RC-ketju: Lennokit/Autot/Veneet

Itselläni alkoi himottamaan tuo DJI Spark, koska se on kooltaan vielä sopivan kompakti kuljetettavaksi reissuissa mukana. Tälle kesälle ei viitsi enää hankkia, mutta ensi keväänä voisi tuollaisen poimia jostain kyytiin. Koptereistakaan en mitään varsinaisesti tajua, mutta itselleni olisi ehkäpä ensisijaisen tärkeää tuo mukana kuljetettavuus, mutta itse kuvan ei tarvisi olla ihan markkinoiden parasta. En sitten tiedä kuinka tuuli vie noin pienen vekottimen mennessään.
 
Eilen saapui Taranis Q X7, heti ensimmäiseksi asensin takapuolelle etusormella käytettävän analogitatin. Sillä saa ohjata kameran gimbalia.

tunpRNY.jpg


Vaikuttaa pätevältä ohjaimelta, vaikka näitä nyt ei ole montaa tullut pyöritettyä ennen käsissä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ne tuli. Akut on merkintöjen ja materiaalin perusteella erit. Oranssin auton akussa todennäköisesti lukee se mitä oikeasti ovat eli 18650 Li-ion.
bf576a5f8d34ab707f6ee312a81d2cb7.jpg
 
Jaa, täällä olikin ketju jo valmiina. Kiitos modelle yhdistämisestä.

Minä ostin muksulle pari vuotta sitten joululahjaksi 1/18 LaTrax Tetonin. Se oli alkuun aika vaisussa käytössä, mutta tänä kesänä poitsu on innostunut vähän enemmän. Onhan sillä toki ihan kiva kaahailla välistä itsekin, mutta korkeintaan akullinen kerrallaan ja sitten saa riittää.

Teton on hyvässä maineessa aloittelijoiden ja vähän edistyneempienkin keskuudessa, kun se on ensinnäkin edullinen ja toisekseen hauska ja toimiva nelivetoinen ja vettä kohtuullisen hyvin kestävä laitos. Lisäksi siihen löytyy varaosia ja kaikenlaista virittelykamaakin ihan hyvin. Uudemmassa Tetonin versiossa tulee suoraan mukana verkkovirtalaturi (aiemmin pelkästään 12v autolaturi), eli sitä ei tarvitse ostaa enää erikseen.

Oletuksena Tetonin mukana tulee perusmallinen 1200mAh nikkeliakku. Viime viikolla ostettiin sen kaveriksi 1600mAh versio, jolla pärjää muutaman minuutin kauemmin. Samalla piti sitten ostaa kasa uudempia trx-mallisia liittimiä ja kolvailla ne kiinni laturiin, autoon ja vanhaan akkuun, kun näyttää about kaikissa kamoissa olevan sellaiset nykyään.

LiPo-akkujahan kaikki nykyään suosittelevat, mutta koska ne vaativat paljon huolellisempaa käyttöä ja meillä pääasiallinen käyttö tapahtuu kuitenkin lasten toimesta, niin ajattelin että mennään turvallisuussyistä vielä tässä vaiheessa nikkelivehkeillä ja katsellaan LiPoja sitten myöhemmin jos innostus kestää kauemmin. Eipähän tarvitse uusia laturiakaan saman tien.

Välistä nousee aina into rakentaa joku sellainen drone-setti, jolla voisi lennellä lasit päässä pitkin lähimaastoja "ollen itse kyydissä pilottina", mutta sellaisen hinta nousee sen verran suolaiseksi, että ei ole sitten koskaan viitsinyt edetä ajatusta pidemmälle. Olisi sellainen kiva joka tapauksessa. :D

Sanokaas muuten enemmän harrastelleet parhaat paikat tilata varaosia ja tarvikkeita kotimaassa/muualta?
 
Viimeksi muokattu:
Basher SaberTooth 1/8 Scale Truggy (ARR)

Eilen testattu kyseinen värkki ja olen suhteellisen yllättynyt kuinka hyvä auto on hintaisekseen. Tässä nyt pitää talven aikana ainakin vaihtaa jouset ja ehkä renkaatkin parempiin. Sen verran renkaat leijuu ilmassa ajon aikana että noilla jousilla ei viitsi mitää isompia hyppyjä ruveta tekee.

Arvosanaksi antaisin 4/5. Miinusta tulee löysistä jousista ja renkaatkaan ei ole mitkään kovin hyvät, toki ihan ajettavat.
 
Välistä nousee aina into rakentaa joku sellainen drone-setti, jolla voisi lennellä lasit päässä pitkin lähimaastoja "ollen itse kyydissä pilottina", mutta sellaisen hinta nousee sen verran suolaiseksi, että ei ole sitten koskaan viitsinyt edetä ajatusta pidemmälle. Olisi sellainen kiva joka tapauksessa. :D

Yleinen harhaluulo. Racer miniquadin (5") joka on jo varsin hyvä rakentaa n. 120-150e, siihen radio esim turnigy evolution 55e ja lasit esim eachinen laatikot 30e. Akut maksaa sen 20e kappale ja jollain neljällä pääsee hyvin alkuun.
 
Sain hexakopterin vihdoin ilmaan, tosin 6 potkurin rikkomisen jälkeen. Ihmettelin kun Tubessa monet vaan nousee suoraan ilmaan ja lentelevät helposti. Omaani en meinannut saada puolta metriä korkeammalle ilman että potkuri pärähti rikki maata vasten.

Kunnes poltin sormeni nostaessani kopteria yhteen moottorisäätimeen, kone sisälle ja säätimen kutistesukka auki. Olen joutunut jatkamaan kaikki johdot niistä ja säätimeltä Pixhawkille menevän kaapelin juottamisessa oli käynyt kämmi. Moottorin signaalijohto ja vieressä oleva +5V ottivat yhteen yhden "karvan" kautta. Uudelleen tinausta ja kokeilemaan.

Pomppasi suoraan vakaaseen lentoon ja pelaa hienosti! Autotunen ajoin tänään läpi, vielä kun kelit paranee niin teen autotrimmauksen ja sitten gimbalin säätöön.
 
Yleinen harhaluulo. Racer miniquadin (5") joka on jo varsin hyvä rakentaa n. 120-150e, siihen radio esim turnigy evolution 55e ja lasit esim eachinen laatikot 30e. Akut maksaa sen 20e kappale ja jollain neljällä pääsee hyvin alkuun.

Halvin racer FPV:llä jonka olen rakentanut taitaapi olla 90 euroa. Kyllähän noita halvalla saa. Nykyään pitäisi saada kittejäkin johonkin satasen pintaan esimerkiksi Wizard X220, tosin sen hinta taisi nousta kun sen suosio räjähti käsiin.
 
Halvin racer FPV:llä jonka olen rakentanut taitaapi olla 90 euroa. Kyllähän noita halvalla saa. Nykyään pitäisi saada kittejäkin johonkin satasen pintaan esimerkiksi Wizard X220, tosin sen hinta taisi nousta kun sen suosio räjähti käsiin.
Wisardia sai 99usd banggood alesta pari viikkoa sitten. :) Mutta jos itse rakentaa niin ei kannata sitä halvinta aina ostaa vaan se dollarin kalliimpi niin on jo paljon parempi. :) Esim racerstar moottorit 8usd pala vs 9usd king kongit. Tai joku ihan noname runko vs 16usd martian 2, tai noname kamera vs sony had2 ccd klooni. Reiluun satkuun tosiaan saa jo hyvin lentävän koneen missä ei ole käytetty edes halvinta tavaraa. :)
 
Ois talveksi käytössä Reilu 200m2 varastotila. Huvikseen pohdin jos ostaisi jonkilaisen rc-auton, jolla voisi ajella rallia. Olen ihan aloittelija näissä hommissa. Saako 150eur autoa, jolla oikeasti tekisi jotain?
 
Ois talveksi käytössä Reilu 200m2 varastotila. Huvikseen pohdin jos ostaisi jonkilaisen rc-auton, jolla voisi ajella rallia. Olen ihan aloittelija näissä hommissa. Saako 150eur autoa, jolla oikeasti tekisi jotain?

Tuohon hintaluokkaan ei oikein kummoista vehjettä uutena saa, käytetty auto on kanssa hyvä vaihtoehto.

Saksalaisten kauppojen tarjonta kannattaa myös tarkistaa, hinnat suomikauppoja halvemmat.

Tuolta löytyy käytettyjä vähän joka lähtöön.
Myydään RC-autoja

Tuossa myös muutama linkki saksalaisiin kauppoihin.
Modellbaucenter-Bochum
Tamico Online Shop | Hier kaufen Tamiya-Fans günstig ein
 
Joo. Käytettynä toki eka auto vähän huono ostaa, kun ei ole käryä mitä kannattaa ottaa huomioon eikä ole tietoa hintatasostakaan yms. Paljonko saksassa nuo halvempia ?
Tuohon hintaluokkaan ei oikein kummoista vehjettä uutena saa, käytetty auto on kanssa hyvä vaihtoehto.

Saksalaisten kauppojen tarjonta kannattaa myös tarkistaa, hinnat suomikauppoja halvemmat.

Tuolta löytyy käytettyjä vähän joka lähtöön.
Myydään RC-autoja

Tuossa myös muutama linkki saksalaisiin kauppoihin.
Modellbaucenter-Bochum
Tamico Online Shop | Hier kaufen Tamiya-Fans günstig ein
 
Emmä ny lähtis kyllä mistään Saksasta ensikertalaisena tilaamaan, kun ei se jää pelkästään siihen auton hankintaan.
Ota yhteyttä kotimaisiin kauppiaisiin, osaava puhuja saa puhuttua itselleen kyllä alennusta listahinnoista. ;)
 
Kannattaa myös harkita kahteen kertaan ennenkuin avaa pandoran boxin:D

Jos pahasti kärpänen puraisee niin voi sitä rahan menoa, ei sillä etteikö rahalle vastinetta ja mielenkiintoisen harrastuksen saisi, mutta itselle ainakin käynyt niin, että aikaa ja rahaa on palanut tässä vajaan puolentoista vuoden aikana aikalailla.

Ensimmäinen auto tuli taloon tuossa 2016 keväällä/alkukesästä ja on Traxxasin takatuuppari Slash. Toinen auto oli sitten heti siinä kesällä Traxxasin T-Maxx 2.5, käytetty nitro monsteri. Nitron kanssa läträäminen ei oikein pidemmän päälle innostanut joten tuo on nyt purettuna odottamassa konversiota sähkölle. Sitten loppuvuodesta intouduin hommaamaan Tamiyan tt02d Skyline kitin, että pääsee driftaamaan ja tämän vuoden hankintoja on FTX:n Outback crawleri ja Asson B5M krossi.
Tokihan Slashia ja FTX:ää on sitten säädetty aikalailla ja aina sitä kaikenlaista uutta keksii kokeilla ja säätää.
Ja tokihan tuossa oli vaan autot. On sitä tullut hankittua myös rc lentokone olikohan Hobby Kingin Bix3 tms.
Oikein antoisaa puuhaahan tämä on ja tätä voi harrastaa monella tapaa, mutta kannattaa varautua autojen huoltoon ja vara osien hankintaan. Sitten yllättävän paljon rahaa saa palamaan myös ihan perus kamoihin itse autojen lisäksi eli laturi, akut, radio jne jos siis haluaa hommassa edetä noista rtr seteistä.

Tässä vain tämmöinen varoitus siitä mitä voi käydä jos kunnolla höyrähtää :D
 
Jep. Itellä kärpänen puras reilu 10 vuotta sitten ja olishan tuota käyny pariin kertaan Thaimaassa perheen kanssa tähän uponneella rahamäärällä, mutta mitäpä näitä laskemaan jos harrastus on mieleinen. :)
Kaikenlaisia autoja on kokeiltu vuosien varrella, niin isoja kuin pieniä, niin hitaita kuin nopeita.
Nyt on vaan itellä alkanu into hiipumaan, autot on lojunu pari vuotta hyllyssä, lähinnä ajanpuute on ollu ongelma.
Itse harrastanu pääasiassa vain rc-crawlingia, tai tarkemmin scale crawlingia. Hauska ja rento laji. :)
 
Ite hankin vuosi sitten joululahjaksi ittelle tietenkin pitkästä aikaa auton. Löysin halvan sähköttömän nelikon Itävallasta ja se tais tulla alle sataseen posteineen kotiin. Runko oli Ansmann Racing BLIZZARD BUGGY 1/10 4WD. Ihan kelpo peli siinä mielessä, että varaosia löytyy. Sitten vaan eBaysta ettimään harjaton moottori, lipot, nopari, servot ja ohjain+vastaanotin. Kaiken kaikkiaan hinnaksi taisi tulla vähän yli 150e. Kertaakaan en ole katunut ja tällä on kyllä hyvä revitellä. Pitoa vaan ei ole missään ja renkaita kuluu.

Tulipas muuten ysärivehje, Tamiya Mitsubishi Pajero (#58044) päivitettyä tällä vuosituhannelle. Harjaton moottori ja lipot. Vois kans perinteisesti sanoa, että kyllä lähtee...

HKGWq4W.png
 
@Henkka77 Joo itteä kiinnostaa tää homma aika kokonaisvaltaisesti sen takia hommannu nyt alkuun vähän kaikenlaisia autoja. Sen uskon, että aika voi olla ongelma monille, kun sitä tähän hommaan saa menemään ihan niin paljon kuin haluaa.

Tuo crawling kiinnostaa kyllä itteäkin tosi paljon ja alkuun yritän modailla tuosta FTX:n halpiksesta niin hyvän kuin vain kohtuu budjetilla saa (ts kiinan osilla).
Scalecrawleri ois hieno rakentaa, mutta siihen palaa sitten kyllä jo jonkun verran rahaakin.
Oon katellu kyllä, että kiinasta sais yllättävänkin halvalla noita kovamuovisia koreja tosin vaihtoehtoja edullisten suhteen ei kovin montaa ole. Tokihan sitten kaikki muut hilppeet siihen rinnalle ja viimesen päälle niin lasku on pitkä....
 
Joo, varmaan Suomesta tulee hankittua, jos muutama kympi vaan säästää. Ehkäpä se verran voi maksaa asiakaspalvelusta. Tosiaan saa ehdotella jotai hyvää valmista pakettia millä lähteä liikkeelle.
 
Näin lumiseen perjantaihin on hyvä muistella juhannusaattoa ilmasta käsin :P No ei vaan, jaksoin nyt saikkupäivän kunniaks editoida pidemmän pätkän (4min) Hangon lentelyistä.. Lopussa tulee ruudulle playlist suositus josta löytyy muitakin lentelyitä.

 
Ensimmäisiä pakkaspäivä lentoja Dji Mavic Pro:lla. Hyvin tuntui pelaavan. Yö/ilotulitus kuvauskin onnistui yllättävän hyvin pienistä asetus ja tarkennus ongelmista huolimatta :)

 
Olisiko jotain vinkkiä uudelle drone kuskille? Tulossa Mavic Pro Fly More combo. Oletteko ottaneet tuota DJi:n Care Refreshiä eli jos mälläät niin 99 euron omavastuulla korvaavat dronen?
 
Olisiko jotain vinkkiä uudelle drone kuskille? Tulossa Mavic Pro Fly More combo. Oletteko ottaneet tuota DJi:n Care Refreshiä eli jos mälläät niin 99 euron omavastuulla korvaavat dronen?

Juu ostin ja on tullut käyttöä. Se gimbali hajos vaikka en oo tehny mitään ylimäärästä että aika herkkä vehje.

En usko että oikeasti tarvit sitä flymore comboa. Ite oon ostanu yhden akun lisää ja hyvin on pärjänny jos oot ihan harrastaja.
 
Uuden vuoden ilotulitusta taas kuvaillessa. Mavicin gimbaali/kamera lakkasi toimimasta kesken lennon :( Noh tällä kertaa palautui vielä kesken lennon ja pystyi kuvausta jatkamaan parinkymmenen sekunnin jälkeen.. ärsyttävä ongelma kyllä. Alkaa kyllä vaikuttaa että takuuseen on vielä laitettava vehje.
Onneksi kuitenkin kuvaus pääasiassa onnistui niin sai ilotulitus videon aikaiseksi. Ei kokonaan Mavicilla kuvattu mutta osa kuitenkin:
 
Näin talvikelissä kannattaa laittaa kauko-ohjaimen kaulahihnaan jokin tällainen stylus:
EPZI Osoitinkynä kosketusnäytöille, lila - 4,00€
Tänään kokeilin niin toimii kyllä todella mukavasti kun tuo pysyy siinä tallessa ilman tippumisvaaraa ja paljno helpompi ottaa hanskoihin kuin jostain taskusta.

Mavic Pro:lle PGYtechin tarvikesetti on todella mukava kun oli Digitarvikkeella Black Fridayn jälkeen tarjouksessa ja hankin sen jo etukäteen.
Laskeutumis/nousualusta toimii hyvin hangella ja "korokejalat" toimivat kovan alustan päälle tulleessa ohuessa lumikerroksessa.
Korokejalkojenkin kanssa mahtuu vielä DJI:n olkalaukkuun.
Ja kauko-ohjaimen kaulanaruun tosiaan saa tuollaisen styluksen kätevästi kiinni.
 
Adventure Unfolds - DJI press event striimi alkaa näillä näppäimillä.

 
Taisin tärvellä yhden lipon(tai toivottavasti suojaus esti, kun ei akku ainakaan ole pullistunut), kun RC maailmassa etenkin näissä pienemmissä yhden kennon vehkeissä on tolkuttomasti erilaisia liittimiä ja kokoja sekä johdotkin toisinpäin.
Pitää suorilta laittaa vain näihin se perus punainen jst liitin, kun sen sitten saa älykkäämpään laturiin. Tuskin se nyt niin painava on tai lyhentää sitten johtoja. Yksi kennosissa ei kuitenkaan ole sitä balansointipiuhaa lisäpainona.

edit: risa se olikin 0,47V :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on syman x5c joka on jotain tuota luokkaa. Ihan kiva lelu se on harjotella.
 
Nostetaan ketjua välillä.

Viimein sain kasattua uuden ultralight runkoisen kopterin. Tuntuu aika näppärältä.


Tuossahan on ihan pirun hyvä kuvanlaatu noin niinkuin huomioiden että mitenkään iso laite ei voi olla kyseessä, miten paljon tuo vehje oikein painaa ja mikä kamera siinä on?
 
Tuossahan on ihan pirun hyvä kuvanlaatu noin niinkuin huomioiden että mitenkään iso laite ei voi olla kyseessä, miten paljon tuo vehje oikein painaa ja mikä kamera siinä on?

Tuubi vielä pakkaa kaikki detailit pois. :/ Kyseessä siis 5" propelleilla lentävä 275g painava kone. Tuohon päälle sitten akku n. 165g ja GoPro Session 5 74g sekä teline sille 16g = n. 500g lentokunnossa. 4S akusta hörppää 116A ulos täydellä kaasulla. :D

99% ihmisistä ei tajua miten halpaa tollanen kone on tehdä.

Runko 45usd
FC 20usd
Esc 28usd
Kamera 36usd
VTX 26usd
Antenni 5usd
Moottorit 32usd yht. (LHI brändättyjä rcINpower vehkeitä)
Vastari ohjaimeen 11usd
Silikonijohtoa pätkä 1usd
XT60 liitin 0,6usd

YHT 215usd posteineen eli jotai 180e...
 
Viimeksi muokattu:
Onko mitään järkeä ostaa Phantom 2 H3-3D gimballilla 169e? Jimssissä näyttää olevan joku jämäerä. Vai kannattaako suosiolla rakentaa itse?
 
Nyt olis halpa?

DJI Mavic Pro drone + 3 akkua ja laukku - Dronet ja viihdelaitteet vai onko järkevämpi tämä: DJI Mavic Pro drone - Dronet ja viihdelaitteet ja pari akkua jostain? Ymmärtääkseni tähän saa halvemmalla akkuja kuin Phantomeihin.

Laukkuakaan en pitäisi tässä kopukassa niin tarpeellisena kun taittuu pieneeen kasaan. PH:ta taas ei voi oikein survoa mihinään kassiin ja käsitellä sitä huolettomasti ilman pelkoa, että ottaisi osumaa.

PH 4 löytyy itseltä jo ja mietin olisko tästä korvaamaan? Suurin ongelma mulla PH:n kanssa on ollut se koko. Vaikka löytyy kassi niin harvoin tuota tulee otettua mihinkään mukaan ja muutenkin on sen verran fyysinen tapaus, että tuo Mavic tuntuisi paljon näppärämmältä ja sellaiselta, että sitä tulisi käytettyä kanssa muualla. Yksi vaihtoehto on tietenkin pitää molemmat, mutta mitä googlannut niin en löydä oikein osa-aluetta missä tavallinen PH4 olisi parempi.

Se onkin tuo fly More combo: Buy Mavic Pro missä tulee kaikkea muutakin hyödyllistä talmaa mukana joten kannattaa varmaan ottaa paketti ennemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt olis halpa?

DJI Mavic Pro drone + 3 akkua ja laukku - Dronet ja viihdelaitteet vai onko järkevämpi tämä: DJI Mavic Pro drone - Dronet ja viihdelaitteet ja pari akkua jostain? Ymmärtääkseni tähän saa halvemmalla akkuja kuin Phantomeihin.
Mavic Pron akut ovat vajaan satasen per kpl.
Jos on joku iso kameralaukku/-reppu niin Mavic Pro menee hyvin sellaiseen isomman objektiivin tilalle.

Mutta kevyempään pelkän dronen (sivun verkkotaskuihin mahtuu lisäakut) kuljetteluun tuo DJI:n olkalaukku on todella hyvä.
Ja Mavicissa voi pitää sinne laitettunakin kiinni näitä korokejalkoja, niin ei tarvitse alustan olla täysin kova ja tasainen:
PGYtech DJI Mavic Pro Landing Gear Extensions (P-MA-101) - Digitarvike.fi
Ilman tuollaisia olisi vähän heikko maavara joltain maapinnalta/soralta nousuun.
Eikä oikein tarkastikaan trimmatulta nurmikoltakaan voisi lähteä, ellei sitten olisi laskeutumis-/nousualustaa.
Black Fridayna tosiaan sai Digitarvikkeelta tämän tarvikesetin ~30€:llä.
PGYTECH.

Ja useamman akun käyttöön tuossa Fly More Combossa tulee mukana myös lataus-hub, johon voit laittaa neljä akkua kerralla kiinni, eikä tarvitse käsin vaihdella niitä laturiin.
(lataa ne peräkkäin järjestyksessä täysimmästä tyhjimpään)


Kennohan on aivan sama kuin alkuperäisessä Phantom 4:ssä, niin sen suhteen tuo tosiaan hoitaisi Phantomin viran täysin.
Optiikan kuvakulma kyllä tippuu 26 mm:in niin laajempi maisema ei kerralla mahdu kuvaan.
Tosin useampi kuvahan on helppo yhdistää koneella ja valovoima kasvaa F2.2:en.

Sitten kun vielä hankit Platinumin uudemmat potkurit, niin Phantom alkaisi tuntua ovin meluisaltakin.
 
Menikö jo Mavicit? Näyttää että Tuote ei saatavilla, katselin aikaisemmin ja olin nyt menossa tilaamaan. Mutta huti tuli....
 
Näytti menneen, samoin Sparkit. Kaikki katosi myynnistä parin minuutin sisään, aikaisemmin saldot näytti 100+, joten varmaan jokin virhe ollut ja niitä myytiin liikaa.
 
En yhtään ihmettele jos menivät kaikki.
Tosiaan tuo "lisävarusteltu" Fly More Combohan maksoi saman verran kuin mitä Spark kauko-ohjaimella.

Mavic Airkin paljon kalliimpi lyhyempine lentoaikoineen.
 
VKssa sama mavic pro setti 850e, vrt. Gigantin 520e. Eli olihan se n. 300e edullisempi.
 
Mulla on ollut joitain viikkoja Dji Mavic Air, joka tuntuu kyllä ihan kivalta vehkeeltä. Lennätellyt sitä Honor 7 liten kanssa ilman kummempia murheita. Nyt ostin toissapäivänä uuden puhelimen eli Nokia 7 plussan, niin sitä en saa jostain syystä dronekäyttöön. Pääasiallinen ongelma on siinä, että kun kytkee ohjaimen puhelimeen, niin se jää katkeamattomana looppina kyselemään usb-johdon kytkemiseen liittyvää "Siirrätkö tiedostoja USB-muistilla?"-tilaan, josta ei pääse eteenpäin. Onko kellään vinkkejä mikä tuossa tapauksessa lääkkeeksi?
 
Jäi tuo Gigantin Mavic Pro tarjous saamatta, tilaan siis Mavic Air Fly More-paketin. Lähinnä matkakäyttöön tulee, minkälainen kantama tuolla on Suomen oloissa? Euroopassa tuota rajoitetaan enemmän mitä muualla maailmassa.

Mulla on ollut joitain viikkoja Dji Mavic Air, joka tuntuu kyllä ihan kivalta vehkeeltä. Lennätellyt sitä Honor 7 liten kanssa ilman kummempia murheita. Nyt ostin toissapäivänä uuden puhelimen eli Nokia 7 plussan, niin sitä en saa jostain syystä dronekäyttöön. Pääasiallinen ongelma on siinä, että kun kytkee ohjaimen puhelimeen, niin se jää katkeamattomana looppina kyselemään usb-johdon kytkemiseen liittyvää "Siirrätkö tiedostoja USB-muistilla?"-tilaan, josta ei pääse eteenpäin. Onko kellään vinkkejä mikä tuossa tapauksessa lääkkeeksi?

Minulla on OP5T ja kytkettäessä ohjaimeen pitää ilmeisesti OPsta laittaa erikseen kehittäjätila päälle ja sieltä USB debugging päälle. Olisiko sama siinä? Lisäksi osalla vaati vielä tämän:

On Settings menu go to "Developer options" -> "Networking" and set the USB configuration to MIDI.
 
Jäi tuo Gigantin Mavic Pro tarjous saamatta, tilaan siis Mavic Air Fly More-paketin. Lähinnä matkakäyttöön tulee, minkälainen kantama tuolla on Suomen oloissa? Euroopassa tuota rajoitetaan enemmän mitä muualla maailmassa.
"CE speksattu" kantama on 4km.
Eli varmasti pääsee säädösten (näköyhteys) sallimaa pitemmälle.


Itse piti yhdessä vaiheessa laittaa Z3 Compactissa USB debugging mode päälle että sai DJI Go:n muodostamaan yhteyden.
En muista tuliko tuo tarve jokusen lentokerran vai DJI Go:n yhden päivityksen jälkeen.
 
"CE speksattu" kantama on 4km.
Eli varmasti pääsee säädösten (näköyhteys) sallimaa pitemmälle.

Itse olen katsonut että FCC kantama on 4km, CE speksattu on EU/AU/UK 2km. Noh, sama tuo. En ole kovin kauas tällä lentämässä, laitoin juuri punaisen Fly More-setin tilaukseen.
 
Jäi tuo Gigantin Mavic Pro tarjous saamatta, tilaan siis Mavic Air Fly More-paketin. Lähinnä matkakäyttöön tulee, minkälainen kantama tuolla on Suomen oloissa? Euroopassa tuota rajoitetaan enemmän mitä muualla maailmassa.

En ole maksimimäärää päässyt testaamaan, mutta äsken erinäisten säätöjen jälkeen kävin reilussa puolessa kilometrissä, eikä herjannut vielä huonosta yhteydestä. Tässä asutusalueella, jossa erinäisiä häiriötekijöitä on lukuisia, kuten junarataa, GSM-tukiasemaa, wifi-verkkoja jne. Viime viikonloppuna pätki yhteyttä jatkuvasti jo reilun 300 metrin päässä, mutta näköjään tuohon sain ainakin vähän lisää.

Minulla on OP5T ja kytkettäessä ohjaimeen pitää ilmeisesti OPsta laittaa erikseen kehittäjätila päälle ja sieltä USB debugging päälle. Olisiko sama siinä? Lisäksi osalla vaati vielä tämän:

Ei lähtenyt toimimaan ainakaan vielä, mutta ainakin se usb-ilmoitus lakkasi pomppimasta. Pitääpä koittaa nyhjätä vielä paremmalla ajalla.
 
En ole maksimimäärää päässyt testaamaan, mutta äsken erinäisten säätöjen jälkeen kävin reilussa puolessa kilometrissä, eikä herjannut vielä huonosta yhteydestä. Tässä asutusalueella, jossa erinäisiä häiriötekijöitä on lukuisia, kuten junarataa, GSM-tukiasemaa, wifi-verkkoja jne. Viime viikonloppuna pätki yhteyttä jatkuvasti jo reilun 300 metrin päässä, mutta näköjään tuohon sain ainakin vähän lisää.

Jees, pitää testata kun saa dronen käsiin. Näköjään pienellä vaivalla ja rahalla saisi parannusta ohjaimen kantamaan:

RaptorSR for DJI Mavic Air drone
 
Minulla on OP5T ja kytkettäessä ohjaimeen pitää ilmeisesti OPsta laittaa erikseen kehittäjätila päälle ja sieltä USB debugging päälle. Olisiko sama siinä? Lisäksi osalla vaati vielä tämän:

En saanut näillä ohjeilla pelaamaan edelleenkään Mavicia Nokia 7 plussalla. Googlea sen verran vilkaisin aiheesta että kyseessä ilmeisesti ihan yleinen ongelma Androidin Oreo -käyttöjärjestelmän kanssa. Toisinsanoen ihan tuurissaan että pelaako vai eikö. Yleensä ei.
 
Jaahas, gigantin tarjouksesta ostettu mavic pro saapunut ja hetken räpläilyn jälkeen ainakin dji go 4 appi on ilmeisen perseestä. Vieläkään en ole lentämään päässyt, koska tuo ei anna mun edes käyttää flight simulatoria. Kun simulaattorin avaa, se hetken päästä joko sammuu ja palaa etusivulle, tai välillä crashaa koko appi. Note 3 puhelin on kyllä täysin supported listalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 264
Viestejä
4 485 716
Jäsenet
74 129
Uusin jäsen
GentlePeace

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom