Rengaspaineista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jande
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
36
Millaisia paineita olette pitäneet 215/60/17 kesärenkaissa? Tuossa juuri vaihdatin Bridgestone Turanza T005 renkaat autoon (Nissan Qashqai 1.6 vm2012) ja rengasliike iski kaikkiin 2,7bar.. ja sanoi että nykyrenkaissa tämä on paras ja että tussummalla gummilla voi kulua keskeltä "niin kummalliselta kuin kuulostaakin". No turha siinä asiantuntijan kanssa oli haastella mutta auton omat ohjearvot on edessä 2,3 ja takana 2,1bar. Mielipiteitä?
 
Varmaan toi 2,7 on aika hyvä. Alle 2,5 en kyllä laittais missään nimessä, muuten kuluu keskeltä.
 
Skeida Octavia farkku, yksin tai kaksin ilman isompia tavaroita ajellaan käytännössä ainaja pidän 1-3 hlö vs. "täys lasti" -suosituksien välissä.
 
Alle 2,5bar nykyrenkaissa on normaaliin henkilöautoon vähän. Nyrkkisääntönä pidetään sellaista, että tavallisiin 16 tuuman renkaisiin 2,6bar, 17" 2,7bar jne. Tubeless-renkaat vaativat ilmaa pitämään renkaan runkoa kasassa, näinollen liian tyhjällä renkaalla ajaminen kuluttaa rengasta epätasaisesti ja voi johtaa renkaan sisäpuolen tuhoutumiseen lisääntyneen kitkan aiheuttaman lämmön takia. Matalat rengaspaineet tuntuvat paremmilta ajettaessa, mutta lähtökohtaisesti suosittelen noudattamaan rengasvalmistajan antamia paineita, jolloin renkaan elinikä voi olla huomattavasti pidempi.

Kevyessä uudehkossa henkilöautossa, jossa on vaikkapa 205/55r16 pyörylät alla, rengaspaine on hyvä asettaa 2,6bar-2,7bar välille. Rengaspaineet usein tuppaa "vajumaan", jolloin saadaan pieni pelivara sille, että henkilö ajaa pääsääntöisesti oikealla rengaspaineella. On myös hyvä muistaa, että varsinkin huoltoasemien mittarit voivat näyttää vähän sinneppäin.

Suuret lämpötilavaihtelut vaikuttaa myös rengaspaineisiin oleellisesti, mikäli täyttää renkaat vain ilmalla. Tätä voidaan ehkäistä täyttämällä rengas typpiseoksella.
 
Millaisia paineita olette pitäneet 215/60/17 kesärenkaissa? Tuossa juuri vaihdatin Bridgestone Turanza T005 renkaat autoon (Nissan Qashqai 1.6 vm2012) ja rengasliike iski kaikkiin 2,7bar.. ja sanoi että nykyrenkaissa tämä on paras ja että tussummalla gummilla voi kulua keskeltä "niin kummalliselta kuin kuulostaakin". No turha siinä asiantuntijan kanssa oli haastella mutta auton omat ohjearvot on edessä 2,3 ja takana 2,1bar. Mielipiteitä?
Tuon ikäisessä Qashqaissa jousitus on muistini mukaan melkoisen pintakova. En missään nimessä lähtisi ylipaineisilla renkailla pilaamaan loppujakin mukavuuden rippeitä, vaan noudattaisin autovalmistajan suosituspaineita huomioiden nopeuden ja kuorman.

Rengasliikkeet tuppaavat laittamaan autoon kuin autoon 2,7-3 bar. Syytä en tiedä. Auriksessani pyrin pitämään taloudellisuuden takia mahdollisimman kovat paineet, mutta mukavuuttakin pitää olla tietty määrä. Toyotan antamat paineet ovat 2,3/2,5 (norm./eco). Välillä ajan jonkun aikaa@2,5 bar, mutta aina olen hetken päästä pudottanut 2,4:ään. Pumpulikäteni ja -jalkapohjani havaitsevat muuten ylimääräistä värinää tutulla karkealla asvaltilla. Kojelaudan yksi saumakin alkaa vienosti resonoimaan karkealla pinnalla, kun on 2,5 bar ja ilman lämpötila on noin +20C. Tilanne korjaantuu, kun lasken 2,4:ään analogisen rengaspainemittarin napilla. Ei se toki mersuja vastaa tuonkaan jälkeen tuolla tiellä.

Varmaan toi 2,7 on aika hyvä. Alle 2,5 en kyllä laittais missään nimessä, muuten kuluu keskeltä.

Millä perusteella kuluu keskeltä, kun alle 2,5 bar? Se on kuitenkin jopa autovalmistajan suosittelemia paineita enemmän, ja profiili on nykyautoksi korkea 60 %.

Tässä Goodyearin kanta (katso kohta "Renkaiden keskiosa on kulunut"):
Kulutuspintojen tarkistus

Homma ei kuitenkaan ole noin yksinkertainen. Jos ajetaan vajaapaineisilla (lue: selvästi alle valmistajan ohjeen) paljon motaria tai jopa autobahnilla, niin silloin renkaat kuluvatkin yllättäen keskeltä! Syynä on se, että silloin kulutuspinnan massan ja keskeiskiihtyvyyden tulo kasvaa liian lähelle (ollen kuitenkin kertaluokkaa pienempi) ilmanpaineen renkaan kylkiin kohdistamaa voimaa, jolloin kulutuspinta menee hieman kuperaksi iskien kovemmalla voimalla asvalttiin --> keskiosa kuluu nopeammin. Tämä sama ilmiö tapahtuu myös motaria matalammilla nopeuksilla, jos renkaiden kyljessä on tavallista vähemmän korkeutta, ja samalla kulutuspinta on tavallista leveämpi. Herkkyyden ilmiölle näkee suoraan profiilisuhteesta. Kysyjällä se oli 60, joten ei ole herkimmästä päästä. Qashqailla nopeudetkin pysynevät kurissa 1,6:n ansiosta.
 
Alle 2,5bar nykyrenkaissa on normaaliin henkilöautoon vähän. Nyrkkisääntönä pidetään sellaista, että tavallisiin 16 tuuman renkaisiin 2,6bar, 17" 2,7bar jne.
Tätä komppaan myös. Leveämmät renkaat tuppaa myös vetelemään urissa enemmän jos on liian alhaiset paineet.
 
Millaisia paineita olette pitäneet 215/60/17 kesärenkaissa? Tuossa juuri vaihdatin Bridgestone Turanza T005 renkaat autoon (Nissan Qashqai 1.6 vm2012) ja rengasliike iski kaikkiin 2,7bar.. ja sanoi että nykyrenkaissa tämä on paras ja että tussummalla gummilla voi kulua keskeltä "niin kummalliselta kuin kuulostaakin". No turha siinä asiantuntijan kanssa oli haastella mutta auton omat ohjearvot on edessä 2,3 ja takana 2,1bar. Mielipiteitä?
Itsellä 205/55-16 renkaat (Opel Vectra). Paineet 3.5 bar, koska pidän tukevista renkaista. Myös Peugeot 406 ja 407 voi pitää noita samoja 3.5 bar paineita. Renkaat on kuluneet ihan normaalisti.

Jos haluaa mukavat, mutta kumminkin riittävät paineet, niin 2.8 bar on ihan hyvä.

Ford Fiesta A 100hv -18 renkaat 195/55-16. Paineet pitäisi olla muistaakseni 2.3/1.8? Laitoin 2.5/2.0 ja ne oli oikein hyvät. Rengasliikkeessä olivat täyttäneet ensin 2.6/2.6, mutta se oli minusta aivan liikaa tuollaiseen pikkuautoon. Perä siis tuntui kovalta etupäähän verrattuna (kevyt perä?).
 
Vajaa kolme baria tuos keväällä eli nyt siinä kolmen nurkalla, 3,1 todennäköisesti kun hellettä pitelee. Ja juurikin ed.mainitusta syystä, kuluu keskeltä jos mennään suosituksilla.
 
Itsehän ajan paljon motaria ja pidän renkaissa 0,1 baria yli valmistajan suosituksen. Se tarkoittaa 225/50R17 renkailla 2,0/2,2 (etu/taka) baria. Ihan tasaisesti on kuluneet renkaat eikä mitään vetelyä tunnu. Tuohon nähden aika kovia paineita tuntuu muut pitävän :eek: Autona siis BMW 320i vm. -14.

Renkaat lämpenevät 10 astetta lämpimämmäksi kuin ympäristö motariajossa eli jos ulkona on 20 astetta, on renkaat 30 asteiset ja paineet nousevat vastaavasti 0,1 baria. Näin ainakin auton oman valvonnan mukaan, joka näyttää kylmänä lämmöt ja barit oikein eli varmaan siihen voi luottaa ajossakin.
 
F30 BMW oli ainakin ihan järkyttävän huono ajaa 2.0 ja 2.2 barin rengaspaineilla... Pistettiin 3 niin johan oli hyvä ajaa. 2012 F30 noilla samoilla 225/50R17 renkailla oli siis kyseessä. 2.0 ja 2.2 barin paineet on tarkoitettu ilman kuormaa ja ns. "comfort" paineet, mutta en kyllä suomessa käyttäisi.
 
Aika perus sääntö on et vannekoon viimeinen numero määrää paineen toisen numeron 15-19 tuuman väliltä eli 15-2,5bar, 16-2,6bar jne. Sit 20 tuumanen tai isompi 3bar.
 
Jotkut micran donitsirenkaat voi olla eri asia mut niissä varmaan aika sama käytäntö sopii et vannekoon vika määrittää myös paineen.
 
Auton painokin vaikuttaa rengaspaineisiin. Kevyeen 16" vaikka eteen/taakse 2.5/2.0bar. Raskaampaan autoon vaikka 2.8-3.5bar olen itse käyttänyt. Mutta maksimi voisi olla myös 3.1bar lähellä.

Enemmän painetta, niin rengas on tukevampi, mutta samalla vähän epämukavampi. Enemmän painetta, niin auto rullaa aavistuksen paremmin.
 
F30 BMW oli ainakin ihan järkyttävän huono ajaa 2.0 ja 2.2 barin rengaspaineilla... Pistettiin 3 niin johan oli hyvä ajaa. 2012 F30 noilla samoilla 225/50R17 renkailla oli siis kyseessä. 2.0 ja 2.2 barin paineet on tarkoitettu ilman kuormaa ja ns. "comfort" paineet, mutta en kyllä suomessa käyttäisi.
Jäi epäselväksi, miksi juuri Suomessa et käyttäisi suositeltuja paineita? Yksin tai kaksin tuolla minun autolla ajetaan 99% ajasta, joten "tyhjän" auton paineet on sikäli oikein. Pitänee kokeilla kovempia paineita, mutta minusta suurempi ongelma ajettavuudessa on kyllä liian löysä jousitus.
 
Kovemmat paineet säästää bensaa, vähentävät rengasmelua, pienentävät väärinkulumisen riskiä mutta epämukavalla alustalla olevassa autossa voivat vähentää ajomukavuutta. Itse oon autolla kuin autolla (henkilöautot) pitänyt n. 2,5bar paineita. Tuotahan kaikki rengasliikkeet jne suosittelevat, että paineet ovat hieman isommat, kuin mitä autonvalmistaja suosittelee.
 
Rosvoan hieman threadia. Onko väki verrannut typpitäytettyjä renkaita normaaliin ilmarenkaaseen paineiden osalta. Itse täytin prätkän renkaat jokunen vuosi sitten typellä, kun kumit vaihdoin, ja yllätyksekseni ainakin rangaspaineiden pysyvyys on ollut huomattavan hyvää (lue ei tarvitse täyttää, pitää paineet käytännössä täydellisesti). Muista mahdollisista eduista en osaa niin sanoa.

Yleisesti tuo typpitäyttö tuntui olevan enemmän pinnalla noin viitisen vuotta sitten, mutta tuntuu sitten vähentyneen.
 
Rosvoan hieman threadia. Onko väki verrannut typpitäytettyjä renkaita normaaliin ilmarenkaaseen paineiden osalta. Itse täytin prätkän renkaat jokunen vuosi sitten typellä, kun kumit vaihdoin, ja yllätyksekseni ainakin rangaspaineiden pysyvyys on ollut huomattavan hyvää (lue ei tarvitse täyttää, pitää paineet käytännössä täydellisesti). Muista mahdollisista eduista en osaa niin sanoa.

Yleisesti tuo typpitäyttö tuntui olevan enemmän pinnalla noin viitisen vuotta sitten, mutta tuntuu sitten vähentyneen.
Typpitäytöllä haetaan kait lähinnä paineiden tasaisena pysymistä lämpötilasta riippumatta. Varsinkin rata-ajossa siitä on hyötyä ettei paineet nouse renkaiden lämpenemisen myötä.

Ainakin minulla on autonrenkaissa pysynyt kyllä tavallinen ilmakin ihan hyvin. Käytännössä ilmaa pitää lisätä kerran vuodessa, kun vaihtaa renkaat. Tämäkin lähinnä siksi, että kierrättää renkaita edestä taakse ja päin vastoin, niin edestä pitää vähentää ilmaa ja taakse vastaavasti lisätä. Takana siis kovemmat paineet.

@jonesky12345 onko muka oikeasti niin, että kovemmat paineet vähentävät melua? Luulisi melun nousevan, kun renkaat eivät jousta niin paljoa. Huomaa polkupyörälläkin miten kovilla paineilla pyörä täristää pahemmin, melua siitä nyt ei kuule millään paineilla. Bensan säästö ja renkaiden kulumisen väheneminen nyt on ihan luonnollista, mutta toisaalta pääsen minä NEDC kulutukseen (6,2l/100km) suosituspaineillakin.
 
@salamoi kyllä tossa rengasmelussa suurin melu aiheutuu siitä hävitystä energiasta. Mitä löysempi kumi sen suurempi muodonmuutos, sitä enemmän hävitään energiaa ja sitä enemmän tulee melua. Fillari ei oikein vertaudu kun toi tärinä tulee sielä 6-10bar paineilla ongelmaksi mitättömän massan lisäksi ja kontaktipinta on niin kapea ettei kellu epätasaisen asfaltin yli. Autonrengas kun menee melko tasaisesti rosoisellakin asfaltilla.
 
Niinkuin jonesky tuossa yllä jo sanoi; mitä löysempi rengas, sitä enemmän liikettä ja mitä enemmän liikettä, sitä enemmän ääntä.

Onhan asiaa tutkittu, ja yksi artikkeli sanoo esim:
John Paoff: An Investigation into the sources of vehicle tire noise (2002) sanoi:
Decreasing pressure on a tire will increase the amount the tire deflects, this deflection will increase the bulge of a tire. As a result, tire bulge increases with tire deflection, which means there will be less tire stiffness in the deflected region (the tire shoulder) which means there will be more vibration of the shoulder treads producing more noise. The elastic effects of the tire cause this to happen. The deflected sidewall will snap back into shape upon leaving the contact patch producing vibrations throughout the tire.

Käytännössä siis äänettömin rengas olisi mahdollisimman matalaprofiilinen slicks (koska rengaskuvio tuottaa ääntä). ;)
 
Jäi epäselväksi, miksi juuri Suomessa et käyttäisi suositeltuja paineita? Yksin tai kaksin tuolla minun autolla ajetaan 99% ajasta, joten "tyhjän" auton paineet on sikäli oikein. Pitänee kokeilla kovempia paineita, mutta minusta suurempi ongelma ajettavuudessa on kyllä liian löysä jousitus.

Täh, liian löysä jousitus? Ei kyllä minun mielestä F30 ole liian löysää jousitusta nähnytkään... Kokeilehan laittaa 2,8bar ilmaa renkaisiin. Kaksi F30 on ollu taksina alla, toisessa takavetoisessa juurikin nuo 225/50R17 renkaat ja toisessa oli 205/60R16. Kummallakin mentiin mutkiin lujaa, todella lujaa joskus. Jos 3-sarjan bemarissa on liian löysä jousitus vakioalustalla niin jossakin on vikaa, oli se vika sitten renkaissa, jousissa tai iskareissa. Tai sitten kuski on tottunut ajamaan jollakin käsittämättömän jäykkäjousitteisella autolla.

Kuitenkin omat kokemukset F30:sestä ovat pelkästään positiivisia, paitsi yksi Wetterin koeajoauto, jossa oli juurikin 2,2 ja 2,0 bar ilmaa renkaissa. Oli aivan järkyttävä kiikku ajaa verrattuna alla olleisiin takseihin joilla yhteensä sen 2,5 vuotta/150 000km henkilökohtaisesti ajoin.
 
Täh, liian löysä jousitus? Ei kyllä minun mielestä F30 ole liian löysää jousitusta nähnytkään... Kokeilehan laittaa 2,8bar ilmaa renkaisiin. Kaksi F30 on ollu taksina alla, toisessa takavetoisessa juurikin nuo 225/50R17 renkaat ja toisessa oli 205/60R16. Kummallakin mentiin mutkiin lujaa, todella lujaa joskus. Jos 3-sarjan bemarissa on liian löysä jousitus vakioalustalla niin jossakin on vikaa, oli se vika sitten renkaissa, jousissa tai iskareissa. Tai sitten kuski on tottunut ajamaan jollakin käsittämättömän jäykkäjousitteisella autolla.

Kuitenkin omat kokemukset F30:sestä ovat pelkästään positiivisia, paitsi yksi Wetterin koeajoauto, jossa oli juurikin 2,2 ja 2,0 bar ilmaa renkaissa. Oli aivan järkyttävä kiikku ajaa verrattuna alla olleisiin takseihin joilla yhteensä sen 2,5 vuotta/150 000km henkilökohtaisesti ajoin.
Itse ainakin ajelin sukulaisen F30 lainakäytössä pidempiä matkoja pääasiassa kun omassa autossa ei vakkaria ole ja sanoisin, että erittäin mukava alusta kaikkinensa eikä todellakaan kärsi rengaspaineista, korkeintaan meno vaan paranee mutkissa. Noissa uudemmissa bemmeissä tuntuu olevan löydetty tosi hyvä yhdistelmä jäykkää muttei pintakovaa alustaa joka tekee röykkyjen ylittämisestä vaivatonta ja pehmeää, mutta silti kestää ajaa kurvissa ilman että koko auto kääntyilee ja vääntyilee.
 
Täh, liian löysä jousitus? Ei kyllä minun mielestä F30 ole liian löysää jousitusta nähnytkään... Kokeilehan laittaa 2,8bar ilmaa renkaisiin. Kaksi F30 on ollu taksina alla, toisessa takavetoisessa juurikin nuo 225/50R17 renkaat ja toisessa oli 205/60R16. Kummallakin mentiin mutkiin lujaa, todella lujaa joskus. Jos 3-sarjan bemarissa on liian löysä jousitus vakioalustalla niin jossakin on vikaa, oli se vika sitten renkaissa, jousissa tai iskareissa. Tai sitten kuski on tottunut ajamaan jollakin käsittämättömän jäykkäjousitteisella autolla.

Kuitenkin omat kokemukset F30:sestä ovat pelkästään positiivisia, paitsi yksi Wetterin koeajoauto, jossa oli juurikin 2,2 ja 2,0 bar ilmaa renkaissa. Oli aivan järkyttävä kiikku ajaa verrattuna alla olleisiin takseihin joilla yhteensä sen 2,5 vuotta/150 000km henkilökohtaisesti ajoin.
No juu, kiitos aiemman viestisi ja ylipäätään tämän ketjun, nostin eilen paineet 3,0 bariin lämpimille renkaille. Aamulla renkaiden jäähdyttyä auto sanoo paineiden olevan 2,7 bar joka renkaalle. Kiitokset siis myös @jonesky12345 ja @Satelite vinkeistä.

Kyllä kovemmat paineet kieltämättä tukevoittivat menoa ja mutkiin saa paremman tuntuman. Eli suosituspaineet taitavat todella olla turhan alhaiset. Mikähän lie syynä niin alhaiselle suositukselle? Jouset ja iskarit ovat alkuperäiset, 5 vuotta vanhat ja 156tkm ajetut eli varmaan parhaat ominaisuudet on niistä jo takanapäin. Mutta kieltämättä paineiden nosto vaikutti ikäänkuin tukevoittavan myös alustaa. Liekkö sitten rengas sortanut/taittunut alle liian alhaisilla painella.

Rengasmeluun ja kulutukseen ei kyllä tullut parannusta. Melu vaikuttaa aika samalta ellei kovemmalta ja kulutus oli työmatkalla kovempi kuin aikoihin. Ottaen siis huomioon sään ja liikenneolosuhteet, tietenkin talvella ja ruuhkassa kuluttaa vielä enemmän kuin tämän päiväinen 6,7l/100km.
 
No juu, kiitos aiemman viestisi ja ylipäätään tämän ketjun, nostin eilen paineet 3,0 bariin lämpimille renkaille. Aamulla renkaiden jäähdyttyä auto sanoo paineiden olevan 2,7 bar joka renkaalle. Kiitokset siis myös @jonesky12345 ja @Satelite vinkeistä.

Kyllä kovemmat paineet kieltämättä tukevoittivat menoa ja mutkiin saa paremman tuntuman. Eli suosituspaineet taitavat todella olla turhan alhaiset. Mikähän lie syynä niin alhaiselle suositukselle? Jouset ja iskarit ovat alkuperäiset, 5 vuotta vanhat ja 156tkm ajetut eli varmaan parhaat ominaisuudet on niistä jo takanapäin. Mutta kieltämättä paineiden nosto vaikutti ikäänkuin tukevoittavan myös alustaa. Liekkö sitten rengas sortanut/taittunut alle liian alhaisilla painella.

Rengasmeluun ja kulutukseen ei kyllä tullut parannusta. Melu vaikuttaa aika samalta ellei kovemmalta ja kulutus oli työmatkalla kovempi kuin aikoihin. Ottaen siis huomioon sään ja liikenneolosuhteet, tietenkin talvella ja ruuhkassa kuluttaa vielä enemmän kuin tämän päiväinen 6,7l/100km.
Omat kokeilutkin on olleet sellaisia, että 2.8 bar (kylmät renkaat) on riittävä ja ajettavuus on silloin hyvä. Mutta jos on vaikka vielä painavampi auto, niin sitten varmaan voi laittaa suuremman paineen.

Suosituspaineilla auto on mahdollisimman mukava ja ottaa kuopat ja epätasaisuudet mahdollisimman pehmeästi. Kyydissä on siis luultavasti kiva olla? Mutta parempi ajettavuus saattaisi tulla sitten vähän isommalla paineella, kun renkaat ei lölly juuri ollenkaan, vaan jousitus hoitaa suurimman työn. Korkeaprofiilisesta renkaastakin saa siis tukevamman, kun laittaa vähän lisää ilmaa. Ei ole minusta pakko vaihtaa matalaprofiilisiin renkaisiin ja isompiin vanteisiin.

En ole itsekään huomannut, että rengasmelu pienenisi isommilla paineilla, mutta kumminkin aika samoissa on rengasäänet pysyneet. Kulutus pitäisi olla aavistuksen pienempi aavistuksen isommilla painella, mutta siinäkään ei varmaan paljon eroa huomaa. Auto saattaa rullata vapaalla vähän pitemmästi, kun on enemmän ilmaa. Jos on vajaat paineet renkaissa, niin rengas on vähän lintassa ja siihen ajamiseen kuluu vähän enemmän polttoainetta. Varmaan myös rengas lämpeää enemmän ja rengas voi pahimmillaan rikkoontua.
 
Itse ainakin olen huomannut valtavan pitoeron 3,2bar ympäriinsä paineiden ja valmistajan suositteleman 2,5 eteen ja 2,3 taakse välillä. Pienempien paineiden eduksi totta kai, tälleen hatusta heittämällä jonkun normi 90 asteen risteyksen voi ajaa pienemmillä 55km/h ja isommilla jää reilusti alle 50. Tämä 205/50R17 koossa autolla, joka osaa käyttää renkaiden pidon lähes maksimaalisesti hyväkseen.
 
3.2bar kuulostaa jo aika paljolta tuolle rengaskoolle. Muistaakseni juuri aivan liian korkeilla paineilla sivuttaispito heikkeni erään suomalaisen autolehden testissä, missä testattiin rengaspaineiden vaikutuksia auton käytökseen kuormattuna/ilman kuormaa.
 
Rosvoan hieman threadia. Onko väki verrannut typpitäytettyjä renkaita normaaliin ilmarenkaaseen paineiden osalta. Itse täytin prätkän renkaat jokunen vuosi sitten typellä, kun kumit vaihdoin, ja yllätyksekseni ainakin rangaspaineiden pysyvyys on ollut huomattavan hyvää (lue ei tarvitse täyttää, pitää paineet käytännössä täydellisesti). Muista mahdollisista eduista en osaa niin sanoa.

Yleisesti tuo typpitäyttö tuntui olevan enemmän pinnalla noin viitisen vuotta sitten, mutta tuntuu sitten vähentyneen.

Lähes olematon hyöty. Lähinnä se että ilmat pysyy renkaissa paremmin, mutta aikalailla siinä, ja oli se kai vähän lämpötilastabiilimpi?. Normaalissa täyttöilmassa on jo 78% typpeä, typpitäyttö vaan tarkottaa että se on sit 100%, joten ero ei oo mikään iso.

Itselle ei ole suuri vaiva tarkistaa rengaspaineet aina kausivaihdon yhteydessä, niin ei tarvii mitään typpitäyttöjä. Rengaspainevahdin kanssa tarve on vielä pienempi.

Hyvät katteet varmaan noissa typpitäytöissä, koska sitähän on helppo "tuottaa" koneella (erottelee ilmasta, ei maksa mitään käytännössä, muuta kuin asiakkaan lompakossa).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 637
Viestejä
4 537 518
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom