PS5 ei käynnisty

Valurautainen

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.02.2023
Viestejä
80
Ei suoranaisesti tietokoneisiin liittyvää mutta

PS5 ei käynnisty enää. Yhtäkkiä aloitti tämän, kun painaa virtanappia tai levyaseman nappia niin piippaus kyllä kuuluu, mutta valoa ei tule. On kokeiltu:
- Kaikki johdot irti useamman tunnin ajan -> ei vaikutusta
- M2-SSD:n poistaminen -> ei vaikutusta
- Yritetty päästä vikasietotilaan -> ei pääse, ensimmäisen piippauksen jälkeen ei tapahdu mitään vaikka virtanappia pitäisi minuutin pohjassa

Alkaa keinot loppumaan... seuraavaksi ajattelin odottaa 24h ja tarkistaa sen jälkeen, heräisikö vielä henkiin. Jos tämä ei tuota tulosta niin pitää miettiä vaihtoehtoja. Oma osaaminen juottamisen kanssa on melko alkeellista ja yleismittaria lukuun ottamatta muita laitteita en omista, eli vianhaku olisi melko haastavaa. Toki voisin kokeilla esimerkiksi sisäisen virtalähteen vaihtamista, mutta onkohan se edes järkevää lähteä summan mutikassa koittamaan osien vaihtoa yksitellen... taitaa vain tulla kalliimmaksi kukkarolle kuin käytetyn konsolin ostaminen.

Onko järkeä edes korjauttaa, vai tuleeko halvemmaksi ostaa käytettynä?

Vinkit, kokemukset yms. ovat tervetulleita!
 
Ilmeisesti ei ole takuuta enää laitteella? Konsolin purkaminen tuskin on mikään kummoinen homma ja silmämääräisesit voi ilman sähköjä katsoa onko siellä joku komponentti selkeästi kärvähtänyt. Tarkempaa tutkimista esim sähköt päällä en suosittele, jos ei ole osaamista / harrastuneisuutta elektroniikan / sähkön kanssa.
 
Ilmeisesti ei ole takuuta enää laitteella? Konsolin purkaminen tuskin on mikään kummoinen homma ja silmämääräisesit voi ilman sähköjä katsoa onko siellä joku komponentti selkeästi kärvähtänyt. Tarkempaa tutkimista esim sähköt päällä en suosittele, jos ei ole osaamista / harrastuneisuutta elektroniikan / sähkön kanssa.
Joo takuu mennyt umpeen jo tovi sitten. Tuo voisi olla hyvä idea, voisi ainakin kaikista selkeimmät kärvähtämiset sulkea pois. Tutkinpa huomenna konsolin jos ei maagisesti lähde päälle.
 
Mulla samanlainen ongelma tullut viimeisimmän päivityksen jälkeen(ehkä). Tosin valo tulee päälle ja piippaukset kuuluu mutta kuvaa ei tule. Kokeiltu kaksi piippausta eli vikasietotilaan menoa mutta ei tule kuvaa.
 
Youtubesta löytyy korjausvideoita ja niistä voi olla apua ongelman paikantamiseen. Ehkä vika on HDMI-liittimessä? Ja jos laitetta ei pysty itse korjaamaan, niin Googlella löytyy useita yrityksiä, jotka tekevät korjauksia. Löytyy hakusanoilla "playstation 5 korjaus".
 
Joo takuu mennyt umpeen jo tovi sitten. Tuo voisi olla hyvä idea, voisi ainakin kaikista selkeimmät kärvähtämiset sulkea pois. Tutkinpa huomenna konsolin jos ei maagisesti lähde päälle.
voisko noinkin tuoreella vehkeellä tulla takuun sijaan kyseeseen sellainen kuin virhevastuu? :think: vinkuisin tuon kortin, ennen kuin ite suurempia ropaamisia laitteen kanssa

edit: olikin jo vinkattu :tup:
 
Hommasin konsolin joulukuussa 2021 Telialta. Tässä on siis kyseessä se vanhempi versio, ei Slim tai Pro. Telian tuotesivulla lukee että takuu olisi 12kk (?!) (mutta sillähän ei sinänsä väliä, koska virhevastuu on vähintään sen 2 vuotta) Myös em. konsolin mukana tullut ohjain meni haamuliikehdinnän vuoksi vaihtoon. Virhevastuuseen vetosin ja sai tosin vääntää aika paljon, mutta lopulta sain uuden ohjaimen.

Voisi olettaa että 3.5 vuotta ei ole tyypillinen käyttöikä konsolille, toisaalta jotkut tulkitsevat telkkarin käyttöiäksi 4 vuotta. Jos konsoli ei tuosta tokene, voisin reklamoida Telialle ja katsoa mitä he sanovat. Jos eivät ole yhteisötyökykyisiä, niin sitten KKV:lle viestiä. Jos ei muuta, niin saadaanpahan ainakin KKV:n näkemys PS5-konsolin normaalista käyttöiästä (jos siis sellaista ei ole vielä annettu!) Toisaalta pitää vähän miettiä uskallanko itse purkaa konsolia sen enempää, syyttävätkö helposti "käyttäjävirheestä" tms. jos itse menen avaamaan? Oulun alueella konsolin vikadiagnoosi maksaisi noin 50€, mielestäni ihan kohtuullinen hinta.

Olin yllättynyt kuinka paljon PS5-konsolin kanssa on tällaisia ongelmia, Youtubessa melko paljon videoita korjauksista. Ei nyt ihan Xboxin "rrod:ia", mutta kuitenkin yllättävän paljon.
 
24h ilman virtoja ei tuottanut minkäänlaista muutosta, tätä vähän epäilinkin. Seuraavaksi otan yhteyttä Teliaan, katsotaan mitä sieltä tulee. Samalla voisin käyttää konsolin jossain vikadiagnoosissa, pariin paikkaan olenkin ollut jo yhteydessä. Tilanne kehittyy :-)
 
1747575240934.png

Telian ensimmäinen vastaus tuli yllättävän nopeasti. Sen sisältö oli myös sellaista mitä luultavammin moni osasi odottaa: harmi homma, ei ole meidän vastuussa. Sinänsä odotin vähän pidempää vastausta, edes jotakin konkreettista väitettä mihin perustaisivat tuon ettei heille tämä kuuluisi enää edes jälleenmyyjän virhevastuun piiriin. Jotain muutakin kuin "aikaa on mennyt reippaasti". No joo, seuraavaksi laitan heille uutta viestiä ja totean, etten ole itse maksamassa Sonylle tai kellekään muulle konsolin huollosta tai vaihtamisesta toimivaan yksilöön.
 
1747575240934.png

Telian ensimmäinen vastaus tuli yllättävän nopeasti. Sen sisältö oli myös sellaista mitä luultavammin moni osasi odottaa: harmi homma, ei ole meidän vastuussa. Sinänsä odotin vähän pidempää vastausta, edes jotakin konkreettista väitettä mihin perustaisivat tuon ettei heille tämä kuuluisi enää edes jälleenmyyjän virhevastuun piiriin. Jotain muutakin kuin "aikaa on mennyt reippaasti". No joo, seuraavaksi laitan heille uutta viestiä ja totean, etten ole itse maksamassa Sonylle tai kellekään muulle konsolin huollosta tai vaihtamisesta toimivaan yksilöön.
KKV:n kautta. Suomessa ei ole asiakkaita, on vain aasiakkaita. :) Sääli että aina pitää vääntää ja samalla todella usein lopputulos on se että "nooh lähetä meille, hoidamme sen kuntoon ilman kuluja". Menossa myös alle 3,5v ikäisen ohuen hpläppärin akkuturvotuksista vastaava keissi - alkaa näppäimistö ottamaan ruutuun kiinni.
 
Päivitystä tilanteeseen: Soitin Sonyn tukipuhelimeen ja jonotusta oli aika vähän, vain 18min. Juju oli siinä että piti lontooksi selvittää asia heille kun ei ollut suomalaisia asiakaspalvelijoita tavoitettavissa. No ei siinä mitään, kun minun piti tietää vain paljonko Sony vaati huoltokustannuksia. Konsolin korjaus tai vaihto toimivaan kustantaisi 237€. Kiitin tiedosta ja otin yhteyden Teliaan ja ilmineerasin vielä heille asiasta ennen kuin otan yhteyttä KKV:lle.

Aluksi chat-vastaus oli tällainen:
telianchatvastaus.png

Jepulis. Vähän turhauttavaa kun pitää tovi kuluttaa aikaa että saa reklamaatioasioista paremmin ymmärtävän linjoille, mutta en nyt enempää ota kantaa tähän. Chattiin saatiin toinen henkilö ja hän ilmoitti että tänään ei enää ehdi saada Telian näkemystä konsolin normaalista käyttöiästä. Lupasivat kuitenkin pikimmiten vastata spostilla. Homma etenee :)
 
Päivitystä tilanteeseen: Soitin Sonyn tukipuhelimeen ja jonotusta oli aika vähän, vain 18min. Juju oli siinä että piti lontooksi selvittää asia heille kun ei ollut suomalaisia asiakaspalvelijoita tavoitettavissa. No ei siinä mitään, kun minun piti tietää vain paljonko Sony vaati huoltokustannuksia. Konsolin korjaus tai vaihto toimivaan kustantaisi 237€. Kiitin tiedosta ja otin yhteyden Teliaan ja ilmineerasin vielä heille asiasta ennen kuin otan yhteyttä KKV:lle.

Aluksi chat-vastaus oli tällainen:
telianchatvastaus.png

Jepulis. Vähän turhauttavaa kun pitää tovi kuluttaa aikaa että saa reklamaatioasioista paremmin ymmärtävän linjoille, mutta en nyt enempää ota kantaa tähän. Chattiin saatiin toinen henkilö ja hän ilmoitti että tänään ei enää ehdi saada Telian näkemystä konsolin normaalista käyttöiästä. Lupasivat kuitenkin pikimmiten vastata spostilla. Homma etenee :)
Aika heikolla osaamisella tuollla aspassa porukka. Ei tietenkään asiakspalvelijoiden vika, vaan puutteellisen perehdytyksen.
 
Aika heikolla osaamisella tuollla aspassa porukka. Ei tietenkään asiakspalvelijoiden vika, vaan puutteellisen perehdytyksen.
Jep. Kokemuksesta voin sanoa että ylemmätkin toimihenkilöt ollut joskus hieman kujalla virhevastuusta. Onko syynä tietämättömyydelle että harva jaksaa vääntää reklamaatioiden kanssa => ei katsota tarpeelliseksi perehdyttää sen enempää?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 699
Viestejä
4 778 602
Jäsenet
77 661
Uusin jäsen
b456s

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom