa niitä "permanent equipmentteja" niin voisin kuvitella että rundin voisi lopettaa aina kun sellaisen saa ja lähtee ravaamaan alusta ja koittaa grindata seuraavaa permanent droppia jolloin rundin läpimeno koko ajan nopeutuu ja nopeutuu.

Joo toki noin voi varmasti tehdä, että lopettaa vaan sen runin, kun saa jonkun perma upgraden, mutta onhan se vähän hölmöä vaan itse lopettaa se. Toki on myös mahdollista, että lopulta pelin pääsee läpi vaikka tunnissa, mutta ei se 1 save paikka silti mun mielestä peliä pilaisi, jos ja kun ne runit voi tosiaan kestää jopa kymmeniä tunteja.

Toisaalta tulee mieleen, että onko peli sitten liian helppo rogue like peliksi, kun nuo runit voi kestää noin kauan... olisiko pitänyt vaan nostaa vaikeustasoa jotenkin siten, että 1 runi olis sen kautta lyhyempi 30-60min, pikkuhiljaa upgradeja keräämällä ja oppimalla sitten pääsisi aina pidemmälle ja lopulta pelin pelaaminen läpi yhdellä runilla veisi Max 3-4h kun on kaikki upgradet ja tuntee paikat ja vihut ym.. Se tuntuisi itsestä jotenkin mielekkäämmälle. Tämmösen tasapainottaminen on varmaan kyllä aika haastavaa puuhaa.
 
Pelin 3D audio on varsin muikea kokemus:



Taitaapa mennä ostoon ihan täydellä hintaa pelkästään kotimaisen pelituotannon tukemiseksi. Housemarque ei pettänyt taaskaan.

Ymmärrän, että rogue like peleissä ei ole tallennusta, mutta tässähän nuo runit voi venyä yli 10h pituisiksi, niin onhan se nyt ihan perseestä... Eikös näiden idea ole yleensä se, että yksi runi kestää aika vähän aikaa, joten voit pelailla niitä useammankin putkeen.

Ei mulla ole ikimaailmassa aikaa pelata 10h tai yli yhtä soittoa, enkä edes jaksaisi sitä tehdä... Ainoa tapa "tallentaa" on ilmeisesti pelistä poistuminen ilman sen sulkemista ja resumella takaisin sitten. No mikäs siinä jos olisi idioottivarma tapa, mutta eihän se ole. Ei se mun mielestä nyt mitenkään peliä pilaisi, jos olisi 1 tallennuspaikka. Toki kuolema deletoisi saven.

Aika hienollehan tuo näyttää kyllä.

10h? Ettei nyt menisi ihan himppasen verran liioittelun puolelle?



30 min - 1h olisi itselleni ok aika vielä, uskoisin että tämän kestoa tullaan kyllä tweakkaamaan jatkossa.
 
Viimeksi muokattu:
Pelin 3D audio on varsin muikea kokemus:



Taitaapa mennä ostoon ihan täydellä hintaa pelkästään kotimaisen pelituotannon tukemiseksi. Housemarque ei pettänyt taaskaan.



10h? Ettei nyt menisi ihan himppasen verran liioittelun puolelle?



30 min - 1h olisi itselleni ok aika vielä, uskoisin että tämän kestoa tullaan kyllä tweakkaamaan jatkossa.


Juu en tiiä mistä toi 10h tuli... Olin ihan varma, että IGN:n revikassa oli joku semmonen maininta, mut ei siinä kyllä ollu, kun uudelleen katoin. Ilmeisesti kuitenkin useamman tunnin sessioita saattaa olla.
 
Tosiaan toivoisi, että saisi edes yhden kerran tallentaa kesken runin, jos 1,5 tuntia kestää. Noh, viikonloppuna pääsee kokeilemaan itse.
 
Tuli eilen ennakkotilattua verkkokauppa.comista viimein kun arvostelut tulivat saataville (lähinnä ennakkotilaus jottai sai nuo ennakkotilaajan puvut). Mutta noita olikin ennakkomyyty ilmeisesti ihan mukavasti kun peli onkin tekemässä lähtöä vasta aikaisintaan viikon päästä. Onko tietoa onko noilla puvuilla mitään pelillistä vaikutusta vai ovatko ne vain visuaalisia? Vois kuvitella että tämä peli toimii itselle hyvin, sillä 3rd person shooterit maistuu ja on tullu pelattua todella paljon roguelitejä (binding of isaacit, rogue legacyt jne.) ja ne on kyllä aivan suosikkipelejä!
 
Gigantti toimitti perille tänään. Ensimmäinen parin tunnin runi takana ja pari bossia alhaalla. Vaikuttaa kyllä erinomaiselta, tärkein asia eli kontrollit ja pelattavuus on kunnossa. Grafiikat ihan ok tasoa, ei mitään tajunnan räjäyttävää. Voi kyllä suositella tuolla 50€ hinnalla, mutta Storen hinnalla jäisi hankkimatta.
 
gigantista näyttää kokopeli hävinneen (nettisivut), powerissa ei taida juuri olla lajiteltu liikkeisiin ympäri suomea, prismassa vähän turhan kallis.... mistähän yrittäisi vielä etsiä kohtuu hintaista.
 
Viimeksi muokattu:
Muutama tunti peliä takana ja ensivaikutelmat on, että käsissä on pitkästä aikaa jotakin uutta ja originellia, ja samalla haastavaa ja mielenkiintoista. Tunnelma on kerta kaikkiaan kohdallaan. Aika näyttää jaksaako peli pitää mielenkiintoa yllä vielä kymmeniksi tunneiksi, sillä tällä hetkellä näyttää siltä. :)
 
Ihan sopiva vaikeustaso tässä, ei liian helppo. Pääsin kolmanteen biomeen ja aika sopivasti vaihtelua ollut eri alueiden välillä. Todella koukuttava peli ja tarinakin vaikuttaa mielenkiintoiselta. Toivon todella etteivät lisää mitään tallennus systeemiä tähän, vaikka porukka sellaisesta tuntuu itkevän. Tää on just hyvä tälläisenään.

Kerran tullut sellainen bugi että joutui käynnistää pleikkaria uudestaan, muuten toiminut hyvin.
 
Toivon todella etteivät lisää mitään tallennus systeemiä tähän, vaikka porukka sellaisesta tuntuu itkevän. Tää on just hyvä tälläisenään.

Niin miksi ei saisi lisätä? Miten se muuttaisi peliä huonommaksi... En voi käsittää tämmöstä rajoitteiden vaatimista/vaalimista, vaikka se muutos toisi pelkästään lisää joustavuutta peliin, muuttamatta sen vaikeutta tms mitenkään.

Se 1 savehan voisi poistua aina ladatessa ja seuraavan kerran voisi tallentaa vaikka vasta 15 minuutin päästä. Millä tavalla esimerkiksi tuommoinen 1 save slot "pilaisi" pelikokemuksen? Tietysti se save tuhoutuisi myös kuoltaessa.
 
Niin miksi ei saisi lisätä? Miten se muuttaisi peliä huonommaksi... En voi käsittää tämmöstä rajoitteiden vaatimista/vaalimista, vaikka se muutos toisi pelkästään lisää joustavuutta peliin, muuttamatta sen vaikeutta tms mitenkään.

Se 1 savehan voisi poistua aina ladatessa ja seuraavan kerran voisi tallentaa vaikka vasta 15 minuutin päästä. Millä tavalla esimerkiksi tuommoinen 1 save slot "pilaisi" pelikokemuksen? Tietysti se save tuhoutuisi myös kuoltaessa.

Miksi muuttaa devaajien näkemystä pelistä? Olkoot ne ostamatta kenelle tuo on kynnys kysymys. Pitää muistaa että taidettahan pelitkin on, ethän sä voi taidemaalarillekkaan sanoa näyttelyssä että "en pidä taulusta tälläisenä, lisää siihen tämä juttu niin harkitaan ostamista".

Voisin hyväksyä sellaisen tallennus muodon, että kun pelin lopettaa niin sillon tallentaa ja kun käynnistää pelin uudestaan tallennus tuhoutuu. Sopii kyllä itselle hyvin tälläisenäänkin.
 
Miksi muuttaa devaajien näkemystä pelistä? Olkoot ne ostamatta kenelle tuo on kynnys kysymys. Pitää muistaa että taidettahan pelitkin on, ethän sä voi taidemaalarillekkaan sanoa näyttelyssä että "en pidä taulusta tälläisenä, lisää siihen tämä juttu niin harkitaan ostamista".

Voisin hyväksyä sellaisen tallennus muodon, että kun pelin lopettaa niin sillon tallentaa ja kun käynnistää pelin uudestaan tallennus tuhoutuu. Sopii kyllä itselle hyvin tälläisenäänkin.

Niin eihän se tallennus sitä itse teosta muuttaisi yhtään mitenkään. Se korkeintaan lisäisi joukkoa, joka olisi sitä kiinnostunut kokemaan.

Ai että että kuitenkin hyväksyt tallentamisen, mutta silti toivot, että sitä ei vaan lisättäisi...

Se että joku asia on sinun mielestä turha ei tee siitä välttämättä turhaa muiden mielestä.
 
Niin eihän se tallennus sitä itse teosta muuttaisi yhtään mitenkään. Se korkeintaan lisäisi joukkoa, joka olisi sitä kiinnostunut kokemaan.

Ai että että kuitenkin hyväksyt tallentamisen, mutta silti toivot, että sitä ei vaan lisättäisi...

Se että joku asia on sinun mielestä turha ei tee siitä välttämättä turhaa muiden mielestä.

Miksi pitää yrittää kaikkia miellyttää? Tehkööt devaajat kuten parhaaksi näkevät.

Ja oonko puhunut muista kuin omasta mielipiteestä? Mun puolesta ajatelkoon muut ihan mitä tahansa asiasta. Joka asiasta löytyy puolesta ja vastaan puhujia.
 
Onhan tuo vähän hiostanut kun peliä ei voi sammuttaa ennen kuin runi on lävitse, nyt kaksi kertaa läpäissyt ja molemmilla kerroilla mennyt hitusen päälle 5 tuntia, tahtia varmasti saa nopeammaksi jos jättää tutkimatta alueita toki mutta sitten jää taas tavaroita löytämättä.
En toki tiedä miten saven saisi järkevästi toteutettua, jos peli tallentaisi kesken runin niin osa porukasta varmasti save scummaisi ja pistäisi tallenuksia talteen pitkin runia ja palauttaisi kuollessa, jota selvästi pelin tekijät eivät halua että tehdään niin en näe helppoa ratkaisua tälle ongelmalle.
Noh, onneksi viikonloppuna sentään kerkeää pelaamaan, arkena tätä peliä ei voi pelata oikeastaan ollenkaan.
Tykännyt todella paljon ja en voi kuin suositella, sanoisin että heittämällä menee vuoden parhaimpien julkaisujen joukkoon :tup:
 
Piru ku tätä ei ole PC:lle. Striimien perusteella näyttää erittäin hyvältä peliltä. Liikkuminen on ketterää, tutkimusmatkailu palkitsee, toiminta on sulavaa hyvillä kontrolleilla ja juonikin on ajoittain jännä.
 
Piru ku tätä ei ole PC:lle. Striimien perusteella näyttää erittäin hyvältä peliltä. Liikkuminen on ketterää, tutkimusmatkailu palkitsee, toiminta on sulavaa hyvillä kontrolleilla ja juonikin on ajoittain jännä.
Tässä(kin) on hyvä syy hankkia PS5. Samalla pääsee muitakin laadukkaita excluja pelaamaan joita konsolille julkaistaan.
 
Niin eihän se tallennus sitä itse teosta muuttaisi yhtään mitenkään. Se korkeintaan lisäisi joukkoa, joka olisi sitä kiinnostunut kokemaan.

Ai että että kuitenkin hyväksyt tallentamisen, mutta silti toivot, että sitä ei vaan lisättäisi...

Se että joku asia on sinun mielestä turha ei tee siitä välttämättä turhaa muiden mielestä.
Ja miksi tätä ei voisi tehdä vaikka vaikeusasteen taakse.
Onhan resident evileissäkin loputon tallennus helpomilla asteilla ja sitten tarvitset ribboneita vaikeamalla.
 
No nyt tuli ensimmäinen oikea peli ps5, vaikuttaa kyllä todella mukavalle. Luotien väistelystä space invanderit tulee mieleen. Peli sen verran musta värisävyltään, että odotellaan kovasti koska oled tv tulisi huollosta.
Vähän vielä epäselvää pitääkö tuota hahmoa tapattaa tarkoituksella, mutta eiköhän tuo selviä vielä :)
 
PS5 yksinoikeus on todella sääli, tämmöinen nopeatempoinen shootteri pääsisi loistamaan hiiriohjauksella :(
 
Housemarquelle palautusta hiiri ja näppäimistö ohjauksen tuen lisäämisestä. Kyllä se PS5 niitä tukee, jos peli tukee. Nooh tosin pitää ihmiset saada käyttämään uusia PS5 ohjaimen ominaisuuksia.
 
Siis eikö tuossa voi palata samaan pelitilanteeseen vaikka PS5 menisi valmiustilaan ja palaisi sen jälkeen takaisin? Toki jos pelaa jotain muuta välissä, niin ymmärrettävää että sitten katoaa, mutta muuten..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 768
Viestejä
4 495 643
Jäsenet
74 289
Uusin jäsen
Kaaleppi1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom