Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jep. Keskeytys vahvistettu.Tänak taisi keskeyttää...
Kalle pisti kovan vedon ja ero turahti 20 sekuntiinEK12 tulee oleen melkoinen mutalälli-taistelu. Vettä tulee ihan kunnolla. Näkyy myös tv2/areena klo 15 alkaen. e: jes, Haapamäki Tuomisen kaverina. Harmittanut, ku vaikka Tomi hyvä selostaja onkin, nii vähä tylsää se yksinpuhuminen, ku ei oo kukaan kommentoimassa. Yleensä vain sen toisen (kukas se olikaan) selostajan kans on ollu kommentaattori.
e: ja näemmä ei olekkaan vesisadetta... ja edit: on siellä sitä märkääki sittenki kolmee kymppii mennää rally1-autoilla.
e: Kalle täräytti vaihteeksi!
Kylla ralliin pari tallia mahtuisi mukaan ja vaikka kaksi autoa per talli jotka ajaa tallipisteistä. Euroopasta joku myös mukaan, esim pösö tai Audi.Ei ole Evansista vastusta ja Hyundailla sitä sun tätä ongelmaa kokoajan, nii kyllähä toi todella alkaa näyttään, että Rovanperä menee helppoon mestaruuteen. Täytyy toivoa, että Hyundai sais pakan kuntoon tai pian neki häippäsee sarjasta, ku Toyota nöyryyttää. Noh, sit Kalle vetelis 10 mestaruutta putkeen, mut kellä kiinnostais.
Onko nää uudet säännöt houkutellu uusia tehdastalleja mukaan? Offtopikkina hieman ehkä; mielestäni WRC:llä olis oiva tilaisuus olla vetyautojen kehityksen kärjessä ja se vois kiinnostaakkin automerkkejä, vaikkakin on tällä hetkellä lähinnä Toyotan juttu. Olisi the oikea suunta toisinkuin sähköautot, IMHO. Hybridit on ok.Kylla ralliin pari tallia mahtuisi mukaan ja vaikka kaksi autoa per talli jotka ajaa tallipisteistä. Euroopasta joku myös mukaan, esim pösö tai Audi.
– Vetyauto kisasi Fujissa ensimmäistä kertaa viime vuonna. Nyt tehoa oli 20-30 prosenttia enemmän. Saman verran kasvoi myös ajomäärä. Se on hurja parannus suorituskykyyn yhdessä vuodessa, Latvala kehuu.
Tuo voisi olla yksi mahdollisuus.Onko nää uudet säännöt houkutellu uusia tehdastalleja mukaan? Offtopikkina hieman ehkä; mielestäni WRC:llä olis oiva tilaisuus olla vetyautojen kehityksen kärjessä ja se vois kiinnostaakkin automerkkejä, vaikkakin on tällä hetkellä lähinnä Toyotan juttu. Olisi the oikea suunta toisinkuin sähköautot, IMHO.
Myöskin Neuville ulkona kisasta.
Jyllä. Vielä muhkeammin kasvaa Toyotan pistepotti, mikäli sijoitukset pysyy huomisen ennallaan ja laitteet kestää.Ts. Kallen pistejohto kasvaa edelleen, mikäli maaliin ajaa.
Joo toi ois parempi kuin sähköön siirtyminen. Moottoriurheiluun kuuluu äänet ja kunnon pauke.Onko nää uudet säännöt houkutellu uusia tehdastalleja mukaan? Offtopikkina hieman ehkä; mielestäni WRC:llä olis oiva tilaisuus olla vetyautojen kehityksen kärjessä ja se vois kiinnostaakkin automerkkejä, vaikkakin on tällä hetkellä lähinnä Toyotan juttu. Olisi the oikea suunta toisinkuin sähköautot, IMHO. Hybridit on ok.
edit:
Vedyn voimasta vakuuttuneelta Jari-Matti Latvalalta kovaa puhetta: "Sähkö ei tule ikinä sopimaan ralliautoiluun"
Jari-Matti Latvala ajoi Fujin 24 tunnin kisassa Toyotan vetymoottorilla. Kehitystyö jauhaa hurjalla tahdillawww.iltalehti.fi
Kuten Markku Alen sanoi" Autoihin pitäisi ainakin saada lisää ääntä, rätinää ja liekkejä perseeseen "Joo toi ois parempi kuin sähköön siirtyminen. Moottoriurheiluun kuuluu äänet ja kunnon pauke.
Alenilla on kuulonalenema. Niissä on jo tarpeeksi tärinää ja paukettaKuten Markku Alen sanoi" Autoihin pitäisi ainakin saada lisää ääntä, rätinää ja liekkejä perseeseen "
Kypärä vaimentaa ääniä , mutta on autot nykyään hiljaisempiakin.Alenilla on kuulonalenema. Niissä on jo tarpeeksi tärinää ja pauketta
Pakko olla kun kansalliset melurajoitukset painaa päälle.Kypärä vaimentaa ääniä , mutta on autot nykyään hiljaisempiakin.
Onko tää joku kompa, vai miksi Rovanperä ei ole myös? Vai oliko vain outo tapa kuskin sijaan puhua kartanlukijasta?Katselin tuossa kauden tuloksia ja pisti merkille, ettei tällä kaudella kukaan muu ole ollut useammin kuin kahdesti podiumilla, paitsi Jonne Halttunen neljästi. Näistä palkintopallisijoista kaikki ovat olleet ykköstiloja.
os jotain saisin päättää niin ralli 2 -sääntö helvettiin ja power stage pitäisi olla jo kisaviikonlopun ensimmäisenä päivänä. Joka tarkoittaisi sitä että lähes kaikki kuskit a) olisi vielä kisassa mukana ja b) kellään ei olisi mahdollisuutta himmailla liikaa power stagella.
Vähän liikaa latistaa rallin kokonaiskilvan voiton merkitystä power stage ja ralli 2 -sääntö. Tapaus Neville vs. Rovanperä: Rovanperä ei tee virheitä, on selkeästi nopeampi pl. power stage. Neville ajaa sijoilla ynnämuut, joutuu keskeyttämään, mutta voi riskeerata power stagen. Piste-ero viikonlopun jäljiltä vain 10 pistettä. Pisteytys ei palkitse riittävästi viikonlopun selkeästi parasta kuskia.
Jos jotain saisin päättää niin ralli 2 -sääntö helvettiin ja power stage pitäisi olla jo kisaviikonlopun ensimmäisenä päivänä. Joka tarkoittaisi sitä että lähes kaikki kuskit a) olisi vielä kisassa mukana ja b) kellään ei olisi mahdollisuutta himmailla liikaa power stagella.
Tuo sunnuntain köröttely on hyvä pointti. Sitten ehkä parempi vaihtoehto olisi pitää se power stage sunnuntaina, mutta power stage ei saisi olla osa kokonaiskilpailua, vaan oma erillinen kisa, kokonaiskisan jälkeen. Tällöin sunnuntaille olisi tiedossa vielä jännitystä, mutta silloin kokonaiskisan kärjessä ajavien ei tarvitsisi varmistella, vaan kaikki voisivat ajaa sen mitä laitteet kulkevat.Power staget on monesti mielenkiintoisia mutta siitä on vähän vaikea varmaan löytää sitä sopivinta tapaa millä vielä saisi tarpeeksi kisaakin mukaan. Itse tykkään kuitenkin tuosta sunnuntaista, koska muuten sunnuntait olisi monessa tapauksessa pelkkää himmailua alusta loppuun. Nyt sentään joku ajaa täysillä edes powerilla.
Perjantait tuntuu muutenkin olevan aika latautuneita päiviä, ne on samalla myös ne etapit joita vähiten aktiivisesti tulee katsottua kun töitäkin voisi tehdä...
Joo ja lisäyksenä vielä, että kaikkien on käytettävä uusia renkaita, joita ei lasketa muuhun rengaskiintiöön. (Aikoinaan F1 aika-ajojen "tiputuskokeilu" pilattiin sillä, ettei annettu viimeiselle osiolle rengaskiintiön ulkopuolisia uusia renkaita ja homma meni niiden säästelyksi)Tuo sunnuntain köröttely on hyvä pointti. Sitten ehkä parempi vaihtoehto olisi pitää se power stage sunnuntaina, mutta power stage ei saisi olla osa kokonaiskilpailua, vaan oma erillinen kisa, kokonaiskisan jälkeen. Tällöin sunnuntaille olisi tiedossa vielä jännitystä, mutta silloin kokonaiskisan kärjessä ajavien ei tarvitsisi varmistella, vaan kaikki voisivat ajaa sen mitä laitteet kulkevat.
Vähän kuin F1:n sprinttikisa, siis.
Jeps, mut kyllähän toi vakuuttava johto on. Ylellä oli vähän perspektiiviäkin antaa:Kallella on hyvä johto mutta ei tämä vielä selvää ole kun puhutaan rallista. Viro, Suomi ja Belgia ovat kaikki sellaisia ralleja missä on käytännössä yhdestä virheestä ulkona pelistä, niin nopeat tiet. Jos nyt joku voittaisi loput kisat maksimi pisteillä niin se tekisi 210 pistettä.
Rovanperä on kerännyt kauden puoliväliin mennessä 145 pistettä. Hänen MM-johtonsa on 65 pistettä. Rovanperällä on siis mahdollisuus kahteen nollakisaan ilman, että johtopaikka vaihtuisi edes teoriassa.
Kun MM-sarjassa on ajettu vuoden 2017 jälkeen 13 rallia, on mestaruus voitettu keskimäärin 238 pisteellä. Suurin pistemäärä, jolla MM-sarjassa on jääty toiseksi, on Neuvillen kauden 2019 saldo 227 pistettä.
Rovanperällä on matkaa 238 pisteeseen 93 pistettä. Se tarkoittaa noin 13 pistettä kilpailua kohden.
Toisena olevan Neuvillellä on kasassa 80 pistettä. Hän tarvitsee saman rajapyykin saavuttamiseen noin 23 pistettä kilpailua kohti.
Rovanperän alkukauden pistekeskiarvo on ollut yli 24 pistettä kilpailua kohti.
Tilastot ja keskiarvot eivät tietenkään anna lupausta mistään, etenkään moottoriurheilussa. Ne antavat kuitenkin perspektiiviä siitä, millainen Rovanperän haastajien takamatka oikein on.
Analyysi: Toyotan ylivoima ei yksin selitä Kalle Rovanperän dominointia – Safarissa esiin nousi uusi mestarillinen piirre
Kalle Rovanperä on tällä hetkellä ainoa MM-sarjan kuljettajista, joka näyttää moninkertaiselta mestarilta. Siksi hänen MM-johtonsa vaikuttaa tavoittamattomalta, kirjoittaa Yle Urheilun Micke Suopuro.yle.fi
– Ole varovainen. Säännöt saattavat muuttua. Älä puske liikaa, Ogier vinkkasi.
Ylen lähetykset näkee helposti areenasta.Missäs Ralli Estonian keskustelu/lähetysajat ja ennakot ym. ? Shakedown jo takana Suomalais värit Lappi eka Rovis 3.
Missäs Ralli Estonian keskustelu/lähetysajat ja ennakot ym. ? Shakedown jo takana Suomalais värit Lappi eka Rovis 3.
Onneksi näkyy CMore, niin voi katsoa halutessaan kaikki EK:t. Jotenkin YLE:llä ollut aina aika vähäistä noiden pätkien näyttäminen.Kertokaa heti kun keksittä mitä tuolla kattavimmalla tarkoitetaan. Melkoista soopaa.