Radihylly 1.0

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
64
Radihylly 1.0



Lyhyesti: Projektin tarkoituksena oli siirtää nestejäähdytysjärjestelmän lämpöä ja melua tuottavat osat pois huoneesta jossa itse tietokone sijaitsee. Pitkällisen suunnittelun ja arpomisen jälkeen ratkaisuksi tuli rakentaa erillinen, seinälle kiinnitettävä, hylly radeille, pumpulle ja aquaerolle.

Miksi: Käytän konetta jonkin verran laskentaan ja siitä suurin osa tapahtuu näytönohjaimilla. Viime kesänä 12 neliön työhuoneessani alkoi olemaan hieman tukalat oltavat kun kolme nestejäähdytettyä GTX 580:sta paahtoivat useamman vuorokauden kaasu pohjassa. Työnteko speedot jalassa on toki kokemus, mutta ei ehkä pidemmän päälle kovin miellyttävä sellainen.

Ratkaisuksi muodostui idea radien siirtämisestä eri huoneeseen.

Miten: Päätin ottaa lähtökohdaksi hyllytarvikkeiden haalimisen Ikeasta ja loput osat sitten rautakaupasta.

Rakensin radihyllysuunnitelmani Ikean Algot-hyllyjärjestelmän pohjalle, tämä päätös syntyi yksinkertaisesti yhdellä ihanalla sunnuntaisella Ikea-ostosretkellä. Sieltä varsinaiseksi hyllyksi valikoitui 18cmx80cm mittainen hylly. Kaiken kaikkiaan ostin 18cmx80cm mittaisia hyllyjä kolme kappaletta ja yhden 18cmx40cm hyllyn. Päätin käyttää Algot hyllyä myös koteloinnissa.





Tein läpiviennin työhuoneeni oven yläpuolelle ja päätin sijoittaa hyllyn oven yläpuolelle seinän toiselle puolen. Letkujen pituuden kannalta viisaampaa olisi ollut tehdä hyllyviritelmä heti koneen takana sijaitsevaan huoneeseen. Mutta perheellisenä joudun valitettavasti kuuntelemaan myös muiden (vääriä) mielipiteitä asioista. :)

Itse hyllyrakenteiden kiinnittämiseen löytyy Ikealta varsin kattavat ohjeet, joten niitä vaiheita en lähde tässä erikseen selittämään.



Käytin phobyan 480mm shroudia mallina, piirsin leikkuukohdat hyllylevyyn ja sahasin aukot. Tämä oli varsin helppoa, algot-hyllyt ovat äärimmäisen ohutta peltiä ja reiät vielä helpottavat leikkuuta. Radiruuvien aukot sen sijaan olivat muutamassa kohtaa hankalampia kun reiät asettuivat melkein kohdilleen joka väänsi poranterää ilkeästi.





Ehkä koko hyllynprojektin työläin vaihe oli rakentaa kehikko käyttäen samaa hyllysarjaa hyödyksi. Hyllylevyt ovat kantattu reunoiltaan jotta ne kestäisivät painoa. Tässä tapauksessa se aiheutti päänvaivaa kiinnityksen suhteen. Päädyin käyttämään rautakaupasta ostettuja kulmarautoja.





Lopputulos oli tyydyttävä, mutta monen kirosanan, närheämisen ja porailun takana.



Kehikon takaseinämä on kiinni itse hyllylevyssä eikä ole irroitettavissa ilman työkaluja. Etuosa ja kyljet taas muodostavat oman kokonaisuutensa joka irtoaa ilman työkaluja.




Kehikko sopii varsin hyvin ympäristöön ja näyttää siistiltä.



Olin mitoittanut hyllyyn tulevat tavarat varsin tarkasti ja kokoamisvaiheessa letkujen vetäminen vaati hieman kokeilua ja miettimistä. Helpointa olisi ollut jättää 120mm radi pois jolloin tilaa olisi ollut rutkasti. Mutta jäähdytyksessä enemmän on enemmän!

Pumppu sijaitsee radien keskellä, aquaero taas on kiinnitetty takaseinämään.






Hyllyn kiinnittäminen paikoilleen käy helposti vaikka jäähdytystavarat ovat siinä kiinni. Hankalinta on saada letkut ja johdot menemään läpiviennistä.



Lyhyen matkan päässä läpiviennistä on ensimmäiset pikaliittimet ja seinäkiinnike letkuille. Kun otan koneeni mukaan laneille, irroitan sen tästä ensiksi. Ennen varsinaista konetta on samanlaiset pikaliittimet ja seinäkiinnike. Seinään jää letkua jolloin ei tarvitse metrikaupalla sitä laneille raahata.



Projektin kustannukset nousivat melkoisesti sen takia, että jouduin ostamaan letkua metrikaupalla ja sen myötä päädyin myös käyttämään useampia pikaliittimiä. Ja tietysti kaikki pitkät johdot ja muut erikoistarvikkeet maksavat. Itse hyllyn tarvikkeet sen sijaan saa edullisesti Ikeasta.

Kokonaisuutena tämä projekti oli todella onnistunut. Nyt lämmön ja meluntuotto sijaitsee oven toisella puolen eivätkä häiritse ollenkaan. Itse koneen kotelon sisällä on melko mukavaa askarrella kun siellä ei ole mitään ylimääräisiä viemässä tilaa.


Viimeistelyn olisi toki voinut suorittaa paremminkin, mutta rakentaminen oli taistelua kelloa ja lastenhoitoa vastaan.


Asioita mitä olen nyt useamman kuukauden käyttämisen aikana huomannut:

-Radihyllyn kotelointia ei kannata ulottaa tuulettimien reunoista ylöspäin. Nyt kotelo muodostaa lämpöpussin yläpuolelleen. Ilman koteloa nesteen lämpötilat keikkuvat jopa pari astetta alempana.

Mutta tämä ei ole tietty suuri ongelma koska muuten jäähdytysteho on varsin mallikas.

-Radihyllyn seuraavassa versiossa on suunnitellut rakentavani hyllyn vinoon jolloin poistoilma ei kohdistuisi suoraan kattoon. Suora puhallus kattoon aiheuttaa isoimman äänen.

Suuret kiitokset kuuluu asiantuntijalle, väsymättömälle ideoiden kuuntelijalle ja hölmöyksien blokkaajalle @Hordak
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 333
Viestejä
4 198 322
Jäsenet
70 892
Uusin jäsen
hysteri

Hinta.fi

Ylös Bottom