Razer julkaisi Viper 8K Hz -pelihiiren ja HyperPolling-teknologian

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 377
razer-viper-8khz-splash-20210128.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Alun perin hiirivalmistajana tunnetuksi noussut ja nykyisin itseään pelaajien lifestyle-brändiksi kuvaileva Razer on julkaissut uuden sukupolven pelihiiren ja sen mukana HyperPolling-teknologian. Ensimmäisenä uuden teknologian ottaa käyttöönsä Viper-sarjan uusin jäsen, Viper 8KHz.

Razer Viper 8KHz on symmetrinen pelihiiri, joka sopii yhtä hyvin niin oikea- kuin vasenkätisillekin pelaajille. Sen molemmat kyljet on teksturoitu kumipinnoitteella ja varustettu kahdella konfiguroitavalla painikkeella. Yhteensä hiiressä on 7 + 1 ohjelmoitavaa painiketta, joista ”+ 1” viitannee DPI-painikkeeseen.

Hiiressä hyödynnetään Razerin toisen sukupolven optisia kytkimiä, jotka takaavat pienet klikkiviiveet sekä yhtiön omaa optista Focus+ -sensoria, joka yltää parhaimmillaan 20 000 DPI:n tarkkuuteen, 650 tuuman sekuntinopeuteen ja kestää 50 G:n kiihtyvyydet.



Viper 8KHz:n erikoisuus on sen mukana julkistettu HyperPolling-teknologia. Tyypillisesti USB-hiiret on rajoitettu maksimissaan 1000 hertsin virkistystaajuuteen, mutta standardi mahdollistaa maksimissaan peräti 8000 hertsin virkistystaajuuden. 8000 hertsin virkistystaajuus mahdollistaa entistä tarkemmin käden liikkeitä seuraavan hiiren, kun hiiren sijainti luetaan 8 kertaa useammin kuin perinteisemmällä 1000 hertsin nopeudella. Aiemmin 8000 hertsin hiiren on julkistanut ainakin AtomPalm, mutta sen Hydrogen-hiiren toimitukset eivät ole vielä alkaneet.



Huolimatta kumipinnoitetuista kyljistä ja huipputeknologiasta ja RGB-valaistuksesta Razer on saanut pidettyä myös hiiren painon kurissa turvautumatta esimerkiksi hiiren pinnan rikkoviin kennorakenteisiin. Viper 8KHz:n strategiset mitat ovat 126,73 x 57,6 x 37,81 mm (P x L x K) ja 71 grammaa, kun punotun Speedflex-kaapelin paino jätetään huomiotta.

Razer Viper 8KHz saapuu myyntiin välittömästi ja sen Euroopan suositushinta on 89,99 euroa.

Lähde: Razer

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Monikohan sitten tarvitsee näitä?
Mietin siis omalta kohdaltani kun moni on jo nyt kritisoinut että eivät ikinä voisi edes käyttää hiirtä missä on käytössä 8000DPI (max 8200, itse käytän tuota 8000-asetusta) vs tuo 20 000 DPI. Myös 1000 päivityskertaa sekunnissa tuntuu vielä hyvin riittävän, ehkä jos oikeasti se DPI on 20 000 tuosta 8000 päivityskerrasta on hyötyä ja tarvetta?

Itsellä käytössä G500s vuodelta 2013 eli ainakin kestää.. ..tiedä sitten miten nämä nykyiset uutuudet 7v+ aktiivisen käytön jälkeen.
 
Monikohan sitten tarvitsee näitä?
Mietin siis omalta kohdaltani kun moni on jo nyt kritisoinut että eivät ikinä voisi edes käyttää hiirtä missä on käytössä 8000DPI (max 8200, itse käytän tuota 8000-asetusta) vs tuo 20 000 DPI. Myös 1000 päivityskertaa sekunnissa tuntuu vielä hyvin riittävän, ehkä jos oikeasti se DPI on 20 000 tuosta 8000 päivityskerrasta on hyötyä ja tarvetta?

Itsellä käytössä G500s vuodelta 2013 eli ainakin kestää.. ..tiedä sitten miten nämä nykyiset uutuudet 7v+ aktiivisen käytön jälkeen.
DPI:llä ei ole merkitystä virkistystaajuuden kannalta, se virkistystaajuus tarkoittaa montako kertaa sekunnissa hiiri raportoi sijaintinsa, oli se sitten paikallaan tai roikkumassa auton perässä.
 
Omaan käteen kaikki razerit tuntuu olevan liian pieniä. Olisi kiva jos tuollaiseenkin saisi jonkun kuoren päälle jotta isompi käsi istuisi hieman paremmin kuin näissä "unisex" malleissa.
 
Saatu kuvassa tuo 8000- ja 1000hz ero näyttämään isolta, mutta jos kuvassa olisi joku 144fps ruudunpäivitys, niin noita 1000hz palkkeja mahtuisi myös aika monta yhden framen sisään. Nyt kuvassa on joku 700-800fps, joka taitaa toteutua lähinnä CS:GO:ssa?
 
Itsellä 600 DPI käytössä ja 1000 hz.
Äkkiseltään tuntuu, että ihmisen havaintokyvyn kannalta jo 1 ms on todella lyhyt aika, joten hieman skeptinen olen että tästä 8000 hz olisi hyötyä.
Sokkotestejä odotellessa (wink io-tech).
 
Viper ei mallina sovi kätösiin, mutta jos saman DeathAdder sarjaan julkaisevat, niin siinä on parasta muotoilua rottamaailmassa.
 
Mitähän hyötyä noin korkeasta hiiren pollaustaajuudesta on kun USB toimii korkeintaan 1000Hz taajuudella.
 
Hirvee ulina siitä että tekniikka kehittyy. Tulee samaan hintaan myyntiin mitä edellinen Viper, eli samalla rahalla saa nyt 1khz pollraten sijaan 8khz jonka voi valikosta klikkaa alemmas, myös 1khz. Itku ja parku näissä kommenteissa on taattu.
 
Mitähän hyötyä noin korkeasta hiiren pollaustaajuudesta on kun USB toimii korkeintaan 1000Hz taajuudella.
Eikös uutisessa juuri lukenut että yleisesti rajoitetaan 1000Hz, mutta USB-standardi tukee kuitenkin aina 8000Hz asti näin halutessa.
 
Aika näyttää, mutta toivon Razerin laadun parantuneen melko ikävistä viimevuosista.

2007 ostin ensimmäisen Deathadderin ja se oli pitkäikäinen, sekä parhaimpia minun käteeni sopivia hiiriä mitä on ollut. Sen jälkeen laadun merkittävän laskemisen takia olen ostanut muiden merkkien hiiriä.

Jos tuon uuden Viperin laatu olisi kohtalaisella tasolla, sitä voisi harkita seuraavaksi rotaksi..
 
Hirvee ulina siitä että tekniikka kehittyy. Tulee samaan hintaan myyntiin mitä edellinen Viper, eli samalla rahalla saa nyt 1khz pollraten sijaan 8khz jonka voi valikosta klikkaa alemmas, myös 1khz. Itku ja parku näissä kommenteissa on taattu.
Onko normaali kriittisyys nykyään "ulinaa, itkua ja parkua"? Ihan valideja kommentteja ylempänä on heitetty tekniikan hyödyllisyydestä, miksi ne pitäisi tuollaisella käden heilautuksella ohittaa?

Mitä uutiseen tulee, niin hieno keino erota muista valmistajista ja perimmäinen tarkoitus kuitenkin ottaa rahat pois jonneilta & Fortnite-teineiltä. Kuten Kaakatus mainitsi, hienosti saatu mainoskuvilla näyttämään ihan kuin kyse olisi jostain suurestakin erosta.
 
Eikös uutisessa juuri lukenut että yleisesti rajoitetaan 1000Hz, mutta USB-standardi tukee kuitenkin aina 8000Hz asti näin halutessa.
USB:n jälkeen seuraava haaste on sitten softapuolella. Esim. Linuxissa on monella ehkä viime aikoina näkynyt logissa tapahtumia tyyliin "INPUT DEVICE Mouse: client bug: event processing lagging behind by 26ms, your system is too slow". Tämä ihan ei-pelihiirellä, jossa on alle 500 Hz päivitystaajuus. Toki peleissä on usein tehokkaampi syötteen käsittely, mutta esim. 8000 liiketapahtuman ymppääminen huomattavasti hitaammalla tahdilla pyörivään peliluuppiin ei ole ihan läpihuutojuttu.
 
8000 liiketapahtuman ymppääminen huomattavasti hitaammalla tahdilla pyörivään peliluuppiin ei ole ihan läpihuutojuttu.
Tosiasiassa tuo on aika nobrainer useimmissa tapauksissa. Käyttis kirjaa hiireltä tulleet tiedot. Peli kysyy esim. framen laskennan alkaessa käyttikseltä mitkä on hiiren koordinaatit. Peli ei edes tiedä kuinka usein hiiri käyttikselle dataa antaa. 8kHz hiirellä pelin saamat koordinaatit on keskimäärin 62,5 µs takaiset kun taas 1kHz hiirellä 500 µs takaiset (kummallakin plus kaikki muusta kuin hiiren virkistystaajuudesta johtuvat viiveet)

Tuntuis jotenkin veren kaivamisesta nenästä että pelimoottori kiinnostuisi siitä kuinka usein hiiren koordinaatit päivittyy.
 
USB:n jälkeen seuraava haaste on sitten softapuolella. Esim. Linuxissa on monella ehkä viime aikoina näkynyt logissa tapahtumia tyyliin "INPUT DEVICE Mouse: client bug: event processing lagging behind by 26ms, your system is too slow". Tämä ihan ei-pelihiirellä, jossa on alle 500 Hz päivitystaajuus. Toki peleissä on usein tehokkaampi syötteen käsittely, mutta esim. 8000 liiketapahtuman ymppääminen huomattavasti hitaammalla tahdilla pyörivään peliluuppiin ei ole ihan läpihuutojuttu.
Jep. Kyllähän tuossa kaikki palaset täytyy kohdilleen mennä niin raudan kuin softan puolesta, että saadaan täysi potentiaali käytettyä.
 
Tosiasiassa tuo on aika nobrainer useimmissa tapauksissa. Käyttis kirjaa hiireltä tulleet tiedot. Peli kysyy esim. framen laskennan alkaessa käyttikseltä mitkä on hiiren koordinaatit. Peli ei edes tiedä kuinka usein hiiri käyttikselle dataa antaa. 8kHz hiirellä pelin saamat koordinaatit on keskimäärin 62,5 µs takaiset kun taas 1kHz hiirellä 500 µs takaiset (kummallakin plus kaikki muusta kuin hiiren virkistystaajuudesta johtuvat viiveet)

Tuntuis jotenkin veren kaivamisesta nenästä että pelimoottori kiinnostuisi siitä kuinka usein hiiren koordinaatit päivittyy.
Ruutujen laskenta on sidottu renderöintinopeuteen eikä ruutuja ole järkeä laskea ja piirtää nopeammin kuin mitä GPU ja näyttö näyttävät (+/- mikä on latenssin minimoinnin kannalta pipelinessä ja puskuroinnissa järkevää). Jos syötelaitteet toimivat nopeammin, peliluuppia pitää ajaa moninkertaisella nopeudella, vaikka toki tapahtumat puskuroituvat myös käyttiksen tasolla. Ei se ole lähtökohtaisesti aina ongelma. Pointti vaan oli, että esim. 500 -> 8000 Hz tuo simuloinnin työmäärä voi kasvaa jopa 16-kertaiseksi ja sitä kautta laskentakuorma kasvaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ruutujen laskenta on sidottu renderöintinopeuteen eikä ruutuja ole järkeä laskea ja piirtää nopeammin kuin mitä GPU ja näyttö näyttävät (+/- mikä on latenssin minimoinnin kannalta pipelinessä ja puskuroinnissa järkevää). Jos syötelaitteet toimivat nopeammin, peliluuppia pitää ajaa moninkertaisella nopeudella, vaikka toki tapahtumat puskuroituvat myös käyttiksen tasolla. Ei se ole lähtökohtaisesti aina ongelma. Pointti vaan oli, että esim. 500 -> 8000 Hz tuo simuloinnin työmäärä voi kasvaa jopa 16-kertaiseksi ja sitä kautta laskentakuorma kasvaa.
En tiedä täysin mitä tarkoitit tuolla "latenssin minimoinnilla", mutta jos vaikka 60 Hz näytöllä pelaa peliä joka pyörii 120 fps, niin se tuntuu huomattavasti sulavammalta kuin jos 60 Hz näytöllä pelattaisiin samaa peliä 60 fps nopeudella.

Itse ainakin annan pelien rullata niin nopeasti kuin vaan voivat, noh nykyään saatan lukita 144 fps, kun jossain 100-120 fps paikkeilla sulavuus ei enää lisäänny samalla tavalla kuin ennen sitä.
 
En tiedä täysin mitä tarkoitit tuolla "latenssin minimoinnilla", mutta jos vaikka 60 Hz näytöllä pelaa peliä joka pyörii 120 fps, niin se tuntuu huomattavasti sulavammalta kuin jos 60 Hz näytöllä pelattaisiin samaa peliä 60 fps nopeudella.

Tarkoitin noita tupla/triplapuskurointeja ja muita strategioita, joilla tasapainoillaan grafiikan sulavuuden ja latenssin välillä. Silloin ei tavallaan piirretä aivan samaan tahtiin näytön päivityksen kanssa. Adaptive sync tietty vielä monimutkaistaa juttuja, jos enginen pitää tukea sekä että.
 
8khz pollrate bugaa monessa pelissä jolloin hiiri nykii pahasti tai ei liiku ollenkaan, tässä video aiheesta:


Laite/asetuskohtaista, monet muut ovat sanoneet että vain apex legendsissä ongelmia yli 2kHz. Toki aika odotettavaa että tällaisia ongelmia tulee, onhan joillain ohjelmilla vielä ongelmia 1 kHz kanssakin. Mutta näinhän tämä usein menee että teknologia edellä ja softa mukautuu.
 
Battlenonsensen loistavat testit tällä hiirellä:


TLDR: teoreettiset 1 ms latenssit @ 1000 Hz on huuhaata, 8000 Hz laskee latenssia vrt. 1000 Hz, ja mielenkiintoisena havaintona 1600 DPI:n lantessi on muillakin testatuilla hiirillä merkittävästi pienempi kuin 400 DPI:llä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom