On hyvä, että rakentamisen ongelmista keskustellaan ja kannustan jatkamaan keskustelua. Itse ajattelen niin, että rakennusvirheillä tarkoitetaan toteutustapaa, joka poikkeaa mm. rakennussuunnitelmasta (detaljipiirroksista) materiaalivalmistajan ohjeista, rakennusmääräyksistä yms. Rakennusvirheet jäävät yleensä piiloon, eikä niitä voi päällisin puolin silmällä havaita, ellei työvaiheita ole valokuvattu. Samaan kastiin lukisin myös sellaiset poikkeamat, jotka timpuri toteuttaa oman päänsä mukaan vastoin timpurin kanssa sovittua toteutustapaa ja jossa lopputulos poikkeaa sovitusta.
Mielestäni laatuongelmia aiheuttavat työntekijöiden ammattitaidon puute. Vinot seinät, tasoitusten kuprut, karkea maalausjälki, laatoituksen virheet, huonokäyntiset ovet yms.
Oma lukunsa ja erittäin ikäviä ovat rakennustyömaalla timpurien huolimattomuudellaan aiheuttamat vahingot. Tällaisia ovat mm. ovi- ja ikkunakarmien kolhiminen, kynnysten naarmuttaminen, iskemät laattoihin, oviin ja seiniin. Näitä vahinkoja selitellään mitä erikoisemmin perusteluin ja yritetään puhua näkymättömiksi. Näiden vahinkojen korjaamisen suhteen olen vaativa. Karmit, ovet, ikkunat kynnykset on toimitettu tehtaalta virheettöminä (priimana). Asiakkaalla on oikeus vaatia, että ne myös luovutetaan virheettöminä.
Suoranaiset rakennusvirheet, laatuongelmat ja välinpitämätön toiminta kokonaisuutena tuottaa asiakkaan kannalta onnettoman lopputuloksen. Talopakettien ongelmat syntyvät siitä, että ammattitaito puuttuu (tieto, taito, kyky ja ymmärrys), kukaan ei valvo, kukaan ei välitä. Lopulta asiakasta syytetään kaikesta. Se tieto ja omakohtainen kokemus, joka minulla on nyt muuttovalmiista talopaketista, ostaisin vain valmiin talon, joka ei perustu minkään talotehtaan rakenteisiin.