Radeon RX 9060 XT & 9060 -ketju

Tai sitten ihmiset ei vaan ymmärrä käsitettä "julkaisuhintainen myyntierä". Ei sen pitäisi olla näin vaikeaa.

Tästä voi itse lukea Datatronicin ja siitä vanhasta Jimm'sin ketjusta, jos osaa edes hakua käyttää. Itse ostin "julkaisuhintaisen näytönohjaimen" jo 2020, kun Jimm'sillä oli julkaisuerä Asus RTX 3080:ia. Joskus viime vuosikymmenellä on voinut asiat toimia toisin, mutta tässä on juuri ollut 9070 XT:iden kanssa se ihan sama homma, niin pitäisi siitä ymmärtää.

..ja siis erän loputtua, jo vuonna 2020, ne ihan samat RTX 3080:t maksoi enemmän, kun Nvidia ei enää subventoinut niitä.

--

edit: kysyin kahdelta AI-mallilta, ja ne ei tienneet tällaisista. Toivottavasti tässä ei ole kysymys siitä, että tämäkin asia on siitä kiinni, että ihmiset eivät osaa ajatella itse:
Olen kyllä kuullut puhetta että loppuvuoden puolella tulis taas ovh. hintaisia rx 9070 xt näytönohjaimia myyntiin.

TechSpot oli testannut 8 Gt RX 9060 XT:n 9800X3D:n ja i7-8700K:n kanssa. Testistä voi olla kauniisti sanottuna montaa eri mieltä tarkoitushakuisesti muistimäärän ylittymiseksi valittujen pelien ja testiskenaarioiden osalta mutta on siinä ansionsakin ja näihin on kyllä varsin kärkkäästi artikkelin kommenttikentässä otettu kantaa. Testi keskittyy vertailemaan 8 Gt ja 16 Gt mallien keskinäistä suorituskykyä ja varoittaa hyvin siitä miten suorituskyky tuhoutuu 8 Gt kortilla muistin loppuessa etenkin vanhemmalla (PCIe 3.0 x16) alustalla.

Nyt nähdyn perusteella niin RX 9060 XT:n kuin 5060 Ti:n osalta oma kannanottoni 8 Gt kortteihin on se, että ellet tiedä tasan tarkkaan mihin käyttöön kortti on menossa niin ota ehdottomasti 16 Gt malli. Jos skenaariona on esports-pelit, joku yksittäinen peli jossa muistin tietää varmasti riittävän tai esim. ajosimulaattoririgi jossa muistimäärä ei ole ongelma niin 8 Gt mallilla säästää sen 60 € tilanteessa jossa kortti ajetaan ns. loppuun samassa käytössä ja jäännösarvo on nolla. Uusimpien julkaisujen pelaaja kerjää 8 Gt kortilla ainoastaan verta nenästään.

Jimm'sistä voisi jotain sanoa, mutta tämä ei ole oikea ketju sille väännölle. Sen verran vaan sanon, että noita Sapphireita en muualta löytänyt samaan hintaan, koska olisin iloisesti tilannut semmoisen tunti sitten. Speksien mukaan ihan hyvä kortti (+PTM, -sleeve bearing, +metal backplate, +vrm, +koko):

Mutta siis tarkoitus oli vaan sanoa, että tilasit kortin minun jälkeeni. Minulla on toimitusaika 24.6.. Ei ole tarkoitus leveillä tällä, vaan enemmänkin auttaa sinua ymmärtämään, että et saa ekasta erästä.. En välttämättä minäkään, mutta siis tuon tilaajia on ollut varmaan paljon - ja aina sen mukaan toimituspvm on siirtynyt.
Pistelin tilaten Proshopista, kun sai halvemmalla (Gigantista joutui valitsemaan kotiinkuljetuksen, että sai Klarnan 30 päivän maksuajan toimimaan...)
Lisäksi näyttäisi siltä, että tulee vielä nopeammin.
Kilahti tilausvahvistus, niin pistän peruuttaen Gigantin tilauksen...

Pistelin tilaten Proshopista, kun sai halvemmalla (Gigantista joutui valitsemaan kotiinkuljetuksen, että sai Klarnan 30 päivän maksuajan toimimaan...)
Lisäksi näyttäisi siltä, että tulee vielä nopeammin.
Kilahti tilausvahvistus, niin pistän peruuttaen Gigantin tilauksen...
Saas nyh nährä tota Proshopin nopeutta. Itse sain 6.6 perjantaina klo 5.02 viestin että
Vahvistamme, että tilauksesi xxxxxxxxx on pakattu 06/06/2025 04.02.10 ja se lähetetään seuraavassa lähetyksessä.
Mutta edelleenkin postnord odottaa pakettiani. Lähetystunnus siellä jo on. Tuleeko lähetyksiä sitten Proshopista kerran viikossa ja lähtee torstaisin :hmm:

Saas nyh nährä tota Proshopin nopeutta. Itse sain 6.6 perjantaina klo 5.02 viestin että

Mutta edelleenkin postnord odottaa pakettiani. Lähetystunnus siellä jo on. Tuleeko lähetyksiä sitten Proshopista kerran viikossa ja lähtee torstaisin :hmm:
Mulla on aika lailla aina tullut parissa (arki)päivässä Turkuun, missä ennen asuin. Nykyään periferiaan sitten +1 päivä. Eiköhän heilläkin oo vaan varasto- ja rekka-Joret nyt viikonlopun vietossa. :)

Postnord on viimeajat ollut auttamattolan hidas ja seurantakin tuntuis olevan kun 2000 luvun alussa. Mut siis joskus se ei päivity eli hyvällä tuurilla se on jo Vantaan logostiikassa heillä. Itse en postnordia juuri enään käytä viimeksi paketti seilasi terminaalin ja auton perässä edes takas saapumatta perille. Loppujen lopuksi hain paketin heiltä kun voinut odotella enään. Aspaan yhteyden saaminen on yhtä tuskaa ja soitto maksaa maltaita..

Postnord on viimeajat ollut auttamattolan hidas ja seurantakin tuntuis olevan kun 2000 luvun alussa. Mut siis joskus se ei päivity eli hyvällä tuurilla se on jo Vantaan logostiikassa heillä. Itse en postnordia juuri enään käytä viimeksi paketti seilasi terminaalin ja auton perässä edes takas saapumatta perille. Loppujen lopuksi hain paketin heiltä kun voinut odotella enään. Aspaan yhteyden saaminen on yhtä tuskaa ja soitto maksaa maltaita..
Screenshot 2025-06-08 195937.png

Tossa mun viimeisin. 1,5 vrk Turkuun ja vähän reilu 3vrk noudettavana hevonperseessä keskellä Pohjanmaata. Seuranta toimi koko ajan. Ei vieläkään koskaan mitään ongelmaa Postnordin kanssa. Vähintään yhtä nopeasti tuolta tulee kuin Postilla tai Matkahuollolla kotimaan kaupoista. Edelleen, nyt on viikonloppu.

EDIT: Ei oo myöskään ykskään paketti vielä koskaan nähnytkään Vantaata vaan aina tulleet Suomeen Turun kautta. Varmaan eri juttu sitten jos paketti on menossakin PK-seudulle tms.

Viimeksi muokattu:
Screenshot 2025-06-08 195937.png

Tossa mun viimeisin. 1,5 vrk Turkuun ja vähän reilu 3vrk noudettavana hevonperseessä keskellä Pohjanmaata. Seuranta toimi koko ajan. Ei vieläkään koskaan mitään ongelmaa Postnordin kanssa. Vähintään yhtä nopeasti tuolta tulee kuin Postilla tai Matkahuollolla kotimaan kaupoista. Edelleen, nyt on viikonloppu.

EDIT: Ei oo myöskään ykskään paketti vielä koskaan nähnytkään Vantaata vaan aina tulleet Suomeen Turun kautta. Varmaan eri juttu sitten jos paketti on menossakin PK-seudulle tms.

Joskus näissä ilmeisesti eroja tiedä sitten miten toimii. Toki laitoin lafkalle kyllä ihan kehityksenä et jos vähä paremmin saisi heidät kiinni on meinaan törkysen hintaista soittaa. Ilmeisesti muualle suomeen kulkeutuu eri reittiä. Toki ei sen puoleen postilla välillä saa pelata risti nollaa mitä tapahtunee. Nyt itsekkin jännitän et tuleeko oma kortti vai ei kun seuranta väittää yks kaks et odottaa pakettia lähettäjältä.. Kun tuli kiireessä taas valittua väärin.

Myös TPU:lta tullut 8 Gt mallin revikka. Johtopäätökset olleet sellaiset että 1080p:llä saa melko lailla kaiken pelikelpoiseen kuntoon kunhan detaileja on valmis ruuvaamaan käsipelillä alas muistinkäytön pienentämiseksi. Yksittäisissä peleissä kuten Spiderman 2 ja Stalker 2 tulee kuitenkin asetuksista riippuen huomattavasti tukkaan 16 Gt mallilta. Isompia resoluutioita kannattaa välttää. Muistin loppuessa kyykkäämiset ja kaatuilemiset vaivaavat huomattavasti vähemmän kuin 5060:llä. Powercolor Reaperin cooleri on köykäinen aiemmin testattujen 16 Gt korttien coolereihin verrattuna mutta riittävä, kortin kanssa on menty alhainen tuuletinmelu edellä.

Itselle tuli ny toi reaper ja on avaamaton vielä. Mikähän ois hyvä käyrä? En kyllä jaksa palauttaa tuota.

Muutaman vuoden vanha lenovon pakettikone sai ihan kivan piristysruiskeen kun aiemmin lisäilin jo rammia ja nyt 2070 tilalle tuli 16gb punaisen leirin näyttis. Sen enempää konkreettisia testejä kuitenkaan ajelematta, niin parin tunnin pelisession jälkeen ero on kiitettävä. Luulen että tämä siirtää uuden tietokoneen hankintaa taas hintsu eteenpäin.

Oma proshopista tilattu reaper on nyt matkalla eli postnord saanut paketin. Eli vaikuttais siltä että aikas hyvin näitä on riittänyt ainakin joillekin kaupoille/tukkureille. Se on kyllä hassu juttu, että ei MSRP hintaisissa korteissa löytyy 8Gb kympin halvemmalla kuin 16Gb muisteilla oleva. Nämä siis niitä yli 400€ kortteja, niin luulisi että 8Gb myynti olisi aika nihkeää.

Oma proshopista tilattu reaper on nyt matkalla eli postnord saanut paketin. Eli vaikuttais siltä että aikas hyvin näitä on riittänyt ainakin joillekin kaupoille/tukkureille. Se on kyllä hassu juttu, että ei MSRP hintaisissa korteissa löytyy 8Gb kympin halvemmalla kuin 16Gb muisteilla oleva. Nämä siis niitä yli 400€ kortteja, niin luulisi että 8Gb myynti olisi aika nihkeää.
Niin vaan alkoi paketti liikkua, kun maanantai valkeni! :)

Mikä malli 9060 XT 16 GB ohjaimista sitten on paras, jos hiljaisuus ja kestävyys tärkeintä noissa alle 400 euron malleissa? Voiko hinnat tippua tuosta vuoden loppuun mennessä kun yleensä pelailen enemmän vasta marraskuun vaiheilla? Konetta muutenkin pitäisi päivitellä samoihin aikoihin kun nykyinen vanha 6700k, mutta ilmeisesti 16 gigan malli armahtaa paljon monessakin pelissä?

Mikä malli 9060 XT 16 GB ohjaimista sitten on paras, jos hiljaisuus ja kestävyys tärkeintä noissa alle 400 euron malleissa? Voiko hinnat tippua tuosta vuoden loppuun mennessä kun yleensä pelailen enemmän vasta marraskuun vaiheilla? Konetta muutenkin pitäisi päivitellä samoihin aikoihin kun nykyinen vanha 6700k, mutta ilmeisesti 16 gigan malli armahtaa paljon monessakin pelissä?
Varmasti tippuu hinnat ennen marraskuuta. Sellaisia halpoja mutta hyviä vois olla ASUS Prime, Sapphire Pulse/Pure ja ehkä Powercolor Hellhound. Powercolor Reaper on myös halvimmasta päästä, ehkä jopa halvin, mutta sitä en ostaisi muuta kuin johonkin minikoneeseen. Vaikka tuo 9060 XT nyt ei mahdottomia vaadi jäähdytystehoa niin se jäähy on PIENI.

EDIT: Tuon 10-vuotiaan neliydinprossun päivittäminen lienee myös ihan hyvä idea jos mitään modernimpaa meinaa pelailla.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
279 530
Jäsenet
77 943
Uusin jäsen
jumbo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom