Relemodulin kantaman parantaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jump
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
537
Hankin Ebaysta pari tällaista relemoduulia
rele.JPG


Kyseisiä moduuleja on tarkoitus hyödyntää tallin nosto-oven avauksessa. Ongelma on kuitenki se ettei noiden kantama ole kovin hyvä ja se taas johtuu tallin rakenteesta.

Merkkasin tuohon kuvaan nuolella pystyssä olevan pienen piirilevyn. Se ilmeisesti on lähetin/vastaanotin? Se on yhdistetty neljällä pinnillä tuhon piirilevyyn, jossa itse releet ovat. Voisiko tuon pienen piirilevyn laittaa nelinapaisen kaapelin päähän ja rasiaan tallin ulkopuolelle? Tällöin antenni olisi ulkona ja kantama parempi?
 
Lähteekö tuo antenni siitä pieneltä piirilevyltä? Tietty vähän huonosta kulmasta tuo kuva mutta näyttäisi että tuo "antenni" lähtisi tuosta isommalta printiltä.

Jos antenni kuitenkin lähtee tuosta pienemmältä levyltä niin tuo johdolla parempaan paikkaan siirtäminen saattaa auttaa. Tietty voi kokeilla ihan vaan vetäistä antennin pää jollakin johdolla pihalle.
 
Tossahan toi "antenni" näkyy, musta johtokieppi. Siihen vaan jatkojohto.
 
Koska en itse tunne radiotekniikkaa, en uskaltaisi jatkaa johtoja mahdollisesti kovan taajuuden radiosignaaleissa.

Jos koko laitetta ei halua viedä ulos muovilaatikossa niin sitten tuo pelkän antennin ulos koaksiaalikaapelissa ja laittaisi tuon antennin sen päähän. Käytännössä voisi toimia ihan antennikaapelin jatkaminen millä tahansa suojaamattomalla johdolla, vaikka antennin pituus määrittyykin taajuuden mukaan.
 
Lähteekö tuo antenni siitä pieneltä piirilevyltä? Tietty vähän huonosta kulmasta tuo kuva mutta näyttäisi että tuo "antenni" lähtisi tuosta isommalta printiltä.

Jos antenni kuitenkin lähtee tuosta pienemmältä levyltä niin tuo johdolla parempaan paikkaan siirtäminen saattaa auttaa. Tietty voi kokeilla ihan vaan vetäistä antennin pää jollakin johdolla pihalle.

Antenni lähtee pienemmältä piirilevyltä.

Tossahan toi "antenni" näkyy, musta johtokieppi. Siihen vaan jatkojohto.

Kestääkö antennia jatkaa suoraan? Muistelin että antennin pituus ja taajuus on jossakin yhteydessä.
 
Kokeilemalla selviää, itse aloittaisin vetämällä tuota johtokieppiä pikkuhiljaa suoraksi ja testaisin aina välillä toimivuutta
 
antennin taajuus on suoraan verrannollinen sen pituuteen ja impedanssiin, eli et voi jatkaa vastaanottimen antennia mikäli haluat että se vielä toimii samalla taajuudella kuin lähetin.
siirrä purkkia mielummin siten että releohjaukselta jatkat johtoja kuin kosket antenniin
 
Voisko tuo lanka olla n. 17cm pituinen? silloin se viittaisi vapaaseen n 430Mhz alueeseen toki kelalla ollessaan tulee induktanssia joka muuttaa parametrejä.
Mikähän kiteen taajuus on?
 
antennin taajuus on suoraan verrannollinen sen pituuteen ja impedanssiin, eli et voi jatkaa vastaanottimen antennia mikäli haluat että se vielä toimii samalla taajuudella kuin lähetin.
siirrä purkkia mielummin siten että releohjaukselta jatkat johtoja kuin kosket antenniin

Muistelinkin että antenni taajuudella ja pituudella on jokin yhteys. Ja tämän takia ajatus oli jatkaa/korvata nuo lähetin/vastaanotin yksikölle tulevat neljä pinnia nelinapaisella kaapelilla. Jos tuon pienenen piirilevyn saisi tällä systeemillä ulos vesitiiviiseen koteloon. Pitää kokeilla sitä ensimmäiseksi.
 
Voisko tuo lanka olla n. 17cm pituinen? silloin se viittaisi vapaaseen n 430Mhz alueeseen toki kelalla ollessaan tulee induktanssia joka muuttaa parametrejä.
Mikähän kiteen taajuus on?

Tuotteen tietojen mukaan: Operating frequency: 315MHz
 
300 / Mhz:llä on aallonpituus ja siitä jaettuna 4:llä saadaan piiska.
Kun kolvi pysyy kädessä niin korvaa tuo kela langgalla.
En kyllä nyt tarkkaan muista tuon vapaan taajuusalueen hertsejä :(
 
Taitaa olla laiton "kiina" kanava, älä ainakaan tehokasta antennia laita ;)

Tavoitteena on noin 5m kantama tallin ovesta.

Toisessa ilmoituksessa taajuudesta sanotaan: Operating frequency: 433MHz. Se että mikä taajuus sitten todella on onkin sitten toinen juttu :cool:
 
Tossahan toi "antenni" näkyy, musta johtokieppi. Siihen vaan jatkojohto.
Ei ole ihan niin yksinkertaista... jos johdolla jatkaa niin johto toimii myös antennina ja vaikuttaa myös siihen millä aallonpituudella antenni toimii.

Erilliset antennikaapelit on sit eri asia.
 
Antennikaapelin pituus vaikuttaa aina vaimentavasti signaaliin, mutta tässä tapauksessa ei varmaan ole niin tärkeää jos kantomatkaa ei ole tarkoitusta saada kymmeniä metrejä.

Itse laittaisin ohutta RG-174 kaapelia relemodulin ja antennin väliin: RG-174 A/U koaksiaalikaapeli, 50 ohm, antennikaapeli - www.paratronic.fi

Antennin voi rakentaa vaikka RG-58 kaapelista tai jostain sopivan paksuisesta ja jämäkästä sähköjohdosta (asennuskaapelia).

Helpoimmalla pääsee jos kiinnittää sopivaksi mitoitetut sähköjohdot vaikka sokeripalan ruuveihin kiinni ja ruuvaa sokeripalan johonkin rimaan/listaan kiinni. Rimaa pitkin saa kivasti antennijohdon kulkemaan esim. nippusiteillä kiinnitettynä, ettei liitokset pääse irtoamaan jos johtoon kohdistuu vetoa.

Kannattaa suojata liitokset kunnolla jos antenni joutuu ulkotiloihin.
 
Hankin Ebaysta pari tällaista relemoduulia
rele.JPG


Kyseisiä moduuleja on tarkoitus hyödyntää tallin nosto-oven avauksessa. Ongelma on kuitenki se ettei noiden kantama ole kovin hyvä ja se taas johtuu tallin rakenteesta.

Merkkasin tuohon kuvaan nuolella pystyssä olevan pienen piirilevyn. Se ilmeisesti on lähetin/vastaanotin? Se on yhdistetty neljällä pinnillä tuhon piirilevyyn, jossa itse releet ovat. Voisiko tuon pienen piirilevyn laittaa nelinapaisen kaapelin päähän ja rasiaan tallin ulkopuolelle? Tällöin antenni olisi ulkona ja kantama parempi?
Tuo pieni piirikortti on todennäköisesti radio-osa, josta tulee jossain muodossa "raakadata" ulos prossulle, joka tulkitsee siitä, mitä nappia on painettu. Miltei varmasti toimii ainankin 30cm kaapeli siinä välissä. Lisäisin sitten ehkä 100y elkon radion päähan GND ja + välille..

Koksi kaapelia ei lasketa siinä välissä antennin pituuteen, mutta jos sovitukset eivät ole kohdallaan, niin varsinkin sitten tulee vaimennusta.. Ja kaapelista tulee aina vaimennusta..
Tosin KUNNOLLINEN antenni taas antaa vahvistusta. Tuo johtokieppi, tungettuna prossun päälle on miltei paskin antennivaihtoehto.. Mutta mutta.. Nuo nyt ovat varmasti halpoja..
 
Kannattaa varmaan aloittaa juottamalla 17,3cm (@433Mhz) johto alkuperäisen paikalle, sekä ehkä toinen maatasoon kiinni vastapainoksi.

Jos laittaa koksin muistettava juottaa vaippa maatasoon mahdollisimman lähelle syöttöpistettä.
 
Antennin ei kuulu olla lytyssä muiden väliin painettuna vaan suorassa ja mielellään poispäin releistä.

Oikea muoto on tällainen:
1609855221219.png


Kokeile siis ihan ensimmäiseksi kaivaa se antenni pois lytystä, pikkulevyltä lähtevä johto suoraan ylös (siis heti juotoksen jälkeen mutka levyn suuntaiseksi), suoraa näyttäisi olevan tarpeeksi. Loppuosa pitää saada suoraan jousen malliseksi kuten kuvassa (voi olla tasakierroksetkin vaikka kuvassa nousu muuttuu).

Releet on ikäviä, yrittäisin itse suunnata antennin releistä poispäin tai suoraan ylös.
Myös alumiiniteippi/metallilevy releiden ja antennin välissä auttaa mutta se ei saa olla liian lähellä antennia eikä sillä puolella jonne pitää olla parempi kantama. Ja tietysti kortin maatasossa kiinni.

Jos suoristus ei vielä auta niin sitten levyn ja tuon antennijousen väliin voi laittaa lyhyen koksikaapelin, ehkä max 10-20 cm ja/tai suuremmalla vahvistuksella olevan antennin.
"315MHz antenna"- haku (tai 433) googlella antaa hyvin tuloksia mitä tuolle alkuperäiselle voi tehdä.

Ja tietysti kotelointi pitää tehdä materiaalista joka ei ole tuolle taajuudelle eriste, muuten ei taas toimi.

Tässä vielä esimerkkinä yhden 433MHz antennin mitat:
1609856071330.png
 
Helpointa on jatkaa noita neljää johtoa jossa ei kulje RF-taajuuksia, aivan kuten aliotusviestissä uumoiltiin. Ilmeisesti ei kovin monesta metristä ei ole kuitenkaan kyse. Kannattaa kuitenkin aluksi vähän taivutella/suoristaa tuota antennia josko se siitä paranisi tarpeeksi. Jos ei tuo auta niin jatkaa nuo johdot.
 
Jos tuo joskus lähtee toimimaan, niin kannattaa varautua siihen, että joskus palatessa autotallin ovi voi olla valmiiksi auki, kun vaikka naapurin sääasema on sen avannut
 
Tuota @ississ :n mainitsemaa helical antennia en muistanutkaan tässä yhteydessä, etuna pyörivä polarisaatio eli kaken asento ei niin tarkka, vahvistuksesta ei havaintoa.

Tässä on unohdettu toinen osapuoli eli lähetin ovatko esim paristot kunnossa?
 
Jos tuo joskus lähtee toimimaan, niin kannattaa varautua siihen, että joskus palatessa autotallin ovi voi olla valmiiksi auki, kun vaikka naapurin sääasema on sen avannut
Laitettiin naapurille aikoinaan talliin sähköovi, en osannut ohjelmoida uudelleen eli koodi edelleen oletusasetuksella....
 
Tuo pieni piirikortti on todennäköisesti radio-osa, josta tulee jossain muodossa "raakadata" ulos prossulle, joka tulkitsee siitä, mitä nappia on painettu. Miltei varmasti toimii ainankin 30cm kaapeli siinä välissä. Lisäisin sitten ehkä 100y elkon radion päähan GND ja + välille..

Koksi kaapelia ei lasketa siinä välissä antennin pituuteen, mutta jos sovitukset eivät ole kohdallaan, niin varsinkin sitten tulee vaimennusta.. Ja kaapelista tulee aina vaimennusta..
Tosin KUNNOLLINEN antenni taas antaa vahvistusta. Tuo johtokieppi, tungettuna prossun päälle on miltei paskin antennivaihtoehto.. Mutta mutta.. Nuo nyt ovat varmasti halpoja..

Tuo 30cm kaapeli radio-osan ja piirikortin välillä riittäisi hyvin. Releen ulkoilman välissä on 150mm pelti-PUR-pelti seinä, joka ilmeisesti vaimentaa signaalia aika tehokkaasti.

Antennin ei kuulu olla lytyssä muiden väliin painettuna vaan suorassa ja mielellään poispäin releistä.

Oikea muoto on tällainen:
1609855221219.png


Kokeile siis ihan ensimmäiseksi kaivaa se antenni pois lytystä, pikkulevyltä lähtevä johto suoraan ylös (siis heti juotoksen jälkeen mutka levyn suuntaiseksi), suoraa näyttäisi olevan tarpeeksi. Loppuosa pitää saada suoraan jousen malliseksi kuten kuvassa (voi olla tasakierroksetkin vaikka kuvassa nousu muuttuu).

Releet on ikäviä, yrittäisin itse suunnata antennin releistä poispäin tai suoraan ylös.
Myös alumiiniteippi/metallilevy releiden ja antennin välissä auttaa mutta se ei saa olla liian lähellä antennia eikä sillä puolella jonne pitää olla parempi kantama. Ja tietysti kortin maatasossa kiinni.

Jos suoristus ei vielä auta niin sitten levyn ja tuon antennijousen väliin voi laittaa lyhyen koksikaapelin, ehkä max 10-20 cm ja/tai suuremmalla vahvistuksella olevan antennin.
"315MHz antenna"- haku (tai 433) googlella antaa hyvin tuloksia mitä tuolle alkuperäiselle voi tehdä.

Ja tietysti kotelointi pitää tehdä materiaalista joka ei ole tuolle taajuudelle eriste, muuten ei taas toimi.


Pitää keilla huomenna taivutella tuota antennia vähän eri malliin ja katsoa miten se vaikuttaa. Jos se ei auta niin sitten mietitään noita muita ratkaisuita.

Lähettimen patteri on "uusi" kiinalainen, eli tuskin sieltä parhaasta päästä.
 
Jos tuo joskus lähtee toimimaan, niin kannattaa varautua siihen, että joskus palatessa autotallin ovi voi olla valmiiksi auki, kun vaikka naapurin sääasema on sen avannut

Onneksi lähimpään naapuriin on matkaa ainakin 100m joten oletan että sä vähentää tätä riskiä.
 
Juu, peltiseinä on paha..
Koittaisin tuota radio osaa esim muovisessa sähkörasiassa siinä ulkopuolella..
 
Juu, peltiseinä on paha..
Koittaisin tuota radio osaa esim muovisessa sähkörasiassa siinä ulkopuolella..

Tuntuu plokkaavan kaikki signaalit aika tehokkaasti tuo seinä kun ei kuulu edes puhelin kunnolla.

Tuon radio-osan saisi jakorasiaan hyvin mahtumaan ja noita näkyy olen IP65 eli olis vielä tiiviskin. Minkähän laisella kaapelilla tuo veto kannattaisi tehdä vai onko sillä väliä? Ja mistähän saisi ostaa esim. 4-paista instrumentointikaapeli järkevään hintaan?
 
Tuntuu plokkaavan kaikki signaalit aika tehokkaasti tuo seinä kun ei kuulu edes puhelin kunnolla.

Tuon radio-osan saisi jakorasiaan hyvin mahtumaan ja noita näkyy olen IP65 eli olis vielä tiiviskin. Minkähän laisella kaapelilla tuo veto kannattaisi tehdä vai onko sillä väliä? Ja mistähän saisi ostaa esim. 4-paista instrumentointikaapeli järkevään hintaan?
Eiköhän esim Partcolla ole jotain valikoimaa.

Juu, peltihalli, jossa on lämpölasit-> Siellä yritettiin käyttää hälytintä sisällä, jossa se GSM modeemin antenni oli sen modeemin luona. Sisäantennilla hälytin oli siirtovika tilassa monta kertaa viikossa.
 
Vedin antennia pidemmäksi ja vaikutti siltä kuuluvuus parani huomattavasti ja on nyt ihan riittävä. Lähettimen paristoja en vielä vaihtanut kun kantavuus tuntuu nyt muutenkin riittävän. Vaikuttaa siis siltä että saatiin kuntoon ilman kolviin tarttumista :thumbsup:

Tuo peltihalli on tosiaan vähän ikävä noiden radiosignaalien suhteen. Seinä vaimentaa GSM:n lisäksi myös Wifiä vähän turhan tehokkaasti.
 
Sä teit sen nyt ihan väärin, eikä se voi toimia. Et edes laskenut mitään etkä käyttänyt koaksiaalikaapelia.
 
Olisiko pitänyt jos se kerran toimii kuten mestari halusi?
 
Sä teit sen nyt ihan väärin, eikä se voi toimia. Et edes laskenut mitään etkä käyttänyt koaksiaalikaapelia.

Oikaisiin siis kasaan painetun antennin eli en jatkanut kaapelia. Kokeillaan aina aluksi sitä helpointa korjausta:cool:
 
Uteliaisuudesta paljonko on mittaa ?

Antenni on edelleen kiereellä eli tarkkaa kokonaispituutta on hankala sanoa. Nyt pituus on noin 10cm.

Testailun perusteella vaikutti siltä että reteet toimii vielä 10m päässä ovesta. Tämän osalta toiminta-alue kasvoi paljon odotuksia suuremmaksi ja pienellä vaivalla.
 
Päivitystä tähän jos joku sattuu suunnittelemaan samanlaista systeemiä...

Relekortti toimii hyvin. Alkuun oli ongelma virran riittävyys eli oven ohjauksesta ei saanut ilmeisesti tarpeeksi virtaa tai jännite heitteli liikaa. Ohjauskeskukseen kuitenkin mahtui DIN-kiskoon tuleva 24v virtalähde ja kun siltä veti virran relekortille niin johan toimi. Kuuluvuus on tosiaan ihan riittävä kun antenni on noin.
 
Omien kokemuksieni perusteella noista kyseisitä releistä palaa kontaktipinnat suht helposti kiinni.
Tuo kannattaa ottaa huomioon, jos rakentelee jotain joka potenttiaalisesti voi polttaa koko mökin tms.
Myös noiden radiopuoli on kovin häiriöherkkä, että ei kannata yllättyä jos joku ilta/aamu on tallin ovet auennut itsestään. Toki tähän vaikuttaa paljon myös käyttöympäristö.

Tarkoitus ei nyt ole haukkua noita palikoita, saatika tekijää tai etenkään tappaa innostusta elektroniikan parissa. Ihan vain pieni varoituksen sana puhtaasti omien kokemusteni perusteella.

Tuossa kun näyttää noita releitä riittävän, niin ei välttämättä ole huono idea tehdä sitä moottorin ohjausta kahden releen kautta. Kun se ensimmäinen palaa kiinni, niin toinen ehkä vielä irroittaa. Kun muistaa aina välillä tuon kytkennän tarkistaa, niin ollaan jo mielestäni ihan hyvillä vesillä.
Noista radioista on hankala saada luotettavampia ilman melkoista vaivaa. Itse olisin varmaan lähtenyt toteuttamaan tuota esim. Nordic Semiconductorin nRF24 sarjan piireillä. Moduulit lähtee parista eurosta ylöspäin, joten ei ole hinnalla pilattu, mutta tarvitsevat toki käytännössä jonkin mikrokontrollerin (esim. se arduino, ehkä mielluummin msp430 tai stm8, paremman jänniteyhteensopivuuden takia) kaveriksi, ja läjän koodia. Tosin noille löytyy todella kattavat kirjastot valmiine esimerkkeineen.

Edit: Sen verran vielä, että on hienoa nähdä, että ihmiset vielä viitsii noiden DIY projektien kanssa väkertää ja tänne niitä postailla. Välillä kun tunutuu, että foorumilla vallitsee ehdoton konsensus, että osta aina kallein valmiina koska se on paras.
 
Iso kytkentäteho polttaa kärjet, jos kliksuttelee ilman sähköjä tai pienellä kuormalla pitäisi huonommankin kopioreleen kestää aika pitkään.

Ainakin omassa nosto- ovessa on logikkatulo jolla ovea ohjataan eikä siis tarvitse itse kytkeä isoja virtoja ollenkaan. Tämä tietysti ovesta/ohjaimesta riippuen.
 
Iso kytkentäteho polttaa kärjet, jos kliksuttelee ilman sähköjä tai pienellä kuormalla pitäisi huonommankin kopioreleen kestää aika pitkään.

Ainakin omassa nosto- ovessa on logikkatulo jolla ovea ohjataan eikä siis tarvitse itse kytkeä isoja virtoja ollenkaan. Tämä tietysti ovesta/ohjaimesta riippuen.
Juu lähinnä ajattelin, että jos esim. tuota autotallinoven moottoria ohjaa suoraan tuosta releestä, niin voi tulla jo melkoisia piikkejä esim. käynnistettäessä, vähän moottorista ja kytkennöistä toki riippuen. Noihin logiikkatuloihin luulisi taasen joku transistorin riittävän, tosin sekin riippuu jännitteistä ym. On vaan tullut nähtyä ja kuultua että noilla ko. releillä on ohjailtu yhtä sun toista laitetta sen enempiä miettimättä ja seuraukset on sitten myös olleet sen mukaisia.
Vaikka noissa lukee esim. 250VAC 10A, niin en noilla kyllä välttämättä uskaltaisi edes 1KW kuormaa ohjata suoraan. Vaikka watteina onkin alle puolet speksatusta.
Kontaktorin laittaisin ainakin väliin ja ohjaisin sitä tuolla releellä. Ei vara venettä kaada.

Jokainen toki tyylillään ja omalla vastuulla. Kuten tuossa jo aiemminkin sanoin, niin tarkoitus ei ole tappaa kenenkään innostusta rakenteluun ja harrastamiseen.
 
Niin, tuo releen kyljessä oleva virtarajahan on resistiiviselle kuormalle, monissa releissä esim induktiivisen kuorman maksimivirta saattaa olla kymmenesosa. Kannattaa tarkistaa datasheetistä jos meinaa jotain hankalampaa kuormaa tuollaisen releen perään laittaa.

Ja tuosta DIY-meiningistä, itsekin nykyään rakentelisin paljon enemmän itse kaikenlaista mutta nykyään vaan valmiina saa ostettua halvemmalla monia asioita. Tietty tulee jonkun verran ostettua valmiita laitteita suoraan modattavaksi, saa tehdastekoisen aihion ja sopivan kotelon ja muokkaa vain toiminnan itselle sopivammaksi. Duunissa jo vittuilevat kun aina käyn kurkkaamassa mitä kivaa on SER-lootaan ilmestynyt...
 
Juu lähinnä ajattelin, että jos esim. tuota autotallinoven moottoria ohjaa suoraan tuosta releestä, niin voi tulla jo melkoisia piikkejä esim. käynnistettäessä, vähän moottorista ja kytkennöistä toki riippuen. Noihin logiikkatuloihin luulisi taasen joku transistorin riittävän, tosin sekin riippuu jännitteistä ym. On vaan tullut nähtyä ja kuultua että noilla ko. releillä on ohjailtu yhtä sun toista laitetta sen enempiä miettimättä ja seuraukset on sitten myös olleet sen mukaisia.
Vaikka noissa lukee esim. 250VAC 10A, niin en noilla kyllä välttämättä uskaltaisi edes 1KW kuormaa ohjata suoraan. Vaikka watteina onkin alle puolet speksatusta.
Kontaktorin laittaisin ainakin väliin ja ohjaisin sitä tuolla releellä. Ei vara venettä kaada.

Jokainen toki tyylillään ja omalla vastuulla. Kuten tuossa jo aiemminkin sanoin, niin tarkoitus ei ole tappaa kenenkään innostusta rakenteluun ja harrastamiseen.

Juu, en minäkään tuollaisella kortilla suoraan ohjaisi.

Kunnon komponentit ja mielellään riittävä marginaali takaa sen että pysyy ehjänä.
 
Omien kokemuksieni perusteella noista kyseisitä releistä palaa kontaktipinnat suht helposti kiinni.
Tuo kannattaa ottaa huomioon, jos rakentelee jotain joka potenttiaalisesti voi polttaa koko mökin tms.
Myös noiden radiopuoli on kovin häiriöherkkä, että ei kannata yllättyä jos joku ilta/aamu on tallin ovet auennut itsestään. Toki tähän vaikuttaa paljon myös käyttöympäristö.

Oletan että nuo kestää tuossa sovelluksessa. Ohjaavat siis crawford nosto-ovea ja käsitykseni mukaan tuon kautta menee olematon pulssi oven omalle logiikalle. Katsotaan kauanko kestävät.
 
Osaako kukaan suositella rajakytkintä jolla saisi toteutettu avaamisen esim. puoliksi auki?

Kytkin pitäisi NC/NO tyyppiä, eli en nyt muista kumpi. Tarkoitus olisi että rajakytkin antaisi pulssin kun se kytkeytyy eli ei jäisi "pohjaan". Malli voisi olla joku tämän tyylinen:

s-l1600.jpg

Ebays katselin noita, mutta ymmärsin että nuo jää "päälle" eli eivät anna pulssia.
 
Osaako kukaan suositella rajakytkintä jolla saisi toteutettu avaamisen esim. puoliksi auki?

Kytkin pitäisi NC/NO tyyppiä, eli en nyt muista kumpi. Tarkoitus olisi että rajakytkin antaisi pulssin kun se kytkeytyy eli ei jäisi "pohjaan". Malli voisi olla joku tämän tyylinen:

s-l1600.jpg

Ebays katselin noita, mutta ymmärsin että nuo jää "päälle" eli eivät anna pulssia.

Ei taida olla tuollaisia kytkimiä joista saisi pulssin.
Ehkä sopiva induktioanturi ja oveen ohut tappi saattaisi onnistua, siinäkin voi olla aika säätäminen mekaanisesti että saa pulssin kohdalleen.

Jos ymmärsin oikein niin haluat oven vain puoliksi auki (tai kokonaan, ehkä kaukon eri napeilla) ?
Itse tekisin ohjauksen vaikka avr:llä (laiska ostaa arduinon) joka saa kaukosäätimeltä ohjauksen relemoduulin sijaan.
Ohjelmassa on helppo valita luettavat rajat/jne ohjauksesta riippuen ja sen perusteella voi antaa ovelle lyhyen pulssin tai vaikka kaksi. Tässä mallissa kytkin voi jäädä pohjaankin.
 
Ohjauskeskusessa on kytkimet:
- Auki
- Seis
- Kiinni

Samat toiminnot on toteutettu kaukosäätimellä ja releillä.

Ajatus olisi jalostaa ohjausta niin että kun ovi aukeaa noin puoleen väliin se osuisi rajakytkimeen ja antaa pulssin seis. Jos oven haluaisi täysin auki painettaisiin vain uudestaan auki-painiketta. Toki oven kiinni-painikkeen painaminen yläasennossa katkeaisi tuohon puoleen väliin, mutta uusi kiinni painallus sulkisi oven. Tähän tarvittaisiin rajakytkin joka ontaa pulssin, mutta ei jää päälle.
 
Laita mikrokontrolleri siihen väliin. Vähän vaikea on antaa tarkempia neuvoja, kun ei ole tietoa noista crawfordin ovista, että millaiset jänniteet siellä ohjauslogiikassa on käytössä ja millaiset pulssit ym., mutta yritetään.

Tuollainen kuvan mukainen kytkin siihen ovenpieleen. Siitä piuhat arduinoon ja arduinosta releelle ja releestä stop kytkimeen.

Kytkentä:
Kytkentä.jpg

Arduino koodi:
Koodi:
#define KYTKIN  2 //Kytkimen pinni
#define RELE    3 //Releen pinni
#define PULSSI  100 //Pulssin pituus millisekunteina
void setup() {
  pinMode(KYTKIN, INPUT_PULLUP);
  pinMode(RELE, OUTPUT);
}

void loop() {
if(digitalRead(KYTKIN))
{
  digitalWrite(RELE, HIGH);
  delay(PULSSI);
  digitalWrite(RELE, LOW);
}
}

edit:
Elegantimpia ratkaisujakin on ja keinot on monet, sano mummo kun kissalla pöytää pyyhki, mutta kuten Hyrava tuossa ylempänä totesi, niin paljon riippuu myös siitä miten paljon on valmis itse tekemään tai rahaa laittamaan. Tuohonkin voisi suunnitella oman piirilevyn, koodata sen Atmel Studiolla ym. mutta onko se taloudellisesti ja ajallisesti järkevää, kun noita osia saa lähes pilkkahintaan Kiinasta ja Arduino IDE on mielestäni juurikin tällaisiin pikkuprojekteihin oiva ratkaisu. Tuon koodin kirjoittamiseen ei mielestäni paljon kannata edes Atmel Studiota käynnistää.
 
Viimeksi muokattu:
Rajakytkin ja joku monitoimirele perään joka antaa vain yhden pulssin kun kontakti menee kiinni. Jollakin tuollaisella itse ainakin lähtisin tuota ratkomaan. Tuollainen monitoimirele josta voi toimintamoodeja ja aikoja säädellä maksaa varmaan jotain alle 50e mutta on aika varmatoiminen ja helppo ratkaisu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 123
Viestejä
4 529 843
Jäsenet
74 763
Uusin jäsen
Bes01

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom