Rajua kaatumista päivitysten(?) jälkeen

Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
120
Eli ongelma on seuraavanlainen; keväällä 2022 kasattu kone alkoi nyt eilen kaatuilemaan pahimmillaan n. 30 sekuntia Windowsiin boottauksen jälkeen. Edellisenä iltana olin pelannut moninpelinä Pubgia yli tunnin ilman mitään ongelmia niin, että kone joutui kuitenkin melko koville. Lauantaina latasin koneeseen sekä Windows 11 24H2-päivityksen että AMD Adrenalin version 24.9.1.
Kone on putsattu pölyistä säännöllisesti. Lisäksi toimiessaan lämmöt eivät ole nousseet missään vaiheessa lähellekään edes 90 astetta. Asensin Windowsin uudestaan eilen ja se auttoi jollakin tasolla. Tuntuu kuitenkin, että uudempien päivitysten jälkeen kaatuili jatkuu säännöllisen epäsäännöllisenä.

Osat:
Ryzen 7700
2x16GB Kingston Fury Beast 5600
Asus TUF 6950 xt OC Gaming
Asus TUF 670E wifi plus (osana omatoimista korjailua asennettu eilen beta-BIOS 3040)
2TB WD_BLACK SN850X NVMe SSD-levy, M.2 2280, PCIe 4.0
Corsair RM1000e
Fractal Design North


Onko kenelläkään tietoa, ovatko viime aikoina tulleet päivitykset saaneet jotakin tämänsuuntaista aikaan muuallakin? Yritin avata tilannetta mahdollisimman tarkasti nyt, jos viesti jää epäselvää niin pyrin vastaamaan mahdollisimman hyvin apua tarjoavien tarkentaviin kysymyksiin.
 
Muistelisin jostain lukeneeni että windows käyttää käyttäjiä beta testaajana valinnaisiin päivityksiin. Olisiko ongelma tähän liittyen että päivitys jonka olet päivittänyt olisi tälläinnen?
 
Muistelisin jostain lukeneeni että windows käyttää käyttäjiä beta testaajana valinnaisiin päivityksiin. Olisiko ongelma tähän liittyen että päivitys jonka olet päivittänyt olisi tälläinnen?

Mahdollista toki. Googlettamalla "24h2 bsod" saa lähinnä uutisia Intel-prosessorien ogelmista, jotka ovat ilmeisen todellisia. Toki voisi kuvitella, että täälläkin olisi niistä noussut keskustelua...?
 
Jos mahdollista, voit kokeilla toisella virtalähteellä koneen toimintaa. PSU:n ongelmat aiheuttaa joskus ihmeellisiä kaatumia. Tämä ihan valistuneena arvauksena.
 
Ei nyt ole ihan helpolla saatavilla toista virtalähdettä ainakaan viikkoon. Pidetään kuitenkin ajatus mukana.
 
vihreää.jpg


Jatketaan. Ajoittain kaatumisen jälkeen tulee tällainen vihreä ruutu. Sävy on juurikin tuollainen myrkynvihreän värinen, eikä tuossa lue mitään.
 
Ja muuten nyt kokeiluista lisäkokemuksia; Tuntuu, että Windowsin uudelleenasennuksen urakan jälkeen kone toimii hetken (tunteja) ihan hyvin. Jossakin vaiheessa kuitenkin kaatuminen alkaa ilman sen suurempaa rasitusta. Tämän ensimmäisen kaatumisen jälkeen alkaa sitten lähes välitön ja jatkuva kaatuminen. Iltapäivällä ajattelin kokeilla ilman näytönohjainta. Uudelleenasennuksen jälkeen en päivittänyt Windowsia ja asensin vanhemmat AMD-ajurit.
 
vihreää.jpg


Jatketaan. Ajoittain kaatumisen jälkeen tulee tällainen vihreä ruutu. Sävy on juurikin tuollainen myrkynvihreän värinen, eikä tuossa lue mitään.

Onko Samsungin näyttö?
Diagnostiikkaruutu on ainakin itellä tuon näköinen Odyssey G7:ssa.

Oletko siis varma, että tietokone kaatuu vai meneekö näyttö vaan pimeäksi?
 
On joo, Samsung Odyssey C32G55. Olen melko varma, koska ruudulla näkyy epämääräisesti revenneessä kuvassa Windowsin bsod-teksti. Minulla on siitä olemassa video, josta laittelen iltapäivällä screenshotin.
 
On joo, Samsung Odyssey C32G55. Olen melko varma, koska ruudulla näkyy epämääräisesti revenneessä kuvassa Windowsin bsod-teksti. Minulla on siitä olemassa video, josta laittelen iltapäivällä screenshotin.

Ok. Jos on ihan video niin lataa se vaikka Youtubeen ja heitä linkki tänne
 
On joo, Samsung Odyssey C32G55. Olen melko varma, koska ruudulla näkyy epämääräisesti revenneessä kuvassa Windowsin bsod-teksti. Minulla on siitä olemassa video, josta laittelen iltapäivällä screenshotin.

Periaateessa mikä tahansa komponentti tai softa voi aiheuttaa kaatuilua, nyt vain pitää alkaa rajaamaan niitä pois.

Et mitään logeja ole laittanut Windowssia tallentamaan, niistä voisi selvitä mihin kaatuu...?


Mistään BSOD ruudun videoista nyt ei paljon iloa ole, mutta jos siinä joku koodi vilahtaa, niin voi kertoa kanssa paljon. Onko Memtest96 ajettu? MemTest86 - Official Site of the x86 Memory Testing Tool -- tällä voisi yrittää sulkea muistit pois.
 
Ohessa nyt kaatumisesta video. Video alkaa samalla sekunnilla, kun Windows 11 lataa työpöydälle. Lopussa näkee, miten nopeasti kaikki tapahtuu.
 
Kokeilepa poistaa nuo Asuksen ylimääräiset softat (jotain ilmoituksia heitti videolla "Armoury Core"), ota tuo Radeon Overlay pois päältä ja vähennä käynnistyksessä starttaavia sovelluksia, ainakin Discord näytti käynnistyvän.
 
Armory Cratea epäilin ensin itsekin. Uusimpien Windowsin uudelleenasennusten jälkeen en ole edes asentanut sitä ollenkaan, pari kertaa on siis tullut asennettua tässä uudestaan kun olen yrittänyt eri juttuja. Radeon Overlay ei yleensä ole päällä, mutta nyt olen sen avulla seuraillut lämpöjä.
 
Ostin nyt uuden halvan M.2 SSD:n, jolle asennettuna ei ainakaan ole vielä kaatunut kertaakaan eli SSD:n ongelmalta tämä nyt alunperin vaikuttaa.

Uutena ongelmana on nyt tullut se, että kokeilujen aikana useamman kerran irroitettu GPU ei tahdo löytyä. Windowsista löytyy alla olevien kuvien mukainen tilanne. Näytönohjain siis löytyy kyllä ja sille asentuu periaaatteessa ajurikin. Ajurin asennuksen jälkeen kuitenkin tulee oheinen virheilmoitus. Ennen ajurien asennusta Windowsin geneerinen näytönohjain antaa oheisen Koodi 10-virheilmoituksen. Ajurien asennuksen jälkeen tulee virheilmoitus Koodilla 43 Windowsin laitehallinnassa. On kokeiltu useamman kerran eri ajurinpoistotyökaluilla ajurien poistamista ja uudelleen asentamista.


Windowsin virheilmoitus ilman asennettuja ajureita.jpg

Asennusohjelma tunnistaa.jpg

Asennusohjelman virheilmoitus.jpg


Onko näytönohjain nyt hajonnut kaikessa tässä tekemisessä, vai onko asetuksissa joku asia, jota en vain osaa/hoksaa. Esim. tuo POST-testaaminen ei sano itselleni mitään.

Ps. Alkuperäinen kaatumisongelma oli myös integroidulla näytönohjaimella kokeiltaessa, joten en usko näytönohjaimen hajoamisen aiheuttaneen sitä ongelmaa.

Pps. Olen myös kokeillut flashata näytönohjaimen BIOSia, mutta ohjelmat eivät löydä siinäkään tilanteessa näytönohjainta.
 
Ostin nyt uuden halvan M.2 SSD:n, jolle asennettuna ei ainakaan ole vielä kaatunut kertaakaan eli SSD:n ongelmalta tämä nyt alunperin vaikuttaa.

Uutena ongelmana on nyt tullut se, että kokeilujen aikana useamman kerran irroitettu GPU ei tahdo löytyä. Windowsista löytyy alla olevien kuvien mukainen tilanne. Näytönohjain siis löytyy kyllä ja sille asentuu periaaatteessa ajurikin. Ajurin asennuksen jälkeen kuitenkin tulee oheinen virheilmoitus. Ennen ajurien asennusta Windowsin geneerinen näytönohjain antaa oheisen Koodi 10-virheilmoituksen. Ajurien asennuksen jälkeen tulee virheilmoitus Koodilla 43 Windowsin laitehallinnassa. On kokeiltu useamman kerran eri ajurinpoistotyökaluilla ajurien poistamista ja uudelleen asentamista.


Windowsin virheilmoitus ilman asennettuja ajureita.jpg

Asennusohjelma tunnistaa.jpg

Asennusohjelman virheilmoitus.jpg


Onko näytönohjain nyt hajonnut kaikessa tässä tekemisessä, vai onko asetuksissa joku asia, jota en vain osaa/hoksaa. Esim. tuo POST-testaaminen ei sano itselleni mitään.

Ps. Alkuperäinen kaatumisongelma oli myös integroidulla näytönohjaimella kokeiltaessa, joten en usko näytönohjaimen hajoamisen aiheuttaneen sitä ongelmaa.

Pps. Olen myös kokeillut flashata näytönohjaimen BIOSia, mutta ohjelmat eivät löydä siinäkään tilanteessa näytönohjainta.
Post-testaaminen tarkoittaa koneen käynnistyessä tehtävää tarkistusta, kun kokoonpano testaa prossun, muistien, näyttiksen jne toiminnan kun virrat laitetaan päälle.
 
Nuo uusimmat AMD:n ajurit on ainakin rikki. Itsellä 6800XT:n kanssa jämähti bootin jälkeen noin minuutin kuluessa koko masiina. Ei auttanut kuin käsin sammuttaa koneen virtanapista. Redditissä vastaavia kokemuksia melko paljonkin. Asensin tilalle edelliset ajurit ja nyt ei ole ongelmia enää ollut.
 
Tuli tuollainen vihreä ruutu tuli minulla kun radeonia päivitin, DDU:lla bios-tilassa puhdistus ja sekä poistin kellotusprofiliit, uudestaan ajurit sisään ja sitten korjaantui.
Koko prosessin aikana kannattaa netti olla sammuksissa myös, jotta windows ei ehdi asentamaan ajureita automaattisesti ennen manuaalista asentamista.

Jos ei auta, DDU:lla taas uusiksi ja vanhempi ajuriversio tilalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 659
Viestejä
4 448 205
Jäsenet
73 565
Uusin jäsen
Joensuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom