Rendel (Suomalainen supersankarileffa)

Hyvä juttu kyllä tuo. Ei täällä suomessa oikeasti tämän tyyliset leffat kerää katsojia. Osittain johtuu Marvel/DC dominoivasta asemasta tuottaa tämän tyylisiä leffoja. Suomalainen elokuva voi saada katsojia, jos tehdään taiteellista paskaa..
 
Toivottavasti menestyy ulkomailla. Omasta mielestäni oli yllättävän hyvä leffa.
 
Mikä näissä suomileffoissa on (myös tässä) kun puhe on niin hiljaista ettei saa mitään selvää ja sitten kaikki muut huutaa täysillä..?

Olen käsittänyt, että kaikissa ison budjetin leffoissa ääniraita dubataan uudestaan eli ei äänitetä sitä aktuaalista puhetta suoraan kohtauksesta, vaan näyttelijä äänittää puheensa uudestaan studiossa.

Suomileffoissa tuohon ei tietenkään ole varaa.
 
Lisäksi suomileffat miksataan teatteriin ja sitten kun se tuodaan vaikka bluraylle, niin miksausta ei tehdä uudestaan. Dynamiikka teatterissa on kuitenkin ihan jotain muuta kuin kotona.
 
Hrmhh..mistä tätä niin kuin ostetaan? Virallisilla sivuilla myydään kaikkea muuta paitsi itse elokuvaa.
 
Kas niin, tuli vihdoin katsottua tämäkin pois alta. Aihe on haastava suomalaisessa elokuvamaailmassa; jo toimintaelokuvat ovat suurennuslasin alla, mutta supersankarielokuvat vasta ovatkin. Annan vähän anteeksi, koska kyseessä on kai "Suomen ensimmäinen supersankarielokuva". Tätä on vaikea tehdä, vaikka esimerkiksi Jadesoturi tai Kohtalon kirja tekivät jokseenkin samaa juttua. Ainoa ero on, että ne eivät olleet samaa genreä, mutta ero on hiuksenhieno. Genren mainitseminen saa asennoitumaan tietyllä tavalla elokuvaan.

Lajityyppi ei ole ongelma. Ongelma on tuotantoarvojen köyhyys ja kulkeminen väärään suuntaan. Hidastuksien ja musiikkivideomaisten leikkausten sijaan oltaisiin voitu panostaa edes hitusen verran tarinaan ja henkilöhahmoihin. Jos siihen ei kyetty, olisi pitänyt lyödä koko homma reippaasti campiksi. Kun kerran kaikki taistelukohtaukset tapahtuivat kai yhdessä ja samassa teollisuushallissa Mikkelissä, niin oltaisiin sitten tehty suosiolla sen mukainen elokuva. Kun jäädään puoliväliin, kaikki menee läskiksi. Ei olla toimintakomedia eikä olla oikein mitään sellaista mitä voisi ottaa tosissaan.

En osaa kertoa täsmällisin termein tarkat syyt miksi näin on, koska en saa palkkaa siitä. Bale örisi naurettavasti Batmanina ja koko idea lepakoksi pukeutuvasta miehestä rikollisten kauhuna on lähtökohtaisesti B-elokuvan ainesta. Se toimii lähinnä sarjakuvissa ja toissijaisesti piirretyissä. Mutta jotenkin se saatiin toimimaan elokuvissakin. Sanoisin, että 80 vuotta hahmon historiaa auttaa asiassa, puhumattakaan puvustuksesta ja lavastuksesta. Jos laitat Batmanin harmaisiin trikoisin, et saa hänestä vieläkään ihmisen näyttelemänä mitään, mitä katsoa vakavalla naamalla. Eli ainakin Rendel aloittaa paremmista lähtökohdista sikäli.

Kuvaajaa voisin kyllä kiittää jäljestään. Huomaan, että asialla on ammattilainen, mutta selvästikin ohjaaja tai/ja leikkaaja tykkää Zack Snyderistä enemmän kuin Christopher Nolanista. Ja Snyderinkin mahdolliseen vaikutukseen on lisätty tarpeetonta hektistä editointia. Sen sijaan että oltaisiin vaikka otettu muutama ilmakuva eikä eikä nykäisty kuvaa eteen päin tai patsasteltu kuin sarjakuvissa, jälki olisi ollut paljon parempaa.

Mutta kuten sanoin, kuvaaja teki työnsä mielestäni hyvin, samoin valaisija. Ja ylipäätään teknisesti elokuva ei ole ollenkaan huono. Oikean ohjaajan ja leikkajan kanssa he pääsisivät kunnolla oikeuksiinsa. Ja jotain hyvin samanlaista tällä on suurenkin luokan suomalaistuotannon kanssa: näyttelijät mutisevat edelleen vuorosanansa harmillisen usein (tai pikemminkin äänentoisto ei ole riittävä). Suomessa ihmisten puheesta saa ajankohtaisohjelmissa, paneeliohjelmissa ja jopa realitysarjoissa selvän. Mutta tv-sarjoissa ja elokuvissa? Ei vieläkään. Ja Kirjastokinolla ei valitettavasti ollut tekstitystä tarjottavanaan.

Elokuvassa on kaiketi kaksi ammattinäyttelijää ja sen huomaa. Aake Kalliala tokaisee muutaman lyhyen vuorosanan eikä kukaan tiedä kuka hänen hahmonsa on tai mitä tekemistä hänellä on juonen kanssa, mutta sekin vähä on ammattinäyttelijän työtä. Pääpahiksen poika ylinäyttelyineen alkaa tympiä noin sekunnissa, samoin Renne Korppilan pallinaama. Valitettavasti näitä kahta elokuvassa nähdään aika paljon.

Ollaan Suomessa ja rahaa on vähän. Nuorilla ammattinäyttelijälupauksilla ei ole samanlaista motivaatiota lähteä mukaan tällaisiin projekteihin kuin suuressa maailmassa ja arvatenkin Näyttelijäliitto ei heitä nälkäpalkalla sallisikaan sellaiseen. Ja toisaalta ammatti-ihmisillä ei ole samanlaista paloa ryhtyä näihin projekteihin. SES ja erinäiset tukevat kulttuuritahot haluavat draamoja tai komedioita, eivät Star Wreckiä tai Rendeliä. Suomessa pioneerien on pakko olla harrastelijoita kengännauhataloudella. Vain heillä on intohimoa yrittää jotain uutta. Siitä annan tunnustusta hahmon luojalle ja elokuvan ohjaajalle. Mutta se ei tarkoita, että voin antaa anteeksi kaiken sen, joka teki tämän katsomisesta työlästä.

Eli kiitos tekijöille ensimmäisen ladun tekemisestä, mutta tämän neitsytpääsylipun voi käyttää vain kerran. Eli jos kaavailtu jatko-osa tulee tehdyksi, en ole yhtä armelias. Silloin pitää monen asian olla paremmin jos haluaa minulta elokuvalipun hinnan. Minulla oli aikomuksena tilata tämänkin Blu-Ray tukeakseni uusia tuulia, mutta oikeasti katsottuani tämän en ole enää siitä niin varma tai ainakaan pidä sitä kovin todennäköisenä.

Kiitämme:

+ Kameratyö
+ Valaistus
+ Puvustus
+ Äänimaailma vuorosanat poislukien
+ Reino Nordin on ruudussa kokonaisuudessaan vajaan minuutin ja hänen roolihahmoaan ammutaan päähän
+ Mikkeli ja Varkaus

Ei jatkoon:

- Tarina
- Äänentoisto
- Näyttelyn taso
- Lavastus
 
Viimeksi muokattu:
. Ja jotain hyvin samanlaista tällä on suurenkin luokan suomalaistuotannon kanssa: näyttelijät mutisevat edelleen vuorosanansa harmillisen usein (tai pikemminkin äänentoisto ei ole riittävä). Suomessa ihmisten puheesta saa ajankohtaisohjelmissa, paneeliohjelmissa ja jopa realitysarjoissa selvän. Mutta tv-sarjoissa ja elokuvissa? Ei vieläkään. Ja Kirjastokinolla ei valitettavasti ollut tekstitystä tarjottavanaan.
Ilmeisesti se sitten vain on liian kallista, että vuorosanat lausuttaisiin jälkiäänityksellä. Niinhän se käsittääkseni ulkomailla tehdään kaikissa leffoissa, yhtään kuvauspaikalla äänitettyä repliikkiä ei käytetä valmiissa leffassa.
 
Ilmeisesti se sitten vain on liian kallista, että vuorosanat lausuttaisiin jälkiäänityksellä. Niinhän se käsittääkseni ulkomailla tehdään kaikissa leffoissa, yhtään kuvauspaikalla äänitettyä repliikkiä ei käytetä valmiissa leffassa.
Jatko-osaa ajatellen varaisin tuotantoon sen verran, että jälkiäänitys onnistuisi. Tai sitten tunkisin mikrofonit näyttelijöiden suuhun saman tien. Oikeasti tympii niin paljon, ettei edes kunnolla kuule, mitä sanotaan, että jo siihen panostaminen pelastaisi varmasti huonommankin elokuvan.

Kaiken kaikkiaan tämä elokuva ei ole mikään myötähäpeätuotos, vaikka mieluusti moni sen varmaan lyttäisikin. Kaikki kunnia tekijälle jo vaikka yksinään siitä, ettei esimerkiksi Iron Sky 2:n tekijöiden tavoin huijannut ketään rahallisesti (ennakkomaksajat eivät näköjään ole saamassa fyysistä mediaansa).

Mutta tässä vielä vähän tarkemmin ajatuksia Rendelistä.

Oletettuja ohjaajan kavereita, kuten Korppilaa ja Nordinia, ei kannata palkata elokuviinsa. En keksi mitään muuta syytä miksi Korrpila tässä elokuvassa oli. Hän ei ole näyttelijä eikä edes millään tavalla karismaattinen tai pidetty hahmo, joten hänen läsnäolonsa vain laahaa kaikkea.

Oli erinomainen valinta tehdä päähenkilöstä lähes sanaton. Toki sekin meni munilleen semmoisissa kohdissa kun hahmon uhkaavuus ei varsinaisesti huokunut siitä, mutta häneen reagoivat henkilöt kuitenkin vastasivat hänelle kuin hän olisi ollut kovinkin pelottava. Esimerkisi tuo kohta, jossa Rendel pisti pakettiin pahiksen kaksi mänttiä apuria, jotka kertoivat hänelle kaiken tarvittavan ilman mitään varsinaista syytä. Mutta kaikkein suurin virhe oli tuo sisäinen monologi elokuvan alussa ja lopussa. Sitä ei voinut kuunnella hautaamatta kasvojaan avokämmeniin. Rendelin olisi kannattanut olla täysin vaiti elokuvassa.

Toisekseen se määrä, mitä pahikset saattoivat elokuvassa tehdä seuraamuksetta, läheni Robocopin tasoa, mutta ilman sen satiiriseen kerrontaan sisällytettyä selitystä korporatokraattisesta dystopiasta, jossa kaikki on absurdia ja kaupan. Pahikset voivat elokuvassa ampua karaokelaulajan, tunkea tarjoilijan naaman grilliin, ampua huvikseen sänkyä sairaalassa ja niin edelleen. Sen lisäksi, että virkavaltaa ei kiinnosta (tätäkin oli yritetty vähän selittää sillä poliiisin lahjomiskohtauksella), ei kiinnosta tavallisia ihmisiäkään. Kukaan ei reagoi juuri ollenkaan kun jotain tapahtuu.

Juuh, Suomessahan tässä toki ollaan ja voisin hyväksyä, että kyseessä olisi kaiken myynyt maa, jossa ketään ei enää kiinnosta mikään, mutta mikään muu elokuvassa ei tue tätä, vaan kaikki näyttää ja kuulostaa 2010-luvulta. Visuaalisen ilmeen ja yksityiskohtien pitäisi palvella tätä näkökulmaa, jos se kerran on tapahtumien selitys. Tämän ilmeisesti olisi tarkoitus sijoittua tulevaisuuteen, mutta visuaalisesti tai muutenkaan oikeastaan mikään ei tue tätä. Muistaakseni vaikka Halosen Lipton Cocktonissa oli oikeasti jopa panostettu siihen, että elettiin tulevaisuudessa. Ei ehkä lavastuksen puolesta, mutta ainakin sen puolesta mitä näytettiin ja mitä ei. Jos ei ole varaa lavastaa paikkoja näyttämään tulevaisuudelta, paikkoja kannattaa näyttää sitten niin vähän kuin mahdollista.

Sitten olivat nuo komedialliset kohdat, kuten auton naarmuttaminen ja keskisormen näyttäminen. Hyvin epäsäännöllistä, kun päähenkilön pitäisi olla Tuomarin tai Batmanin kaltainen itsetuhoinen ja huumorintajuton kostaja. Ne kohdat olivat elokuvateatterin yleisöä varten eivätkä toimineet elokuvan maailmassa. Kuten sanoin, kannattaa joko tehdä campia tai yrittää vakavaa. Muuten jää puoliväliin ja molemmat epäonnistuvat.

Pienoisena virtahepona olohuoneessa oli päähenkilön fysiikka. Takaumissa hänellä on konttorirotan elintasovatsa ja kun päällä ovat supersankarivermeet, ei eroa kehon koostumuksessa näytä juuri olevan. Kun tähän päälle on epäselvää, paljonko aikaa on kulunut nykyhetken tapahtumien ja takaumien välillä, yleisön pitää kai olettaa, että sama laihaläski pistää poikki ja pinoon Batmanin elkein niin katurikolliset kuin jonkin epämääräisen venäläisen iskujoukon - ilman rahtuakaan Batmanin järjettömästä harjoittelusta ja jotakuinkin maailman jokaisen taistelulajin hallinnasta.

Tämä epäilys olisi ollut sekä visuaalisista että kerronnallisista syistä mahdollista ja syytä häivyttää vaikka yhdellä kohtauksella Rendelistä treenaamassa pyykkilautavatsa ja steroidihaukkarit esillä. Sitä en tiedä olisiko ollut järkevää tai mahdollista pistää näyttelijä niin kovalle kuurille, että hän olisi tosiaan näyttänyt tältä, mutta siihen ei olisi ollut välttämättä tarvettakaan. Kun kerran naama pidettiin takaumia lukuunottamatta piilossa, niin asialle olisi voitu laittaa pimeään bodaamaan sijaisnäyttelijä, jolla on ruista ranteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä epäilys olisi ollut sekä visuaalisista että kerronnallisista syistä mahdollista ja syytä häivyttää vaikka yhdellä kohtauksella Rendelistä treenaamassa pyykkilautavatsa ja steroidihaukkarit esillä. Sitä en tiedä olisiko ollut järkevää tai mahdollista pistää näyttelijä niin kovalle kuurille, että hän olisi tosiaan näyttänyt tältä, mutta siihen ei olisi ollut välttämättä tarvettakaan. Kun kerran naama pidettiin takaumia lukuunottamatta piilossa, niin asialle olisi voitu laittaa pimeään bodaamaan sijaisnäyttelijä, jolla on ruista ranteissa
En ole siis vieläkään tätä nähnyt, mutta sehän on kardinaalivirhe, jos leffassa ei ole treeniä. Tämän voi jättää välistä vain, jos tyyppi on jo leffan alussa ns. valmis.
 
Hyvää analyysiä. Rahan puute näkyy vähän kaikessa, mutta yrityksestä täysi kymppi. Renne olisi pitänyt jättää pois.
Iso moka oli tuo Rendelin muuttuminen sankariksi, sitä ei selitetty oikeastaan mitenkään niin kuin yllä todettiin. Mömmöt naamaan ja pahiksia turpaan. Ei mitään radioaktiivista hämähäkkiä tai muutakaan :)
Jäi myös mysteeriksi etteikö Rendelin tarvinnut enää syödä ollenkaan :confused:
Pitäisi tsekata uudelleen, on tuosta aikaa kun tuli katsottua!
 
Itse kyllä pidin tästä leffasta paljonkin, annoin muistaakseni sille 5/5, mutta ehkä olin vähän turhan reilu arvosteluissani näin jälkikäteen mietttynä tai sitten leffa toimi vaan paljon paremmin teatterissa, jossa sen näin. Yksi tähti tais kyllä tulla ihan yrityksestä ja siitä, että tehdään jotain muuta kuin ainaista draamaa. Minua vaan huvitti se maski, kuinka epäkäytännölinen se voikaan olla kun on pysyvästi kiinnittyvä, aika näppärä Prisman kassalla asioidessa.

Noista äänihommista, niin kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jenkkituotannoissa koko ääniraita on uudelleen tehty, niin dialogi (adr), tehosteet (foley) kuin miksaus ja lisäksi miksaus tehdään aina uusiksi riippuen siitä, onko leffa telkkarissa, levyllä vai teatterissa. Suomessa tämä on paljon pienemässä muodossa ja lisäksi miksaus tehdään vain kertaalleen. Lisäksi suomessa ei tehdä adr äänitystä, vaan äänet on ihan kuvaustilanteessa talteen otettuja. Senpä takia varsinkin suomi-indea leffat on niin rasittavia katsoa, kun äänistä ei saa selvää. Esim Samurai Rauni Reposaarelainen joka oli Yle areenassa kärsi juuri tästä ongelmasta.
 
Noista äänihommista, niin kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jenkkituotannoissa koko ääniraita on uudelleen tehty, niin dialogi (adr), tehosteet (foley) kuin miksaus ja lisäksi miksaus tehdään aina uusiksi riippuen siitä, onko leffa telkkarissa, levyllä vai teatterissa. Suomessa tämä on paljon pienemässä muodossa ja lisäksi miksaus tehdään vain kertaalleen
Tästä tulikin mieleen, että Tuukka Temonen kirjoitti vähän aikaa sitten tästä ääniongelmasta. Todella pitkä ja yksityiskohtainen selostus, tuli selväksi että Tuukan budjetilla täytyy tehdä todella kovia kompromisseja ja päättää millä medialla äänet ovat edes suunnilleen oikein.
Vaikkapa televisio on jostain syystä aivan mahdoton ja siihen pitäisi tehdä suunnilleen koko äänitys erikseen eikä siihen tietenkään ole varaa. Yksi syy miksi suomalainen leffa kuulostaa telkussa huonolta eikä asiaan vaikuta vaikka olisi millaiset kotiteatterivehkeet.

Tämä siis pitäisi löytyä Tuukan Facebookissa ja jossain kohtaa sen uusimman leffan tekoprosessista kertovia juttuja.

Edit.
Varmaankin tämä, television ongelmista kommenteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä noita suomileffoja ja sarjoja jälkiäänitetään studiossa ihan yhtälailla nykyään eikä kaikki dialogi ole suoraan kuvauksista. Sen kuulee joistain tuotannoista ihan selvästi.

Se nyt ei sinänsä ollut Rendelin isoin ongelma vaan se tosiaan että leffassa on omaperäisyyttä puhdas nolla ja se ei oikein tiedä mitä genreä olisi. Välillä ollaan haudan vakavaa ja välillä aivan luokattoman paskaa komiikkaa. Tappelut noudattaa joka välissä samaa kaavaa.
 
. Tappelut noudattaa joka välissä samaa kaavaa.

Tappeluista on kyllä todella vaikeata tehdä millään lailla omaperäisiä tai mielenkiintoisia. Kaikki on nähty.
Tosin on se kyllä kumma, että käsittääkseni joku Seagal alkutuotannossaan on ollut suunnilleen ainoa, joka on pitänyt ne tappelut lyhyenä ja sellaisina kuin ne olisivat, jos vastassa on tekijämies ja joku joka luulee vain olevansa jotain.
Kukaan ei jaksa katsoa jotain viiden minuutin tanssikoreografiaa. Tai en ainakaan minä.
 
Jolo! Meitsi oli silloin 2017 tai milloin tuota kuvattiinkaan Kajaanissa ja duunailtiin noita tappeluita. Budjetin pienuus oli sitä että tehtiin heti paikanpäällä, tyyliin tultiin settiin ja parin tunnin päästä oli koreo valmiina, siitä seuraavaa tekemään. Täytyy sanoa, että oli harvinaisen hauskaa touhua ja tuolta tuli tutustuttua mainioihin ja hulluihin ihmisiin.

Äänistä minulla on vähän sellainen fiilis (suomalaisissa leffoissa), että täällä ei vain uskalleta kompressoida niitä kunnolla. Mainoksiin ja muihin uskalletaan mutta leffoissa sitten himmaillaan kun ollaan, että "teatteri teatteri!"
 
Ehkäpä täällä suomessa edelleenkin puuttuu se rohkeus, jolla tehdään uusia elokuvia uudesa genressä. Rendel on amatöörin tai puoliammattilaisen tekemä, mutta mitä JOS kaikki se osaaminen ja raha joka laitettiin uusimpaan Tuntematon Sotilas elokuvaan olisikin laitettu johonkin muuhun? Suomessa on osaamista mitä elokuvien tekemiseen tulee, mutta rohkeus yrittää jotain uutta?
 
Ehkäpä täällä suomessa edelleenkin puuttuu se rohkeus, jolla tehdään uusia elokuvia uudesa genressä. Rendel on amatöörin tai puoliammattilaisen tekemä, mutta mitä JOS kaikki se osaaminen ja raha joka laitettiin uusimpaan Tuntematon Sotilas elokuvaan olisikin laitettu johonkin muuhun? Suomessa on osaamista mitä elokuvien tekemiseen tulee, mutta rohkeus yrittää jotain uutta?
Se vaatii toki myös sen, että tekijät ovat innoissaan aihealueesta.
Mikäköhän siinä on, että Suomessa ammattilaiseksi päätyvät vain samoja tuttuja aihealueita käsittelevät tyypit?
 
Voiko olla, että rahoitusta elokuvasäätiöltä saavat vain tutut alueet: talvisota, jatkosota ja viina ja örvellys?

Star Wreck in the Pirking, Rendel, Jadesoturi ja jopa Lordi elokuva ovat puoliammattilaisten tekemiä, mutta mitä tarvitaa, että ne A-luokan suomalaiset tekijät alkavat tekemään jotain näiden kaltaisia elokuvia?
 
Voiko olla, että rahoitusta elokuvasäätiöltä saavat vain tutut alueet: talvisota, jatkosota ja viina ja örvellys?

Star Wreck in the Pirking, Rendel, Jadesoturi ja jopa Lordi elokuva ovat puoliammattilaisten tekemiä, mutta mitä tarvitaa, että ne A-luokan suomalaiset tekijät alkavat tekemään jotain näiden kaltaisia elokuvia?

Suomessa leffojen teko on pääsääntöisesti julkisilla rahoilla tuettua touhua. Rahoitus ei tule katsojilta. Se julkinen rahoitus mahdollistaa tekemisen, mutta SES:n läpi ei genre-leffat mene kuin pieninä poikkeuksina. Ne saattaa pakon edessä rahoittaa genreä vahingossa mutta yleensä hampaat narskuen.

Toisekseen, mikä on A-luokan ammattilainen? Suomesta puuttuu elementtejä joihin Hollywood- ohjaajat luottavat (täällä esim. ei previzata käytännössä mitään) ja kun ei ole fyrkkendaaleria niin ei voi vain palkata sitä osaavampaa porukkaa vaan pitää ottaa niitä halvemman pään tekijöitä ja sittenhän se mopo lähteekin käsistä.
 
Rahoitus ei tule katsojilta.
Olisin tähän itse kyllä valmis, mutta Iron Sky 2 on jättänyt aika pahan maun suuhun. Ongelmallisia nuo yhteisörahoitukset, vaikka niissä olisi potentaalia vaikka mihin. Pitäisi olla jonkinlaisia vakuuksia rahoittajillekin ettei yksi koijari myrkytä koko kaivoa.
 
Toisekseen, mikä on A-luokan ammattilainen? Suomesta puuttuu elementtejä joihin Hollywood- ohjaajat luottavat (täällä esim. ei previzata käytännössä mitään) ja kun ei ole fyrkkendaaleria niin ei voi vain palkata sitä osaavampaa porukkaa vaan pitää ottaa niitä halvemman pään tekijöitä ja sittenhän se mopo lähteekin käsistä.

Eikö esimerkiksi uusimman "Tuntematon sotilas" elokuvan tekijöitä voisi sanoa A-luokan ammattilaisiksi? Jälki oli hyvää joka alueella, mutta minua kutkuttaa se, että samalle tekijätiimille (ja rahoitukselle) annettaisiin aiheeksi esimerkiksi Rendel.

Raha lienee se suurin ongelma tässä maassa, sillä yhdellä keskinkertaisella Hollywood elokuvan hinnalla maksettaisiin monta Suomalaista isoa leffaa. Toisaalta uskalletaanko niitä tässä maassa tehtyjä elokuvia tai TV-sarjoja edes markkinoida muualle...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom