Resoluutio pienenee näytön mennessä unitilaan

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Otsikon mukainen ongelma alkanut vaivaamaan konetta. Kun näyttö menee unitilaan ja herää siitä, oon vähintään osa ikkunoista kutistunut kuin resoluutio olisi tiputettu 640x480 tms tasolle.

Näyttönä Samsungin 3440x1440 G85SD OLED, näyttiksenä RX 7900 XTX, käyttiksenä Windows 11 24H2.
Näytönohjaimen ajureiden päivityksellä tuoreimpiin ei ollut vaikutusta asiaan, ei myöskään DisplayPort-kaapelin vaihtamisella portista toiseen.

Mitään ideoita mistä tuo voisi johtua ja millä sitä lähtisi korjaamaan?

Mitä seuraava sanoo, kun ajat adminina:

powercfg /a

Joko Nvidian ajurit tai 24H2 rikkoi minun unen tuossa vuoden alussa ja tuota kautta lähdin itse selvittämään.

Mulla rupes kone tekemään samaa joku aika takaperin vaikka ihan eri komponentit ja w10.

Jotain rekisteripuukotuksia siihen oli avuksi mutta päädyin vaan käyttää tätä kun en jaksanut tutkia enempää.

Tämmöisen olen joskus kirjoittanut muistiin, kun tuli vastaan

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\Configuration\SIMULATED
Aseta activesize ja primsurfsize monitorin natiiviresoluutioon

Onko koneeessa iGPU? Sen voisi kytkeä pois jos mahdollista. Onko näytönohjaimessa mitään muuta kiinni kuin tuo näyttö? Ennen kaikkea myös irtonaiset johdot pois.

Aloituspostauksessa puhutaan näytön sammumista, mutta hsalonen puhuu virransäästötiloista joka on koneen ominaisuus. Kuitenkin hän kertoo Windows päivityksen aiheuttaneen samaa joten onko kyse siis kummasta?

Myös device managerista kävisin poistamassa kaikki ylimääräiset näytöt ja mahdollisesti myös näytönohjaimet.(show hidden devices ensin jotta näkee ei-läsnä olevat laitteet jotka voisivat aiheuttaa tuollaista )

Onko koneeessa iGPU? Sen voisi kytkeä pois jos mahdollista. Onko näytönohjaimessa mitään muuta kiinni kuin tuo näyttö? Ennen kaikkea myös irtonaiset johdot pois.

Aloituspostauksessa puhutaan näytön sammumista, mutta hsalonen puhuu virransäästötiloista joka on koneen ominaisuus. Kuitenkin hän kertoo Windows päivityksen aiheuttaneen samaa joten onko kyse siis kummasta?

Myös device managerista kävisin poistamassa kaikki ylimääräiset näytöt ja mahdollisesti myös näytönohjaimet.(show hidden devices ensin jotta näkee ei-läsnä olevat laitteet jotka voisivat aiheuttaa tuollaista )
En ole satavarma onko tuota tapahtunut pelkän näytön sammuessa vai onko konekin ehtinyt menemään nukkumaan, voi olla että on ehtinyt.

Ei ole näyttiksessä kiinni muita vehkeitä/johtoja/tms, Ryzen 7 5800X3D eli ei integroitua

Tämmöisen olen joskus kirjoittanut muistiin, kun tuli vastaan

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\Configuration\SIMULATED
Aseta activesize ja primsurfsize monitorin natiiviresoluutioon
Täällä on myös tullut tuo sama vika. Alkoi joskus tässä talvella, olisiko tammikuuta. Kun käyn esim. kaupassa, niin takaisin tullessa kun näyttö herää, selain-ikkuna on mennyt pieneksi ja sitä joutuu venyttelemään uudelleen haluttuun kokoon.

Täällä Simulated 00 00 ActiveSize oli jo oikein (1920x1080) mutta PrimSurfSize on 1024x768. Muutan sen ja yritän havainnoida loppuiko se ilmiö.

Samanlainen vika oli jo muistaakseni Win8-koneissa ja korjausta tuli etsittyä pitkään, ennenkuin joku ehkä tämmöinen korjaus lopetti sen ilmiön. En valitettavasti enää muista enää, mitä asetusta tuli säädettyä.

Windows 11 24H2 käytössä ja 9070 XT. Näytön kun sammuttaa niin samaa tekee myös täällä.

Mulla loppu ikkunoiden siirtyminen kun otti tuon snapin pois.
  1. Disable "Snap Windows":
    • Go to Settings > System > Multitasking.
    • Turn off "Snap windows" to stop Windows from automatically repositioning your open windows

• Tykkää
Reactions: 100
Mulla loppu ikkunoiden siirtyminen kun otti tuon snapin pois.
  1. Disable "Snap Windows":
    • Go to Settings > System > Multitasking.
    • Turn off "Snap windows" to stop Windows from automatically repositioning your open windows
Ei toiminut ensimmäisellä kerralla. Renkkasin muutaman kerran päälle ja pois niin nyt toimii.

Tuo Snap ei ole se syy ainakaan omassa koneessa. Se liittyy ehkä enemmän siihen, että jos monitorista on virta pois tai se sammuu 10 min kuluttua .. kun olen muualla.

Löysin tuollaisen keskustelun, joka on samaa kuin pasi-ipan kertoma juttu, mutta että niitä resoluutioita pitää kai vaihdella kaikista missä on NIL tai SIMULATED ..

Mulla on kolme MSNIL.. ja yksi SIMULATED.. Vaihdoin kaikkiin activesize ja primsurf numerot 1920 1080:ksi ja katselen joko loppui. Harmi kun en osaa aiheuttaa sitä ilmiötä, niin pitää vain odotella viikko tms.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
274 726
Jäsenet
77 219
Uusin jäsen
ateks

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom