Mainos Pystyvätkö mobiilipelit kilpailemaan PC-pelien kanssa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mainos
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
18.05.2018
Viestejä
50
ROG-Phone-2-0-1024x556.jpg



Tämä artikkeli on Asuksen kanssa toteutettu kaupallinen yhteistyö:

Matkapuhelimella ja PC:llä ei ole koskaan ollut samoja suorituskykyedellytyksiä, mutta ”pelielämys ei liity vain grafiikkaan", sanovat monet vanhan koulukunnan pelaajista. Itse asiassa useimmat meistä ovat todennäköisesti sitä mieltä, että pelaaminen on yhdistelmä useita eri elementtejä, kuten grafiikkaa, nopeutta, äänimaailmaa, tarinaa, visuaalista elämystä, toimivia kontrolleja ja tunnetta pelissä edistymisestä.

Mobiilipelaaminen ei ole mikään uusi juttu, mutta monille on ehkä hieman yllättävää, että pelialalla sillä on suurin liikevaihto. Korostamatta pelaamisen määritelmää sen enempää, yksi asia on selvä: kovien pelinkehittäjien tarjoamien mobiilipelien puute on nykyisin vain muisto. Viime vuosina suuret valmistajat ovat julkaisseet useita pelejä, jotka on saatu sopimaan hyvin mobiilimuotoon, samalla kun pelaaja voi myös edelleen jatkaa kotona tai toimistossa parempien sijoitusten jahtaamista hiirellä, näppäimistöllä ja täysikokoisella näytöllä.

Koska pelaaminen on yhtä haarautunutta kuin Geraltin (Geralt of Rivia, The Witcher -tarinoiden hahmo) hiukset, ryhmä eri tavoin suuntautuneita pelaajia istui alas pelaamaan mobiilipelejä, joissa käytössä on mobiilitekniikan uusimmat ominaisuudet. Kaikkea ominaisuuksista, joita on ollut peliohjaimissa 16-bittisten ajoista lähtien, aina uusiin ennätyskorkeisiin nopeiden pelien 120 Hz:n kuvataajuuksiin asti. Kaikki pelit on testattu Asuksen ROG Phone II:lla ja sen erityisillä lisävarusteilla. Liity kanssamme vuoden 2019 mobiilipelien matkaan sekä kurkistukseen vuoden 2020 puolelle.


The Bard’s Tale - toimintaseikkailu ja huumori erinomaisesti portattuna




Suuret pelitalot ovat jo pitkään mukauttaneet ja julkaisseet aiempia suosittuja pelejä ja bestsellereitä mobiilialustoille. Yksi varhaisemmista esimerkeistä on The Bard’s Tale vuodelta 2004 (vuonna 2005 PC:lle), joka julkaistiin myöhemmin mobiilialustalla vuonna 2012. The Bard’s Tale on seikkailu, joka on täynnä huumoria, hienoa toimintaa, haasteita ja hauskoja arvoituksia, jossa porttaus mobiilialustalle toimii erinomaisesti. Siinä on myös erinomainen tuki kaikille, jotka haluavat pelata peliohjaimella. Paketti sisältää myös kolme klassista The Bard's Tale -seikkailua heille, jotka haluavat mahtavan haasteen klassisessa simputushengessä (palkinto on sitä suurempi, kun siinä onnistuu). Lisäbonuksena Kickstarter-projekti The Bard's Tale IV julkaistiin tänä vuonna kaikille, jotka janoavat vielä enemmän InXileltä.
ROG Phone II:lle suunnitellussa ROG Kunai Gamepad -peliohjaimessa on puhelimen ohjelmistossa mukautettavat painikkeet, jotka on helppo määrittää toimimaan The Bard's Talen kanssa. Koska peli sisältää nimensä mukaisesti paljon musiikkia, ROG Phone II:n laadukkaat stereokaiuttimet tukevat sitä erittäin hyvin.



Asphalt 9: Legends - sykettä nostavaa kilpa-ajoa ja upea grafiikka




Kun toimintaseikkailu tuntuu liian hitaalta ja on aikaa pelata vain välitunnilla, julkisen liikenteen siirtymällä tai kahden kokouksen välissä, kahden minuutin kilpa-ajo on todellinen rentouttaja. Gameloftin palkittu Asphalt 9: Legends -autopeli tarjoaa tehokkailla puhelimilla suorastaan uskomatonta grafiikkaa, mutta se toimii hyvin myös tavallisemmissa puhelimissa. Sekä yksinpeli että moninpeli ovat hyvin toteutettuja ja autoista innostuneelle on tarjolla runsaasti erilaisia autoja. Peli on optimoitu ROG Phone II:n korkeammalle kuvataajuudelle, maksimaalisille grafiikka-asetuksille, dual display -tuelle ja haptiselle palautteelle lisäelämyksen saamiseksi ja lisäksi konsoliin tottuneilla on mahdollisuus ohjata ROG-puhelimen AirTriggers-liipaisimilla. Peli on täynnä toimintaa ja kaaosta, joka saa kätesi hikoamaan ja sykkeesi kohoamaan, aivan kuten kilpa-ajossa pitäisikin.


Neverwinter Nights - Klassinen kolmannen persoonan RPG




Toimintaa täynnä olevasta kilpa-ajosta siirrytään eeppiseen roolipelielämykseen, joka sopii pelattavaksi erityisesti pitkällä lento- tai junamatkalla: Biowaren Neverwinter Nights on saatu mobiilialustalle. Se julkaistiin alun perin vuonna 2002 ja se kyykytti tuolloin myös jopa kalleimpia tietokoneita kunnianhimoisilla grafiikkavaatimuksillaan. Se julkaistiin myöhemmin vuonna 2018 parannettuna versiona, jossa voi nähdä uskomattoman määrän valonlähteitä ja perusteellisesti työstettyjä henkilökohtaisia varusteita niiden (sananmukaisessa) hohdossaan. Mobiiliversiossa pelin ydin on säilytetty ja sovittaminen mobiilialustaan toimii hyvin. Seikkailunhaluisille hiiren ja näppäimistön toteutus on todella onnistunut. Tämän klassikon pelaaminen tien päällä ollessa oli testaajille todellinen muistojen matka ilman, että on sidottuna yhteen paikkaan. Jos kuulet pelistä ensimmäistä kertaa - nauti unohtumattomasta matkasta. Lisäbonuksena Beamdog on julkaissut useampia Biowaren ikonisia pelejä (parannetussa muodossa) mobiilialustalle: Icewind Dale: Enhanced Edition ja Planescape: Torment: Enhanced Edition vain muutaman mainitaksemme.
Jos sinulla on työmatkalla aikaa tapettavana, kosketusohjaimet toimivat hienosti ja ROG Phone II:n jättikokoinen 6000 mAh:n (!) akku takaa, että virtaa riittää perille asti. Mobile Desktop Dock -telakointiaseman avulla voit jatkaa seikkailua myös kotona hiirellä, näppäimistöllä ja ulkoisella näytöllä.



Call of Duty: Mobile - kartoilla ja konsolimaisella tuntumalla




Rankka päivä töissä? Liian paljon tekemistä jäljellä kurssitehtävässä? Harva peli voi olla yhtä rentouttava kuin hyvä ammuntapeli. Activision julkaisi lokakuun alussa Call of Duty: Mobile -pelin. Pelintekijöitä on aikaisemmin kritisoitu siitä, että pelit on julkaistu mobiililaitteille lähinnä brändin avulla ja ne ovat olleet niin riisuttuja, etteivät pelit ole muistuttaneet ollenkaan alkuperäisiä esikuviaan. Activision on todellakin pitänyt tämän kritiikin mielessä Call of Duty: Mobilessa ja pelissä käytetään erilaisia suosittuja pöytäkonepeleistä tuttuja pelitiloja. Grafiikka on suorastaan suvereenia. Activision on rekonstruoinut monia suosittuja karttoja strategisilla ja taktisilla ominaisuuksillaan erinomaisella tavalla. Lisäksi kontrollit sopivat hyvin formaattiin. FPS-pelaaja, joka haluaa autenttisen kokemuksen hyvin toteutettuna mobiilialustalle, on todella tyytyväinen Call of Duty: Mobileen.
Call of Duty: Mobilea pyöritetään 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella - ROG Phone II:n AirTriggerillä saat käyttöön myös lisäohjaimen käyttäen etusormiasi liipaisimina.



Mortal Kombat - nimensä mukainen peli PEGI 18 -luokituksella




Rehellisyyden nimissä saattaa olla yksi pelityyppi, joka on vielä rentouttavampi kuin FPS-pelaaminen - se on klassinen '”beat’em up”. Mortal Kombat on ollut saatavilla mobiilipelinä jo vuodesta 2015 lähtien, mutta sitä päivitetään edelleen. Yksi viimeisimmistä parannuksista on tuki 120 Hz:n kuvataajuudelle. Korkea kuvataajuus sopii erinomaisesti näin nopeatempoiseen genreen ja on loistavaa, kun onnistuu esimerkiksi tekemään ”fatality”-lopetusliikkeen jääkarhullaan. Kontrollit ovat tarkat, mikä on ehdottoman tärkeää tässä genressä. Mielenkiintoisin asia Mortal Kombatissa on, että se tarjoaa jotain sekä aloittelijoille että intensiivisen mindgamen konkareille. Jälleen kyseessä on myös peli, jota on nopea pelata, jos sinulla on vain muutama minuutti aikaa ja haluat nollata aivosi tai rentoutua. Mortal Kombatin PEGI-luokitus on oikeutetusti 18 vuotta. (P.S. Sub Zero päihittää Scorpionin milloin tahansa!)
ROG Phone II tulee 120 Hz:n kuvataajuutta, jonka avulla näet liikkeet sulavina ja voit ajoittaa kombosi paremmin. Puhelimessa on myös käytössä 240 Hz:n kosketusnäytön näytteenottotaajuus (sample rate), mikä parantaa kosketuspalautetta ja sen myötä pelikokemuksen tarkkuutta.



SimCity BuildIt - kaupunkisuunnittelijalle, joka matkustaa paljon




Raa’asta väkivallasta kaupunkisuunnitteluun ja luonnonkatastrofeihin - SimCity BuildIt. Electronic Arts pitää hyvää huolta klassisesta kaupunkirakennuspelistään ja tarjoaa todella hyvän simulaattorikokemuksen. Kaikki haasteet ja elementit, kuten verotus, palokunta, poliisi, ympäristövaikutukset ja liikenne ovat hallittavana myös mobiiliversiossa. Pelinkehittäjä on myös ottanut huomioon, että peli voi tarjota myöhemmin uusia kokemuksia, joissa kilpailuhenkiset pelaajat voivat liittyä erilaisiin yhteiskuntiin ja aloittaa sotia muiden kaupunkien kanssa luonnonkatastrofeilla ja aseilla. Rento peli, joka on joissain tapauksissa jopa paremmin hallinnassa kuin pöytäkoneiden vastaava.


Diablo Immortal - Toimintaseikkailu mobiiliympäristöön




Viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä katsaus vuoteen 2020 (toivon mukaan) sekä Diablo Immortaliin. Kaikesta päätellen tämä on mobiiliympäristön suurin pelijulkaisu. Kuvien ja videoiden mukaan Diablo Immortal on toimintapaketti, uskomattoman hyvännäköinen, siinä on haastavat dungeonit, loot, grym story ja kuka nyt ei olisi kaivannut ikonista fonttia? Luokat tunnistetaan sarjan aiemmista peleistä. Siitä löytyy myös multiplayer-tila. Kuten jotkut aiemmin tässä artikkelissa esitellyt pelit, myös Diablo on rakennettu alusta asti mobiililaitteelle, eikä se siten ole porttaus. Blizzard itse ylpeilee sillä, että kontrollit ovat vertaansa vailla. Rohkea väittämä, kun tarkastellaan markkinoiden vahvoja pelejä, kuten Call of Duty Mobile ja Mortal Kombat. Tärkeä yksityiskohta aiemmassa Diablo-pelissä on ollut ääni - sekä musiikki että sen ääniefektit. Kuka ei muka tuntisi oloaan sentimentaaliseksi jalokiven droppausäänen kuuluessa? Tarina sijoittuu Diablo II: Lord of Destructionin ja Diablo III:n välille, joka valmistaa tietä siihen, että tulossa on monia tuttuja hahmoja. Useat pelit todistavat, että action/RPG toimivat hyvin mobiiliympäristössä, The Bard's Tale ei ole vähäisin niistä. Kun näkee AAA-pelien kehittäjän rakentavan pelin alusta asti mobiiliympäristöön, se on todellinen satsaus ja valmistaa jotakin suurempaa varten.


Ovatko mobiilipelit menneet ohi PC-pelaamisesta muutenkin kuin liikevaihdoltaan?


Kun olet testannut viittä mobiilipeliä (ja fiilistellyt ensi vuonna tulevaa kuudetta) saadaksesi selville, saatko saman pelikokemuksen kuin PC:llä, vastaus on yksinkertainen: ne täydentävät toisiaan, kokemuksia on erilaisia, ja joissakin peleissä niitä päästään vertaamaan eri alustojen välillä. Tarjoaako räätälöity pelivarustus ratilla, polkimilla ja vaihdevivulla paremman kokemuksen kuin puhelin kilpa-ajopelissä? Kyllä, luultavasti. Tarjoaako peliohjain ja TV paremman elämyksen kilpa-ajossa kuin huipputason puhelin? Kyllä ja ei. Jos sinulla on vähintään 30 minuuttia aikaa, valintasi on todennäköisesti konsoli. Jos sinulla on kaksi minuuttia aikaa odottaa pelin latautumista tai teeveden kiehumista, valintasi on Asphalt 9: Legends. Olenko jäänyt jumiin Asphalt 9 Legends -peliin kauemmaksi aikaa, kuin yhden pelin ajaksi, ehkä jopa kauemmaksi aikaa kuin puoleksi tunniksi? Kyllä.

Roolipelin pelaaminen pitkällä matkalla ROG Phone II:n näytöltä tuntui täsmälleen yhtä vangitsevalta kuin istuminen tietokoneen ääressä kotona. Tämä on tietysti erittäin subjektiivinen kokemus, mutta tottuneena käsikonsolipelaajana se tuntui vain luonnolliselta. Aivan kuten PC- ja konsolipeleissäkin, pelin täytyy sopia alustalleen. Eeppisissä peleissä, kuten Neverwinter Nights, jota haluaa pelata myös kotona, alustojen välinen synkronointi olisi hyödyllinen, mutta ROG Phone Mobile Desktop Dock -telakka on sujuva ratkaisu. Tosiasia oli, että itse päädyin istumaan ja aloittamaan työt ja vastaamaan meileihin puhelimella, hiirellä, näppäimistöllä ja ulkoisella ruudulla testisessioiden välillä, vaikka vieressäni olikin läppäri.



Pitäisikö sinun nyt myydä tietokoneesi ja konsolisi ja siirtyä kokonaan mobiilipeleihin? Ei nyt sentään. Mahdollisuus mobiilipelaamiseen ei ole koskaan ollut parempi, etenkin sellaisten suurten pelikehittäjien peleissä, jotka ovat vakavasti alkaneet panostaa mobiiliympäristöön. Istuminen tietokoneen ääressä nauttien uusimmasta grafiikasta ja äänestä surround-järjestelmästä on kuitenkin kokemus jo sinällään.

Aiemmin käsikonsoleiden voidaan sanoa olleen lisä hardcore-pelaajien pelaamiseen pöytäkoneilla. Voidaan väittää, että mobiilipelaaminen (lue: Candycrush) on ollut enemmänkin astinlauta, kuin täydennys koville pelaajille. Jos olet aiemmin omistanut jonkinlaisen käsikonsolin, siirtyminen mobiilipelaamiseen ei ole ongelma. Jos taas olet uusi mobiilipelaaja, mutta sinulla on paljon kokemusta pöytäkoneella pelaamisesta, muutos voi olla suuri. Siihen emme osaa vastata, ovatko kaikki valmiita siihen, mutta kannattaako mobiilipelaamiselle antaa kuitenkin mahdollisuus ja testata? Kyllä tottakai - jos ei muuten, niin ainakin voi löytää tyylilajeja ja pelityyppejä, joihin ei ehkä törmäisi tietokoneella pelatessaan.
Asus on valmistanut tietokonekomponentteja 30 vuoden ajan ja keskittynyt monien vuosien ajan tietokonepelaamiseen, muun muassa sen Republic of Gamers (ROG) -tavaramerkkiin. Syy ROG Phone II -pelipuhelimen kehittämiseen oli täydentää pelaajan arkea. Republic of Gamers -tavaramerkki on tarkoitettu erityisesti heille, jotka ottavat pelaamisensa vakavasti. ROG Phone II -puhelin kehitettiin tarjoamaan vaativille pelaajille mahdollisuus pelata parhaalla tavalla myös mobiilisti vaarantamatta lippulaivapuhelimen muita ominaisuuksia.


Alta löydät linkit lisätietoihin tuotteista, joita on käytetty yllä olevien pelien testaamiseen. Jos olet kiinnostunut ROG Phone II:sta ja sen lisälaitteista sekä erilaisista peleistä, kommentoi rohkeasti alla olevaan kenttään.

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Omasta mielestä mobiilipelaaminen on pilattu ilmaispeleillä, jotka yrittävät koukuttaa pelaajan ja saada kuluttamaan rahaa mikromaksuihin. Myös mainoksia tungetaan joka väliin ja välillä pelaamisen jatkaminen on täysin kiinni mainoksen katsomisesta. Näitä roskapelejä vielä yhdistää se, että niissä ei oikeasti ole mitään kunnon tarinaa, päämäärää tai lopetusta, vaan peli jatkuu kyllästymiseen tai rahan loppumiseen asti.

Jos appstoreihin tulisi kunnon pelejä, ilman mainoksia ja mikromaksuja, niin niistä voisi helposti maksaakin. On niitä tosin nytkin jo, mutta määrältään hyvin vähän ja ne hukkuu helposti kaiken muun roskan alle. Jutussakin mainituista peleistä ainoastaan 2/6 on kertamaksullisia ja loput tukeutuu vahvasti mainoksiin ja mikromaksuihin.

Parempana vaihtoehtona perinteisille mobiilipeleille näen nuo kehittyvät striimauspalvelut kuten Stadia. Niiden ansiosta pääsee pelaamaan ihan kunnon pelejä myös mobiililaitteilla, kunhan nettiyhteys on kunnossa ja nopea. Siihen asti kunnes nuo palvelut pääsee eroon lapsentaudeistaan niin itse aion pelata ihan perinteisellä pc:llä ja konsolilla.
 
Osa todella hyvistä peleistä on vain ilmaisia IAP pelejä joita tuntuu olevan PlayStore pullollaan.
Ei ole vaikea päätellä mistä ne liikevaihdot tulevat kun sisäiset ostot on joissakin peleissä jopa pakollisia jotta peliä voisi jatkaa.

IAP maksavat jopa enemmän kuin se uutena ostettu Witcher 3 jota voi pelata läpeensä vaikka koko vuoden samalla hinnalla.
Näissä IAP paonotteisissa peleissä se 60e ostos on käytetty yleensä nopeastikkin ja tarve vain kasvaa pelin edetessä.

Toisaalta joukosta löytyy myös niitä helmiä jotka ei vaadi IAP ostoja ja ovat ilmaisia kevyellä mainonnalla tuettuja,mutta joukosta löytyy myös pelejä jotka pommittavat mainoksilla.

Parhaita on pelit jotka voi vain ostaa ja pelata ilman häiritsevää mainontaa tai tarvetta IAP ostoille.
Esim osa Kairosoftin peleistä
Motorsport manager mobile
ExiledKingdoms Rpg
jne..
 
Olen sitä ikäluokkaa, kun GameBoy oli kova sana. Silloin tällöin on tullut pelailtua vanhoja GameBoy pelejä emulaattorilla mutta kosketusnäyttö ei ole paras mahdollinen siihen hommaan. QWERTY-näppis puhelimella pelaaminen on kuitenkin miellyttävää.
 
Jos mobiilipelaaminen olisi ainoa mitä olisi tarjolla, vähenisi pelaaminen radikaalisti. En saa puhelimella pelaamisesta mitään nautintoa ja mielenkiinto nollassa niiden suhteen.
 
Pystyvät. Ei kiinnosta vähääkään pönöttää tietokoneen ääressä muutenkaan saati pelata, niin mukavampi pelata vaikka sängyssä maaten tai missä nyt sattuukin olemaan.
 
Pystyvät. Ei kiinnosta vähääkään pönöttää tietokoneen ääressä muutenkaan saati pelata, niin mukavampi pelata vaikka sängyssä maaten tai missä nyt sattuukin olemaan.

No sitten ihan normaali konsoli (xbox/ps4) tai Nintendo Switch.
Ja miksei ihan kunnon PC ja siihen vaikka Steamin ohjain ja voit pelata sängyssä maaten.

Mutta kännykkä/tabletti pelaaminen kostetus näytöltä on yhtä helvettiä.
 
No sitten ihan normaali konsoli (xbox/ps4) tai Nintendo Switch.
Ja miksei ihan kunnon PC ja siihen vaikka Steamin ohjain ja voit pelata sängyssä maaten.

Mutta kännykkä/tabletti pelaaminen kostetus näytöltä on yhtä helvettiä.

Itse tykkäsin pelata kännykkäpelejä kun puhelimissa oli napit, nyt kosketusnäytöllisillä puhelimilla en tykkää yhtää pelata.
 
No sitten ihan normaali konsoli (xbox/ps4) tai Nintendo Switch.
Ja miksei ihan kunnon PC ja siihen vaikka Steamin ohjain ja voit pelata sängyssä maaten.

Mutta kännykkä/tabletti pelaaminen kostetus näytöltä on yhtä helvettiä.
Miksi mä noita lähtisin hankkimaan, kun mulla on jo suorituskykyinen puhelin ja tykkään tällä pelata sen mitä pelaan? Tämä on lisäksi aina mukana. Kyllä mulla pleikkari kolmonen on, mutta taitaa olla pari vuotta kun viimeksi käynnistänyt ja PC- hommat ei kiinnosta sitäkään vähää.
 
Parhaita on pelit jotka voi vain ostaa ja pelata ilman häiritsevää mainontaa tai tarvetta IAP ostoille.
Esim osa Kairosoftin peleistä
Motorsport manager mobile
ExiledKingdoms Rpg
jne..

Toi Motorsport manager on kyllä ihan helmi tuli tahkottua sitä ihan huolella olen pelannut molempia sekä PC versiota, että mobiili versiota. Yllättävän toimivaa formula 1 tallin managerointia ei kuitenkaan liian monimutkainen, että vaatisi liikaa oppia.

Rebel Inc. on myös hauska peli mobiilina. Pelin idea on yrittää vakauttaa Afganistania muistuttava valtio rauhanturvaoperaatiolla erilaisissa skenaarioissa ennenkuin valtio romahtaa laittaen rajallisia resursseja eri juttuihin.

Eipä tämä mobiili pelaaminen nyt PC pelaamista korvaa, mutta on hauskaa ajanvietettä kun on esim tienpäällä tai mökillä illalla kun PC:tä ei ole matkassa. Se on kyllä totta, että hyvät mobiili pelit hukkuvat roskan joukkoon ja kestää kauan löytää järkevää pelattavaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 542
Viestejä
4 539 744
Jäsenet
74 818
Uusin jäsen
dfens

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom