Raspberry Pi Foundation julkaisi uuden Raspberry Pi 5 -tietokoneen

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 608


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Raspberry Pi Foundation tunnetaan samaa nimeä kantavista luottokorttikokoluokan tietokoneistana. Nyt yhtiön päälinjan Raspberry Pi:t ovat päässeet jo 5. sukupolveensa.



Raspberry Pi 5:n kerrotaan olevan jopa 2-3 kertaa edeltäjäänsä nopeampi. Se on varustettu Broadcomin BCM2712-järjestelmäpiiriltä, jonka sisältä löytyy neljä 2,4 GHz:n Arm Cortex-A76 -ydintä, 800 MHz:n VideoCore VII -grafiikkaohjain OpenGL ES 3.1 - ja Vulkan 1.2 -tuella. Raspberry Pi 5 tukee maksimissaan kahta 4K-resoluution ja 60 Hz:n näyttöä samanaikaisesti HDR-tuen kera HDMI-liitännän yli.

Järjestelmäpiirin tukena on 1, 2, 4 tai 8 Gt LPDDR4X-4266-muistia ja tallennustilaa voidaan asentaa microSD-korteilla (UHS-I) tai M.2 NVMe SSD-asemilla erikseen hankittavalla M.2 HAT -lisäosalla (Hardware Attached on Top). Real-time Clock on varustettu nyt paristolla, eli tarkan ajan haku ei vaadi enää verkkoyhteyksiä tai lisälaitteita, kun paristo pitää virran yllä tietokoneen ollessa sammuksissa.

Mukana on myös täysin uusi Raspberryn itse kehittämä RP1-piiri, joka korvaa aiemmat erilliset USB- ja verkko-ohjainpiirit ja muut vastaavat. Wi-Fi 802.11ac- ja Bluetooth 5.0 BLE-tuella on toteutettu Infineonin ohjainpiirillä. Oheislaitteita voidaan kytkeä kahden USB 2.0- ja kahden USB 3.0 -liitännän kautta ja uutena on mukana tuki myös PCIe 2.0 x1 -linjalle. Paikallaan ovat luonnollisesti myös 40 GPIO-pinniä. 2-linjaiset MIPI DSI- ja CSI-portit on korvattu kahdella 4-linjaisella MIPI-portilla, joissa käytetään Raspberry Pi Zerosta tuttuja pienempiä 15-pinnisiä liitäntöjä. Uutena mukana ovat myös UART breakout -pinnit, RTC Clock Power -liitäntä ja tuulettimen virtaliitäntä. Verkkoliitäntä tarjoaa gigabitin nopeuden mutta Power over Ethernet on tuettu vain erillisen PoE+ HAT:n kautta. Emolevylle on saatu mahtumaan myös erillinen virtapainike.

Mukana on paljon uutta, mistä osa on mahdollistettu tiputtamalla vähemmän käytettyjä ominaisuuksia pois. Edeltäjäänsä nähden Raspberry Pi 5 on menettänyt komposiittivideo- ja analogisen ääniliitännän, joskin ensin mainittu on edelleen tuettu RP1-piirin toimesta ja saatavilla ulos kahdesta liitäntäpisteestä emolevyn pohjalta.

Raspberry Pi 5 on hinnoiteltu 4 Gt:n mallina Tanskan veroineen 79,20 euroon, kun 8 Gt:n mallilla on samoilla veroilla hintaa 102,45 euroa. Yhden ja kahden gigatavun mallit tulevat myyntiin ilmeisesti myöhemmin eikä niille ole vielä hintoja tiedossa. Hinnat on haettu Raspberrypi.dk-verkkokaupasta.

Lähteet: Raspberry Pi (1), (2)

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 126
Jos olisitte julkaisseet sen minun "lyhyen uutisen", tämä olisi ollut ulkona jo eilen.

Mutta siinä oli pointtinsa, että tuolla Tanskassa tulee äkkiä täyden paketin hinnaksi yli 180€, kun ostaa pakollisen virtalähteen (27W), kotelon tuulettimella ja jäähyn tuulettimella (+microHDMI-kaapeli +SDHC-kortti +postit).. Ei ole enää halpaa touhua tämä. Ja kovasti olen koettanut omaa tilausta peruuttaa, kun se siitä jäi 170€ kohdalla puuttumaan se jäähy.


Mielestäni tuon jäähyn jättäminen pois paketista on hirveä virhe, ja se toimii silloin low power moodissa ja tuon hinnaksi tulee 20€+, jos tilaa erikseen.

--
edit:
Lisäksi julkaisussa on 4GB ja 8GB muistia, nuo 1GB ja 2GB taitaa jäädä historiaan ja sen takia jätetty avoimeksi, että joskus tulee 16GB malli.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 694
Jos olisitte julkaisseet sen minun "lyhyen uutisen", tämä olisi ollut ulkona jo eilen.

Mutta siinä oli pointtinsa, että tuolla Tanskassa tulee äkkiä täyden paketin hinnaksi yli 180€, kun ostaa pakollisen virtalähteen (27W), kotelon tuulettimella ja jäähyn tuulettimella (+microHDMI-kaapeli +SDHC-kortti +postit).. Ei ole enää halpaa touhua tämä. Ja kovasti olen koettanut omaa tilausta peruuttaa, kun se siitä jäi 170€ kohdalla puuttumaan se jäähy.


Mielestäni tuon jäähyn jättäminen pois paketista on hirveä virhe, ja se toimii silloin low power moodissa ja tuon hinnaksi tulee 20€+, jos tilaa erikseen.
Eikös toi oli vain 128€?
Ei kai starter kitistä voi puuttua mitään oleellista?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Jos olisitte julkaisseet sen minun "lyhyen uutisen", tämä olisi ollut ulkona jo eilen.

Mutta siinä oli pointtinsa, että tuolla Tanskassa tulee äkkiä täyden paketin hinnaksi yli 180€, kun ostaa pakollisen virtalähteen (27W), kotelon tuulettimella ja jäähyn tuulettimella (+microHDMI-kaapeli +SDHC-kortti +postit).. Ei ole enää halpaa touhua tämä. Ja kovasti olen koettanut omaa tilausta peruuttaa, kun se siitä jäi 170€ kohdalla puuttumaan se jäähy.


Mielestäni tuon jäähyn jättäminen pois paketista on hirveä virhe, ja se toimii silloin low power moodissa ja tuon hinnaksi tulee 20€+, jos tilaa erikseen.

--
edit:
Lisäksi julkaisussa on 4GB ja 8GB muistia, nuo 1GB ja 2GB taitaa jäädä historiaan ja sen takia jätetty avoimeksi, että joskus tulee 16GB malli.
Onko hajua miten paljon enemmän tuo RPi5 tuottaa lämpöä kuin RPi4, lähinnä riittääkö melko raskaaseenkin käyttöön edelleen passiivijäähdytyskotelot?

Mulla on 4GB RPi4 ja aluksi ostin sille tuulettimellisen (muovi)boksin joka kyllä jäähdytti ihan hyvin, mutta kyllästyin siihen että se kyllä teki siitä todellisen pölynimurin jota piti olla koko ajan puhdistamassa, ja parin kk kuluttua tuuletinkin lakkasi toimimasta, mahdollisesti kertyneen lian ja pölyn takia.

Ostin tilalle passiivisesti jäähdyttävän alumiinikotelon (Flirc), ja se on toiminut erinomaisesti. Ei mielestäni juurikaan tai ollenkaan jää jälkeen aiemmasta tuulettimen jäähdytyksestä mitä suht korkeallakin kuormalla lämpötiloja tarkastelee, eikä ime sisäänsä pölyä jatkuvalla syötöllä. Ja tietty on myös kivan hiljainen eli ei mitään ääntä, sen sijaan että pieni tuuletin ujeltaa koko ajan.


Ainoa miinus mitä tuolle Flircille keksin on että toki se muuttuu kuumaksi koskettaa kun RPi:llä on kuormaa, mutta en minä sitä kädessäni pidäkään ja sehän vain osoittaa että se toimii, eli se johtaa tehokkaasti lämpöä pois kuumenevista komponenteista alumiiniboksin ulkopinnalle, mistä se sitten säteilee/haihtuu pois.

Olis kiva jos sama olisi edelleen mahdollista RPi5:lla, mutta jos se tuottaa paljon enemmän lämpöä niin ehkä tämä ei enää toimikaan tarpeeksi tehokkaasti... Pitääkö kohta hommata Rasperille nestemäisellä vedyllä toteutettu jäähdytys?


Hieman ihmetyttää jos tuosta RPi5:sta tulee tosiaan 1 ja 2GB versiotkin. Olisin kuvitellut että 8GB tulisi olemaan minimi tai ainakin default, mutta ehkä sitten on vielä niin paljon käyttökohteita missä tehoa kyllä tarvitaan mutta ei muistia. Toivoisin että mun RPi:ssä olisi 8GB RAM mutta 4GB RAM riittää toistaiseksi, toisaalta se on aika tavanomaisessa "PC-käytössä" eli normi desktop-Linuxia ja applikaatioita pyöritellään, jopa ehkä vähän pelejä, toimii myös telkkariin liitettynä media centerinä videotiedostojen toistoon yms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 126
Onko hajua miten paljon enemmän tuo RPi5 tuottaa lämpöä kuin RPi4, lähinnä riittääkö melko raskaaseenkin käyttöön edelleen passiivijäähdytyskotelot?
Katsoin tämän videon.
Siellä puhuttiin siitä, että huonolla virtalähteellä käyttää low power moodia, ja sillä varmasti toimii. Täyttä kapasiteettia tuskin enää saa passiivisesti.

Hieman ihmetyttää jos tuosta RPi5:sta tulee tosiaan 1 ja 2GB versiotkin. Olisin kuvitellut että 8GB tulisi olemaan minimi tai ainakin default, mutta ehkä sitten on vielä niin paljon käyttökohteita missä tehoa kyllä tarvitaan mutta ei muistia. Toivoisin että mun RPi:ssä olisi 8GB RAM mutta 4GB RAM riittää toistaiseksi, toisaalta se on aika tavanomaisessa "PC-käytössä" eli normi desktop-Linuxia ja applikaatioita pyöritellään, jopa ehkä vähän pelejä, toimii myös telkkariin liitettynä media centerinä videotiedostojen toistoon yms.
Minusta niistä 1GB / 2GB versiosta ei selkeästi mainittu missään. Kuitenkin, itselle on nyt minimi 4GB tässä kokoluokassa. Minulla on vanhempia Raspberryjä, joissa on vähemmän muistia ja jatkan niiden käyttöä. Taitaa olla kuitenkin 1x RPi1 (nostalgiasyistä, ei käytössä), (0-1)xRPi2, 2xRPi3 ja 1xRPi4. Myin hirveästi "ylimääräisiä" ja enpä tiedä, jos koko systeemin saisi 30€/RPi ja alle 50€ koko järjestelmä, niin noitakin ostaisin enemmän. Nyt tulee hirveän kalliiksi ja se on suurin kritiikkini. Tuolla rahalla (90-180€) saat paremman käytetyn NUC:in ja se on monta kertaa parempi desktop-käytössä. Hinta tässä tökkii.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 224
Katsoin tämän videon.
Nyt tulee hirveän kalliiksi ja se on suurin kritiikkini. Tuolla rahalla (90-180€) saat paremman käytetyn NUC:in ja se on monta kertaa parempi desktop-käytössä. Hinta tässä tökkii.
Samasta syystä hankin itsekin yhden NUC:in, tosin uutena, kun se perusrunko maksoi 150€ ja Raspberry oli kalleimmillaan hyvin lähellä samaa hintaa samalla varustuksella (eli kotelo ja virtalähde mukana).

Ehkäpä tämäkin tulee jälleen hankittua, kunhan esim. Berrybase laittaa myyntiin full armour kitin RPi 5:lle. Metalliakoteloa on ennenkin saanut aktiivisella jäähyllä, eli ei ole iso muutos.
Nyt Berrybasen hinta on noin kymppiä pienempi, ja jos - Mouser toimittajana - hinta laskisi vielä toisen kympin. Saa nähdä mihin hinta asettuu.
Tuohon kun lisää m.2 hatun hinnan vielä päälle, ja sen ssd-levyn, alkaa taas miettimään haluanko muutaman kympin hintaerolla laitteen mistä osa pursuu kotelon ulkopuolelle, jos ei osta kahta koteloa. Yhteen koteloon laitoinkin lyhyet jatkokaapelit näytölle, usb-porteille ja virralle, jotta sain kaikki piuhat ja lisäkortit suojaan. Hinta alkoikin karata aika hyvin käytetyn pöytäkoneen hintaan, mutta toki täytty edelleen vähävirtaisuuden tarpeet.


Taitaa edelleen olla minullakin tallessa useita malleja, siitä ekasta alkaen. 2, 3, 4 ja zeroja ainakin: Zero, Zero W ja Zero 2H. Muutama kolmonen ja kaksi nelosta edelleen 24/7 käytössä. Näistä vaan tulee jotenkin uskottavampi olo kuin halvemmista kilpailijoista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 126
Nyt Berrybasen hinta on noin kymppiä pienempi
Kyllä, kannattanee tilata sieltä. Itse pistin nyt tilauksen Ruotsiin, mutta tuo Berrybase olisi varmaan halvempi. En toista tilausta lähde perumaan, niin nyt mennään näin.

ja zeroja ainakin: Zero, Zero W ja Zero 2H
Nyt kannattaa pistää tilaukseen Zero W/2W samalla, jos saatavuutta löytyy. Tanskasta olisi saanut, Berrybasesta ei.

Näistä vaan tulee jotenkin uskottavampi olo kuin halvemmista kilpailijoista.
Näille vaan on tuki vielä voimassa. 10v vanhaa RPI 1:stä tuetaan vielä. Sanoisin, että nämä ei vanhene käsiin pitkään aikaan.. Tätä vitostakin tehdään vuoteen 2035 asti (!) ja vanhemmat käyttäjät on jo eläkkeellä, kun näiden tuki loppuu.

--

Itse pelkään eniten, että näistä(kin) tulee saatavuusongelmaa. Olen päättänyt ostaa 2 RPi5:sta itselleni, käyttöä kyllä keksitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 126
Eikös toi oli vain 128€?
Ei kai starter kitistä voi puuttua mitään oleellista?
Olet ignoressa, niin en huomannut tätä viestiä.

Tuosta puuttuu aktiivinen jäähy, kuten sanoin yllä. Ei se riitä, että kotelossa on tuuletin.

Ja viestissäni on vielä linkki siihen puuttuvaan osaan...
 
Liittynyt
11.04.2020
Viestejä
54
Juttuvinkki/pyyntö: video tai artikkeli, jossa rakennatte raspberry pi 5 ympärille retropelilaitteen. Lisäpisteitä saa, jos sen rakentaa hienoon koteloon johon asennetaan integroitu näyttö ja arcane-tyyliset kiinteät ohjaimet. Tietysti tätä tarkoitusta varten raspia olisi syytä ylikellottaa ja rakentaa sille tehokas jäähdytys. Myös osatoteutus tästä kokonaisuudesta otettaisiin ilolla vastaan!
Tästä mallia: 2-Player Bartop Arcade Machine (Powered by Pi)
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 694
Olet ignoressa, niin en huomannut tätä viestiä.

Tuosta puuttuu aktiivinen jäähy, kuten sanoin yllä. Ei se riitä, että kotelossa on tuuletin.

Ja viestissäni on vielä linkki siihen puuttuvaan osaan...
Miksei riitä? Sanooko benchmarkit että suorituskyky laskee tjsp?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 224
Miksei riitä? Sanooko benchmarkit että suorituskyky laskee tjsp?
Tuossa testissä näyttää jäävän noin 10 astetta throttle rajasta jos pelkästään tuo tuuletin. Eli jos oletetaan että testit tehdään normaalilämpötilassa, sijainti jossa tilan lämpötila on 30 astetta, voi Rpi5 alkaa jo throtlaamaan tehoja alas. Kesällä asunnon lämpötila nousee lähelle 30 astetta, ja jos Rpi on piilossa jossain pöydän syvennyksessä, voi siellä olla joitain asteita lämpimämpää. En jättäisi tuuletusta pois, odotan testejä kuitenkin kokometallisista koteloista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 205
Hinta ja virrankulutus sen kun nousee, eikä vieläkään integroitua jäähdytintä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Hinta ja virrankulutus sen kun nousee, eikä vieläkään integroitua jäähdytintä.
Mitä tarkoittaa "integroitu jäähdytin"?

Minulle sopii hyvin että käyttäjän pitää ja saa itse valita millaisen kotelon ja jäähdytinsysteemin sille haluaa. RPi4:ssa minun tarpeisiini parhaaksi osoittautui alumiininen passiivijäähdytyksellä toimiva kotelo joka pystyy pitämään lämpötilat suht alhaalla melko kovallakin kuormalla, ja ilman tuuletinta on täysin hiljainen eikä kerää pölyä sisään.

Joku toinen joka ajaa RPi4:sta jatkuvasti tosi kovalla kuormalla ja ehkä ylikellottaakin sitä, ehkä sitten haluaa täysmetalliseen koteloon vielä vaikka tehokkaat tuplatuulettimet jotka kuuluvat naapuriin asti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 721
Olisi kiinnostanut jos olisi ollut jokin liitäntä massamuistille. Perinteinen SATA tai M.2 SATA ois käyny oikein hyvin niin ei tarviis USB liitintä käyttää. Tai edes USB 3.0 headeri levylle niin ois saanu levyn viritteltyä samaan koteloon Raspin kanssa siististi.
Onneksi sentään saivat virtakytkimen tohon.
Ja hinta on karannu ihan lapasesta näissä.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 694
Olisi kiinnostanut jos olisi ollut jokin liitäntä massamuistille. Perinteinen SATA tai M.2 SATA ois käyny oikein hyvin niin ei tarviis USB liitintä käyttää. Tai edes USB 3.0 headeri levylle niin ois saanu levyn viritteltyä samaan koteloon Raspin kanssa siististi.
Onneksi sentään saivat virtakytkimen tohon.
Ja hinta on karannu ihan lapasesta näissä.
Eikös tossa ole pcie liitäntämahdollisuus? Siihen joku edullinen nvme levy kiinni ja kovaa ajoa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 721
Eikös tossa ole pcie liitäntämahdollisuus? Siihen joku edullinen nvme levy kiinni ja kovaa ajoa
Eiku joo näkyy hatilla saavan M2.NVME:n. Oishan tuo liitin voinu silti olla suoraan levyllä.
Millasetkohan siirtonopeudet tolla saa verkon yli NVME SSD levylle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 126
Eiku joo näkyy hatilla saavan M2.NVME:n. Oishan tuo liitin voinu silti olla suoraan levyllä.
Millasetkohan siirtonopeudet tolla saa verkon yli NVME SSD levylle?
Tuossa @SShadow ja minun linkkaamassa videossa testattiin NVME-nopeuksia.
1696025291891.png


Tietenkin "verkon yli" voi tarkoittaa Gigabitin ethernettiä tai wifi 5:sta, mutta eiköhän molemmat jää reilusti tuosta. Ethernet teoreettisestikin 120MB/s ja wifi 5 alle tuon.

Ikävää on, että tuo on tehty beta-adapterilla , joita tulee markkinoille joskus.. Laittaisivat io-piirille mSATA tai NVME-paikan.. ehkä ensi iteraatiossa parin vuoden päästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 205
Mitä tarkoittaa "integroitu jäähdytin"?

Minulle sopii hyvin että käyttäjän pitää ja saa itse valita millaisen kotelon ja jäähdytinsysteemin sille haluaa. RPi4:ssa minun tarpeisiini parhaaksi osoittautui alumiininen passiivijäähdytyksellä toimiva kotelo joka pystyy pitämään lämpötilat suht alhaalla melko kovallakin kuormalla, ja ilman tuuletinta on täysin hiljainen eikä kerää pölyä sisään.

Joku toinen joka ajaa RPi4:sta jatkuvasti tosi kovalla kuormalla ja ehkä ylikellottaakin sitä, ehkä sitten haluaa täysmetalliseen koteloon vielä vaikka tehokkaat tuplatuulettimet jotka kuuluvat naapuriin asti.
No ehkä integroitu oli väärä sanamuoto. Mutta ideana oli että jos tuote maksaa 80e niin siihen voisi törkätä mukaan sen about 50snt maksavan pienen alumiinisiilin ja 10snt maksavan lämpötyynyn ettei vehje throttlaa minuutissa vakioasetuksilla. Ollaan kuitenkin jo tuplahinnoissa siitä mitä pi 3/4 maksoi.
 
Liittynyt
30.09.2023
Viestejä
5
Ostin tilalle passiivisesti jäähdyttävän alumiinikotelon (Flirc), ja se on toiminut erinomaisesti. Ei mielestäni juurikaan tai ollenkaan jää jälkeen aiemmasta tuulettimen jäähdytyksestä mitä suht korkeallakin kuormalla lämpötiloja tarkastelee, eikä ime sisäänsä pölyä jatkuvalla syötöllä. Ja tietty on myös kivan hiljainen eli ei mitään ääntä, sen sijaan että pieni tuuletin ujeltaa koko ajan.
Toi Flirc on varsin pätevä ainakin RPi 4:lle. Itsellä sama kotelo myös, mutta ei kovinkaan raskaassa käytössä. Cooling The Raspberry Pi 4 With The Fan SHIM & FLIRC For Better Performance Review - Phoronix

Ainoa miinus mitä tuolle Flircille keksin on että toki se muuttuu kuumaksi koskettaa kun RPi:llä on kuormaa, mutta en minä sitä kädessäni pidäkään ja sehän vain osoittaa että se toimii, eli se johtaa tehokkaasti lämpöä pois kuumenevista komponenteista alumiiniboksin ulkopinnalle, mistä se sitten säteilee/haihtuu pois.
Juuri näin, se on hyvä ominaisuus että kotelo käy "kuumana". Ja koska alumiini johtaa lämpöä hyvin, se kuumentaa myös sormia kovin. Ei siis oikeasti käy kuumana, mutta polttaa sormia hyvän lämmönjohtavuuden takia.

Olis kiva jos sama olisi edelleen mahdollista RPi5:lla, mutta jos se tuottaa paljon enemmän lämpöä niin ehkä tämä ei enää toimikaan tarpeeksi tehokkaasti... Pitääkö kohta hommata Rasperille nestemäisellä vedyllä toteutettu jäähdytys?
Flircillä on femmalle jo kotelo. Toivottavasti vaikka Phoronix tekee tälle taas testin. Flirc Raspberry Pi 5 Case
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Se ihmetyttää etteivät saaneet usb PD tukea. Olisi paljon helpompi syöttää esim 20v ja 1A kuin 5v 4A.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 546
Tukeeko tämä edelleenkään linuxin mainlinekerneliä, eli voinko iskeä tähän suoraan debianin armversion, vai pitääkö edelleenkin harrastaa kikkailudistroja. Hinta on kyllä karannnut jo helvetilliseksi, jos mietitään mihin käyttöön raspit alunperin olivat niin projekti ja opetuskäyttöön ideologialla, että jos laite hajoaa, sen korvaaminen ei tule maksamaan juuri mitään. No onneksi parempia vaihtoehtoja löytyy nykyään kuten pine64:n laitteet.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
1 547
Alkaa olla virrankulutus ja hinta sen verran kovia, että mieluummin joku firmoista poistettu Fujitsu Futro tai muiden valmistajien vastaava.

Kyllähän tuon uuden Raspin hinnankin maksaisi, mutta pitäisi olla M.2 suoraan ilman hattuja, samoin kelloparistolle paikka ja joku RTC piiri.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
No ehkä integroitu oli väärä sanamuoto. Mutta ideana oli että jos tuote maksaa 80e niin siihen voisi törkätä mukaan sen about 50snt maksavan pienen alumiinisiilin ja 10snt maksavan lämpötyynyn ettei vehje throttlaa minuutissa vakioasetuksilla. Ollaan kuitenkin jo tuplahinnoissa siitä mitä pi 3/4 maksoi.
Oletan että noiden lisääminen lisäisi edelleen hintaa ainakin vähän.

Lisäksi, jos esim. RPi4:ni olisi tullut tuollaisten jo valmiiksi asennettujen siilien yms. kanssa, ne olisivat olleet minulle turhia koska lopulta ostin kokoalumiinisen kotelon missä koko kotelo on käytännössä kyseinen "siili", eli suorassa kontaktissa kuumeneviin komponentteihin lämpötyynyjen kanssa ja ylimääräinen lämpöenergia jakautuu koko koteloon ja sen kautta pois laitteesta. Olisin siis joutunut kuitenkin poistamaan nuo valmiiksi asennetut lämpötyynyt ja siilit. Voi olla myös monia muitakin käyttökohteita missä henkilö haluaa täysin itse päättää mihin laitteen integroi ja millaisilla jäähdytysratkaisuilla, vaikka useita raspereita johonkin serveriräkkiin tms.

Eiköhän RPi5:llekin kuitenkin tule myöhemmin virallisia integroituja ratkaisuja RPi 400 tapaan missä kaikki tarvittava, ehkä näyttöä lukuunottamatta, on jo mukana. Mutta ne sitten maksavat ekstraa koska niissä on mukana ekstraa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039

raspin sivu sanoi:
27W USB-C Power Supply
Raspberry Pi 5 consumes significantly less power, and runs significantly cooler, than Raspberry Pi 4 when running an identical workload. However, the much higher performance ceiling means that for the most intensive workloads, and in particular for pathological “power virus” workloads, peak power consumption increases to around 12W, versus 8W for Raspberry Pi 4.

When using a standard 5V, 3A (15W) USB-C power adapter with Raspberry Pi 5, by default we must limit downstream USB current to 600mA to ensure that we have sufficient margin to support these workloads. This is lower than the 1.2A limit on Raspberry Pi 4, though generally still sufficient to drive mice, keyboards, and other low‑power peripherals.

For users who wish to drive high-power peripherals like hard drives and SSDs while retaining margin for peak workloads, we are offering a $12 USB-C power adapter which supports a 5V, 5A (25W) operating mode. If the Raspberry Pi 5 firmware detects this supply, it increases the USB current limit to 1.6A, providing 5W of extra power for downstream USB devices and 5W of extra on-board power budget: a boon for those of you who want to experiment with overclocking your Raspberry Pi 5.

It should be noted that users have the option to override the current limit, specifying the higher value even when using a 3A adapter. In our testing, we have found that in this mode Raspberry Pi 5 functions perfectly well with typical configurations of higher-power USB devices, and all but the most pathological workloads.
Vähän kökköä että Raspi ei tue USB-C PD:tä, vaan sitä pitää syöttää epästandardilla 5V powerilla. Käytännössä tosin 5V 3A powereita on vaikka kuinka ja paljon markkinoilla ja jos ei tarvitse ulkoisia USB-powered laitteita (tai käyttää powered USB-hubia), niin aika paljon saa tehdä.

Ongelma vakiona päälle kiinnitetyn siilin kanssa on se, että se vie tilat johon nuo "hatut" normaalisti asentuvat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 449
Vähän kökköä että Raspi ei tue USB-C PD:tä, vaan sitä pitää syöttää epästandardilla 5V powerilla. Käytännössä tosin 5V 3A powereita on vaikka kuinka ja paljon markkinoilla ja jos ei tarvitse ulkoisia USB-powered laitteita (tai käyttää powered USB-hubia), niin aika paljon saa tehdä.
Markkinoilla on myös monia lautoja, joissa on 12V sisääntulo 5,5mm liittimellä. Toimii oikein hyvin. Näihin löytyy helposti ja edullisesti powereita 150 wattiin asti. 12V on siitäkin kätevä, jos tarvii vaikka tehdä NAS, niin samaa poweria voi tarvittaessa käyttää kiintolevyjen ajamiseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 828
Viestejä
4 205 442
Jäsenet
70 989
Uusin jäsen
BGZ

Hinta.fi

Ylös Bottom