Vuosaaren ATK, Helsinki teki sitte töitä omatakeisella menestyksellä.
Vuosaaren ATK
Oli sovittu että R9 290X lähtee sinne tarkistettavaksi, josko hän voisi kortin korjata. Mukaan pakkasin viallisen, mutta ei korjauskelvottoman kortin, jos jotakin pientä osaa tarvittais, mikäli korjaukseen ryhdyttäis ja heti kättelyssä käskin ottaa minuun yhteyttä ennen työn aloittamista.
Oletettavasti ulkomaalaistaustainen työntekijä ymmärsi ja tarkistettuaan ilmoitti heti, että emolevyn ja piirisarjan välissä on huono kontakti. Hän kertoi, ettei saisi piirisarjaa vaihdettua, ja että vain 50% todennäköisyydellä hän saisi kortin toimimaan.
Outoa toki asiassa on se, että jo ennen kortin näkemistä hän kertoi GPU-piirisarjan vaihdolle hinnaksi 20€, vaikka en sitä edes kysynyt, tai edes olettanut GPU:ssa olevan vikaa, sillä kortissa oleva vaiva viittaa enemmänkin pieneen virransaantiongelmaan, kuten hajonneeseen diodiin, taikka sulakkeeseen.
Jatko sensijaan on melko rujoa katseltavaa.
Satasen maksanut viallinen, mutta ei korjauskelvoton korttii meni täysin korjauskelvottomaksi näin (kuva. IMAG0172_25.jpg).
Työntekijä oli näet kuitenkin ryhtynyt hommaan, väännellyt korjattavan kortin kiinnitysliuskaa, veivannut jäähdyttimen muovikotelon ruuvireiänreunuskorvakkeen halki, kuumentanut piirisarjan, irroittanut varaosakortin piirisarjan niin, että reunukset ovat halkeilleet ympäriltä, kontaktipisteitä mahdollisesti irti, varsinaisen piirikortin osat kääntöpuolelta mutkalla ja jatkoi kertomatta asiasta, kun minä olin jo ymmärtänyt, että hän ei hommaan edes aio ryhtyä ja myös itse kielsin aloittamasta korjausta, sikäli kun työntekijän antama palaute oli senverran epävakuuttavaa, että hommasta ei varmaankaan tulisi muuta kuin sanomista.
Työmies ymmärsi ja totesi tarkastustyönsä hinnan ja lisäsi postiennakkomaksusumman. Hän aikoi palauttaa oivat korttini postiennakollavarmasti sellaisina kuin ne olivat ennen tarkastusta minun ne hänelle lähettäessäni olleetkin. Ennätin maksaa tilisiirtona ennakkomaksun säästääkseni, sillä se sopi hänelle, mutta kävi näin, että nämä asiathan paljastuivat kun hän vihjasi palautuslähetyksen seurantakoodin annettuaan irroittaneensa piirisarjan ja avasin vastaanotettuani paketin, katsoin mitä paketissa on, ja aloin huomata lisää hänen aiheuttamiaan ongelmia.
Vaikka työntekijä halusi vain tarkastaa, mutta kieltäytyi ryhtymästä hommaan kannattamattomuuden vuoksi. (kuva. IMAG0171_25.jpg).
Lisäksi kaksi kuvaa piirisarjasta: (kuva IMAG0173_25.jpg), sekä (kuva IMAG0174_25.jpg).
Ja lopuksi tottakai loppuraportti! (kuva IMAG0175_25_2.jpg)
Hän on mitannut, että virtaa ei saa ja tehnyt johtopäätöksen, että piirisarja on hajalla. Lisäksi hän on huomannut irroittaneensa toisesta kortista piirisarjan ja toteaa siinä olevan nyt vähän huonot välykset.
Aivan ja sen enempää asiaa sietämättä sähköinen rikosilmoitus korvaus- ja rangaistusvaatimuksen kera oli arkisen simppeli täyttää, kun asiassa täyttyi ennusmerkit petoksen, vahingonteon ja kavalluksen.
Tottakai kysyin ensin, josko työntekijä korvaisi aiheutuneen vahingon, mutta korjausmies totesi, että ei ala viallisesta kortista mitään korvaamaan, eikä edes yrittänyt myöntää aiheuttaneensa vahinkoja korjauskelvollisiin kortteihin, joilla on vieläkin aivan kelpo jälleenmyyntihinta sellaisenaankin.
Enivei. Varaosakortti ostettaessa 100€ ja pikkuvikainen n. 150€, vaikka onhan siitä jo aikaa. Toimituskulut oli 8,10€ ja takaisinsaanti yrityksen tarkastusmaksuineen 28,10€.
Ei oikein vakuuttanut tälläkertaa. Jää nähtäväksi miten homma edistyy yleisellä syyttäjällä sitten kun poliisi on laatinut asiasta oman vedoksensa.