Ekat kaks chapteria on hyvä vetää tallentamatta. Ongelmana vaan se et se alun kylässä selviytyminen ja Chapter 2 ekan merchantin jälkeinen avaimenhakureissu ei oo läpihuutojuttuja välttämättä. Villagen voi selvittää kahella eri tapaa, joko pysymällä X määrän ajan hengissä tai tappamalla X määrän porukkaa. Nopeampaa on tappaa ne, mut se vaatii kikkailua sen suhteen et saat porukkaa läjään ja kranaatilla sit hengiltä. Loput voi lasautella sit haulikolla. Ite valitsin tosin selvitä vaan sen aikamäärän joka tuntuu kyllä aika kohtuuttoman pitkältä professionalilla. Pelkkään aikarajan venailuun meni pitkälti kaikki resurssit. Ton jälkeen sit ei mitään kummosempaa ookkaan, juoksee seuraavaan chapteriin koska mitään ns. pakotettuja rähinöitä ei oo, väistelee vaan.
Tokassa chapterissa on sit se merchantin jälkeinen avain. Tää oikeastaan kannattaa treenata erillisellä tallennuksella aika hyvin siihen pisteeseen et sen saa suht vaivatta menemään läpi, tossakaan ei ketään välttämättä tarvi tappaa mut tieltä niitä kyllä pitää saada useempikin kappale. Oma reitti oli oikeelta talon sisälle, tikapuut ylös, avain mukaan ja siitä sit pyörittämään se ovi auki. Matkalla ampuu punaset tynnyrit miten nyt tuntuu fiksuimmalta ja jos joku tulee eteen ikävästi niin haulikolla sit pois tieltä. Siitä sit aika helppo matka Ch 3.
Kolmoschapterissakaan ei oikeastaan kummosempaa oo, eka tallennus joko ennen bensakanisteria tai sen jälkeen, tai jos oot itsevarma Del Lagon kanssa niin voi sen tallennuksen vasta Chapter 4 tehdä myös, mut ite en kehdannu tohon asti venyttää. Tallensin ite ekan kerran ennen bensakanisterin hakemista kun arvioin et siellä on riski kuolla. Del Lago meni onneks ykkösellä mut ei siinä kauheasti uusiks olis muutenkaan menny. Jäi kans sanomatta mut kannattaa matkan varrella kerätä mahollisimman paljon aarteita ja tehä niitä Merchantin questejä mitkä on fiksusti matkalla, mut ihan kauheasti ei välttämättä kannata lähteä näitten takia kiertämään kun siihen sit menee kans nopeasti aikaa.
Chapter 4 aika selkee homma kans, ei mitään kummosempaa kun hakee ne avaimet merkityistä paikoista, käy ekana siellä missä on jopa vihollisia, mut senkin voi juosta aika huoletta läpi koska puzzlejen ratkasut on staattiset niin niitä ei tartte katella uusiks, kato netistä jos tuntuu et ei muista. Haaksirikolta kannattaa hakea Red 9 jos ei muuten niin myytäväks (voi myös käyttää mut vaatii melkeen stockin, oisko ollu 9 spineliä, Red 9 bonarina on se et sillä on random mahis tappaa päähän ampumalla ns. laakista) ja niillä parilla valinnaisella saarellakin kannattaa käydä keräämässä aarteet ja se kultanen kananmuna. Sen kultasen kananmunan voi joko käyttää siihen requestiin tai säästää myöhemmälle, sille voi olla käyttöä kuitenkin. Toinen tallennus ennen El Gigantea. Toivottavasti pelastit sen koiran ansasta, helpottaa aika paljon. Muuten perushomma, ammu riflellä sitä weak pointtia selässä, paitsi sitkun se makaa kivien alla niin käy lasauttamassa haulikolla pari kertaa.
Sit juosten chapterin loppuun, toivottavasti Ashleylla on se armori pukuna, muuten seuraavat kohdat hyvinkin vittumaisia. Jos on niin aika vapaasti saat juosta farmille, siellä sit kolmas tallennus. Seuraavaks sit vuorossa se mökkirähinä, siihen ei muuta sanottavaa ku onnea. Siinä on kolme eri vaihetta, ekaks porukkaa tulee vaan alakerrasta, nopeiten tosta pääsee ohi kun kerää kolmet ikkunalaudat ja lyö ikkunat umpeen. Sit alkaa tulee ylöskin väkeä, tästä eteenpäin kannattaa alkaa vaan yrittämään saada porukka mahd nopeasti hengiltä että alkaa se vika vaihe. Jos oot lyöny laudat ikkunoihin niin se lehmän näkönen äijä tulee cutscenessä niistä läpi, tapa se mahd nopeasti (kranaatit ja rifle toimii parhaiten) ja sit nää kekkerit loppuukin.
Tässä sit tuleekin eka hikiset kädet-hetki koska tässä vaiheessahan ei kannata tallentaa, vaikka yks kusinen kohta takana ja toinen suoraan edessä. Homma on suht selkee sinne checkpointille asti missä tulee ne moottorisahasiskokset, mut siinä voi sit tulla mielenkiintosia tilanteita. Kranaatti ois tässäkin hyvä olla, mut muuten lasauttelee riflellä näitä akkoja päähän. Ennen rähinän alottamista avaa sen ladon ovet molempiin suuntiin et on kaks pakoreittiä, sieltä kun tulee selkään normipoitsujakin. Ite panostin valtaosan rahoista riflen upgradeihin koko pelin ajan, koska se tuntu fiksuimmalta päätökseltä sen suhteen et paljonko se tekee damagea weak pointteihin. Ongelmana se et niihin pitää sit kanssa osua ja paras rifle on vähän oudosta syystä se perus pulttilukko jonka saa aika alussa jo ostettua. Siitä ei tosin tuu oikeasti hyvä kun vasta signaturen ostettua (eli se upgrade joka avautuu vikana) kun sen damage tuplaantuu, ja se sit tekee muutenkin weak pointeihin 3x damaget niin siitä voi sit laskea et millä kannattaa bossit ammuskella. Jokatapauksessa toivottavasti menee akat ekalla koska muuten se on toi mökkisetti uudestaan, ja itellä ois varmaan menny peli ainakin muutamaks tunniks kiinni tossa vaiheessa. Siitä sit aika suora juoksu seuraavalle tallennuspisteelle, välissä on joku jahtausskene tosin mut jos Ashleylla on se armori niin sen voi kirjaimellisesti aikalailla juosta vaan loppuun kun siitä ei tarvi välittää ollenkaan. Neljäs tallennus ennen Mendeziä, tähän meni itellä pari yritystä kuitenkin. Eka phase simppeli, tikapuut ylös, painele E ja Space vuorotellen ettet ota damagea, jokasen animaation jälkeen Mendezin weak spot asettuu about samoille kohdille (silmä selässä), siihen riflellä kunnes toka phase. Siinä sit parhaimpas mukaan väistelet ja ammut päähän, onnea. Vaihda normihaulikko Riot Guniin jossain välissä missä tuntuukin hyvältä, ei kiire mut on se parempi kun vakio.
Seuraavaks Castleen ja vuorossa ehkä yks pelin ikävimmistä chaptereista, jee. Tää katapulttikohta kannattais olla aika hyvin hallussa koska tallennusta ei tehdä ennen sitä. Et käy opettelemassa mihin ne tippuu, ne on spesifit kohdat mihin ne räjähtelee, sit juokse nostamaan tykki, about heti sen jälkeen tulee sopiva väli mistä pystyy ampumaan kaikki ne punaset tynnyrit jotka on niitten katapulttien vieressä, ammu ne ja lasauta portti auki. Salazarin ekan cutscenen jälkeen suoraan 180 astetta ympäri ja ammut sen äijän joka tulee selkään, sit loput normaalisti. Tässäkään ei vielä tallenneta, kun edessä ei varsinaisesti mitään vaarallista oo. Stealthilla se sokee äijä hengiltä, puzzlet menee ulkomuistista (toivottavasti) ja ennen Water Hallia sit viides tallennus. Onnea siihen, koska mulla ei oikeastaan oo mitään takuuvarmaa strategiaa tähän, liiku nopeesti ja hoida tieltä vaan tarvittavat, koska kun pääset rappusten yläpäähän niin kaikki viholliset lähtee takasin, eikä oo enää sun kimpussas. Sit vaan se pakollinen venailu et Ashley tunkkaa loput ja chapterin loppuun.
Älä kuitenkaan tallenna, ellet ihan välttämättömäks koe. Kasichapteri on suhtkoht helppo ja ei ihan kauheasti tarjoa haastetta, jos saat stealthilla hoidettua sen huoneen missä se punakaapunen äijä on, eli pudottamaan sen kruunun niitten alhaalla olevien niskaan ja riflellä hoitamaan sen punakaapusen sit perään nopeasti, niin tässä ei oikeasti enää sit ennen chapterin vaihtumista riskiä oo. Toki jos toi eka huone ei mee ihan just miten pitää niin siinä on sit kaikki mahollisuudet joutua Water Hallia yrittämään toiseen otteeseen. Jokatapauksessa tässä ei nyt mitään kummosta oo.
Jos tallensit Chapter 8 alkuun, älä tallenna nyt, jos et niin nyt on ihan ok väli tallentaa. Seuraavana on se pensasaita, ei mitään kummosempaa jos suhtkoht muistat mistä puskista ne koirat tulee ja ammut ne heti, ei pitäs olla mitään erikoista. Linnassa sit käyt hakemassa kaks helpompaa päätä ekaks (Leijona, Käärme) ja vuohta hakiessa pidä huoli et sulla on kranaatti kannossa. Todnäk edellisillä pelikerroilla totesit et se yks huone on paskaa jossa sut lasketaan alas. Jos heität sen kranaatin siihen vivulle ja räjäytät sen yhen kusipään palasiks sillä niin sua ei lasketa alas ja voit vaan kävellä hakemaan sen vuohenpään ja sit ulos. Aivan ihana skippi, muuten tähän olis varmaan joutunu hukkaamaan yhen tallennuksen. Kolme päätä kannossa, lyö ne kiinni ja koita olla nukahtamatta sen Ashley-segmentin aikana. Jos armor niskassa niin et tässäkään ymmärtääkseni voi kuolla, lyö ekaan kelloon 7:00 tauluun ja juokse koko roska läpi, ei pitäis olla tässäkään mitään kummosta.
Tallennus tähän väliin ihan ok (7. tallennus), yks pelin kusisimmista chaptereista edessä. Seuraavana ois suuntana ballroom missä on niitä torakoita maksimit ja heti perään sit se huone missä on normivihuja ja kaks niitä sokeeta äijää. Torakoihin sellanen vinkki et kannattaa olla aika hyvässä muistissa et mistä ne hyppii, ne kaikki kun pitää tappaa jokatapauksessa kun ei tosta juostakkaan läpi. Sitä seuraavaan huoneeseen ei oikeasti oo juurikaan mitään kikkoja kun se menee silmänräpäyksessä päin helvettiä jos peli niin päättää. Yks tapa on mennä vasenta reittiä kellolle, kilauttaa sitä, venata et sokeet kaiffarit on siinä, riflellä molempia weak spottiin ja tosi nopea flashin heitto, jos olit tarpeeks nopea niin molemmat kuolee siihen, jos et niin ainakin toinen. Onnea jokatapauksessa tähän ripulivelliin, tän jälkeen ollaankin sit vedessä jossa on niitä näkymättömiä ötököitä joitten silmät hehkuu 0,1s ennenkun ne hyppää. Jos edellisen huoneen jäljiltä on hikiset kädet niin kävele vaikka tähdäten kokoajan jos et tarkalleen muista missä kohdin ne tulee uimaan kohti (näin mä tein) ja tallenna seuraavalla mahdollisella pisteellä, kahdeksas tallennus ja chapter 10. Seuraavaks on se Xenomorphin näkönen kaveri mut sille ei tarvi mitään tehä, pyöritä sitä siellä huoneessa missä on keskellä kamaa ja homma ok tietyn ajan kuluessa, toki tässäkin tuntuu kestävän noin kaks ikuisuutta mut mitään vaaraa tässäkään ei ole, tallennus on ihan vaan sen takia ettei hermoile tätä koska toisaalta on tässä mahollisuus kuolla yhteenkin virheeseen.
Ei tallennusta chapterin vaihtuessa. Dynamiittia hakiessa moottorisahakaveri mahd nopeesti alas (rifle toimii päähän nopeiten) ja sit loput parhaimmaks kattomallas tavalla. Ite käytin rappusia sille sillalle hyödyks, koska vihut saa helposti valumaan niitä alas kuitenkin. Luis pitää aika hyvän huolen kanssa siitä ettet grabeista ihan liikaa ota sanktiota. Toinen moottorisaha-akka löytyy sit sisältä mut annoin sen ite tulla paikalle omaa vauhtia, riflellä tääkin hengiltä ja silta alas, koin fiksuimmaks ite tappaa kaikki tästä tilasta, tallennuksesta hetki aikaa ja ei kiinnosta testailla mikä toimii ja mikä ei ja samalla leikkiä jokasella yrityksellä hippaa sen Xenomorphin kanssa. Dynamiitin jälkeen sit onkin kaks El Gigantea. Normaali eka alas, weak spot esille ja riflellä siihen, pitäis tippua aika nopeasti. Turha oikeastaan edes yrittää tiputtaa sinne laavaan ku se on vähän arpapeliä. Toisen kanssa sit sama kunhan armorit on pois, tässäkin ois ihan fiksua kokeilla pari harjotusrundia professionalilla tai hardcorella et oppii väistämään suurimman osan kamoista, mut ei se välttämättä ihan pakollista oo, menee vaan aika paljon uusiks jos menee vituiks. Kärryllä ratsastamisessa ei mitään, se on läpihuutohomma jokatapauksessa. Ötököitten kanssa sit ottaa vaan rauhaksiin ja muistelee missä ne spawnaa ja missä on maastoutuneena, tallennus ennen Krauseria ja etiäpäin. Krauserin kanssa ei sit pitäis olla mitään paineita kun tallennus just tehty, mausteena tosin Professionalilla on se et parryn ikkuna on huomattavasti pienempi mut kattoo hudista millon näyttää et paina space ja noudattaa sitä. Dodgea (defaulttina E) saa lätkyttää niin paljon ku haluaa ja se tulee automaagisesti sit. Vastoin pelin neuvoja älä pelkällä left clickillä mee huitomaan, vaan space pohjaan ja sit töki left clickillä, on nopeampi ja voit sitä päähänkin koittaa tähdätä. Omalla pelikerralla sain aika hyvän stunlockin aikaan tolla tavalla, pitäis varmaan muiltakin onnistua. Meleetä väliin jos tarjoaa.
Chapterin vaihoksessa ei tallennusta. Jos pistit sen aiemman Golden Eggin requestiin sisään niin saatat haluta hakea Throne Roomista toisen, mikäli seuraavasta bossista haluaa päästä helpolla, jos taas halpamaiset taktiikat ei oo sun juttu niin sit vaan Clock Toweriin, se on vähän sellanen tila et ei juurikaan oo kun yks tapa edetä. Sieltä kun pääsee niin tallennus ennen Salazaria ja sit sinne. Jos sulla on se kultanen muna inventoryssa niin viskaamalla sen sitä päin teet n. 70% damagea ja tiputat sen maahan, jos näin valitset tehdä niin ei sen pitäis muutamaa riflen panosta enempää sit vaatia jotka varmaan kerkeet ampumaan siinä vaiheessa kun se ottaa lukua. Ite en tosta tienny vielä tossa vaiheessa kun ite olin tätä vääntämässä, niin vedin sit perinteisellä tavalla enkä oikeastaan vieläkään neljän pelikerran jälkeen oo ihan varma et miten tää bossi toimii. Selviydy ja eteenpäin. Mun laskujen mukaan nyt ois 10 tallennusta käytetty.
11 tallennus heti saaren alkuun sit. Tajusin et en juurikaan upgradeista yms oo puhunut, mut se Rifle ois tosiaan se eka mikä pitäis saada tappiin. Näillä nurkilla sen ois jo hyvä olla tappiinsa ruuvattu, koska toi Salazar voi olla aika tiukka jo ilman täysin tuunattua rifleä. Loput upgradet on sit oikeasti aikalailla se ja sama, pislaan damagea pikkasen ja haulikkoonkin ehkä vähäsen jos kokee tarpeelliseks. Salkkuun ostaa parit upgradet, mutta ihan vikoja ei välttämättä tarttee, tosin jos Red 9 stockin kanssa kannossa niin sit ehkä jo tartteekin. Puukon pitää kunnossa koko pelin ajan koska sillä pääsee pois ikävistä tilanteista, durabilityä taisin kerran tai kaks nostaa. Bodyarmor on sit vähän sellanen et se syö rahat ja tosi nopeeta, eikä sitä rahaa oo kovin paljoa ylimäärästä tän aikana jos ei ihan liikaa reitiltä poikkea. Eli höhöhö, koita välttää damagea ja korjaa se body armor vasta sillon ku tallennuksesta on aikaa ja alkaa olemaan sellanen fiilis et selviäminen vois olla siitä kiinni. Gunpowderit menee vain ja ainoastaan rifleammon tekemiseen, siitä on kuitenkin eniten hyötyä. Pelin loottijärjestelmä pitää huolen et kaikkea muuta löytyy tarpeeks, pistoolin panoksia tippuu tarvittaessa, green herbejä tippuu jos oot punasella ja 0 healing itemiä inventoryssä yms. Noi kannattaa pitää mielessä jos tilanne näyttää kusiselta, koska todennäkösesti se seuraava vihollinen tiputtaa just sen mitä tartteetkin, et jos sinne asti selviät niin tilanne on jo parempi.
Island on siitä vähän paska mesta et en varsinaisesti koskaan keksiny mitään kunnollisia strategioita sinne vaan tuntuu et kaikki tapahtuu vähän miten tapahtuu. Jokatapauksessa rämmi tavalla tai toisella sinne mestaan missä Ashley on, tallenna ennen sitä labrareissua Regeneradoreiden kanssa ja sit rämmi se labra läpi, siellä käy herkästi köyhästi niin siks valitsin ite tehä "turhan" tallennuksen tähän väliin. Jos koet tarpeelliseks niin hae se LE5 pakkashuoneesta ja vaikka myy se. En ite koko rundin aikana SMG:tä käyttäny ja ammuksetkin aina myin, niistä sai ihan fiksusti lisäfyrkkaa tarpeeseen.
13 tallennus sit Chapter 14 alkuun.... tai sit ei. Vähän valintojen maailma, jos pääset Chapter 14 suurimmaks osaks huoletta läpi niin älä tallenna. Alussa on vaan pari ikävämpää kohtaa, mut sinällänsä ei mitään ennen näkemätöntä. Ashleylla jos on edelleen se armori niin aika ongelmattomia loppujenlopuks. Rämmi sinne nosturille, heitä pari kranaattia siihen seinään ja sen pitäs mennä yhellä tai kahella iskulla alas, eli sun ei tarvi hukata ammuksia tähänkään hommaan sen enempää. Sit vaan eteenpäin, tallennus ennen Krauseria, tää on joko 13 tai 14, riippuen miten valitsit. Krauser on suht helpohko, mut Ch14 tolleen muuten aika perseestä niin sitä ei huvittais uusiks laitella. Täyteen paukutetulla riflellä se on ekassa phasessa kaks headshottia, sit juoksentelet eteenpäin, toivottavasti muistat mitä missäkin. Sillalla kun se alkaa ammuskelemaan jousipyssyllä niin ammu riflellä kerran päähän niin lopettaa senkin. Toka phase alota perinteisellä, riflellä päähän. Pitäs tippua alas ja parin laakin jälkeen mennä sit eteenpäin. Riflestä scope tässä vaiheessa pois (scopella liian vaikee osua tarkasti kun se on iholla kokoajan) ja vikaan phaseen, tarkotuksena tässäkin luukuttaa muutamat laakit päähän ja siinäpä se sit onkin, tää on aika helppo professionalillakin jos vaan se rifle on tapissa. Jos ei, niin sit ei niin helppo.
Vika tai tokavika tallennus Chapter 15 alkuun, tää on aika ikävä setti kokonaisuudessaan. Alussa juokse porteille et helikopteri spawnaa, anna sen hoitaa homma suurimmaks osaks. Mee eteenpäin, oota et kopteri hoitaa tornin. Sit tuleekin se AA tykki pilaamaan homman, ton kaiketi vois hoitaa viskaamalla kaks kranaattia siihen ja tällöin pääsis skippaamaan aika ison osan, mut ite en tossa koskaan onnistunu enkä ikinä jaksanu ladata tallennustakaan ton takia. Perinteisellä tavalla hoituu kans ihan ok ilman ongelmia, jos ei niin tallennus ei oo kaukana mut jos tänne asti on selvinnyt niin en uskois olevan kauheasti ongelmia. Seuraavan huoneen valitsin sit ite juustota koska se tuntu Standardillakin jo tarpeeks ikävältä. Kävele porteista sisään ja mee heti takas ulos kun viholliset on spawnannu. Oota et ne käppäilee sun luo ja hoitele ne miten haluat. Käy painamassa yks kytkin ja taas juokse ulos, koska lisää spawnaa. Sit toinen kytkin ja eteenpäin. Äläkä sit osu niihin katosta roikkuviin ruumissäkkeihin siellä yhessä huoneessa joka on edessä, niistä säkeistä tippuu regenradoreita ja ihan välttämättä ei oo resursseja niitten kanssa painia kuitenkaan, ne kun imasee tässä vaiheessa sen about 4 riflen panosta per vihollinen.
Kun oot tuolta selvinny, niin tallenna, mikäli on vielä yks jäljellä. Jos ei niin noh, onnea, toivottavasti et kuole seuraavassa kohdassa, koska se on kirjaimellisesti vika paikka missä on mahollista kuolla. Ota rauhassa ja käytä oikeastaan ihan kaikkea mitä löytyy inventorysta, jatkossa sitä et enää oikeastaan tarttee. Muutaman riflen panoksen jos saat säästettyä niin ois hyvä, mut muuten kaikki on vapaata riistaa. Suosittelen pistoolia kun sille pitäs olla aika paljon ammuksia täälläkin jaossa.
Tosta kun selviät niin peli on käytännössä sit läpi. Seuraavalla merchantilla tsekkaa mikä tilanne, jos tuntuu et tarviit riflen panoksia (täys lipas muistaakseni riittää mut ehkä kannattaa varata enemmän) niin osta merchantilta niitä mistä niitä craftataan. Myy kaikki turha pois, eli ihan vaikka koko inventory sitä rifleä lukuunottamatta. Osta sinko (160k). Mee vikaan bossiin. Ammu singolla. Tokassa phasessa ammu riflellä.