Rakennusalan tietäjiä?

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
511
Tietyissä olosuhteissa kyllä, joskus jopa vettä jos tuuli painaa vakkasuunnassa säleiköstä läpi. Jos kostetta pelkää (joskus siis jopa aiheellisesti) niin, voihan sitä pudottaa tehoa ainakin silloin kun rakennusta ei käyttetä. Niissä kanavissa käy kyllä sellainen hönkä kun ne täysilla on, että on kumma jos ne ei vie sitä kanavan pintaa kertynyttä kosteutta mennessään, ei ne homeetkaan ihan hetkessä synny?.
Silloinhan nlita töhniä löytyy, kun talvipakkasöinä koneet on kiinni ja vesi pääsee kondensoitumaan putkiin. Tämä kun toistuu joka viikko, niin tiä sitte. Noissa kouluissa automatiikka laittaa yöksi todella hitaalle ne ilmastoinnit, mutta ilma silti liikkuu. En valita uudesta järjestelystä. Taisi 5 vuotta kestää tämä "säästö" ennenkuin alkoi oireet väellä. Onneksi kuuntelivat rakentajaa tällä kertaa eikä konsulttia.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Silloinhan nlita töhniä löytyy, kun talvipakkasöinä koneet on kiinni ja vesi pääsee kondensoitumaan putkiin. Tämä kun toistuu joka viikko, niin tiä sitte. Noissa kouluissa automatiikka laittaa yöksi todella hitaalle ne ilmastoinnit, mutta ilma silti liikkuu. En valita uudesta järjestelystä. Taisi 5 vuotta kestää tämä "säästö" ennenkuin alkoi oireet väellä. Onneksi kuuntelivat rakentajaa tällä kertaa eikä konsulttia.
Eli aikaa kului => Huoltopuhdistusväli? Jos puhdistettiin, niin miten? Tarkistaako kukaan muu (kuin tekiä) puhdistustyön jälken, kanavien (varsinkin suorakaide) nurkat on "helppo" jättää puhdistamatta?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
511
Eli aikaa kului => Huoltopuhdistusväli? Jos puhdistettiin, niin miten? Tarkistaako kukaan muu (kuin tekiä) puhdistustyön jälken, kanavien (varsinkin suorakaide) nurkat on "helppo" jättää puhdistamatta?
Mietipä ihanite. Jos ei ole vara pitää päällä-> johtopäätös, pidempi huoltoväli. Uskon tämän maan tavan olevan syynä tähän homeloukkuongelmaan. Kumma, kun oli ollut homeeton 60v vai kuinka vanaha se alakoulu onkaan ja 5v ja pilalla.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
Ja parhaimmillaan sen puhdistuksenkin tekee joku kunnan tyä_ukko jota ei voisi vähempää kiinnostaa, vähän sinne päin tekee ja sutaisee nimen paperiin että tehty on ja kukaan ei kysele perään.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
511
Ei niitä iv-kanavia joku vuosi puhdistella. Suositusväli on 10v, ja se on hidas ja kallis työ. Ei niitä mikään yksi ukko rassaa puhtaaksi, se vaatii koneet, rassit ja aikaa. Tuloilman suodattimet vaihdetaan kerran tai kahdesti vuodessa.
Jos lauseessa mainitaan kallis, tarkoittaa se kunnan teknisessä toimessa nounou
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Se on aivan varmaa, että koneellisesti ja painovoimaisesti ilmastoituissa taloissa asuu
"onnelisia ihmisiä" ja ilmaa saa riittävästi jos asiat on oikein tehty ja varsinkin koneellisessa ilmastoinnissa myös HUOLLETTU, sekä asukkaat ymmärtävät ilmastointinsa erityisvaatimukset.

Uskallan väittää, että osa "ns. homekoulujen" ongelmista johtuvat huonosti puhdistetuista IV-kanavista, olen joskus nähnyt niiden pinnaalla 20-30mm erilaista "töhkää".
Sieltä saattaa irrota ilmanvaihtoon myös villahiukkasia, niitäkin sanotaan haitalliseksi.
Syitä on erilaisia noihin sisäilmaongelmiin. Mutta yksi, todennäköisesti alitunnistettu/tunnustettu syy on se, että vanhaan kouluun tehdään ns. täysremontti. Samalla sinne asennetaan moderni ilmanvaihto. Joka säädetään helvetinmoiseen alipaineeseen. Jolloinka IV kiskoo rakenteiden läpi ilman, jota moottoriavusteisesti revitään.

Ratkaisu ei ole koneellisen ilmanvaihdon kiroaminen vaan ammuttaa aamunkoitteessa se idiootti , joka säädätti/määräsi ilmanvaihdon noin alipaineiseksi. Samalla laitetaan painesuhteet talossa nollaan ja kaikki on hyvin. Sen jälkeen ei rakenteiden läpi ilmoja kiskota.

Tuo mitä sanoit villahiukkasista/kuiduista on myös totta. Joskus sisäilmaongelma on johtunut siitä, että sisäilmaan vuotaa kuituja/villapölyä jostain.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Rakentaja on ehkä miettinyt, siellä olevan rakennusaikaista kosteutta (jonka ilmanvaihto poistaa) tai vain muuten vaan varmuuden vuoksi? Ilmanvaihdon tarkoitus on, että rakennuksen käyttäjillä on riittävästi raitista ilmaa. Jos siellä ei ole ketään viikonloppuna, en ymmärrä miksi lämpöä pitää ulos puhaltaa.

Ilmastoinnin voi säätää toimimaan vain tietynä aikana (esim. 3 tuntia ennen ja jälkeen kun sillä ei on ihmisiä) tai viikonlopuksi normaalia huomattavasti pienemmälle. Jos 100 henkilölle tarkoitetusssa tilassa on 1-3 ihmistä ei sieltä happi ihan heti lopu vaikka ilmanvaihto ei olisi edes päälläkään.
Ilmanvaihdon tehtävänä on tuoda riittävästi puhdasta ilmaa tilaan, jotta sieltä voidaan poistaa likaista ilmaa ja siten myös epäpuhtaudet. Myös materiaalit tuottavat epäpuhtauksia, siksi "lämpöä pitää puhaltaa" hieman öisin ja viikonloppuisinkin.


Hapen loppumisesta ei ole käytännössä koskaan kyse. Ihmiset kokevat ilman muista syistä erittäin epämiellyttäväksi ja tunkkaiseksi vaikka happiprosentti olisi liki maksimit.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Ilmanvaihdon tehtävänä on tuoda riittävästi puhdasta ilmaa tilaan, jotta sieltä voidaan poistaa likaista ilmaa ja siten myös epäpuhtaudet. Myös materiaalit tuottavat epäpuhtauksia, siksi "lämpöä pitää puhaltaa" hieman öisin ja viikonloppuisinkin.


Hapen loppumisesta ei ole käytännössä koskaan kyse. Ihmiset kokevat ilman muista syistä erittäin epämiellyttäväksi ja tunkkaiseksi vaikka happiprosentti olisi liki maksimit.
Mulla oli tuossa säästeliäässäkin vaihtoehdossa 3-tuntia IV:tä eli sen ilman pitäisi olla puhdasta kun käyttäjät sinne menevät. Ollaan samaa mieltä, että materiaaleistakin tulee haitta-aine jäämiä.
Onneksi niihin kiinnitetään nykyään enemmän huomiota. Mutta uusia meille vaikutksiltaan tuntemattomia materiaaleja/ kemikaaleja syntyy aika tiuhaan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Syitä on erilaisia noihin sisäilmaongelmiin. Mutta yksi, todennäköisesti alitunnistettu/tunnustettu syy on se, että vanhaan kouluun tehdään ns. täysremontti. Samalla sinne asennetaan moderni ilmanvaihto. Joka säädetään helvetinmoiseen alipaineeseen. Jolloinka IV kiskoo rakenteiden läpi ilman, jota moottoriavusteisesti revitään.
Muistelen, että ainakin joskus oli ohje ilmanvaihdon säätämisestä 15% alipaineiseksi
Ratkaisu ei ole koneellisen ilmanvaihdon kiroaminen vaan ammuttaa aamunkoitteessa se idiootti , joka säädätti/määräsi ilmanvaihdon noin alipaineiseksi. Samalla laitetaan painesuhteet talossa nollaan ja kaikki on hyvin. Sen jälkeen ei rakenteiden läpi ilmoja kiskota.
Olettivat kai, että höyrynsulku yms. on tehty asiallisesti. Eivät ehkä ymmärtäneet käytännön todellisuutta. Esim. sähkömies unohtanut rasian => eikun vaan puukolla kunnon reikä, niin kyllä mahtuu. Parhaimillaa (yleensä ei) paikaa jopa teipillä. Ei vaan ymmärrä, että ne teippien liimat eivät välttämättä kestä vuosikymmeniä (sadoista puhumattakaan).

=> Minusta höyrynsulkujen teippaus on ongelmien siirtämistä tulevaisuuteen. Ei se höyrunsulku niin kallista ole ettei jatkoksia voi tehdä koolingin kohdalla. Se jää silloin levyn ja koolingin väliin ja n. 200mm limitys on, ainakin minusta, silloin riittävä.

Ja asiaan... edellä mainituista syystä minäkin olen "tasapaineistuksen" kannattaja.

Tuo kanavien puhdistamattomuus /huononosti tehtypuhdistus. On yksi suurimpia koneellisen IV:n "maineen" pilaajia. 10-vuotta puhdistusväliksi tuntuu tiloissa, joissa on 500x1000 syöttökanavat aivan liian harvalta väliltä. Siihen kun vielä pannaan "pukki kaalimaan vartijaksi" eli työn tarkistaa vain tekijä.

Nyt on hyviä kameroita, jolla noi voidaan vaikka kuvata kohtuullisessa ajassa. Kun näin aletaan tehdä, työn jälki kyllä paranee.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Muistelen, että ainakin joskus oli ohje ilmanvaihdon säätämisestä 15% alipaineiseksi
Kyllä. Tosin prosenttiluku taisi olla 10%. Kyseinen ohje on täysin kelvoton ja ehkä Suomen rakennushistorian kallein ohje.



=> Minusta höyrynsulkujen teippaus on ongelmien siirtämistä tulevaisuuteen. Ei se höyrunsulku niin kallista ole ettei jatkoksia voi tehdä koolingin kohdalla. Se jää silloin levyn ja koolingin väliin ja n. 200mm limitys on, ainakin minusta, silloin riittävä.
Voihan ne, mutta pitäisi kuitenkin olla jotain mitkä puristaa liitoksen tiiviiksi.Niitä kapulointeja harvemmin jaksetaan tehdä



Tuo kanavien puhdistamattomuus /huononosti tehtypuhdistus. On yksi suurimpia koneellisen IV:n "maineen" pilaajia. 10-vuotta puhdistusväliksi tuntuu tiloissa, joissa on 500x1000 syöttökanavat aivan liian harvalta väliltä. Siihen kun vielä pannaan "pukki kaalimaan vartijaksi" eli työn tarkistaa vain tekijä.

Kannattaa käyttää kunnollisia suodattimia koneen päässä, niin tuloilmakanavaan ei pääse niin helposti likaa. Kannattaa varmasti sekä käyttöaikana ilmanlaadussa että puhdistusvälien harventumisena.

Minimisuodatusluokka F7, mieluummin F8 tai parempi.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
@novoiperkele @aessu Meillä tosiaan OK-talo -98 rakennettu ja autotalli muutettu n.-09. Ei talonyhtiötä tarvi vaivata. Ei viitsi aina oikeita speksejä laittaa jos myyjä sattuukkin lukemaan :nb:.

Koneellinen ilmastointi meillä ja alkuperäinen rakennuttaja sanoi että 2-kertaa vuodessa suodattimet vaihtoon ja aina samalla pestä pesunkestävä suodatin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
Kuulostaa kyllä varsin tiheältä väliltä, mutta enpä tiedä että millaiset suodattimet sulla on jne. Ne kanavat kannattaa suodattimista huolimatta aina silloin tällöin puhdistaa. Näissä kummassakin asiassa toki parempi tehdä liian tiheään kuin liian harvoin. Poistopuolelle ainakin kanaviin kertyyy pölyä yms. törkyä joka tapauksessa. Ja ilmanvaihto tosiaan säätää suurinpiirtein nollapaineiseksi, niin ei tule rakenteiden läpi revittyä ilmaa sisälle, se höyrysulku ei kuitenkaan IKINÄ ole 100% tiivis.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Kuulostaa kyllä varsin tiheältä väliltä, mutta enpä tiedä että millaiset suodattimet sulla on jne. Ne kanavat kannattaa suodattimista huolimatta aina silloin tällöin puhdistaa. Näissä kummassakin asiassa toki parempi tehdä liian tiheään kuin liian harvoin. Poistopuolelle ainakin kanaviin kertyyy pölyä yms. törkyä joka tapauksessa. Ja ilmanvaihto tosiaan säätää suurinpiirtein nollapaineiseksi, niin ei tule rakenteiden läpi revittyä ilmaa sisälle, se höyrysulku ei kuitenkaan IKINÄ ole 100% tiivis.
-13 on säädetty/kanavat puhdistettu ilmastointi. Pitäis alkaa vaihtaa suodattimetkin kohtapuoliin, niin eiköhän se selviä mitkä siellä on. Kerran oon kurkannu niin ei pahalta näyttänyt.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Voihan ne, mutta pitäisi kuitenkin olla jotain mitkä puristaa liitoksen tiiviiksi.Niitä kapulointeja harvemmin jaksetaan tehdä
Miksi siinä mitään kapulointeja tarvitaan? Höyrynsulku laitetaan esim kipsilevyn ja sen alle tulevan koolongin väliin. Asentaessa höyrun sulku niiteillä "heftiin" päälle tuleva levy kiinnitetään 20cm välein ruuveilla + keskeltä 30cm =>kyllä se liitos riittävän tiiviiksi tulee.
 
Viimeksi muokattu:

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Miksi siinä mitään kapulointeja tarvitaan? Höyrynsulku laitetaan esim kipsilevyn ja sen alle tulevan koolongin väliin. Asentaessa höyrun sulku niiteillä "heftiin" päälle tuleva levy kiinnitetään 20cm välein ruuveilla + keskeltä 30cm =>kyllä se liitos riittävän tiiviiksi tulee.
Eipä sitä nykyajan uudisrakennuksissa ole höyrynsulkua heti kipsilevyn takana. Siksi tarvitaan kapulointia.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Poistopuolelle ainakin kanaviin kertyyy pölyä yms. törkyä joka tapauksessa.
Sen ei pitäisi pahemmin haitata muuta kuin variksia ulkona ja muutenkin poistopuolen pölykerrokset ovat syvän kuivuuden vallassa ellei nyt sitten ole kyseessä uimahallin ilmanvaihto.
 

GJ

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
380
Tää rivari on kuitenkin a-energialuokkaa ja rakennusvaiheessa oli mittausten mukaan oikeinkin tiivis, kuulemma. Voiko se siitä huonontua sitten ajan kanssa? Oikeastaan en edes tiedä mitä siellä on mitattu. Mennyt luotto koko rakennusalaan tämän myötä, harvinaisen vittumaisia ja ammattitaidottomia ihmisiä vieläpä olivat kaikki kyseisessä firmassa työskennelleet.
Jos haluaa käyttää muuta kuin määräysten minimitasoa vuotoilmassa, tulee se mitata. Tällöin pitää olla allekirjoitettu mittauspöytäkirja.

Rakennusalalla itsekkin olevana allekirjoitan tuon vittumaisuuden ja osin ammattitaidottomuudenkin. Sen takia alalla aika helppoa on pärjätäkkin, kun tekee edes vähän paremmin kuin muut. Eikä se monesti ole kovin kummosesti.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Eipä sitä nykyajan uudisrakennuksissa ole höyrynsulkua heti kipsilevyn takana. Siksi tarvitaan kapulointia.
Ei välttämättä, mutta kyllä se levy edellen sen koolauksen tarvitsee ja hyvin usein se toimii myös vinoittaiskuormien "tuentana". => koolaus kiinnitetään toiseen koolaukseen ja se höyrunsulku kiristyy siihen väliin.
Lisäksi ne villatkin sitä muovia puskevat toisiaan vasten, jos se villojen väliin jää, itse en sen varaan pelkästään jättäisi.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Ei välttämättä, mutta kyllä se levy edellen sen koolauksen tarvitsee ja hyvin usein se toimii myös vinoittaiskuormien "tuentana". => koolaus kiinnitetään toiseen koolaukseen ja se höyrunsulku kiristyy siihen väliin.
Lisäksi ne villatkin sitä muovia puskevat toisiaan vasten, jos se villojen väliin jää, itse en sen varaan pelkästään jättäisi.

Kuulemma sisäverhouslevylle lasketaan nykyään nolla jäykistävää vaikutusta näissä nykyajan uudispuurakennuksissa. Tämä tieto alalla täyspäiväisesti toimivalta rakennesuunnittelijalta (ns. valmistalotehtaan rakennesuunnittelija). Joten ei ihan mene noinkaan kuten oletat. Oletin että tässä puhuttiin mitenkä sen saa täysin tiiviiksi, pitkäaikaisesti luotettavalla tavalla? Jos se nyt yhtä-äkkiä ei olekkaan tavoite, niin sitten voi jättää kapuloimatta. Minusta siinä tapauksessa voi luottaa siihen teippiinkin. Sitä vastaanhan sinä ensin luennoit, nyt ei tunnu olevan enää väliä onko se sauma kiinni olleskaan?

Villa ei juurikaan mitään "puske" eli jos et kapuloi sitä muovisaumaa kiinni, se jää auki. Ei se varmaankaan paljoa sieltä vuoda alipainetilanteessa, mutta vuotaa kuitenkin. Merkittävämpi haitta lienee mahdolliset kuitupäästöt sisäilmaan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
blurris sanoi:
Kuulemma sisäverhouslevylle lasketaan nykyään nolla jäykistävää vaikutusta näissä nykyajan uudispuurakennuksissa.
Asiaa voi teoreettisesti tarkastella monella eri tavalla ja rakenneratkaisujakin on useita.
Tosiasia kuitenkin on, että levyt kykenevät ottamaan nurkasta-nurkaan levyn suuntaisia voimia.
Voit testata asian nostamalla levyä nurkasta, se ei taivu levyn tason suunnassa (ennenkuin saavuttaa murtolujuutensa), mutta taipuu hyvin helposti paksuutensa suunnassa.
Tämä tieto alalla täyspäiväisesti toimivalta rakennesuunnittelijalta (ns. valmistalotehtaan rakennesuunnittelija). Joten ei ihan mene noinkaan kuten oletat.
Talotehtaat miettivät noita rakenneratkaisujaan mm. tuotannon, elementtien siirrettävyyden jne. kannalta.

Oletin että tässä puhuttiin mitenkä sen saa täysin tiiviiksi, pitkäaikaisesti luotettavalla tavalla? Jos se nyt yhtä-äkkiä ei olekkaan tavoite, niin sitten voi jättää kapuloimatta.
Aivan ja se luottavin tapa on laittaa kahden kovan pinnan väliin puristuksiin, jonka voi tehdä monella tavalla, esittämäni tavat mietin paikallarakentamista ajatellen. Talotehtaat tuskin täältä ohjeita etsivät.

Laitetaan tähän vielä varnuuden vuoksi, että se höyrunsulku tulee olla selvästi siellä lämpimällä puollella, vaikka se voidaan jättää esim. 50mm sisäpinnan, (tuon syvemmälle minä en sitä laittaisi) levystä, jos seinän villaeristeen kokonaispaksuus suuri.


Villa ei juurikaan mitään "puske" eli jos et kapuloi sitä muovisaumaa kiinni, se jää auki. Ei se varmaankaan paljoa sieltä vuoda alipainetilanteessa, mutta vuotaa kuitenkin. Merkittävämpi haitta lienee mahdolliset kuitupäästöt sisäilmaan.
En minäkään jättäisi pelkän villan puskun varaan, kuten jo sanoin. Ne levyt yleensä saumataan ja tasoitetaan/maalataan. => minulla ei ole käsitystä mitä pienhiukkasia sieltä mahdollisesti läpi pääsee. Mutta jos kosteus pääsee lahottamaan rakenteita ja homeuttaa pinnat... eikä rakenne ole huoneeseen asti tiivis.

Usein silloin ulkoseinän ulkopinnan puolella on jätetty asioita tekemättä tai tehty huonosti/virheellisesti.
 
Viimeksi muokattu:

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Tosiasia kuitenkin on, että levyt kykenevät ottamaan nurkasta-nurkaan levyn suuntaisia voimia.
Voit testata asian nostamalla levyä nurkasta, se ei taivu levyn tason suunnassa (ennenkuin saavuttaa murtolujuutensa), mutta taipuu hyvin helposti paksuutensa suunnassa.
Opettele lukemaan. Ei tässä kukaan ole päivänselviä tiedossa olevia faktoja lähtenyt kiistämään. Kyllähän ne levyt jäykistävät. Asia on nyt kuitenkin niin, että talotehtaan rakennesuunnittelijan mukaan he eivät saa käyttää tuota levyn jäykistävää vaikutusta laskemissaan - eli on aivan sama vaikka jättäisit levyn kokonaan poiskin. Rakenne toimii silti. Ymmärsitkö? Lopuksi kontekstin varmistus: kelaa taaksepäin ja vertaa mitä sanoit. Väitit jotain vinottaistuennasta ja minä vastaan perusteluin, että väitit muuten väärin.

Talotehtaat miettivät noita rakenneratkaisujaan mm. tuotannon, elementtien siirrettävyyden jne. kannalta..
No niinpä, talotehtaille varmasti kelpaisi tuo sisäverhouslevyn jäykistävän vaikutuksen huomioiminen. Saisivathan he sen nojalla ehkä keventää (halventaa) jotain toista osaa. Vaan kun ei kuulemma nykyään enää käy vaan jäykistyslaskemissa pitää jättää huomiotta.


Aivan ja se luottavin tapa on laittaa kahden kovan pinnan väliin purituksiin, jonka voi tehdä monella tavalla, esittämäni tavat mietin paikallarakentamista ajatellen. Talotehtaat tuskin täältä ohjeita etsivät.
Alkaa vaikuttaa siltä, että viestittelysi tarkoitus on pelkkä vänkäämään pääsy eli vastaan pitää änkyttää oli asia mikä tahansa. Ei kukaan ole missään vaiheessa väittänyt talotehtaiden täältä mitään ohjeita etsivän, joten vittuako edes retuutat sellaista olkinukkea keskusteluun?

Kiitos ja tämä oli tässä osaltasi.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Pahoitteluni, jos et pidä tavastani vastata. Sinä toit epäsuorasti talotehtaan esiin. Talotehtaat, ottavat tuon vinotuennan huomioon omalla tavallaan (heidän tarvitsemassa elementtien siirtelyssä vinovoimat ollenevat suuremmat). Suomessa on tehty paikalla rakennettuja villaeristeisiä esim. tiiliverhottuja taloja jo 1970-luvulta lähtien, ja niissä käytännössä noi vinoittais- (diagonaali) voimat otetaan vastaan levyillä, eikä niitä varsinaisesti erikseen mitoittu.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Pahoitteluni, jos et pidä tavastani vastata. Sinä toit epäsuorasti talotehtaan esiin. Talotehtaat, ottavat tuon vinotuennan huomioon omalla tavallaan (heidän tarvitsemassa elementtien siirtelyssä vinovoimat ollenevat suuremmat). .
Kyseessä on kyllä paikallaanrakennettavien (precut) talojen rakennesuunnittelija, sinä viisastelija. Eli ei liity 100% varmuudella mihinkään "elementtien siirtelyyn" sieltä saatu kommentti kun ei siinä firmassa tehdä ainuttakaan elementtiä. Ei ole edes sitä "tehdasta" olemassa ainakaan siinä mielessä mitä kuvittelet.

Eiköhän tämä nyt ollut jo tässä ja aika rasittavaksi skenaarioinniksi vedät kaiken.

Loppujen lopuksihan oli kyse vain kapuloinnista. Kysyit minulta "mihin sitä tarvitaan" ja et vaikuttanut tietävän edes miten puutalojen ulkoseinät nykyään tehdään. Nyt sitten pidät meille luentoja elementtien jäykistystarpeista jne.

:sfacepalm:
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Kyseessä on kyllä paikallaanrakennettavien (precut) talojen rakennesuunnittelija, sinä viisastelija. Eli ei liity 100% varmuudella mihinkään "elementtien siirtelyyn" sieltä saatu kommentti kun ei siinä firmassa tehdä ainuttakaan elementtiä. Ei ole edes sitä "tehdasta" olemassa ainakaan siinä mielessä mitä kuvittelet.
Olisi mielenkiintoista tietää heidän käyttämänsä rakenneratkaisu.

Loppujen lopuksihan oli kyse vain kapuloinnista. Kysyit minulta "mihin sitä tarvitaan"
Kysyin, koska en ymmärtänyt miksi rimoitusta pitää erikseen tehdä ja esitin oman tapani.
ja et vaikuttanut tietävän edes miten puutalojen ulkoseinät nykyään tehdään. Nyt sitten pidät meille luentoja elementtien jäykistystarpeista jne.

:sfacepalm:
Nykyistä en ilmeisestikän tiedä?? Ennen vanhaan ulkopintaan laitettiin em. rungon päälle esim. Bituliittilevy ja sen pintaan rimoitus (tuuletusväli) ja sen päälle lautaverhous. Noin tehtynä ulkopinnan rakenne mielestäni riittää ottamaan vastaan ne diagonaalivoimat.

Mitä kerroin sisälevyn ruuvauksesta, ne ovat Gybroc-levyn valmistajan suosituksia.
Kuten jo aiemmin sanoin rakenneratkaisuja kuten elementtitalojen tekotapoja/talopaketteja on useita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
28
Tuli tässä mieleen, että saisikohan tuota autojen melua vähennettyä jos akustoisin kämppääni niin, että huoneissa kaikuisi vähemmän? Tuo kaiku varmaan tekee vielä häiritsevämmän melusta?

Ja sitten jos joku fiksu neuvoisi vielä että miten tämä onnistuisi helpoiten. :D
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Tuli tässä mieleen, että saisikohan tuota autojen melua vähennettyä jos akustoisin kämppääni niin, että huoneissa kaikuisi vähemmän? Tuo kaiku varmaan tekee vielä häiritsevämmän melusta?

Ja sitten jos joku fiksu neuvoisi vielä että miten tämä onnistuisi helpoiten. :D
Fiksuudesta en tiedä, mutta alkuun kokeilisin pehmeitä materiaaleja vastakkaiselle seinälle (ja tarvittaessa toiselle sivuseinälle).
Huonekalujen siirtokin saattaa muuttaa huoneen kaikuisuutta. Ja ihan mutuna sanoisin, että sälekaihdin ikkunan eteen tai mieluunnin väliin (jos pystyy laittamaan ja on oma asunto) vähentää hivenen melua.

Porraskäytävissä kaikua oteaan pois laittamalla porrastasanteiden kattoon n. 30-40mm paksuisia alustisia villalevyjä. Saattaa? toimia kotonakin, miten sen saa sinne tyylikkäästi on sitten?
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Tuli tässä mieleen, että saisikohan tuota autojen melua vähennettyä jos akustoisin kämppääni niin, että huoneissa kaikuisi vähemmän? Tuo kaiku varmaan tekee vielä häiritsevämmän melusta?

Ja sitten jos joku fiksu neuvoisi vielä että miten tämä onnistuisi helpoiten. :D
Et saa, rahantuhlausta tuo idea. Järkevintä olisi ensin yrittää selvittää mitä kautta melu tunkeutuu kämppääsi. Ikkuna? Ikkunanpuitteet? Tuuletusräppänä?

Ebaysta saa halpoja dB-mittareita ja niillä vissiin tekeekin jotain. Melun spektrijakaumaakin voisi yrittää selvitellä. Siitä voi päätellä mitä kautta melu pääsee sisään. Korkeat taajuudet siirtyvät epätiiviyskohdista (raot jne), matalammat taas jyristelevät sisään runkoääninä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Tuli tässä mieleen, että saisikohan tuota autojen melua vähennettyä jos akustoisin kämppääni niin, että huoneissa kaikuisi vähemmän? Tuo kaiku varmaan tekee vielä häiritsevämmän melusta?
:D
Tarkennetaan edellistä viestiäni siten, että tarkoitin niillä pehmeillä materiaaleilla normaaleja kodista löytyviä tekstiilejä. Ryijyt, verhot, lattiaan tekstiilimatto jne...

Tuo "kattoon akustiikkalevy" on ehkä "hätävarjelun liioittelua"" . Toimistoissa noita käytetään paljonkin. Porraskäytävästä on kokemustakin. Naapurien ovien lukkojen kilahdukset kuului huoneeseen ärsyttävästi. Akustojevyjen tasanteille laiton jälkeen ongelma katosi.

Sinun tapauksessasi ulkopuolisen on vaikea arvioida tuon kaiun merkitystä suhteessa meluun. Mutta jos saat sen pois ei siitä ainakaan haittaa ole ja musiikkia on mukavampi kuunnella.
Tee äänitys tilanteesta nyt ja tekemiesi muutosten jälkeen, niin tiedät miten muutokset vaikuttivat.

Oletko käynyt naapurissa kuuntelemassa onko heillä vastaava tilanne?
Talossasi käytetyt rakenneratkaisut vaikuttavat myös asiaa, kun verrataan niihin aikaisempiin asuntoihin tulevaan meluun.

Yleensä puutalo on huonompi ääneneristävyydeltään kuin kivirakenteinen. Yleensä mitä enemmmän seinällä paksuutta + mitä erilaisempia materiaaleja (pehmeitä ja kovia) sitä parempi ääneneristävyys.

Linja-ja kuorma-autot ovat pahoja koska ne aiheuttavat matalataajuuksista ääntä, joka menee helposti läpi jopa tiiliverhoillusta rakennuksesta. Kadulla nupukivet aiheuttavat myös ikävää rengasmelua, asfaltti on siinä suhteessa parempi (niissäkin on eroja).

Tuli tuosta blurrisin viestistä tuli mieleen, että teoriassa? on mahdollista että kadulta tulee melua myös runkoäänenä (kovaa maata, putkea yms. pitkin), ei kylläkään kovin todennäköistä.

Reiät ulkoilmaan, ikkunat, niistä itse alkaisin "vikaa etsimään". Rakenteitakin voi ääniteknisesti parantaa tarvittaessa.

Itse vaihdoin 2-lasisen lämpöikkunan tilalle 3-lasisen (eripaksuuksilla olevat lasit) lämpöikkunan. => meteli vaimeni muutamia dB.

Jos mikään ei auta, niin meluaita kadunvarteen...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Helpoin tapa lähestyä tuota meluongelmaa olisi tosiaan kysyä asiaan naapurista, jos heillä on huone samaan suuntaan. Näin saisi selville, onko kyseessä yksittäinen virhe vai ominaisuus. Vaikea tosin uskoa, että rakenteessa olisi sellainen virhe, joka tuon aiheuttaa, ts. jos siellä olisi eristeissä isoja vuotoja, niin sen nyt huomaisi talvella jo ilman lämpömittariakin.

Sikäli kun ääni on matalaa jyrinää, on sen pysäyttäminen käytännössä mahdotonta. Oma puutalo on maaseudun rauhassa, ja kun oma työpiste sattuu olemaan sopivasti talon seinien ja vielä viistokaton nurkassa, kuulen naapurin pakettiauton lähestyvän jo varmaan noin puolen kilometrin päästä. Lähimmillään auto ajaa talon ohi reilun 50 metrin etäisyydeltä. Jos seisoisin ulkona, en varmaan kuulisi autoa kun vasta silloin kun se menee tuosta talon ohi, kun ulkona on sen verran tuulta ja muuta melua. Kaikkia autoja ei ihan noin kaukaa erota, mutta sopiva taajuus saa nurkat resonoimaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
28
Puutalo kyseessä ja sisustukseni on sen verran minimaalinen, että tuo kaiun poistaminen voisi olla ihan hyvä kokeilla. Mitään busseja tuosta ei kulje, mutta vag-konsernin tdi:stä lähtee kyllä melko pahat jyrinät.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Et ole vissiin tehnyt taloja tällä vuosituhannella?
Olen kysynyt mihin niitä kapuloita tarvitaan ja ymmärsin että niitä tarvitaan "höyrynsulun tiivistämiseen" Esitin 2-tapaa, millä niitä ei tarvitse käyttää ja höyrynsulku saadaan tiiviksi.

Arvaan kyllä tuollekin tavalle "järkisyyn". Blurris ei vaan ole kertonut sitä...
Mitä tulee talon tekoon, luulen sen suunnilleen osaavani tai ainakin pitäisi:)
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Puutalo kyseessä ja sisustukseni on sen verran minimaalinen, että tuo kaiun poistaminen voisi olla ihan hyvä kokeilla. Mitään busseja tuosta ei kulje, mutta vag-konsernin tdi:stä lähtee kyllä melko pahat jyrinät.
Diesel-moottori antaa pahimmillaan hyvin matalaa ääntä. Sun pitäisi saada massaa lisää laseihin ja seinään. Itse kokeilisin laittaa ulkoseinään 13mm Gybroc-levyn ja sekä seinän/katon/lattian rajaan akustisen kittauksen (myös ikkunan rajat). Yhden ikkunalasin vaihto 6-8mm paksuiseksi auttaa myös, jos kuluilla ei ole väliä.

Miten matalataajuinen ääni puutalon yläpohjassa liikkuu on yksi ongelmapaikka lisää äänenvaimennuksen kannalta.

Taloyhtiön kanssa voi sitä "meluaitaakin" miettiä, jos ongelmaa on mullakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Ristiin koolataan siksi, että saadaan eristevahvuudet edes jonnekin nykyajan normien lähimaastoon.

Muovia ei todellakaan asenneta levyn alle, vaan ensimmäisen ristikoolin alle.
Kosteusteknisesti paras paikka on heti levyn alla. Muista syistä katsotaan, että se voi olla suurenpaa haittaa aiheuttamatta vähän syvemmälläkin. Sen ristikoolauksen voi tehdä myös kantavan rungon ulkopintaan. Kuten aiemmin sanoin rakenteita voidaan tehdä ja suunnitella niin monella eri tavalla.
Lisäys: muutan tuon ristikoolauksen koolaukseksi, niin ei tule otettua kantaa koolauksen suuntaan. Paksut puuseinien villaeristeet/rakenteet ovat vielä sen verran vähän aikaa olleet käytössä. 30-40 vuoden päästä viimeistään näemme miten rakenteet toimivat monissa eriolosuhteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
Kosteusteknisesti paras paikka on heti levyn alla. Muista syistä katsotaan, että se voi olla suurenpaa haittaa aiheuttamatta vähän syvemmälläkin. Sen ristikoolauksen voi tehdä myös kantavan rungon ulkopintaan. Kuten aiemmin sanoin rakenteita voidaan tehdä ja suunnitella niin monella eri tavalla.
Jees, helppo vetää sähköt tommoseen spedeilyyn :tup:
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
No tulihan se sieltä. Laittaisin peukun jos osaisin :)
Hassua ettei peukku onnistu mutta rakentamisesta muka tiedetään kaikki? Sieltä tuli aika vahva kommentti käytännön kentältä ja kuten huomaat, kirjoituspöydän ääressä on tavattoman helppo rakentaa. Perseelleen :cigar2:

Hienoa, että joku jaksaa sinua vielä yrittää opastaa. Itsehän luovutin jo pari kierrosta sitten.

Ai niin muuten, yksi asia minua suunnattomasti häiritsee. Se on tuo amismainen tapa väärinkirjoittaa sanoja kun mennään alueille johon oma koulutuspohja ei riitä. Kipsilevytuotemerkki Gyproc kirjoitetaan ihan amis-peellä, ei tartte hienostella.

Jos haluaa yleissanaa asiasta käyttää, niin voi sanoa "kiprokki" niin ei tarvitse rakennustuotejätti Saint-Gobainin tavaramerkkiä mainostaa. Ei mulla muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Hassua ettei peukku onnistu mutta rakentamisesta muka tiedetään kaikki? Sieltä tuli aika vahva kommentti käytännön kentältä ja kuten huomaat, kirjoituspöydän ääressä on tavattoman helppo rakentaa. Perseelleen :cigar2:
Niinpä :) Onneksi sinulla on Talotehtaan insinööri jolta voit varmistaa tarvittaessa :tup:
Hienoa, että joku jaksaa sinua vielä yrittää opastaa. Itsehän luovutin jo pari kierrosta sitten.

Ai niin muuten, yksi asia minua suunnattomasti häiritsee. Se on tuo amismainen tapa väärinkirjoittaa sanoja kun mennään alueille johon oma koulutuspohja ei riitä. Kipsilevytuotemerkki Gyproc kirjoitetaan ihan amis-peellä, ei tartte hienostella.

Jos haluaa yleissanaa asiasta käyttää, niin voi sanoa "kiprokki" niin ei tarvitse rakennustuotejätti Saint-Gobainin tavaramerkkiä mainostaa. Ei mulla muuta.
Valitettavasti kirjothusvirhietä minulle tulee vähän väliä. Olen sen verran realisti, että tiedän niitä tulevan jatkossakin. Tässä siitä on ollut hyötyäkin, kun en ole manitsemaasi tavaramerkkiä oikein kirjoittanut => pitää tietää itse oikea valmistaja? Olen kyllä joskus kuullut sanan "kipsilevy".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 710
Mikä on sellaisen härvellyksen nimi, millä voi oikaista vaikka roikkuvan katon, tai tukea vajonnutta seinää. Ajatus siis niin että viritetään se metallinen putki paikalleen ja sitten kierteillä väännetään lisää pituutta, jolloin vähän kuin tunkaten saadaan kattoa ylemmäs? Pitäisi yksi kohde suoristaa asap (eli jo vuosia sitten)



Kuvan kohde ei onneksi vastaa todellisuutta, mutta tuosta kun katoo oikeaa reunaa ja se pitäisi saada ylös ja tukea niin että tilanne ei pääse pahemmaksi. Siis laastaria vaikka kaipaisi leikkauksen.
Jonkinlainen teleskooppi, kierteillä. En keksi mitään hakusanaa, mutta tiedän että sellaisia on olemassa.

Joku varmaan keksii mitä tarkoitan ja sitä kautta mistä niitä saa ostettua.

Oikeasti koko paska pitäisi purkaa ja rakentaa uudestaan, mutta jos elvytyksellä saisi muutaman vuoden lisäaikaa niin hyvä niin.

Niin joo, ei mitään rimpulaa, vaan satoja kiloja kestävä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 710
Vuokraamosta löytyy tukia, tosin ei semmoisella mökkiä suoristeta, vaan esim pöngällä ja isoilla pullotunkeilla ja kierretuella sitten tuetaan, niin ei lähde takaisinpäin.
Jees, ok. Vuokraamoita taitaa löytyä lähistöltä. Itsellä peukalo keskellä kämmentä tälläisten asioiden kanssa. Pitää nyt tarkemmin ajatellen härkkiä kavereita joilla ammattitaitoa rakentamisen kanssa. Jos itse lähden säätämään, niin taitaa mennä vaan huonommaksi kun osaaminen ja hahmotuskyky ei nyt riitä. Vielä kun kaikki on just niin vinossa kun olla ja voi pohjasta alkaen.

Pitää vielä miettiä jos tuon saisi osittain purettua jotenkin ja siitä kehitettyä jotain..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 710
Jos se joku vanha lato on ja sitä lähtee oikomaan, niin kannattaa olla todella varovainen. Siinä vaiheessa vanhat ruostuneet naulat helposti pamahtaa poikki ja voi tulla koko mökki alas.
Jep, varovainen pitää olla eikä rykäistä kerralla ylös. No tulin just kotiin kerjuureissulta, ja yks tuttu raksamies tulee ens viikolla kattomaan mikä on tilanne. Hyvällä tuurilla laitetaan samantien kuntoon. Tai kunnollistahan tuosta ei saa, mutta tärkeimmät palikat uusiksi.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Mikä on sellaisen härvellyksen nimi, millä voi oikaista vaikka roikkuvan katon, tai tukea vajonnutta seinää. Ajatus siis niin että viritetään se metallinen putki paikalleen ja sitten kierteillä väännetään lisää pituutta, jolloin vähän kuin tunkaten saadaan kattoa ylemmäs? Pitäisi yksi kohde suoristaa asap (eli jo vuosia sitten)



Kuvan kohde ei onneksi vastaa todellisuutta, mutta tuosta kun katoo oikeaa reunaa ja se pitäisi saada ylös ja tukea niin että tilanne ei pääse pahemmaksi. Siis laastaria vaikka kaipaisi leikkauksen.
Jonkinlainen teleskooppi, kierteillä. En keksi mitään hakusanaa, mutta tiedän että sellaisia on olemassa.

Joku varmaan keksii mitä tarkoitan ja sitä kautta mistä niitä saa ostettua.

Oikeasti koko paska pitäisi purkaa ja rakentaa uudestaan, mutta jos elvytyksellä saisi muutaman vuoden lisäaikaa niin hyvä niin.

Niin joo, ei mitään rimpulaa, vaan satoja kiloja kestävä.

Lieköhän ns. holvituki (tai muottituki) se mitä kaipailet? Holvituet - Doka
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
Anekdoottina lisättäköön että Nuo Dokan holvituet on ainakin tarkoitettu vain nimenomaan tukemiseen. Itse oikominen pitää tehdä jotenkin muuten. Näin entisenä Dokan työntekijänä kerron.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 710
Anekdoottina lisättäköön että Nuo Dokan holvituet on ainakin tarkoitettu vain nimenomaan tukemiseen. Itse oikominen pitää tehdä jotenkin muuten. Näin entisenä Dokan työntekijänä kerron.
Ok. Vkl tuli räpellettyä ja testailtua ja pahimmat on takanapäin. Tänään kävi ihan oikea raksamies katsomassa lopputulosta. Totesi että käyhän se noinkin ja kertoi miten se oikeasti olisi pitänyt tehdä. Noista holvituistakin oli jutttua, ja ei tarvi tähän hommaan. Onhan tuossa vielä säätämistä mutta oikeilla jäljillä ollaan... Euroakaan ylimääräistä en tuohon halua sijoittaa, mutta korjaillaan vähän lisää myöhemmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
Ok. Vkl tuli räpellettyä ja testailtua ja pahimmat on takanapäin. Tänään kävi ihan oikea raksamies katsomassa lopputulosta. Totesi että käyhän se noinkin ja kertoi miten se oikeasti olisi pitänyt tehdä. Noista holvituistakin oli jutttua, ja ei tarvi tähän hommaan. Onhan tuossa vielä säätämistä mutta oikeilla jäljillä ollaan... Euroakaan ylimääräistä en tuohon halua sijoittaa, mutta korjaillaan vähän lisää myöhemmin.
Tässä on tehty juuri niin kuin pitää. Otettu paikalle joku, joka tietää miten homma pitää tehdä.

Tunkeilla ja treevoilla se oikaistaan, mutta netissä oikeaa tapaa ei voi neuvoa. Varsinkaan, kun kohteesta ei ole mitään tarkkaa tietoa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 802
Nyt tulisi tälle alalle minultakin kysymysen tarpeita. Voisiko joku osata vastata, mikä tämä on on? Olisi mielenkiintoista tietää.

Tällaisen näin sitten suhkussa käydessä, hiuksien saippuointi vuorossa suihkun samassa tilassa olevassa saunan lauteilla. Aluksi pelästyin, että se oli tullut suihkussa ja etten uskaltaisi pestä enään. Tovin jälkeen sitten mieli malttoi ja palautui järkikin. "tuollaisesta suuttimisestako tuollainen ihme pökäle nyt olisi kotoisin? Enpä usko..." Painoin sitä kasaan, siitä levisi jonkinlaisen tervamaisen näkyinen olemus. Ehkä se oli puusta, kuten terva mutta onkohan tämä nyt sitten joku sieni? Soitan huomenna vuokranantajalle ja annan hänen päättää, tuleeko lauteen kohtaloksi pikaisesti sorkkarauta.

Enpä tosin voisi pitää mielessä äkkiseltää muuta kuin sientä potenttiaalisena vaihtoehtona. Hana on sauna-suihkussa tiputtanut jo ajat ja olen pyytänyt myös isäntää sen ongelman ratkaisemiseen. Siispä kosteus on tiedossa oleva ja potenttiaalinen syy.
Tiedän tosin homesienen olevan monesti vihreä, mutta onkohan se homesienikin varmaan runsaaslajinen?

sienikö.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
17
Tontin osto mielessä mutta useammassakin vaihtoehdossa tullut vastaan paalutuskustannukset ja niiden arviointi. Netin syövereitä kaivelemalla omakotitalojen paalutuskustannukset ovat vaihdelleet pääosin noi 5000...25000 € välillä riippuen paalujen määrästä, paalutussyvyydestä, paalutyypistä ja alueesta. Lyhyemmät paalutussyvyydet on käsittääkseni kannattavaa tehdä teräspaaluilla tiettyyn syvyyteen asti (n. 15m) ja tämän jälkeen betonipaaluilla. Lisäksi nykyään on tullut markkinoille pienbetonipaaluja, joiden kustannukseltaan käsittääkseni lähempänä teräspaalujen kustannuksia.

Onko muilla kokemuksia mitä toteutuneet paalutuskustannukset ovat olleet pääkaupunkiseudun/uudenmaan alueella eri tapauksissa? Kullanarvoisia tietoja olisi rakennettua ala, paalujenmäärä, paalutyyppi, paalujenpituus keskimäärin ja kokonaiskustannus
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Ei noi teräbetonipaalutkaan mitään hirveän hintaisia ole, jos sattuu paalukone olemaan seudulla.
Paalukoneen/paalujen siirto on se työn osalta usein kallein asia. (OK-talo paalut alle 15m) Itse arvaisin tuonne hintahaarukkasi alapäähän. Vaadi tonttia ostaessasi maaperätutkimus, niin tiedät mihin ryhdyt. Sitä savea voi olla pahimmillaan jopa 60m ja sitten on kallista.
Katso myös, että tontillesi (kapea pihakatu?) pääsee rekalla, jossa max. 15m paalut tuodaan.

Tai sido kauppa johonkin saven maksimisyvyyteen, kaupungeissa kunnanvirastoissa on yleensä hyvät tiedot missä savea milläkin syvyydellä on. Muista, että sille painuvalle pihallekin pitää luultavasti jotain "vahvistustöitä" tehdä, jos esim. vetistä savea.

Paalujen lukumäärään vaikuttaa talosi muoto ja miten rakennesuunnittelija kantavat rakenteet suunnittelee. 12-paalulla pärjää jo aika usein. Vähemmälläkin, jos ne on suunnittelun "peruste"

Savimaalle rakennetaan nykyisin paljon.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 195
Viestejä
4 215 489
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Murtz

Hinta.fi

Ylös Bottom