Edelleen LGA-775 kannassa ja kaudessa... raudan himo riivaa välillä aivan sikana, mutta sitten sitä taas ihmettelee, että helvettiäkö sitä vaihtamaan 4 ytimestä ja kahdesta muistikanavasta toiseen samanlaiseen kuluttajamalliin, joka on lähinnä kehittynyt eteenpäin noin 4% askelin. Muistin määrä on se mikä lähinnä nyt rassaa. Vanhimpien koneiden osx 10.6.8:n kerneli on venäjällä käännetty uudestaan, ja siihen on sivusta muilutettu ne 4 multimedia käskyä mitä osassa koneista olevista pentium D prosessoreista puuttuvat. Kyseisen mikrokoodin pyörittäminen syö tehoja noin 6-15%. Uudemmissa koneissa ovat Q9400 prosessorit ja niissä nämä uudemmatkin osx:t toimivat ihan hyvin. Muistia voisi olla enemmän, 4 ja 8 gigaa ovat vähän jo vähänlaisesti.
Luin liikaa noista tulevista tekniikoista aikoinaan, ja sain pihinä ihmisenä sellaisen yhdenlaisen hankinta halvauksen. Sen Knights Landingin (tai vastaavan) piti tulla "ihan heti koht'sillään"... ja niinhän siinä sitten kävi, että se odottaminen jatkui ja jatkui aina vain. Jotenkin siitä sitten syntyi se raja-arvo, ettei kuitenkaan 8 aitoa ydintä vähempää, ja ostohaluja on tonnin hintaluokka jotenkin onnistuneesti aina hillinnyt. (Olen 53, hinta ei siis ole se ongelma, vaan laadun suhde hintaan.)
Nyt sitä sitten täkyilee jo tuota tulevaa Zeniä, ja sitä mitä se aiheuttaa muille hinnoille. Emojen muistimäärien rajoitukset ärsyttävät. Joka ainoasta koneesta on aina käyttökaarensa lopussa alkanut muisti loppumaan pahasti kesken, enkä viitsisi enää yhä uudestaan ja uudestaan tehdä tuota samaa virhettä yhä uudelleen. Minusta hyvään emoon pitäisi pystyä laittamaan muistia vaikka puoli teraa. Ei tuo ole kuin 8 paikkaan kuhunkin 64 gigan kampa. Kyllä noita jo muutaman vuoden päästä voi oikeasti ostaa. Itseni tuntien yritän laittaa koneen (koneet), joiden avulla kestän taas liki 10 seuraavaa vuotta. Tai jotain sinnepäin. Kunhan nyt saisi edes hyvät siemenet, että noiden kanssa voisi pärjätä.
Tuo edellisen kommentin huomio rahareikien määrästä ja niiden kertymisestä iän myötä on todellakin totta. Kyllä maailma kuluttajille tarpeita keksii ja lompakolle tunkee, jos näin vain antaa tapahtua. Mitä vanhemmaksi sitä tulee, sitä jähmeämmin noita kukkaron nyörejä suostuu edes aukomaan.
Haluaisin itselleni sen toimivan "ekosysteemin"... nykyinen android puhelin - joka ei siis ole mistään kotoisin oleva laite minun mielestäni - ei tule ollenkaan juttuun käytännössä jonkin haksitun osx:n kanssa. Ja se osx systeemi on a) omalla tavallaan kuolemaa tekevä, koska se muutetaan firmwareksi, johon käyttäjä ei voi jatkossa enää kunnolla koskea, ja b) se on todella ärsyttävillä tavoilla suljettu. Joka jumalan valokuva ja musiikki kappale yritetään aina automaattisesti muokata ja muuttaa sellaiseen muotoon, ettei niitä jatkossa voisi käsitellä muuta kuin osx laitteilla, ja useimpien ohjelmien talletusformaatitkin ovat aivan täysin suljettuja sellaisia. On aivan varma asia, että jos noihin sortuu, niin jatkossa kyllä kaduttaa.
Olen mietiskellyt linuxia ja sille pariksi jotain ubuntu phonea, mutta mutta... ei viitsisi ruveta ihan koekaniiniksi. On siinä (puhelimessa) jotain vielä aika kesken, jos jotain ubuntu phonea ei kaupasta suoraan sileällä setelirahalla saa, vaan homma menee tilailuksi maailman ääristä ja pitkäksi odottamiseksi, eikä sekään myöskään oikein vakuuta, että ne tuotteetkin näyttävät olevan aina lopussa. Sadan kappaleen sarjoinako ne noita tekevät ? Niinpä. Asiassa on nyt minusta jonkinlainen uskottavuusongelma.
Uusi osx kone ja sille pariksi uusi iphone olisivat kyllä helppo ratkaisu, mutta mutta... olisihan sitä olo kuin olisi teuraalla. Ja vielä sekin, ettei sitä todellakaan olisi itse enää se pääkäyttäjä. Ei.... ei nyt sentään kuitenkaan. Ostin oman ensimmäisen koneeni opiskeluaikoina tammikuussa 1986, ja syksyllä kesätöiden jälkeen siinä vehkeessä oli jo Amerikoista tilattu modeemi jolla pääsi sen aikuiseen nettiin, missä olen sen jälkeen sitten roikkunut. Seuraava kone olikin jo sitten itse osista koottu sellainen. Eikä sen päivän aurinko nouse, että minua oman tietokoneeni pääkäyttäjän pallilta tuuppaistaan pois. Siksi osx ei ole jatkossa enää se vaihtoehto ainakaan minulle.
Puhelintablettikin on nyt 3 vuoden ikäinen, ja siinä alkaa olemaan akku jo vähän kehnonlainen. Zen on vasta tulossa, ja vasta sen jälkeen ja jollain viiveellä tulee se Imperiumin vastaisku. Sinne saakka nyt ainakin pitäisi jaksaa vielä täkyillä. Olohuoneen htpc kone sentään toimii niin kauan, kun nykyiset terrestiaali -lähetykset vain jatkuvat. Asuinalueelle ei tunnuta saatavan sitä perhanan valokuituakaan, ja se firma joka vei hanketta eteenpäin (lue: puhui asiasta mutta ei noin muuten saanut mitään aikaiseksi) ostettiin kilpailijan toimesta vähin äänin pois ja mitään ei ole enää sen jälkeen kuulunut. 24/2 linjalla siis kitkutellaan täällä kaavoitetun maailman laidalla. Oma vika, mitä sitä haluaa asua rauhassa maailman pahuudelta...
Tilanne on nyt vähän sellainen kaiken tämän uuden tekniikan odottamisen jälkeen, että sitä jo ihan vain pahapäisyyttään käyttää yhä edelleen näitä 10 vuotta vanhoja koneita. Jos päin näköä julkeasti aina tarjotaan sitä 4% korotusta muka jonain "uutuutena", niin jatkukoon minun puolestani tämä tilanne nyt sitten tällaisena. Olen onneksi niin hidas, että pahin rautakuume ehtii aina hellittää jo ihan vain puhtaan saamattomuuden takia. Aina kun on kohta tulossa jotain uutta, mitä kannattaa odottaa... ja onhan tässä säästynyt rahaa aika paljonkin, kun näin on toiminut. Ei voi varsin valittaakaan. Osx:n kohtalo vähän harmittaa, mutta siihen asiaan en voi itse vaikuttaa. Se menee niin kuin se menee. Linux lienee se seuraava askel, ja sen jälkeen loogisinta olisi tietenkin valita linuxia käyttävä puhelinkin. En vain viitsisi ottaa niskoilleni ihan keskeneräistä purkkaviritystä... sekin vähän satuttaisi liikaa.
Koska hyviä vaihtoehtoja ei juuri nyt tunnu olevan, en vain lähinnä tee yhtään mitään.
T -.-
Uskon edelleen isoihin lattiatornikoteloihin. Täällä on KAKSI tyhjää Lian Li V2100 koteloa odottamassa uuden aikakauden aamunkoittoa... muutamilla kympeillä olen nuo käytettyinä ostanut. Aion nimetä nuo Buffyksi ja Cordeliaksi... tekoäly haaremini ensimmäiset jäsenet... jiihaa...
(Selitys tuosta edellisestä: Radiossa joku toimittaja-akka haukkui entistä miestään luonnehtien häntä "yli-ikäiseksi nörtiksi, joka yökaudet surfasi kaapelikanavilla etsien Buffyn uusintoja"... purskautin kahvit nenääni kun kuulin tuon määritelmän. Sielussani asuva piski omaksui määreen itselleen välittömästi. Samaistuin.)