Radalla autoilu

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 097
Hei autoharrastajat! Onko täällä ihmisiä jotka ovat käyneet/käyvät ajelemassa ns. ratapäivillä? Millaista autoa käytätte radalla ajaessanne ja millä tavoin sitä valmistellaan radalle? Onko eriksee rakenneltu rata-auto vai oletteko kokeilleet rata-ajoa ns. perus "kauppakassilla" ? Olen kiinnostunut ajamisesta radalla ja haluaisin kuulla teidän kokemuksianne, että minkälaista on ollut, onko sattunut mitään vahinkoja tai mieleenpainuvia juttuja.

Minulla on käytössäni vanha halpa urheiluauto ja olen kiinnostunut kehittämään ajotaitojani, ja tuunailemaan autoa helpommaksi/paremmaksi käsitellä radalla. Onko täällä muita, jotka ovat aloittaneet radalla ajamisen alkeista? Miten aloitte ja millaisia haasteita kohtasitte ensimmäisillä kerroilla?

Käytettäkö rata-aikojen kellotukseen jotain appia/laitteita? mitä? Joku appi (jonka videoissa näin) neuvoo puheella väliaikoja tms pitkin rataa, mikähän se mahtaa olla?

Ketjuun voisi, jos ottaa tuulta yhtään alleen, ilmoitella tulevia ratapäivätapahtumia, joissa pääsee omalla autolla radalle ajamaan. Facebook (-ryhmät/tapahtumat) ja jotkut nettisivut vissiin on se mihin noita kai jossain määrin ilmoitetaan mutta ei niitä tule usein seurattua kovin tiiviisti...
 
Hei autoharrastajat! Onko täällä ihmisiä jotka ovat käyneet/käyvät ajelemassa ns. ratapäivillä? Millaista autoa käytätte radalla ajaessanne ja millä tavoin sitä valmistellaan radalle? Onko eriksee rakenneltu rata-auto vai oletteko kokeilleet rata-ajoa ns. perus "kauppakassilla" ? Olen kiinnostunut ajamisesta radalla ja haluaisin kuulla teidän kokemuksianne, että minkälaista on ollut, onko sattunut mitään vahinkoja tai mieleenpainuvia juttuja.

Minulla on käytössäni vanha halpa urheiluauto ja olen kiinnostunut kehittämään ajotaitojani, ja tuunailemaan autoa helpommaksi/paremmaksi käsitellä radalla. Onko täällä muita, jotka ovat aloittaneet radalla ajamisen alkeista? Miten aloitte ja millaisia haasteita kohtasitte ensimmäisillä kerroilla?

Pariin vuoteen en ole käynyt, mutta aikoinaan vähän enemmänkin. Kaikki suomen radat käyty kokeilemassa, pl. Kymiring.
Autona ei niin hyvin radalle sopiva BMW E39 M5 (ja sitä ennen E39 528i), painava möhkäle. Mutta ihan hauska sinänsä, voimaa aivan "liikaa" omiin taitoihin radalle :)

Pariin kertaa olen päässyt ajamaan xTreme luokan BMW E36 325lla. Oikein hauskaa, kunnon alusta ja renkaat tekee paljon. Toki kun ei oma auto ole ollut niin vähän kieliposkella joutui ajelemaan, omavastuu turhan suuri. Ja tuo ~200hp on täysin riittävä aika monelle bensalenkkarille.
Täysin alkeista aikanaan aloitin, toki muutama tuttu jolla enemmän kokemusta, vähän auttoi alkuun. Ainakin BTCF:n ratapäivillä monesti ollut ns. opetusajoa, eli joku osaavampi ajanut edellä ja muutama auto perässä hissukseen ajolinjat mentiin läpi. Auttaa oikeasti paljon jutella osaavimpien kanssa, yleensä kyllä neuvoja tulee kun vain kysyy!

Nykyään jotenkin, näin 40+ ikäisenä, uskallus vähän loppunut radalla. Ei vain uskalla painaa.
Vaikka koskaan ei ole mitään ihmeitä käynytkään, toki parit spinnaukset, mutta mihinkään ei ole osunut niin silti alkanut jotenkin jalkaa vain nostamaan. Ja tuon myötä vähän maku meni koko hommaan...

Enpä autojani ole koskaan hirveästi "valmistellut" radalle.
Toki aina pitää tsekata että kaikki nesteet ovat kohdillaan, ei öljyvuotoja jne. Auto konttia myöden tyhjäksi irtotavarasta. Nämä yleensä ihan "sääntöjä" ratapäivillä järjestäjän toimestakin.
Rengaspaineita vähän laskea kun nousevat. Yleensä radoilta löytyy kompurat joita saa käyttää.

Käytettäkö rata-aikojen kellotukseen jotain appia/laitteita? mitä? Joku appi (jonka videoissa näin) neuvoo puheella väliaikoja tms pitkin rataa, mikähän se mahtaa olla?

Racechrono lienee suosituin kellotusäppi mitä löytyy. Kannattaa tutustua.

Tuossapa nyt jotain omia kommentteja, saa kysyä lisää. Tässä puoli nukuksissa kirjoittelen :D

Minkäslainen vanha halpa urheiluauto sulta löytyy?
 
Racechrono lienee suosituin kellotusäppi mitä löytyy. Kannattaa tutustua.

Tuossapa nyt jotain omia kommentteja, saa kysyä lisää. Tässä puoli nukuksissa kirjoittelen :D

Minkäslainen vanha halpa urheiluauto sulta löytyy?

Jees, joku etäinen muistikuva on tosta RaceChronosta, taisi olla just se vanhassa symbian-nokiassa käytössä joskus ~2009 testissä kun piti kokeilla miten ensiauto kulkee sivuteitä pitkin :D

Audi TT löytyy :shy:

Jotain pieniä juttuja tehty kuten alustaa, uretaani-puslia, takapenkit (hyvin painavat sellaiset) poistettu, parit mittarit lisätty jne.
DSC_2350_p.jpgDSC_2351_p.jpg
JPEG_20190822_202742_p.jpgJPEG_20190906_143323_p.jpg


Öljynlämmöt kiinnostaisi tietää vielä, ja muutenkin entrata sitä ja muutakin jäähdytystä ja ilmanottoa kun noi 1.8T pannut käy tossa autossa herkästi kuumana kun konepellin alle on kaikki niin täyteen ahdettu, tosin ei varmaan ratanopeuksissa niin paha ongelma, hitaassa ajossa on kyllä varmasti imulämmöt kovat.

Nykyään jotenkin, näin 40+ ikäisenä, uskallus vähän loppunut radalla. Ei vain uskalla painaa.
Vaikka koskaan ei ole mitään ihmeitä käynytkään, toki parit spinnaukset, mutta mihinkään ei ole osunut niin silti alkanut jotenkin jalkaa vain nostamaan. Ja tuon myötä vähän maku meni koko hommaan...

Juu, ite kans lähempänä 40 kohta, vaikka jutuista ei uskoisi, ikuinen nuori vissiin sitte :D mutta pääasia on että tekee sitä mistä tykkää, ja elämänlaatu paranee jne. väkisinhän ei kannata mitään harrastaa, ja sillon kannattaa tehdä sitä kun se on ajankohdassa mahdollista, eikä siirtää tulevaan, koska sitä tulevaa ei välttämättä tule. Keinutuolissa ikävä harmitella tekemättömiä juttuja ..
 
Jees, joku etäinen muistikuva on tosta RaceChronosta, taisi olla just se vanhassa symbian-nokiassa käytössä joskus ~2009 testissä kun piti kokeilla miten ensiauto kulkee sivuteitä pitkin :D

Audi TT löytyy :shy:

Jotain pieniä juttuja tehty kuten alustaa, uretaani-puslia, takapenkit (hyvin painavat sellaiset) poistettu, parit mittarit lisätty jne.

Joo Symbianilla tuota itsekin aikoinaan käytin, mutta oikein toimiva äppi vielä kaiketi nykyäänkin.
Aloittelijalle hyvä panostaa alustaan, imo. Ja toki myös jarrujen päivittely ei ole koskaan huono asia, toki yleensä aika hintavaa touhua moinen :)

Mutta eniten toki vaikuttaa että saa niitä kierroksia alle. Ilman niitä se on ihan sama mimmoinen auto on alla, kierrokset eivät vain parane :D


Öljynlämmöt kiinnostaisi tietää vielä, ja muutenkin entrata sitä ja muutakin jäähdytystä ja ilmanottoa kun noi 1.8T pannut käy tossa autossa herkästi kuumana kun konepellin alle on kaikki niin täyteen ahdettu, tosin ei varmaan ratanopeuksissa niin paha ongelma, hitaassa ajossa on kyllä varmasti imulämmöt kovat.

Veikkaisin että tuohon TTeen kyllä löytyy suhteellisen helposti kaikkea roipetta ilmanoton ja jäähdytyksen parantamiseen. Sen verta yleinen kulkine kyllä.
Varmaan jostain Audi-foorumeilta helpoin alkaa tietoa metsästämään.
 
Itse olen käynyt jokusen kerran radalla. Autona Opel Omega eli iso möhkö joka lähtökohtaisesti ole radalle hyvä. Autoon vaihdettu puslat, kunnon alustasarja ja vähän viritetty. Ihan vakio autollakin voi mennä radalle. Autosta kannattaa tsekata kaikki nesteet, renkaiden kunto, akun kiinnitys ja ettei vuoda mitään nesteitä. Ja renkaiden merkitys korostuu radalla ajaessa, jos on halvimmat kiinalaiset renkaat niin ajaminen ei välttämättä ole miellyttävää. Kannattaa panostaa laadukkaisiin katurenkaisiin.

Monella radalla on vapaa-ajoja jolloin kuka tahansa pääsee ajamaan. Kannattaa katsoa lähialueen ratojen nettisivut. Myös autokerhoilla on usein ratapäiviä.
 
Kyllähän tuo kovasti houkuttelisi mutta mites nuo vakuutukset? Tai rahoituksella olevat autot? Parikin optiota autoista olisi mutta nuo ovat mielessä.

Muuten olisi mennyt kauan sitten mutta kaikki radalle hyvin sopineet ovat olleet rahoituksella. Tuo museo MX olisi takuulla helvetin hauska, mutta museoauto jota ei kyllä viitsi rääkätä niin pahasti (plus veikkaan että jarrut olisivat vähän turhan kuumina, vähän turhan nopeasti). Plus tuo on niin "helppo" ajaa limitillä (talvi kitkoilla=oppi kummasti taas miten se takaveto menee missäkin tilanteessa) että kohottaisi todennäköisesti itseluottamuksen niin korkealle että alkaisi liian herkästi tapahtua.

Pitäisi olla joku jo lähtökohdiltaan semi ok/hyvä ajettava kohtuu hidas kippo hyvällä alustalla ja jarruilla mutta ei millään semi slikseillä, saisi nautittua pidon rajoista jo huomattavasti pienemmissä vauhdeissa.

Mites nuo vastuut kolaritilanteissa joissa itse ei ole se joka ajoi vaikka konttiin?
 
Mites nuo vastuut kolaritilanteissa joissa itse ei ole se joka ajoi vaikka konttiin?

Ei noille radoille taida yleensä päästä ilman liikennevakuutettua autoa. + Ainakin IF:n sivuilla on tämmönen joten siitä vois otaksua että kyllä se vahingotkin sitten korvaa jos se on pakollinen, täytys tietty kattoa vielä oman yhtiön sopimuksesta tarkemmin:



1689077352255.png
 
Tuo kannattaa varmistaa vakuutusehtoja tavaamalla. Liikennevakuutuksesta ei korvata oman auton vahinkoja vaan kaskosta ja vähän joka firmalla on oma käsitys mitä kaskot korvaa. Ja tulkintoja on myös siitä, että mikäli kasko korvaisikin esimerkiksi rata-harjoittelua niin onko esimerkiksi avoin ratapäivä sitä vai ei.
 
Kaikki suomen radat käyty kokeilemassa, pl. Kymiring.

Hyvä rata oli, vaikken muihin voikkaan verrata... Vähän kyllä huutista kilometrin hiekkatielle joka sinne johtaa...

Saa nähdä miten tuon käy, nythän rata on vieläkin roikkumassa ja konkurssifirman omistuksessa. Silti, onneksi sielä vielä kuitenkin ratapäiviä järjestellään, mutta on vaan varmaan vähän vielä kerättävää 11 miljoonan velkapottiin :DD



Mites porukka on laittanu pyöränkulmat, varsinkin jos samalla autolla olis tarkotus ajaa ihan arkiajojakin, mutta mahdollisimman hyvin rataa?

Tuli tuossa kunnostettua etualatukivarret, ja samalla pistin toiset alapallonivelet joilla mm neg camberi lisääntyi reiluun -2:een. Renkaiden ei kuulemma pitäs hirveästi vielä tuosta kulua epätasaisesti, mutta saa nähdä. Vai pitääkö alkaa ajamaan mutkitellen että kuluisi tasaisemmin, heh heh.
IMG_20230726_202704.jpg
 
Onko joku eksynyt sähköautolla radalle? Kiinnostas kuulla miten on menny.
On tullut käytyä sähkiksellä radalla. Autona Tesla Model 3 Performance. Kymiring 2 kertaa, Alastaro kerran ja jääradalla 2 kertaa. Jarrut todella kovilla, eli niihin kannattaa panostaa. Hankkii kerralla kunnon jarrut. Eikä niinkuin minä, vähän kerralla parempaa ja aina loppuu jarrut kesken. Mutta on hauskaa ja todellakin nautin siitä kun ei ole meteliä.
 
Hei autoharrastajat! Onko täällä ihmisiä jotka ovat käyneet/käyvät ajelemassa ns. ratapäivillä? Millaista autoa käytätte radalla ajaessanne ja millä tavoin sitä valmistellaan radalle? Onko eriksee rakenneltu rata-auto vai oletteko kokeilleet rata-ajoa ns. perus "kauppakassilla" ? Olen kiinnostunut ajamisesta radalla ja haluaisin kuulla teidän kokemuksianne, että minkälaista on ollut, onko sattunut mitään vahinkoja tai mieleenpainuvia juttuja.

Minulla on käytössäni vanha halpa urheiluauto ja olen kiinnostunut kehittämään ajotaitojani, ja tuunailemaan autoa helpommaksi/paremmaksi käsitellä radalla. Onko täällä muita, jotka ovat aloittaneet radalla ajamisen alkeista? Miten aloitte ja millaisia haasteita kohtasitte ensimmäisillä kerroilla?

Käytettäkö rata-aikojen kellotukseen jotain appia/laitteita? mitä? Joku appi (jonka videoissa näin) neuvoo puheella väliaikoja tms pitkin rataa, mikähän se mahtaa olla?

Ketjuun voisi, jos ottaa tuulta yhtään alleen, ilmoitella tulevia ratapäivätapahtumia, joissa pääsee omalla autolla radalle ajamaan. Facebook (-ryhmät/tapahtumat) ja jotkut nettisivut vissiin on se mihin noita kai jossain määrin ilmoitetaan mutta ei niitä tule usein seurattua kovin tiiviisti...
Uudet jarrunesteet, mieluummin korkean lämpötilan.
Jotkut tarvikepalat kestää jotkut ei.
-2camber on ok
Radalla nopea tehdä säätöjä irrottamalla kallistuksenvakaaja jos yli tai aliohjaa.
Semislicskit pitää paljon paremmin kuin kesärengas ja ovat tieliikennelailliset.
Tarkista kuumana rengaspaineet.
 
Ja autosta riippuen noiden kanssa sitten kunnon loiskelevyt öljypohjaan ettei haukkaa ilmaa mutkassa.
Tämä. Kaverilla leipo aikanaan pösön ja alfan koneet loiskelevyjen puutteen takia. Ekalla kerralla ei tiennyt moisista, toisella kerralla koneessa oli ollut moiset tehtaalta lähtiessä, ei ollut enää. Tämä tapahtui normi kesärenkaiden kanssa.
 
kunnollinen loiskelevyöljypohja kans hankintalistalla täälläkin.... Suosittelen muillekin joilla joku poikittaismoottori, varsinkin vag 1.8t minkä oma loiskelevy on aika lapsellinen viritelmä. Aika pieni sijotus siihen verrattuna että joutuisi koneremonttiin...
 
"tehoton auto" on hyvä rata-ajon harjoitteluun aluksi, ajolinjat jne. Hyvä alusta, hyvät jarrut ja slicksit alle, hyvä jakkara ja vyöt, muuta ei tarvita. Kun ei ole liikaa tehoa, voi ajaa "kaasu pohjassa" koko ajan ja jos liikaa hidastaa, sen huomaa selkeästi kun saa taas kerätä vauhtia. Erilaisia tekniikoita on helpompi harjoitella ja testata kun kaikki tapahtuu "hitaasti". Jos on liikaa tehoa ja kiukkuinen moottori on harjoitteleminen paljon vaikeampaa kun kaikki tilanteet tulee liian nopeasti eteen ja jo kaasun annostelussa saa olla varovainen, oppiminen on hitaampaa. Harjoitteluauton on myös syytä olla "halpa", jolloin voi ajaa liikaa mahdollista menetystä jännittämättä ja kunnolla kokeilla rajoja.
 
Hyvinkäällä pääsee nyt ajamaan uudella rallicross asfalttiradalla 50 euron kertamaksulla. Ei tarvitse kilpa-autoa, kypärä ja turvavyö riittää.


Ja tässä aukioloaikoja lisää:

  • Ennakkoilmoittautumista ei tarvita
    • Auton ja huoltoauton alle suojapeite mukaan tai kahviosta ostamalla saapumisen yhteydessä
    • Meluraja 110dB. Mittauksia suoritetaan
  • Ratamaksun suoritus ratakahvioon ennen ajamista

En kyllä sivuilta löytänyt että paljonko tuo ratamaksu nyt sitten on uudelle asfalttiradalle? Varmaan sama kuin "Rallicross-konfiguraatiolle"? Eli 20-50€ luokkaa riippuen päivästä ja jäsenyydestä.

Pituuttahan tuolla on 1km eli varsin lyhkänen rata kyseessä...


Mitäköhän muuten radalle.comin sivuille on tapahtunut? vieläkö tuo firma on pystyssä vai veikö koronapandemia....


"tehoton auto" on hyvä rata-ajon harjoitteluun aluksi, ajolinjat jne. Hyvä alusta, hyvät jarrut ja slicksit alle, hyvä jakkara ja vyöt, muuta ei tarvita. Kun ei ole liikaa tehoa, voi ajaa "kaasu pohjassa" koko ajan ja jos liikaa hidastaa, sen huomaa selkeästi kun saa taas kerätä vauhtia. Erilaisia tekniikoita on helpompi harjoitella ja testata kun kaikki tapahtuu "hitaasti". Jos on liikaa tehoa ja kiukkuinen moottori on harjoitteleminen paljon vaikeampaa kun kaikki tilanteet tulee liian nopeasti eteen ja jo kaasun annostelussa saa olla varovainen, oppiminen on hitaampaa. Harjoitteluauton on myös syytä olla "halpa", jolloin voi ajaa liikaa mahdollista menetystä jännittämättä ja kunnolla kokeilla rajoja.

Tohon vois lisätä että manuaalivaihteet tuo rata-ajoon (mun mielestä) kokonaan oman mausteensa, kun pitää myös olla kokoajan kärryllä että millä vaihteilla kantsii missäkin ajaa, jos meinaa saada esim hyviä aikoja, tai pysyä muiden perässä/edellä tms. Hyvällä automaattilootalla tuskin kierrosajat kärsii, varmasti päinvastoin jos on hyvä loota. Radan opettelu voi olla helpompaa automaattivaihteisella, se kun latoo aina sopivat pykälät silmään, ja kierrättää tasaisen varmasti tappiin asti, niin ei tarvi siitä huolehtia.

Tosta tulikin mieleen että pitäs varmaan joku vaihtovalo laittaa omaan autoon :D
 
Tohon vois lisätä että manuaalivaihteet tuo rata-ajoon (mun mielestä) kokonaan oman mausteensa, kun pitää myös olla kokoajan kärryllä että millä vaihteilla kantsii missäkin ajaa, jos meinaa saada esim hyviä aikoja, tai pysyä muiden perässä/edellä tms. Hyvällä automaattilootalla tuskin kierrosajat kärsii, varmasti päinvastoin jos on hyvä loota. Radan opettelu voi olla helpompaa automaattivaihteisella, se kun latoo aina sopivat pykälät silmään, ja kierrättää tasaisen varmasti tappiin asti, niin ei tarvi siitä huolehtia.

Manuaali on kyllä perusoletus ratakäyttöön, mulla ei käynyt mielessäkään, että joku täysautomaattia ajattelisi rataleluksi.
 
Tuli tehtyä radalla semmoset huomiot että lämmöt kipuaa parin kierroksen ajolla:
- Jäähdytysneste -> 99c
- Imuilman lämpötila -> 60c
- Öljynlämpötila -> 120c

Ei hyvältä vaikuta nytten kyllä :D

Tarkkailkaa autojanne, ja asentakaa mittareita jos niitä ei löydy....tai käyttäkää obd-appia puhelimessa jos sillä näkee. Esim TORQUE (pro)..


Manuaali on kyllä perusoletus ratakäyttöön, mulla ei käynyt mielessäkään, että joku täysautomaattia ajattelisi rataleluksi.

Samaa mieltä kyllä, mutta siltipä tuolla radalla noita kauppakassi dsg kippojakin on näkynyt, mutta jos hauskaa on radalla niin mitäpä sillä väliä, sehän se tärkeintä on, kukin tyylillään.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tehtyä radalla semmoset huomiot että lämmöt kipuaa parin kierroksen ajolla:
- Jäähdytysneste -> 99c
- Imuilman lämpötila -> 60c
- Öljynlämpötila -> 120c

Ei hyvältä vaikuta nytten kyllä :D

Noi lämmöt on vielä radalle ihan rajoissa. Ja todennäköisesti valmistajienkin mielestä ihan ok. Mutta eihän siitä koskaan haittaa ole, jos noi saa tiputettua normaalin ajon arvoihin.
Ehkä ainut mihin voi panostaa on toi imuilma, turbollisessa helpompi, vaparissa vaatii hieman enemmän puuhaa, mutta pari kymppiä saa alas aika helposti molemmissa tapauksissa.
 
Samaa mieltä kyllä, mutta siltipä tuolla radalla noita kauppakassi dsg kippojakin on näkynyt, mutta jos hauskaa on radalla niin mitäpä sillä väliä, sehän se tärkeintä on, kukin tyylillään.

Joo toinen tykkää äidistä jne. Uudemmissa dsg-vaihteistoissa alkaa olla paddleshifteriä tms, se on jopa yllättävän toimiva systeemi. Dsg ilman paddleshifteriä on aina väärällä vaihteella (erittäin usein ihan jo katuajossakin)

Tuli tehtyä radalla semmoset huomiot että lämmöt kipuaa parin kierroksen ajolla:
Aika perusasioista puhutaan, tottakai lämmöt on korkeammat radalla kuin maantiellä (noissa arvoissa ei mitään huolestuttavaa vielä).
Monta asiaa vaikuttaa, esimerkiksi se vanha länässä oleva paskaa ja kärpäsiä täynnä oleva syyläri (tai öljynjäähdytin tai välijäähdytin) voi toimia vielä kaupungilla, mutta kuormituksen kasvaessa se ei enää jäähdytä niin kuin ehjä ja puhdas. Vakiokuntoista ehjää autoa ei kovin helposti saa radallakaan kuumenemaan liiaksi muutamalla kierroksella.
 
Samaa mieltä kyllä, mutta siltipä tuolla radalla noita kauppakassi dsg kippojakin on näkynyt, mutta jos hauskaa on radalla niin mitäpä sillä väliä, sehän se tärkeintä on, kukin tyylillään.
Mulla on ainakin DSG:n kaverina ratissa upshift/downshift vaihtajat + jos pistää auton sporttimoodiin, niin aika hyvin se kierrättää punarajalle ennenkuin väkisin vaihtaa ylöspäin.

Ei se nyt radalla varmaan millekään ferrarin lootalle pärjää, mutta kun vierestä katsoin millaista vauhtia yksi rata-autoilua harrastanut tuttu tuhosi manuaaliaskeja, niin ehkä se ei niin huonokaan ole. Varmaan vähän rajoittaa sössimisen mahiksia kun loota hoitaa kytkimen käytön.
Vakiokuntoista ehjää autoa ei kovin helposti saa radallakaan kuumenemaan liiaksi muutamalla kierroksella.
Pl. Ehkä Jarrut jotka saa perus-autosta loppu vähän aggressiivisemmalla ajolla hyvin nopeasti.

Monesti autoissa on radalle reippaasti alimitoitetut jarrut (ainakin aggrommalle kuskille), ellei kyseessä ole joku M-bemmi tjsp.
 
Pl. Ehkä Jarrut jotka saa perus-autosta loppu vähän aggressiivisemmalla ajolla hyvin nopeasti.

Monesti autoissa on radalle reippaasti alimitoitetut jarrut (ainakin aggrommalle kuskille), ellei kyseessä ole joku M-bemmi tjsp.
Kyllä noissa tehomalleissakin voi olla täysin riittämättömät jarrut. Sain MK3.5 kutitellun Focus ST dieselin jarrut syttymään tuleen ja vakio MK8 Fiesta ST:n jarrut savuamaan kuin hullut, MX-5 NA:ssa joka on kevyt auto levyillä joka nurkassa, nuo saa haisemaan todella helposti, softatun MK2 Octavia RS:n ja vakio Ibiza Cupran jarrut sai lasittumaan oikein nätisti. Enkä ole ainoa joka noista on valitellut tai jotka ovat moista kokeneet. Osa siis vakioita, osa viriteltyjä. Ja tämä ihan laillisissa nopeuksissa, landen 80kmh mutkapätkillä millä ei voi pitää paikoin lähellekään tuota nopeutta vaan jarrulla oikeasti seisotaan jos mennään "limitillä" mitä järki päässä voi ajaa yleisillä teillä näkyvyyden salliessa yms. Etenkin tuo tuo MK8 Fiesta ST jäi mieleen jarruista jotka olivat todella huonosti toistuvia jarrutuksia kestävät. Hyvät jarrut, hyvä tuntuma jne, mutta pari kolme rajumpaa jarrutusta saivat jarrut haisemaan, ihan vakiotehoilla, saati softattuna ja muuten kutiteltuna.
 
Kyllä noissa tehomalleissakin voi olla täysin riittämättömät jarrut. Sain MK3.5 kutitellun Focus ST dieselin jarrut syttymään tuleen ja vakio MK8 Fiesta ST:n jarrut savuamaan kuin hullut, MX-5 NA:ssa joka on kevyt auto levyillä joka nurkassa, nuo saa haisemaan todella helposti, softatun MK2 Octavia RS:n ja vakio Ibiza Cupran jarrut sai lasittumaan oikein nätisti. Enkä ole ainoa joka noista on valitellut tai jotka ovat moista kokeneet. Osa siis vakioita, osa viriteltyjä. Ja tämä ihan laillisissa nopeuksissa, landen 80kmh mutkapätkillä millä ei voi pitää paikoin lähellekään tuota nopeutta vaan jarrulla oikeasti seisotaan jos mennään "limitillä" mitä järki päässä voi ajaa yleisillä teillä näkyvyyden salliessa yms. Etenkin tuo tuo MK8 Fiesta ST jäi mieleen jarruista jotka olivat todella huonosti toistuvia jarrutuksia kestävät. Hyvät jarrut, hyvä tuntuma jne, mutta pari kolme rajumpaa jarrutusta saivat jarrut haisemaan, ihan vakiotehoilla, saati softattuna ja muuten kutiteltuna.
Joo, eihän noissa bensalenkkarimalleissa ole alkuunkaan riittävät jarrut radalle. Pitää mennä just noihin 100k uutena maksaviin M-sarjan bemmeihin / porscheihin.
 
Joo, eihän noissa bensalenkkarimalleissa ole alkuunkaan riittävät jarrut radalle. Pitää mennä just noihin 100k uutena maksaviin M-sarjan bemmeihin / porscheihin.
Joissa taas nousee teho niin rajuksi että niissäkin loppuu liian monesti jarrut :D. Loputon suo liian monessa tehtaalta tulleessa autossa.
 
Jarruista puheenollen tommoset lärpyttimet (TTRS/S3 ilmanohjaimet) tuli laitettua jarruille. Komeasti ohjaa massiivisen määrän ajoviimasta ilmaa suoraan jarrulevyille. Ei tarvitse mitään monimutkaisia jarrujäähdyttimiä kun tuollasetkin toiminee ihan ok paremman puutteessa. muutaman kympin kpl uutena marmorilta.


IMG_20230802_175921.jpg
 
Jarruista puheenollen tommoset lärpyttimet (TTRS/S3 ilmanohjaimet) tuli laitettua jarruille. Komeasti ohjaa massiivisen määrän ajoviimasta ilmaa suoraan jarrulevyille. Ei tarvitse mitään monimutkaisia jarrujäähdyttimiä kun tuollasetkin toiminee ihan ok paremman puutteessa. muutaman kympin kpl uutena marmorilta.
Ääni näille. Pienen tuntuisella modifikaatiolla voi oikeasti olla iso vaikutus. Oli se sitten imuilmaa kunnolla ohjaava setti tai jarruille tuoretta ilmaa tarjoileva ilmanohjain. Kyllä tuo kertoo omaa tarinaansa että niin monessa tehomallissa noita on vakiona. Lisäksi jo pelkästään jarrupaloilla voi saada oikeasti merkittävää eroa. Tuntuvat kokonaisuudessa pieniltä paloilta, mutta niillä voi olla iso vaikutus.
 
Nordschleife, Alastaro ja Ahvenisto on tuttuja. Näitä kaikkia nuorena tahkottu useampaan kertaan.
Mulla oli Type-R Civicejä, RS Clio ja jotain muita random vehkeitä joilla tuli leikittyä. Nyrrellä en valitettavasti omalla autolla ollut kertaakaan, siellä ajellut tutun laina-autolla, rent4ringin (muistaakseni oli tuollainen firma) rata-sciroccolla ja muutamalla ihan normaalilla vuokra-autolla. Hauskin reissu oli kun oltiin kaverin kanssa ajamassa vuokraamon ihan tavallisella Renault Cliolla siitä lähistöltä ohi ja päätettiin että mennään nyt muutama kierros sillä tahkoamaan, kun mukavahan siellä on pyörähtää ihan katselemassakin pelkästään. No heti kun päästiin radalle niin joku toinen vastaavan tason kuski tuli jollain VW Lupolla tmv. siihen hiillostamaan ja se olikin sitten ihan pirun hauskaa kun kumpikaan ei meinannut päästä toisesta eroon millään ja molemmilla sellaiset maailmanlopun laiskat kauppakassit alla.

Nykyään taitaa olla vuokraamoilla aika tiukat rajoitukset että nyrrelle ei ole asiaa ja varmaan gps vehkeet autoissa, niin ei tulisi kyllä enää lähdettyä. Nuorena uskalsi vetää vähän enemmän "riskillä" eikä niitä seurauksia niin etukäteen tarvinnut murehtia.
 
Jonkun verran rataa kierretty satunnaisesti omaksi iloksi. Radalla pätee samat kun yleisessä liikenteessä, kannattaa pitää silmät auki ja seurata tapahtumia ympärillä. Kilpailut on erikseen. Auto pitää olla kunnossa. Aivan turha mennä pilaamaan oma ja muiden päivä (pahimmillaan terveys) valmiiksi puolikuntoiselle autolla. Tuoreet jarrunesteet on edellytys ja kuten todettua kaikki palat ei kestä radalla ajoa. Renkaiden osalta on merkittävästi nautinnollisempaa ajaa kun renkaat käyttäytyvät tasapainoisesti. Noista minimissään muodostuu minulle paketti, että autoon voi luottaa radalla.

Autokerhojen ratapäivillä jos käy niin kerhojen välillä on merkittäviä eroja käytännöissä. Jossain kerhossa on selkeät luokat, jolloin lähdetään liikkeelle ohjaajan kanssa ja luokka korotetaan vasta kun käytös ja taidot sen sallivat. Jossain on selkeät turvallisuuteen painottuvat ohjeet, esim. ohitukset vain vilkulla tieliikennesääntöjen mukaan ja erilliset vuorot tutustumisajoon. Jossain on sitten meno tyyliin kypärä päähän ja radalle.

Nykyisin tavallinen kasko ei taida missään yhtiössä korvata jos täräytät Ahvenistolla kaiteeseen. IF oli aiemmin suosittu, mutta ehdot muuttuneet vuosia sitten.

Vielä jarruista ja jarruttamisesta. En vertaisi mutkatiellä ja radalla ajoa. Kun radalla pitää hiljentää niin jarrutetaan, ei jarrutella. Parhaiten jarrut (ja ajolinjat) saa huonoksi kun jarruttelee suoralla, mutkaan mentäessä ja vielä mutkassa. Suoralla vauhti terävästi pois ja mutkaan sisään. Toki myös laitteilla on kuskin lisäksi osansa. Kuvassa uudet Fedoron katupalat noin 10 KymiRingin kierroksen jälkeen. Liike-energia on muuttunut lämmön lisäksi vähän karkeammaksi jarrupölyksi.

1.jpg
 
Eri radoilla tullut käytyä tehokkailla autoilla ja moottoripyörillä. Mitään ratavirityksiä ajokeissa ei ole ollut, niin on pitänyt aina nopean kierroksen jälkeen jäähdytellä pari kiekkaa pl. jäärallirata. Omaa autoa ei ole ollut halua näihin juttuihin hankkia, kun töiden kautta aina silloin tällöin ollut enemmänkin rataa ja kalustoa tarjolla.
 
Oon käynyt radalla ajelemassa omalla harrastepirssillä takavetosella turbo skylinellä ja havaintoja mitä tullut tehtyä alle:

-Normi katurenkailla voi alotella, mutta eivät ole optimaaliset ja tässä hyötyy sporttisemmasta renkaasta.
-Jarrupalat ja jarrunesteet kannattaa vaihtaa kuumempaa lämpötilaa kestäväksi.
-Jos autossa ei oo tehtaalta sporttialustaa on ehkä joku alustasarja hyödyllinen, saa matalamman painopisteen ja vähemmän keikkumista.
-Pyöränkulmat kannattaa säädättää vähintään camberin osalta hieman paremmiksi radalle.
-Semit on hyvä valinta auton alle, mutta tällöin on sitte myös jarrut kovemmalla kuormalla.
-Hyvät öljyt koneeseen, esim jotain kunnon valmistajan pao/esteri kamaa missä ei oo noita sakeuttimia niin ei tarvi jokasen ratapäivän jälkeen vaihtaa öljyjä.

Itelläni on ollut viimevuosina semit alla, ebc:n palat joko redstuff tai yellow stuff, mittarit löytyy ja jäähdyttelen autoa kierroksen verran kovien vetojen jälkeen kevyellä ajolla ilmavirrassa. Öljylle 120 astetta on vielä ihan ok radalla, jäähdytinnesteen lämpö ainakin itellä ekana nousee, mutta oon ajellut käytännössä vaan ahvenistoa, missä ajonopeudet ja sitäkautta ilmavirta on vähäisempää kun jollain nopeammalla radalla.

Semislickseille suosittelen eri vannesarjaa, jotka laitetaan alle ratapäiville lähdettäessä, koska ne on niin paskat normaalissa ajossa.
 
Öljylle 120 astetta on vielä ihan ok radalla

Jep, huomasin tommosen seikan että saman pannun mittaristossa on öljynlämpömittari jonka vasta keskikohta on 120c:ssä. Tommonen 180c rupee sitte olemaan liikaa :D

Eli turha laittaa mitään lisäöljynjäähdyttimiä, nekin euroset laadukkaaseen moottoriöljyyn.

1692730448355.png
 
Tuli tehtyä radalla semmoset huomiot että lämmöt kipuaa parin kierroksen ajolla:
- Jäähdytysneste -> 99c
- Imuilman lämpötila -> 60c
- Öljynlämpötila -> 120c

Ei hyvältä vaikuta nytten kyllä :D

Tarkkailkaa autojanne, ja asentakaa mittareita jos niitä ei löydy....tai käyttäkää obd-appia puhelimessa jos sillä näkee. Esim TORQUE (pro)..




Samaa mieltä kyllä, mutta siltipä tuolla radalla noita kauppakassi dsg kippojakin on näkynyt, mutta jos hauskaa on radalla niin mitäpä sillä väliä, sehän se tärkeintä on, kukin tyylillään.

Ei noissa mitään ihmeellistä ole, jäähdytysneste nyt kestää sinne 120c, imuilmalla ei muuta väliä kun että teho putoaa ja moottoriöljyt (täyssynteettinen) kestää sen 140c jatkuvaa, toki mitä enemmän lämpöä sitä useammin vaihtoon...
 
Ei noissa mitään ihmeellistä ole, jäähdytysneste nyt kestää sinne 120c, imuilmalla ei muuta väliä kun että teho putoaa ja moottoriöljyt (täyssynteettinen) kestää sen 140c jatkuvaa, toki mitä enemmän lämpöä sitä useammin vaihtoon...
Moottoriöljyjen suhteen kannattaa olla huolellinen, koska täyssynteettinen tarkoittaa eri valmistajilla eri asiaa. Jollain bulkkivalmistajalla täyssynteettinen öljy voi tarkoittaa krakattua öljyä, jonka viskositeettia muokkaillaan sakeuttimilla, jotka ottavat lämpenemisestä itseensä ja öljyn viskositeetti laskee pysyvästi rankemman käytön seurauksena. Toisella valmistajalla täyssynteettinen moottoriöljy tarkoittaakin sitten aidosti synteettisesti valmistetuista voiteluainekomponenteista (PAO ja/tai Esteri) sekoitettua moottoriöljyä, jossa noi viskositeettiasiat saavutetaan itse sillä öljyllä, jolloin öljyn ajaminen kuumaksi vaikkapa radalla ei pysyvästi laske sitä öljyn viskositeettia ja edellytykset ajella vaikkapa koko kesän ratapäivät samoilla öljyillä ovat huomattavasti paremmat.

Hintaeroa näillä öljyillä onkin sitten aika isosti. Aidosti täyssynteettistä kamaa löytyy esim Motulilta, Amsoililta, Royal Purplelta, Del-Ronilta, yms yms, mutta noilla öljynvaihtokustannus moottoriin onkin sitten jo liemen osalta tuplat tai triplat johonkin mobil ykköseen tai vastaaviin verratutna.
 
Moottoriöljyjen suhteen kannattaa olla huolellinen, koska täyssynteettinen tarkoittaa eri valmistajilla eri asiaa. Jollain bulkkivalmistajalla täyssynteettinen öljy voi tarkoittaa krakattua öljyä, jonka viskositeettia muokkaillaan sakeuttimilla, jotka ottavat lämpenemisestä itseensä ja öljyn viskositeetti laskee pysyvästi rankemman käytön seurauksena. Toisella valmistajalla täyssynteettinen moottoriöljy tarkoittaakin sitten aidosti synteettisesti valmistetuista voiteluainekomponenteista (PAO ja/tai Esteri) sekoitettua moottoriöljyä, jossa noi viskositeettiasiat saavutetaan itse sillä öljyllä, jolloin öljyn ajaminen kuumaksi vaikkapa radalla ei pysyvästi laske sitä öljyn viskositeettia ja edellytykset ajella vaikkapa koko kesän ratapäivät samoilla öljyillä ovat huomattavasti paremmat.

Hintaeroa näillä öljyillä onkin sitten aika isosti. Aidosti täyssynteettistä kamaa löytyy esim Motulilta, Amsoililta, Royal Purplelta, Del-Ronilta, yms yms, mutta noilla öljynvaihtokustannus moottoriin onkin sitten jo liemen osalta tuplat tai triplat johonkin mobil ykköseen tai vastaaviin verratutna.

Jos radalla ajaa vähänkään aktiivisesti, siis puhun viikottain ja kymmeniä kierroksia kerralla niin öljyt vaihtoon joka kerta, jos käy kerran kaksi, ehkä kolme kertaa ratapäivillä kesän aikana muutaman kierroksen niin vaihtaisin tyyliin ennen ekaa ratapäivää ja toisen kerran viimeisen ratapäivän jälkeen, toki sillä olettamuksella ettei öljyt ole ollut tuntitolkulla 140c...

Mutta totta toki tuo sinunkin pointti...
 
Jos radalla ajaa vähänkään aktiivisesti, siis puhun viikottain ja kymmeniä kierroksia kerralla niin öljyt vaihtoon joka kerta, jos käy kerran kaksi, ehkä kolme kertaa ratapäivillä kesän aikana muutaman kierroksen niin vaihtaisin tyyliin ennen ekaa ratapäivää ja toisen kerran viimeisen ratapäivän jälkeen, toki sillä olettamuksella ettei öljyt ole ollut tuntitolkulla 140c...

Mutta totta toki tuo sinunkin pointti...
Joo, toki tuossa on eroja, suurimmalla osalla toki sellasilla "ratakelpoisilla" käyttis/harrasteautoilla ratapäivillä käyvillä tulee tuossa rata-ajossa jarrut yms vastaan niin että ajelut on luonteeltaan muutamia kovia kierroksia ja sitten jäähdyttelyä, jolloin öljyt yms eivät megakuumina pääse käymään pitempikestoisesti, joten kommentti oli enemmän suunnattu tuohon segmenttiin. Varsinaisempaa rata-ajoa harrastavilla lienee jo muutenkin paremmin tiedossa kyseiset asiat.
 
Kiinnostaisi käydä ensi kesänä ajamassa omalla semi sporttisemalla kauppakassillani radalla. Siinä on tehokas kone, kiva DSG rattikytkimillä sekä aika sporttinen alusta ja renkaat. Onko suosituksia, mistä kannattaa seurata tulevia ratapäiviä keski- ja etelä-suomessa?

Mikä on tämän päivän suositus vakuutusten suhteen normaalin liikevakuutuksen ja kaskon lisäksi?

Sitä kesää odotellessa onko suositella talvisia ratoja tai jääratoja? Kiinnostaisi sitäkin kokeilla. Plussaa jos isot ulosmenoalueet, ettei auton puskuri ole heti penkassa.
 
Kiinnostaisi käydä ensi kesänä ajamassa omalla semi sporttisemalla kauppakassillani radalla. Siinä on tehokas kone, kiva DSG rattikytkimillä sekä aika sporttinen alusta ja renkaat. Onko suosituksia, mistä kannattaa seurata tulevia ratapäiviä keski- ja etelä-suomessa?

Mikä on tämän päivän suositus vakuutusten suhteen normaalin liikevakuutuksen ja kaskon lisäksi?

Sitä kesää odotellessa onko suositella talvisia ratoja tai jääratoja? Kiinnostaisi sitäkin kokeilla. Plussaa jos isot ulosmenoalueet, ettei auton puskuri ole heti penkassa.

Näitä varmaan kannattaa seurata etelä-suomen osalta:


Kymi Ring on saanut näemmä uudet omistajat :
:sparty:
 
Kiinnostaisi käydä ensi kesänä ajamassa omalla semi sporttisemalla kauppakassillani radalla. Siinä on tehokas kone, kiva DSG rattikytkimillä sekä aika sporttinen alusta ja renkaat. Onko suosituksia, mistä kannattaa seurata tulevia ratapäiviä keski- ja etelä-suomessa?

Mikä on tämän päivän suositus vakuutusten suhteen normaalin liikevakuutuksen ja kaskon lisäksi?

Sitä kesää odotellessa onko suositella talvisia ratoja tai jääratoja? Kiinnostaisi sitäkin kokeilla. Plussaa jos isot ulosmenoalueet, ettei auton puskuri ole heti penkassa.
Ahvenistolle pääsee joka keskiviikko kesällä ajamaan.
 
Näitä varmaan kannattaa seurata etelä-suomen osalta:


Kymi Ring on saanut näemmä uudet omistajat :
:sparty:
Kymiringiä ei ole vielä myyty, vaikka aiemmin sitä vielä intoiltiikin.


Luotto on kyllä itselläni kova että pääsee seuraavanakin kesänä ajamaan. Itse kävin tänäkesänä prätkällä viitisen kertaa juurikin RRCn päivillä.
 
Kiitos suosituksista. Ahvenistossa voisi hyvin poiketa, kun osuu hyvin reiteille.

Tuo Kymiring vaikuttaa turvalliselta ja hyvältä radalta. Ilmeisesti sinne tehtiin isot uudistukset juuri ennen talousongelmia. Tykkään siitä, että löytyy hyvät ulosmenoalueet, osassa myös asfalttia radan ulkopuolella, niin uskaltaa paremmin painaa kovaa ja hakea rajoja. Harmi kyllä Kouvola osuu todella harvoin matkalle.
 
Kiitos suosituksista. Ahvenistossa voisi hyvin poiketa, kun osuu hyvin reiteille.

Tuo Kymiring vaikuttaa turvalliselta ja hyvältä radalta. Ilmeisesti sinne tehtiin isot uudistukset juuri ennen talousongelmia. Tykkään siitä, että löytyy hyvät ulosmenoalueet, osassa myös asfalttia radan ulkopuolella, niin uskaltaa paremmin painaa kovaa ja hakea rajoja. Harmi kyllä Kouvola osuu todella harvoin matkalle.
Kymiring on hyvä syy suunnata Kouvolaan vartavasten ;)

Ja joo on tosi hyvin tilaa. Ei ole tietääkseni yksikään auto osunut kaiteisiin tai rengasvalleihin.
 
Kiitos suosituksista. Ahvenistossa voisi hyvin poiketa, kun osuu hyvin reiteille.

Tuo Kymiring vaikuttaa turvalliselta ja hyvältä radalta. Ilmeisesti sinne tehtiin isot uudistukset juuri ennen talousongelmia. Tykkään siitä, että löytyy hyvät ulosmenoalueet, osassa myös asfalttia radan ulkopuolella, niin uskaltaa paremmin painaa kovaa ja hakea rajoja. Harmi kyllä Kouvola osuu todella harvoin matkalle.
Suosittelen ehdottomasti, että pakkaat radalle toisen vannesarjan semeillä varustettuna ja vaihdat jarrupalat. Tollaset tuoreemman pään autot alkaa olla painoltaan sellasia, että aika nopeesti saa normaalit renkaat tuhottua eikä se kovin kiva oo ajella jos renkaan reuna joustaa senttitolkulla mutkissa. Loppuhauskuus on ihan autosta kiinni. Ahvenisto on siitä mukava rata alotella harrastusta, että siellä on ajonopeudet radan puolesta vähän pienempiä ja paljon osuu mutkaa pienelle lenkille niin on sellanen fiilis, että kokoajan saa ajaa.
 
Suosittelen ehdottomasti, että pakkaat radalle toisen vannesarjan semeillä varustettuna ja vaihdat jarrupalat. Tollaset tuoreemman pään autot alkaa olla painoltaan sellasia, että aika nopeesti saa normaalit renkaat tuhottua eikä se kovin kiva oo ajella jos renkaan reuna joustaa senttitolkulla mutkissa. Loppuhauskuus on ihan autosta kiinni. Ahvenisto on siitä mukava rata alotella harrastusta, että siellä on ajonopeudet radan puolesta vähän pienempiä ja paljon osuu mutkaa pienelle lenkille niin on sellanen fiilis, että kokoajan saa ajaa.

Jarrupalat ajattelin vaihtaa. Ilmeisesti kannattaa radalla käyttää sellaisia, jotka toimivat paremmin kuumassa. Mulla on kyllä alla nyt aika kuluneet Michelin Pilot Sport 4, joka ei kyllä taida kovin helposti taipua alla. Kyseessä on aika sporttinen katurengas, joka antaa hyvän tuntuman. Toki sporttisempiakin löytyy markkinoilta, esim Pilot Sport 4S. Ajattelin nuo ajaa loppuun radalla ja ostaa sitten uudet.

Mitä hyötyä noista semi slickseistä on? Parempi pito ainakin, mutta onko iso ero vaikka Pilot Sportteihin? Rengassarja maksaa kuitenkin noin tonnin ilman vanteita, joten tuota pitäisi sitten jo kutsua harrastukseksi.
 
Jarrupalat ajattelin vaihtaa. Ilmeisesti kannattaa radalla käyttää sellaisia, jotka toimivat paremmin kuumassa. Mulla on kyllä alla nyt aika kuluneet Michelin Pilot Sport 4, joka ei kyllä taida kovin helposti taipua alla. Kyseessä on aika sporttinen katurengas, joka antaa hyvän tuntuman. Toki sporttisempiakin löytyy markkinoilta, esim Pilot Sport 4S. Ajattelin nuo ajaa loppuun radalla ja ostaa sitten uudet.

Mitä hyötyä noista semi slickseistä on? Parempi pito ainakin, mutta onko iso ero vaikka Pilot Sportteihin? Rengassarja maksaa kuitenkin noin tonnin ilman vanteita, joten tuota pitäisi sitten jo kutsua harrastukseksi.
Katuautolla nyt ei välttämättä kannata ihan heti investoida semislickseihin, vaikka ero voikin olla suuri.
Vanteineen kumminkin melko iso investointi ja sitten vielä se vaihtoruljanssi jos katurenkaat ja ratarenkaat erikseen. Semislikseillä ei kumminkaan kovin mielellään ajelisi kesän monsuunisateissa.

Jarrut kuntoon ja lujaa ajoa. Jos innostuu harrastuksesta niin sitten voi investoida lisää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 649
Viestejä
4 480 284
Jäsenet
73 964
Uusin jäsen
poppi75

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom