Reitittimien erot, oikeasti, normaalille ihmiselle?

Liittynyt
15.10.2020
Viestejä
98
Pitäis varmaan laittaa olkkarin nurkkaan reititin ja se piuhalla kiinni kodin verkkoon, jotta langaton verkko kuuluis kunnolla.
Kuinkas suuri vaikutus eri reitittimillä oikeasti on, tai siis niiden erot keskenään? Hintahaitari on aika iso ei viittis ostaa mitään monen sadan jos halpiksellakin pärjä. Jos reititin mainospuheissa luo super-hyper-nopean sisäverkon, niin mitä väliä sillä on, kun ulos menevä yhteys on kuitenkin aika rajattu?

Kotiin tulee 50M kiinteä yhteys. Varmaan nopeammankin saisi, mutta eipä ole tarvetta ollut tähän mennessä. Mobiili G:t toimii kaikilla operaattoreilla vähän miten sattuu. Katveessa ollaan.
Operaattorin kuitumodeemi on niin surkeassa paikassa, että sen luoma langaton netti ei kunnolla kuulu.

Mesh-verkkojakin tietty vois miettiä, mut ihan oikeaa tarvetta ei ole, ainakaan vielä. Lähinnä jurpii, kun makuuhuoneessa pädit ja puhelimet ei keskustele oikein kodin langattoman verkon kanssa eikä operaattorin maston kanssa.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 263
Jos nyt tajusin oikein, niin oot luomassa toimivampaa WLAN-verkkoa? Jos näin on, niin silloin kannattaa melkeinpä unohtaa noi monitoimiboksi (joita usein reititimiksi sanotaan) ja etsiä wlan-tukiasem(aa/-ia).
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Monta neliötä verkon tarviis kattaa? yhdessä kerroksessa vai useammassa? millainen materiaali löytyy rakenteista, esimeriksi puu tai teräsbetoni? ja onko lämpölaseja talossa?

Ja kyllä... nämä liittyy langattomaan verkkoon.
 
Liittynyt
15.10.2020
Viestejä
98
@FireExit juu, siis toimivampi WLAN verkko.

N. puolitoista kerrosta ja aika paljon on korkeaa avointa tilaa ja puurakenne.

Operaattorin reititin johon kuitu ulkoa tulee on teknisessä tilassa surkeassa paikassa ja sieltä sen luoma langaton verkko ei oikein kuulu. Talossa on johdoilla lähiverkko, joten tukiaseman saa kiinni langallisesti siihen.

Minkälainen värkki?
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
@FireExit juu, siis toimivampi WLAN verkko.

N. puolitoista kerrosta ja aika paljon on korkeaa avointa tilaa ja puurakenne.

Operaattorin reititin johon kuitu ulkoa tulee on teknisessä tilassa surkeassa paikassa ja sieltä sen luoma langaton verkko ei oikein kuulu. Talossa on johdoilla lähiverkko, joten tukiaseman saa kiinni langallisesti siihen.

Minkälainen värkki?
Paljon on tuo paljon avointa tilaa? ittellä esim. mesh settinä Deco x60 (3 tukiasemaa) ja se kattaa jo aikalailla luvatut 650 neliötä. En nyt ole pihaa kiertänyt mittanauhan kanssa tonttia ympäri mutta uskallan väittää että todella lähellä on tuota lukemaa ellei jopa parempi. Tosin en asu kaupungin hulinoissa niin ei ole muita langattomia lähellä aiheuttamassa häiriöitä taajuuksille. Tietäisi hieman millainen pinta-ala tarviis saada katettua niin osaisi sen mukaan tarjota sopivaa laitetta. Itsellä tuo pinta-alan kattavuus on lähinnä siksi että esimeriksi autojen navit päivittyy suoraan wifin kautta ja x paikoissa täytyy pihalla päästä läppäriä käyttelee. Niijoo ja muutama wifi-pistorasia ulkona.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Niinjoo ja toki vielä se että mitä ominaisuuksia tuolta kaipaa että onko muita toiveita kuin vain tuo verkon kattavuus. Nopeuden jo sanoitkin että jos netti on vain 50M niin ei tarvitse langattomankaan olla se tykein malli jos et paljoa verkossa siirrä isompia tiedostoja.
 
Liittynyt
15.10.2020
Viestejä
98
Talossa noin 150-160 neliötä ja ne siis 1,5 kerroksessa. Keskellä avoin tila ylös asti ja yläkerran aula.

Nykyinen nopeus on tosiaan se 50M varmaan sais 100M tai jopa 1000m mut ei ole vielä ollut tarvetta niin ei viitsi maksaa. Lapset pieniä niin ei ne dataile.
Suurempia tiedostoja ei tarvitse siirrellä ja jos tarvitsisi, niin kai ne liikahtaisi johdollisessa verkossa huoneesta toiseen.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Talossa noin 150-160 neliötä ja ne siis 1,5 kerroksessa. Keskellä avoin tila ylös asti ja yläkerran aula.

Nykyinen nopeus on tosiaan se 50M varmaan sais 100M tai jopa 1000m mut ei ole vielä ollut tarvetta niin ei viitsi maksaa. Lapset pieniä niin ei ne dataile.
Suurempia tiedostoja ei tarvitse siirrellä ja jos tarvitsisi, niin kai ne liikahtaisi johdollisessa verkossa huoneesta toiseen.
Jos ympäri taloa menee verkkopiuhat niin minusta järkevin olisi vetää modeemi siltaavaksi ja antaa uusien purkkien hoitaa reititys. Sen verta vähän neliöitä niin melkeimpä yksikin tukiasema riittäisi mutta vetäisin varmuuden varalta 2 tukiaseman mesh verkon niin ei tulisi ainaskaan katvealueita seinämateriaalien yms aiheuttamien vaimennusten vuoksi.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Aivan varmana joku tulee kohta kitisemään että ei Decoa vaan josta esim x tukiasema mutta itse tarjoan sellaista josta itsellä oikeasti on kokemusta. Kerta ethernet backhaul onnistuisi että ei ole pakko olla omaa dedicoitua wifi-signaalia purkkien välille backhaulia varten niin TP-LINK Deco X20 WiFi 6 -Mesh-järjestelmä, 2-pack 249,90 tai TP-LINK Deco X60 WiFi 6 -Mesh-järjestelmä, 2-pack 299,90 voisi mennä. Hallinta tapahtuu kännykkä-appia käyttäen. Itsellä x60 3 tukiaseman setti käytössä ja toimii kuin vanhan junan vessa. x20 ja x60 niin pieni hintaero että melkein x60 ottaisin. x60 muutenkin sinällään hieman antaa armoa jos ajan myötä muksut kasvaa ja netin tarve myös kasvaa niin tuota ei tarvitsisi ihan heti olla uusimassa.

Ethernetillä nuo kun kytkee toisiinsa niin olisi ihan toimiva setti. Ei halvin muttei kalleinkaan. Ainoa minusta miinus tuossa on ollut se että ei ole omaa taajuutta millä purkit keskustelee keskenään vaan kaikki tapahtuu samalla taajuudella (eli clientit ja purkit on samalla taajuudella)

Toki muutkin voi ehdotella näitä eri purkkeja mutta kuten sanoin niin ehdotan itse sellaista mitä olen itse käyttänyt. Hallinta helppo ja yksinkertainen käyttää, suomenkieli löytyy. Itse tosin en käytä noita reitittävässä tilassa vaan pelkästään tukiasemina.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 263
Asunnon koon puolesta yksi tukari vois pelkästään riittää, etenkin kun on puurakenteinen, mutta toi @Satelite n ehdotus on hyvä myös.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 263
Asunnon koon puolesta yksi tukari vois pelkästään riittää, etenkin kun on puurakenteinen, mutta toi @Satelite n ehdotus on hyvä myös.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Kunnon antennit, vähintään wifi 5 (2013-taso on minimi) , MU-MIMO, gigabitin RJ45-portit takana, reitittimen prosessointikyvykkyys ja turhat featuret.

Itsellä on ubiquitin AC seinällä, mutta asun pienessä kämpässä pk-seudulla. Et sinä yhdellä laitteella saa yhtä toimivaa kuin meshillä.
Itse ostaisin tämän nyt:

..tai jonkun halvan käytöstä poistuvan (wifi 5 minimi), niitä voi saada tyyliin 30€ hinnalla. Mutta siis mesh on parempi, jos halutaan laaja kattavuus läpi talon ja on isompi kämppä kyseessä.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Kunnon antennit, vähintään wifi 5 (2013-taso on minimi) , MU-MIMO, gigabitin RJ45-portit takana, reitittimen prosessointikyvykkyys ja turhat featuret.

Itsellä on ubiquitin AC seinällä, mutta asun pienessä kämpässä pk-seudulla. Et sinä yhdellä laitteella saa yhtä toimivaa kuin meshillä.
Itse ostaisin tämän nyt:

..tai jonkun halvan käytöstä poistuvan (wifi 5 minimi), niitä voi saada tyyliin 30€ hinnalla. Mutta siis mesh on parempi, jos halutaan laaja kattavuus läpi talon ja on isompi kämppä kyseessä.
Mesh paras ja tänä päivänä en enää rupeaisi satsaamaan rahoja wifi6 pienempään. wifi5 alkaa olemaan jo obsolete status itselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Itse ostaisin vaan langallisen 30-50€ wifi-extenderin jonka lattaisi toiseen päähän taloa bridge modessa samalla ssid:llä ja langallisella backhaulilla.

AX-mesh-ratkaisuiden hinnat tulevat alas anyway parin vuoden aikana ja hommaa sitten sellaisen joskus hamassa tulevaisuudessa kun sille on oikeasti käyttöä. Silloin myös tietää ne tarpeet paremmin kuin nyt.

Kahden AP:n köyhän miehen meshin toimintaa parantaa usein se, että pudottaa tukareiden tehoja alaspäin, jolloin laitteet vaihtavat tukiasemasta toiseen innokkaammin. Tai mahdollisesti 5GHz ja 2.4GHz verkot erottamalla ja 5GHz:n päätelaitteista priorisoimalla.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Itse ostaisin vaan langallisen 30-50€ wifi-extenderin jonka lattaisi toiseen päähän taloa bridge modessa samalla ssid:llä ja langallisella backhaulilla.

AX-mesh-ratkaisuiden hinnat tulevat alas anyway parin vuoden aikana ja hommaa sitten sellaisen joskus hamassa tulevaisuudessa kun sille on oikeasti käyttöä. Silloin myös tietää ne tarpeet paremmin kuin nyt.

Kahden AP:n köyhän miehen meshin toimintaa parantaa usein se, että pudottaa tukareiden tehoja alaspäin, jolloin laitteet vaihtavat tukiasemasta toiseen innokkaammin. Tai mahdollisesti 5GHz ja 2.4GHz verkot erottamalla ja 5GHz:n päätelaitteista priorisoimalla.
Nyt kun on itse siirtynyt tukari+repeater combosta Mesh-verkon käyttöön niin kun nyt itse sen on kokenut miten huima ero on entiseen ja kuinka paljon vakaampi uusi verkko on niin oma mielipide on se että repeatterit sais kieltää lailla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Nyt kun on itse siirtynyt tukari+repeater combosta Mesh-verkon käyttöön niin kun nyt itse sen on kokenut miten huima ero on entiseen ja kuinka paljon vakaampi uusi verkko on niin oma mielipide on se että repeatterit sais kieltää lailla.
Tässä kohtaa on minusta tärkeää erottaa erilaisten ihmisten erilaiset tarpeet.

Minulla on itselläni kotona 10Gb kuituliittymä ja AX-wifi + pelit ja vehkeet. AP:llä on 50 Mbit nettiliittymä kun ei ole kuulemma ollut tarvetta enemmälle.

Joo, minä omien tarpeideni kanssa maksaisin triviaalisti 500e jostain wired-backhaulillisesta triple-AP mesh-ratkaisusta. Mutta kun luen ne tarpeet, niin koen, että tuossa menee vaan 450e hukkaan just nyt ja kannustan kysyjää käyttämään sen rahan ensisijaisesti johonkin muuhun ja miettimään sitä "täydellistä" kotiverkkoa sitten kun sille oikeasti on kysyntää siinä vaiheessa kun teinit imuttavat 24/7 steamista 100GB pelejä...

99e ax-tukiasema bridgenä operaattorin routerin kylkeen on myös ihan mahdollinen investointi sen halvimman mahdollisen 30e wifi-extenderin sijaan.

Itse ostin anoppilaan verkon kuuluvuuden parantamiseksi jonkun hinnat-alkaen d-link 30e 2x2 AC-wifi-extenderin juuri operaattorin wifi-routeriin bridgellä kytkettäväksi. Seinässä sentään meni cat5 backhauli kerroksesta toiseen ja nyt kuuluvuus on molemmissa asuin kerroksessa riittävä ja koko talossa kulkee ~200/100mbit 5GHz wifillä internettiin ja kaikki tästä hintaluokasta ylöspäin kulutetut eurot olisivat olleet hukkaan heitettyä rahaa suhteessa tarpeisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Tässä kohtaa on minusta tärkeää erottaa erilaisten ihmisten erilaiset tarpeet.

Minulla on itselläni kotona 10Gb kuituliittymä ja AX-wifi + pelit ja vehkeet. AP:llä on 50 Mbit nettiliittymä kun ei ole kuulemma ollut tarvetta enemmälle.

Joo, minä omien tarpeideni kanssa maksaisin triviaalisti 500e jostain wired-backhaulillisesta triple-AP mesh-ratkaisusta. Mutta kun luen ne tarpeet, niin koen, että tuossa menee vaan 450e hukkaan just nyt ja kannustan kysyjää käyttämään sen rahan ensisijaisesti johonkin muuhun ja miettimään sitä "täydellistä" kotiverkkoa sitten kun sille oikeasti on kysyntää siinä vaiheessa kun teinit imuttavat 24/7 steamista 100GB pelejä...

99e ax-tukiasema bridgenä operaattorin routerin kylkeen on myös ihan mahdollinen investointi sen halvimman mahdollisen 30e wifi-extenderin sijaan.

Itse ostin anoppilaan verkon kuuluvuuden parantamiseksi jonkun hinnat-alkaen d-link 30e 2x2 AC-wifi-extenderin juuri operaattorin wifi-routeriin bridgellä kytkettäväksi. Seinässä sentään meni cat5 backhauli kerroksesta toiseen ja nyt kuuluvuus on molemmissa asuin kerroksessa riittävä ja koko talossa kulkee ~200/100mbit 5GHz wifillä internettiin ja kaikki tästä hintaluokasta ylöspäin kulutetut eurot olisivat olleet hukkaan heitettyä rahaa suhteessa tarpeisiin.
Eipä tuo satkua isompana kulje ainaskaan backhaulin yli kun cat5 pyörii vain satkuna.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
24
Jos tukarin saa keskeiselle paikalle, niin yksi kunnollinen wifi6 laite riittää.
Meillä ~145m2 puu/kipsilevyseinää kahessa kerroksessa ja käytännössä kämpän keskipisteessä olevan ubin unifi 6 lite kuuluu joka kolkkaan hyvin. Terassille sitten enää ok signaali.
Tietysti jos on sokkeloinen kämppä missä tulee useampi seinä signaalin väliin niin signaalitasot putoaa.
 
Liittynyt
15.10.2020
Viestejä
98
Kiitos kaikille! Eiköhän näistä saa jo vinkkejä. BF lähestyy niin katsotaan tuleeko joku hyvä tarjous jostain.

Tulevaisuudessa varmasti tarve kasvaa sekä kodin liittymän nopeudelle ja ehkä langattoman verkonkin nopeudelle. Täl hetkellä tosiaan tarve aika vaatimaton ja näissä atk-hommissa future proofing on yleensä aika hölmöä. 3-5 vuoden päästä jo on ehkä hinnat tippunu tai ainakin kehitys kehittynyt.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Iso "tää" Zepin sepustukselle, varmaan yksi tukari keskeiselle paikalle riittää koko kämpän peittoon. Unifilta saa järkihintaisia tukareita, joilla kattaa helposti järkevän kokoisen kämpän.

Esim:
Yhden tukarin kuviossa pelaisin varman päälle ja valitsisin Unifin U6 Long Rangen. Sillä on tehokkaammat antennit Liteen verrattuna. Tämä siis jos budjetti sallii. Muussa tapauksessa U6 Lite on loistava valinta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
783
Kunnon antennit, vähintään wifi 5 (2013-taso on minimi) , MU-MIMO, gigabitin RJ45-portit takana, reitittimen prosessointikyvykkyys ja turhat featuret.

Itsellä on ubiquitin AC seinällä, mutta asun pienessä kämpässä pk-seudulla. Et sinä yhdellä laitteella saa yhtä toimivaa kuin meshillä.
Itse ostaisin tämän nyt:

..tai jonkun halvan käytöstä poistuvan (wifi 5 minimi), niitä voi saada tyyliin 30€ hinnalla. Mutta siis mesh on parempi, jos halutaan laaja kattavuus läpi talon ja on isompi kämppä kyseessä.
Mulla on wlania tarjoamassa just tämä @hsalosen linkkaama purkki ja ihan hyvin yläkerrankin laite toimi. Peruskäyttäjälle hyvät & helpot säädöt. Firmiksenkin saa ladattua suoraan tuon purkin asetuksista eikä tarvitse itse arpoa että mikähän nyt on se oikea. Tarkistaa myös että firmis on ajantasalla. Saa myös wpa3, mutta sitähän ei laitteissa taida vielä olla ?

Ei se varmasti yhtä hyvä ole kuin aiemmin ehdotetut Mesh ym ratkaisut, mutta halvempi ja ehkä helpoimmasta päästä kuitenkin tän hetkiseen tarpeeseen ?
 

luuponen

   ✜
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
520
Itse ratkaisin Wifi-laajennuksen niin halvalla kuin vaan keksin ja tämä on toiminut 3krs kämpässä erittäin hyvin.
4Ghuiwei alakerrassa, tämä extendaa sen wifin yläkertaan ja osittain katutason katveille upeasti.

Wifissä vain pädejä, kamera ja muutamat lamput/pistokkeet/yms. Muu netin käyttö cat6sten varassa.
 
Liittynyt
15.10.2020
Viestejä
98

Muissa vastaavissa näyttäisi olevan virransyöttöpalikka mukana mutta tässä ei. Mikähän siinä on?
Lähinnä alkoi nämä kiinnostaa, koska ulkonäkö ei ihan kamala ja tämän saisi poe kaapelilla kattoon keskeiselle paikalle ja kaapelinkin piiloon. Mut tämä ois hyvä vaikka pitäisi ostaa se palikka erikseen kympillä? Siis hinta-laatu suhteelta?

tosi budjetti ratkaisu taas olisi varmaan TP-linkin archer AX10 joka on/oli sikantissa 39€ alessa.
sit se ilmeisesti ax73 versio oli/on 99€.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 412

Muissa vastaavissa näyttäisi olevan virransyöttöpalikka mukana mutta tässä ei. Mikähän siinä on?
Lähinnä alkoi nämä kiinnostaa, koska ulkonäkö ei ihan kamala ja tämän saisi poe kaapelilla kattoon keskeiselle paikalle ja kaapelinkin piiloon. Mut tämä ois hyvä vaikka pitäisi ostaa se palikka erikseen kympillä? Siis hinta-laatu suhteelta?

tosi budjetti ratkaisu taas olisi varmaan TP-linkin archer AX10 joka on/oli sikantissa 39€ alessa.
sit se ilmeisesti ax73 versio oli/on 99€.
Kai tässä on ideana että tämä on sen verran "Pro" malli että virransyöttö yleensä tapahtuu suoraan PoE virtaa antavasta kytkimestä suoraan jolloin tarvetta erilliselle injektorille ei ole. Jos joku firma tms. ostaa näitä useampia ja kaikkia syötetään kytkimestä niin maksaa turhista injektoreista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 122
Joo, juurikin tämä, turha laittaa mukaan kun yhtää enemmän prosumer käyttäjät käyttää PoEa kytkimistä, mikä on noiden kohdemarkkina.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 482
Viestejä
4 163 788
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom