Rengaspaineista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja jande, 13.06.2019.

  1. jande

    jande

    Viestejä:
    13
    Rekisteröitynyt:
    05.10.2018
    Millaisia paineita olette pitäneet 215/60/17 kesärenkaissa? Tuossa juuri vaihdatin Bridgestone Turanza T005 renkaat autoon (Nissan Qashqai 1.6 vm2012) ja rengasliike iski kaikkiin 2,7bar.. ja sanoi että nykyrenkaissa tämä on paras ja että tussummalla gummilla voi kulua keskeltä "niin kummalliselta kuin kuulostaakin". No turha siinä asiantuntijan kanssa oli haastella mutta auton omat ohjearvot on edessä 2,3 ja takana 2,1bar. Mielipiteitä?
     
  2. tjkoo

    tjkoo

    Viestejä:
    349
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Varmaan toi 2,7 on aika hyvä. Alle 2,5 en kyllä laittais missään nimessä, muuten kuluu keskeltä.
     
  3. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 161
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Autossa lukee 2,2 bar, mutta pidän vähintään 2,5 bar.
     
  4. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    937
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Mitä renkaan kyljessä kerrotaan suositukseksi?
     
  5. Alensia

    Alensia Custom-titteli Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 081
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Skeida Octavia farkku, yksin tai kaksin ilman isompia tavaroita ajellaan käytännössä ainaja pidän 1-3 hlö vs. "täys lasti" -suosituksien välissä.
     
  6. lehtju

    lehtju

    Viestejä:
    27
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2018
    Alle 2,5bar nykyrenkaissa on normaaliin henkilöautoon vähän. Nyrkkisääntönä pidetään sellaista, että tavallisiin 16 tuuman renkaisiin 2,6bar, 17" 2,7bar jne. Tubeless-renkaat vaativat ilmaa pitämään renkaan runkoa kasassa, näinollen liian tyhjällä renkaalla ajaminen kuluttaa rengasta epätasaisesti ja voi johtaa renkaan sisäpuolen tuhoutumiseen lisääntyneen kitkan aiheuttaman lämmön takia. Matalat rengaspaineet tuntuvat paremmilta ajettaessa, mutta lähtökohtaisesti suosittelen noudattamaan rengasvalmistajan antamia paineita, jolloin renkaan elinikä voi olla huomattavasti pidempi.

    Kevyessä uudehkossa henkilöautossa, jossa on vaikkapa 205/55r16 pyörylät alla, rengaspaine on hyvä asettaa 2,6bar-2,7bar välille. Rengaspaineet usein tuppaa "vajumaan", jolloin saadaan pieni pelivara sille, että henkilö ajaa pääsääntöisesti oikealla rengaspaineella. On myös hyvä muistaa, että varsinkin huoltoasemien mittarit voivat näyttää vähän sinneppäin.

    Suuret lämpötilavaihtelut vaikuttaa myös rengaspaineisiin oleellisesti, mikäli täyttää renkaat vain ilmalla. Tätä voidaan ehkäistä täyttämällä rengas typpiseoksella.
     
  7. TommiZeliard

    TommiZeliard

    Viestejä:
    295
    Rekisteröitynyt:
    12.01.2017
    Tuon ikäisessä Qashqaissa jousitus on muistini mukaan melkoisen pintakova. En missään nimessä lähtisi ylipaineisilla renkailla pilaamaan loppujakin mukavuuden rippeitä, vaan noudattaisin autovalmistajan suosituspaineita huomioiden nopeuden ja kuorman.

    Rengasliikkeet tuppaavat laittamaan autoon kuin autoon 2,7-3 bar. Syytä en tiedä. Auriksessani pyrin pitämään taloudellisuuden takia mahdollisimman kovat paineet, mutta mukavuuttakin pitää olla tietty määrä. Toyotan antamat paineet ovat 2,3/2,5 (norm./eco). Välillä ajan jonkun aikaa@2,5 bar, mutta aina olen hetken päästä pudottanut 2,4:ään. Pumpulikäteni ja -jalkapohjani havaitsevat muuten ylimääräistä värinää tutulla karkealla asvaltilla. Kojelaudan yksi saumakin alkaa vienosti resonoimaan karkealla pinnalla, kun on 2,5 bar ja ilman lämpötila on noin +20C. Tilanne korjaantuu, kun lasken 2,4:ään analogisen rengaspainemittarin napilla. Ei se toki mersuja vastaa tuonkaan jälkeen tuolla tiellä.

    Millä perusteella kuluu keskeltä, kun alle 2,5 bar? Se on kuitenkin jopa autovalmistajan suosittelemia paineita enemmän, ja profiili on nykyautoksi korkea 60 %.

    Tässä Goodyearin kanta (katso kohta "Renkaiden keskiosa on kulunut"):
    Kulutuspintojen tarkistus

    Homma ei kuitenkaan ole noin yksinkertainen. Jos ajetaan vajaapaineisilla (lue: selvästi alle valmistajan ohjeen) paljon motaria tai jopa autobahnilla, niin silloin renkaat kuluvatkin yllättäen keskeltä! Syynä on se, että silloin kulutuspinnan massan ja keskeiskiihtyvyyden tulo kasvaa liian lähelle (ollen kuitenkin kertaluokkaa pienempi) ilmanpaineen renkaan kylkiin kohdistamaa voimaa, jolloin kulutuspinta menee hieman kuperaksi iskien kovemmalla voimalla asvalttiin --> keskiosa kuluu nopeammin. Tämä sama ilmiö tapahtuu myös motaria matalammilla nopeuksilla, jos renkaiden kyljessä on tavallista vähemmän korkeutta, ja samalla kulutuspinta on tavallista leveämpi. Herkkyyden ilmiölle näkee suoraan profiilisuhteesta. Kysyjällä se oli 60, joten ei ole herkimmästä päästä. Qashqailla nopeudetkin pysynevät kurissa 1,6:n ansiosta.
     
  8. rewind

    rewind

    Viestejä:
    346
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tätä komppaan myös. Leveämmät renkaat tuppaa myös vetelemään urissa enemmän jos on liian alhaiset paineet.
     
  9. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 612
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itsellä 205/55-16 renkaat (Opel Vectra). Paineet 3.5 bar, koska pidän tukevista renkaista. Myös Peugeot 406 ja 407 voi pitää noita samoja 3.5 bar paineita. Renkaat on kuluneet ihan normaalisti.

    Jos haluaa mukavat, mutta kumminkin riittävät paineet, niin 2.8 bar on ihan hyvä.

    Ford Fiesta A 100hv -18 renkaat 195/55-16. Paineet pitäisi olla muistaakseni 2.3/1.8? Laitoin 2.5/2.0 ja ne oli oikein hyvät. Rengasliikkeessä olivat täyttäneet ensin 2.6/2.6, mutta se oli minusta aivan liikaa tuollaiseen pikkuautoon. Perä siis tuntui kovalta etupäähän verrattuna (kevyt perä?).
     
  10. Mariini

    Mariini

    Viestejä:
    356
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Vajaa kolme baria tuos keväällä eli nyt siinä kolmen nurkalla, 3,1 todennäköisesti kun hellettä pitelee. Ja juurikin ed.mainitusta syystä, kuluu keskeltä jos mennään suosituksilla.
     
  11. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    792
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    No ihan höpöjuttuhan tuo. Täytyy olla oikeasti vajaat paineet että kuluu keskeltä...
     
    salamoi tykkää tästä.
  12. salamoi

    salamoi

    Viestejä:
    495
    Rekisteröitynyt:
    07.04.2017
    Itsehän ajan paljon motaria ja pidän renkaissa 0,1 baria yli valmistajan suosituksen. Se tarkoittaa 225/50R17 renkailla 2,0/2,2 (etu/taka) baria. Ihan tasaisesti on kuluneet renkaat eikä mitään vetelyä tunnu. Tuohon nähden aika kovia paineita tuntuu muut pitävän :eek: Autona siis BMW 320i vm. -14.

    Renkaat lämpenevät 10 astetta lämpimämmäksi kuin ympäristö motariajossa eli jos ulkona on 20 astetta, on renkaat 30 asteiset ja paineet nousevat vastaavasti 0,1 baria. Näin ainakin auton oman valvonnan mukaan, joka näyttää kylmänä lämmöt ja barit oikein eli varmaan siihen voi luottaa ajossakin.