Razer tuo Snap Tap -ominaisuuden vanhemmille näppäimistöilleen ja kannettaviin

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 212
Razer on ilmoittanut tuovansa Snap Tap -ominaisuuden lähes kaikille Synapse 4 -sovelluksen tukemille näppäimistöille ja Razer Blade -kannettaville. Poikkeuksen sääntöön tekevät tässä vaiheessa Huntsman V2 Analog, Huntsman Mini Analog ja Tartarus Pro, mutta yhtiö lupaa päivitystä niiden tiimoilta lähiaikoina.

Snap Tap on kyseenalaisessa maineessa oleva ominaisuus, jollaiset on kielletty osassa eSports-pelejä. Ominaisuus mahdollistaa käytännössä välittömät suunnanvaihdot, kun näppäimistö huomioi tuoreimman painalluksen vaikkei edellistä olisi vielä päästetty ylös.

Lähde: Razer Snap Tap Now Available Across Razer Blade Gaming Laptops and More Razer Keyboards - Razer Newsroom
 
On kyllä ihan naurettavaa kieltää tämmöiset. Eihän tuo ole millään tapaa huijausta.
 
Onhan tuossa että eikös liian herkkä hiirikin ole jo tavallaan huijausta. Turnauksissa vaikkapa rajattaisiin 5000, 10 000 tms dpi:iihin.
 
Snaptapin yms. kiellossa ei ole niinkään kyse tästä tietystä ominaisuudesta itsessään vaan sen luomasta ennakkotapauksesta. Jos Snaptap sallitaan, joku toinen näppisvalmistaja voi kohta keksiä jonkun toisen ominaisuuden joka vähentää pelaajan mekaanisten taitojen merkitystä tätäkin enemmän. Valve yms. käytännössä joutuu ottamaan kovan linjan mahdollisen kilpavarustelun estämiseksi.
 
Jos toi olisi kaivattu ominaisuus, niin valve vois koodata sen suoraan siihen peliinsä.

Macroperseily on ihan hauska harrastus, mut en tiiä miks se pitäis olla pakollinen osa kilpailullisia pelejä.
 
  • Tykkää
Reactions: MrM
Mitä pelejä pelaat jos olet tuota mieltä?
Laidasta laitaan. En näe miten olennainen asia tähän. Kyseessä on vain näppäimistön napin painalluksen rekisteröityminen heti kun sitä painetaan.
Jos toi olisi kaivattu ominaisuus, niin valve vois koodata sen suoraan siihen peliinsä.

Macroperseily on ihan hauska harrastus, mut en tiiä miks se pitäis olla pakollinen osa kilpailullisia pelejä.
Mutta tämä kun ei ole mitään makrohommaa vaan näppäimistö yksinkertaisesti rekisteröi napin painalluksen heti kun sitä on painettu.
 
Laidasta laitaan. En näe miten olennainen asia tähän. Kyseessä on vain näppäimistön napin painalluksen rekisteröityminen heti kun sitä painetaan.

Mutta tämä kun ei ole mitään makrohommaa vaan näppäimistö yksinkertaisesti rekisteröi napin painalluksen heti kun sitä on painettu.
Ei pidä paikkaansa, joko et ymmärrä asiasta mitään tai ymmärrät tahallasi väärin.

Tässä vielä kerran rautalangasta:
Kyse ei ole näppäimen välittömästä rekisteröinnistä, vaan siitä että näppäimistö canceloi edellisen inputin, vaikka pelaaja edelleen pitäisi sitä nappia pohjassa. Näppäimistö tekee yhdellä painalluksella monta asiaa, eli kyseessä on macro. Tuo antaa monissa kilpailuhenkisissä peleissä suuren edun, koska kukaan ihminen ei pääse samaan vuosienkaan treenillä.
 
Onhan tuossa että eikös liian herkkä hiirikin ole jo tavallaan huijausta. Turnauksissa vaikkapa rajattaisiin 5000, 10 000 tms dpi:iihin.
Yleensä näissä kilpailullisissa peleissä, joissa Snap Tapistakin voisi olla hyötyä, taidetaan pelata keskimäärin hyvin pienellä DPS:llä, luokkaa 400-800. En siis ihan ymmärrä tätä vertausta. (Voi myös olla, etten tiedä ja ymmärrä riittävästi mistä puhutaan, näin disclaimerina)
 
Ei pidä paikkaansa, joko et ymmärrä asiasta mitään tai ymmärrät tahallasi väärin.

Tässä vielä kerran rautalangasta:
Kyse ei ole näppäimen välittömästä rekisteröinnistä, vaan siitä että näppäimistö canceloi edellisen inputin, vaikka pelaaja edelleen pitäisi sitä nappia pohjassa. Näppäimistö tekee yhdellä painalluksella monta asiaa, eli kyseessä on macro. Tuo antaa monissa kilpailuhenkisissä peleissä suuren edun, koska kukaan ihminen ei pääse samaan vuosienkaan treenillä.
Kielletään samalla sitten näppäimistön automaattinen toisto eli se että pohjassa pitämällä vain tulee lisää inputia siitä samasta. Tuokin on asia mikä ei aina ollut joka näppäimistön ominaisuus. Piti painaa erikseen Repeat painiketta tai rämpyttää nappia.
 
Mutta tämä kun ei ole mitään makrohommaa vaan näppäimistö yksinkertaisesti rekisteröi napin painalluksen heti kun sitä on painettu.
Niin se tapahtuu normaalillaki näppiksellä. Heti rekisteröityy. Peli myös tietää että missä järjestyksessä napit on pohjaan painettu.
Tuokin on asia mikä ei aina ollut joka näppäimistön ominaisuus. Piti painaa erikseen Repeat painiketta tai rämpyttää nappia.
Joskus ennen ps2 näppiksiä?
Ei ehkä kovin oleellista.

Siinä näppiksen lähettämässä viestissä on vain lista näppäimistä jotka on pohjassa, ei mitään sen kummempaa.
 
Jos toi olisi kaivattu ominaisuus, niin valve vois koodata sen suoraan siihen peliinsä.
Jep, tuohan olisi paljon helpompi ratkaisu kuin yrittää kieltää SnapTapit yms. Softallahan tuo kuitenkin onnistuisi ja kun ominaisuus olisi itse pelissä eikä näppäimistön ajureissa niin olisi kaikille tasapuolista.
 
Jep, tuohan olisi paljon helpompi ratkaisu kuin yrittää kieltää SnapTapit yms. Softallahan tuo kuitenkin onnistuisi ja kun ominaisuus olisi itse pelissä eikä näppäimistön ajureissa niin olisi kaikille tasapuolista.
Samalla voisi varmaan koodata peliin sisäänrakennetun aimbotin.
 
Samalla voisi varmaan koodata peliin sisäänrakennetun aimbotin.
Jos tuosta saa yhtä paljon etua kuin aimbotista eli pelissä liikkuminen on erittäin tärkeässä osassa, niin silloin varsinkin tollasen pitäis olla ihan peliin sisäänrakennettuna.
 
Laidasta laitaan. En näe miten olennainen asia tähän. Kyseessä on vain näppäimistön napin painalluksen rekisteröityminen heti kun sitä painetaan.

Mutta tämä kun ei ole mitään makrohommaa vaan näppäimistö yksinkertaisesti rekisteröi napin painalluksen heti kun sitä on painettu.

Kyllähän näppäimistö tyypillisesti rekisteröi painetun painikkeen välittömästi. Ei tosin silloin, jos toinen painike on yhä painettuna. Snap tapissa viimeisimpänä painettu painike saa prioriteetin, ja aiempi valinta kytkeytyy automaattisesti pois samalla millisekunnilla, vaikka käyttäjä ei sitä itse deaktivoisikaan. Tämä mahdollistaa luonnollisesti merkittävän muutoksen siihen, kuinka nopeasti ja tarkasti A-D-A-D-syötettä voi antaa verrattuna standardiin näppäimistöön, joka on ollut oletettu syöttölaite jo vuosikymmenten ajan.

Kyllähän nyt varmaan itsekin ymmärrät, että tällaisen aiemman tai oletetun näppäimistön toiminnan ympärille osa pelinkehittäjistä on rakentanut tietoisesti pelimekaniikkaa, kuten esimerkiksi CS. Hahmolla on paino, inertia ja kiihtyvyys, eikä hahmon liike pysähdy heti, kun näppäin nousee. Mitä taitavammin pelaaja osaa mekaanisesti ajoittaa sormillaan täsmälliset vastapainallukset tälle liikkeelle, sitä nopeammin pelihahmo pysähtyy ja saavuttaa tarkkuuden. Tämä on taito, jonka mestarointi vaatii satoja, ellei tuhansia tunteja harjoittelua. Pelinkehittäjien puolelta tähän on käytetty valtavasti ajatusta ja aikaa, jotta juuri tämä mekaniikka olisi kilpailullisessa pelissä yksi tekijä, joka erottaa jyvät akanoista. Mutta sitten tuleekin tällainen uusi ominaisuus. Kyseessä on kilpailullinen peli, joka on joillekin jopa ammatti. Itsekin varmaan ymmärrät, että asetelma ei ole mikään kovin helppo tai reilu - ja osittain peliä rikkova. Ihan syystä bannasivat. Ainahan tätä voi käyttää omissa yksinpelailuissa tai muussa missä ei niin väliä.

Lopultahan Snaptap ei tehnyt huonosta pelaajasta hyvää. Kaikki eivät edes välttämättä huomannut järin suurta eroa. Mutta jos tämä olisi sallittu, se olisi ollut taatusti toiminut porttina siihen, että valmistajat olisivat siirtyneet yhä luovempiin vippaskonsteihin laitetasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuosta saa yhtä paljon etua kuin aimbotista eli pelissä liikkuminen on erittäin tärkeässä osassa, niin silloin varsinkin tollasen pitäis olla ihan peliin sisäänrakennettuna.
En nyt oikein ymmärrä logiikkaasi. Kyseessä on tietyissä peleissä (varsinkin CS2) tärkeä mekaaninen taito, kuten esim. tähtääminenkin. On aivan luonnollista, että tällaisen pelin kehittäjä kieltää ohjelmalliset avusteet.
 
En nyt oikein ymmärrä logiikkaasi. Kyseessä on tietyissä peleissä (varsinkin CS2) tärkeä mekaaninen taito, kuten esim. tähtääminenkin. On aivan luonnollista, että tällaisen pelin kehittäjä kieltää ohjelmalliset avusteet.
Logiikka on se, että ominaisuuden peliin sisäänrakentaminen on paljon helpompi tehdä kuin käytännössä estää pelaajia käyttämästä ohjelmiston kautta tälläisiä ominaisuuksia. Tuo olisi myös tasapuolista kun kaikilla olisi samat mahdollisuudet verrattuna siihen, että jotkut pelaajat käyttävät paljonkin vaivaa kieltojen kiertämiseen.

Ja hieman viitaten @antti-la viestiin. Kaikki ysäriltä pelanneet varmaan muistaa kuinka hiirellä FPS-pelien pelaamisessa sai todella paljon hyötyä vain näppiksellä pelaaviin, samoin myös siirtyminen nuoli-napeista WASD:hen oli jossain määrin vallankumous. Silloinkin monet oli sitä mieltä että hiirellä ja WASD:lla pelaaminen pitää kieltää. Mutta ei mennyt aikaakaan kun kaikissa FPS-peleissä ei ollut nuo pelkästään sallittuja vaan oletusasetuksia.

Samalla tavalla, jos meta nykyään muuttuu siihen että SnapTap-tyyppinen pelaaminen on merkittävästi parempaa kuin perinteisesti (kuten ilmeisesti on), niin en näe mitään syytä miksei tuostakin voisi tulla oletusta.
 
Logiikka on se, että ominaisuuden peliin sisäänrakentaminen on paljon helpompi tehdä kuin käytännössä estää pelaajia käyttämästä ohjelmiston kautta tälläisiä ominaisuuksia. Tuo olisi myös tasapuolista kun kaikilla olisi samat mahdollisuudet verrattuna siihen, että jotkut pelaajat käyttävät paljonkin vaivaa kieltojen kiertämiseen.

Ja hieman viitaten @antti-la viestiin. Kaikki ysäriltä pelanneet varmaan muistaa kuinka hiirellä FPS-pelien pelaamisessa sai todella paljon hyötyä vain näppiksellä pelaaviin, samoin myös nuoli-napeista WASD:hen oli jossain määrin vallankumous. Silloinkin monet oli sitä mieltä että hiirellä ja WASD:lla pelaaminen pitää kieltää. Mutta ei mennyt aikaakaan kun kaikissa FPS-peleissä ei ollut nuo pelkästään sallittuja vaan oletusasetuksia.

Samalla tavalla, jos meta nykyään muuttuu siihen että SnapTap-tyyppinen pelaaminen on merkittävästi parempaa kuin perinteisesti (kuten ilmeisesti on), niin en näe mitään syytä miksei tuostakin voisi tulla oletusta.
Eli käytännössä vaadit, että pelin mekaaniikoita helpotetaan ja yksi pelin muista vastaavista erottava pelimekaniikka poistetaan kokonaan, sen sijaan että huijaaminen estetään? Logiikassasi ei ole mitään järkeä, esim. Counter-Strike ei ole enää Counter-Strike, jos noista pelimekaaniikoista luovutaan.
 
optimum teki pari kuukautta sitten tästä ominaisuudesta videon ja siinä on hyvin kuvattu tämän ominaisuuden toimintaa. Ja näytetään esimerkeillä minkälaista se pelaaminen on.


En kyllä henkilökohtaisesti ole kovin innoissani näistä ominaisuuksista kun niitä käytetään kilpapelaamisessa, jos ei ole pelin oma ominaisuus, niin sitten sitä ei kuulu saada ulkoiselta laitteelta.
 
Eli käytännössä vaadit, että pelin mekaaniikoita helpotetaan ja yksi pelin muista vastaavista erottava pelimekaniikka poistetaan kokonaan, sen sijaan että huijaaminen estetään? Logiikassasi ei ole mitään järkeä, esim. Counter-Strike ei ole enää Counter-Strike, jos noista pelimekaaniikoista luovutaan.
Helpotetaan ehkä jollain tasolla, mutta kun se on kaikille tasapuolista niin mitä se haittaa? Helpottihan hiiri ja WASD:kin, eikä silti esim. Doom tai Quake mennyt pilalle, päinvastoin nuo pelit muuttui vaan paremmaksi.
 
Helpotetaan ehkä jollain tasolla, mutta kun se on kaikille tasapuolista niin mitä se haittaa? Helpottihan hiirikin ja WASD:kin, eikä silti esim. Doom tai Quake mennyt pilalle, päinvastoin nuo pelit muuttui vaan paremmaksi.
Samalla logiikalla peliin voisi laittaa kaikille aimbotin ja siitä ei olisi mitään haittaa. Kyseessä on mekaaninen taito, joka vaatii yhtä paljon harjoittelua, kuin vaikkapa tähtääminen. En ymmärrä, miksi vänkäät aivan selvästä asiasta.
 
Macrot on aika syöpää monessa muussakin peligenressä, ja en ymmärrä miks kukaan puolustaa niitä cs:n tapauksessa.

Joku street fighter on varmaan tosi hauska peli makroilla…
 
kohta joku tuo hiiren joka vetää kursoria alaspäin kun pitää hiiren vasenta nappia pohjassa ja sekin on vain "ominaisuus" joka ei ole mitenkään sidottu fps pelien rekyyliin

Valve tietää että näiden kanssa pitää olla nolla-toleranssi, muuten ollaan kohta niskaa myöten paskassa hw-huijareiden kanssa eikä kellään ole hauskaa
 
Kyllähän näppäimistö tyypillisesti rekisteröi painetun painikkeen välittömästi. Ei tosin silloin, jos toinen painike on yhä painettuna. Snap tapissa viimeisimpänä painettu painike saa prioriteetin, ja aiempi valinta kytkeytyy automaattisesti pois samalla millisekunnilla, vaikka käyttäjä ei sitä itse deaktivoisikaan. Tämä mahdollistaa luonnollisesti merkittävän muutoksen siihen, kuinka nopeasti ja tarkasti A-D-A-D-syötettä voi antaa verrattuna standardiin näppäimistöön, joka on ollut oletettu syöttölaite jo vuosikymmenten ajan.

Kyllähän nyt varmaan itsekin ymmärrät, että tällaisen aiemman tai oletetun näppäimistön toiminnan ympärille osa pelinkehittäjistä on rakentanut tietoisesti pelimekaniikkaa, kuten esimerkiksi CS. Hahmolla on paino, inertia ja kiihtyvyys, eikä hahmon liike pysähdy heti, kun näppäin nousee. Mitä taitavammin pelaaja osaa mekaanisesti ajoittaa sormillaan täsmälliset vastapainallukset tälle liikkeelle, sitä nopeammin pelihahmo pysähtyy ja saavuttaa tarkkuuden. Tämä on taito, jonka mestarointi vaatii satoja, ellei tuhansia tunteja harjoittelua. Pelinkehittäjien puolelta tähän on käytetty valtavasti ajatusta ja aikaa, jotta juuri tämä mekaniikka olisi kilpailullisessa pelissä yksi tekijä, joka erottaa jyvät akanoista. Mutta sitten tuleekin tällainen uusi ominaisuus. Kyseessä on kilpailullinen peli, joka on joillekin jopa ammatti. Itsekin varmaan ymmärrät, että asetelma ei ole mikään kovin helppo tai reilu - ja osittain peliä rikkova. Ihan syystä bannasivat. Ainahan tätä voi käyttää omissa yksinpelailuissa tai muussa missä ei niin väliä.

Lopultahan Snaptap ei tehnyt huonosta pelaajasta hyvää. Kaikki eivät edes välttämättä huomannut järin suurta eroa. Mutta jos tämä olisi sallittu, se olisi ollut taatusti toiminut porttina siihen, että valmistajat olisivat siirtyneet yhä luovempiin vippaskonsteihin laitetasolla.
No voi kyynel. Ei paljoa hetkauta joidenkin pröö geimereiden itku.
Macrot on aika syöpää monessa muussakin peligenressä, ja en ymmärrä miks kukaan puolustaa niitä cs:n tapauksessa.

Joku street fighter on varmaan tosi hauska peli makroilla…
Mutta eihän tässä ole kyse mistään makroista :)
 
No voi kyynel. Ei paljoa hetkauta joidenkin pröö geimereiden itku.

Mutta eihän tässä ole kyse mistään makroista :)
Tuo asenne ja ennen kaikkea kieli jo kertoo aika paljon.
Se on ihan sama onko kyse teknisesti makrosta vai ei, kyllä tuo vertautuu paitsi makroihin, ihan suoraan myös aimbotteihin ja muihin vastaaviin huijauksiin.
 
Mutta eihän tässä ole kyse mistään makroista :)
Kyllähän on. Tuon voi razerin näppiksen oman makrotoiminnallisuuden sijaan toteuttaa vaikka autohotkeyllä tai muilla makrosoftilla. Eli kun painaa näppäintä A, luodaan makrolla kaksi näppäintapahtumaa, keydown A ja keyup D. Tuo on eksplisiittisesti makro.
 
Tuo asenne ja ennen kaikkea kieli jo kertoo aika paljon.
Se on ihan sama onko kyse teknisesti makrosta vai ei, kyllä tuo vertautuu paitsi makroihin, ihan suoraan myös aimbotteihin ja muihin vastaaviin huijauksiin.

Kyllähän on. Tuon voi razerin näppiksen oman makrotoiminnallisuuden sijaan toteuttaa vaikka autohotkeyllä tai muilla makrosoftilla. Eli kun painaa näppäintä A, luodaan makrolla kaksi näppäintapahtumaa, keydown A ja keyup D. Tuo on eksplisiittisesti makro.
Ei kyllä omalla logiikalla tuosta makroa tule mitenkään. Näppäimistö vain priorisoi viimeksi painettua näppäintä.

Moninpelit meni persiilleen siinä kohtaa kun alettiin kuuntelemaan näitä ns. pro gamereita ja streamereita. Nyt kaikki on yhtä sweat pasketta missä yritetään emuloida jonkun suositun vaikuttajan "meta-buildeja" ja itse pelistä nauttiminen on jäänyt kokonaan pois. Ennen tuollainen oli paheksuttua toimintaa.
 
Ei kyllä omalla logiikalla tuosta makroa tule mitenkään. Näppäimistö vain priorisoi viimeksi painettua näppäintä.
Ei priorisoi, vaan jättää välittämättä sen toisen painalluksen, tilanteissa joissa toinen napeista on A ja toinen D. Tuo on makro, ja makrosoftalla saa tismalleen saman toiminnallisuuden.
USB speksiä noudattava näppäimistö lähettää listan napeista jotka on pohjaan painettuna. Tuo Razerin paske ei toimi tuolla tavalla, vaan makroa hyödyntäen muokkaa painettujen nappien listaa vastaamaan jotain tavoitetta.

Vai priorisoiko makrotkin vain lähetettäviä painalluksia? :kahvi:
 
Rautalangasta väännettynä SnapTap on näppiksen firmikseen sisällytetty makro, joka muokkaa näppäimistön toimintaa ja antaa käyttäjälle etua muihin pelaajiin nähden. Sama kuin hiireen pistettäis pieni näyttö ja valintanapit joilla voi valita pelin ja aseen ja sitten ampuessa hiiri liikkuu juuri oikein poistaakseen aseen rekyylin kokonaan. Aseiden rekyyliliikkeiden opettelu on yksi osa CS:n pelaamista, samoin kuin liikkuminen. Jos nämä voisi kiertää / niitä voisi helpottaa sopivilla laitteilla, niin aika iso osa vaadituista taidoista katoaa ja saa ison edun niihin pelaajiin nähden, joilla ei ole just näitä oikeita pelilaitteita.
Näyttöönkinhän voisi rakentaa jonkin tehokkaan tekoälyprosessorin, joka analysoi kuvaa ja merkkaa ruudulla vilahtavat viholliset jne. MSI taisi just kesällä julkaista näytön joka varoittelee pelaajaa DOTAssa tai jossain sellasessa minimapilla näkyvistä vihuista.
 
Onhan CS2:ssa ollut null bindit jo ties kuinka kauan? Miten se, että peliin sisäisesti rakennettu ominaisuus tuodaan rautatasolle, tekee siitä yhtäkkiä huonomman?
 
Onhan CS2:ssa ollut null bindit jo ties kuinka kauan? Miten se, että peliin sisäisesti rakennettu ominaisuus tuodaan rautatasolle, tekee siitä yhtäkkiä huonomman?
Ne on bännitty nyt myös tuolla tasolla. Jump throw esim. kannattaa jatkossa tehdä ihan omilla taidoilla eikä makrolla.
 
Ja tämä SnapTap on vain siis cs kielletty koska helpottaa yhtä pelin tärkeintä ominaisuutta, team fortress 2 on tämä macrottuna sallittu ja kaikki ovat sitä käyttäneet, kun ei mikään kovin kilpailullinen peli ole.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 033
Viestejä
4 417 399
Jäsenet
73 282
Uusin jäsen
Onni9001

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom