Olen tekemässä itselleni kuvaputki retromonitoria. Minulla on jo uusi Toshiban 14 tuuman kuvaputki, sopiva koneisto ja kotelo. Sen kokoaminen alkanee tällä viikolla. Tämän jälkeen olisi tarkoitus tehdä vaativampi toinen isompi 21 tuuman monitori. Uusi Philipsin kuvaputki on jo olemassa. Sille koneiston löytäminen on osoittautunut haastelliseksi, koska kuvaputki on ns. dual focus tyyppiä. Siinä on kaksi fokusointihilaa. Lisäksi se tarvitsee dynaamisen fokusoinnin H ja V paraabeli aaltomuotoineen. Jokin valmis tietokoneen monitori Eizo, Barco tai muu hyvälaatuinen monitori voisi olla sopiva. Sen koteloa ja koneistoa voisi käyttää sellaisenaan. Tällöin vaihtaisin siihen uuden kuvaputken. Toinen paljon työläämpi vaihtoehto olisi suunnitella + tehdä tai muuntaa jokin koneisto sopivaksi. eBay:ssa on myynnissä Dual Focus Flyback Transformer, joka on periaatteessa sopiva. Olen tehnyt viisi vuotta sitten edellisen monitorin vanhaan Saloran vuoden 1983 teollisuusmonitorin koteloon. Siinä on huippuhyvä kuvanlaatu. Kuva siitä alla. Ensin ilman koteloa ja sen jälkeen kotelossa.